Beantwoord

ipv6 op box 12

  • 2 July 2020
  • 90 reacties
  • 8090 keer bekeken

Ik ben vandaag overgestapt van Ziggo naar KPN, voornamelijk omdat Ziggo geen Dual-Stack ipv6 ondersteuning biedt.

Helaas blijkt vandaag dat de nieuwe box 12 van KPN helemaal nog geen ipv6 ondersteunt.

Is er bekend wanneer deze ondersteuning er gaat komen, en zo niet, wat zijn de mogelijkheden mbt het ‘downgraden’ naar een router met ipv6 ondersteuning? Ik zou graag wel willen verifieren dat IPv6 uberhaupt werkt op mijn adres voordat ik investeer in een eigen modem.

icon

Beste antwoord door Paul van KPN 24 March 2021, 09:56

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

90 reacties

Reputatie 7

... dus voordat ik een paar honderd euro investeer in een router (en waarschijnlijk een losse AP erbij) kan het zeker geen kwaad om eerst eens te kijken of iemand de informatie wel heeft en bekend mag maken :)

Het maakt voor de aanschaf van een router toch niets uit of er nu wel of niet IPv6 actief is op jouw aansluiting. Elke moderne router ondersteunt naast IPv4 ook IPv6 dus dat is mijns inziens niet echt een keuze criterium.

Omdat je een glasvezelabonnement hebt is de kans vrij groot dat IPv6 op jouw aansluiting actief is. Helaas is er geen manier om dit vast te stellen met een V12.


Het is me gelukt om mijn laptop even direct aan de NT te hangen via een ethernet kabel. Ik moest de NIC op VLAN 6 instellen en via PPPoE inloggen met een ‘dialup networking’ in windows, Daarmee kreeg ik een ip adres en werkend internet. Alleen IPv4 echter, geen IPv6. Blijkbaar staat het niet aan op mijn glas aansluiting, EN is het ook nog niet mogelijk op de V12. :expressionless: .

Nog even geduld hebben vrees ik.


Dat was ook mijn down-en-dirty oplossing met een windows laptop en wireshark, maar helaas zag ik geen standaard RA langskomen, Toen ik de eigen modem pagina bekeek (https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm) zag ik voor IPv6 het volgende :

IPv6 adres reeks + DNS servers (IPv6) via DHCPv6-PD verzoek (in PPPoE). Een adres gebruiken uit reeks voor router.

Helaas ondersteund de windows 10 DHCPv6 client geen prefix delegation requests voor zover ik kon vinden, dus daar strandde het voor mij even.

Reputatie 7

Dat was ook mijn down-en-dirty oplossing met een windows laptop en wireshark, maar helaas zag ik geen standaard RA langskomen, Toen ik de eigen modem pagina bekeek (https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm) zag ik voor IPv6 het volgende :

IPv6 adres reeks + DNS servers (IPv6) via DHCPv6-PD verzoek (in PPPoE). Een adres gebruiken uit reeks voor router.

Helaas ondersteund de windows 10 DHCPv6 client geen prefix delegation requests voor zover ik kon vinden, dus daar strandde het voor mij even.

Maar je gaat toch ook geen Windows 10 machine rechtstreeks aan jouw internet aansluiting hangen, daar zit toch een router tussen?

Die router heeft een IPv6 /48 prefix toegewezen gekregen en op basis daarvan kan die router m.b.v. slaac apparaten hun IPv6 adres laten bepalen.

Al mijn apparaten, ook Windows 10, hebben een IPv6 adres.

Dat was ook mijn down-en-dirty oplossing met een windows laptop en wireshark, maar helaas zag ik geen standaard RA langskomen, Toen ik de eigen modem pagina bekeek (https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm) zag ik voor IPv6 het volgende :

IPv6 adres reeks + DNS servers (IPv6) via DHCPv6-PD verzoek (in PPPoE). Een adres gebruiken uit reeks voor router.

Helaas ondersteund de windows 10 DHCPv6 client geen prefix delegation requests voor zover ik kon vinden, dus daar strandde het voor mij even.

Maar je gaat toch ook geen Windows 10 machine rechtstreeks aan jouw internet aansluiting hangen, daar zit toch een router tussen?

Die router heeft een IPv6 /48 prefix toegewezen gekregen en op basis daarvan kan die router m.b.v. slaac apparaten hun IPv6 adres laten bepalen.

Al mijn apparaten, ook Windows 10, hebben een IPv6 adres.


Het was bedoeld als test om te kijken of ipv6 op mijn aansluiting zou werken, ik zou idd not en windows machine rechtstreeks aan een publieke lijn hangen

Reputatie 7

Het was bedoeld als test om te kijken of ipv6 op mijn aansluiting zou werken, ik zou idd not en windows machine rechtstreeks aan een publieke lijn hangen

Gelukkig. :wink:

... dus voordat ik een paar honderd euro investeer in een router (en waarschijnlijk een losse AP erbij) kan het zeker geen kwaad om eerst eens te kijken of iemand de informatie wel heeft en bekend mag maken :)

Het maakt voor de aanschaf van een router toch niets uit of er nu wel of niet IPv6 actief is op jouw aansluiting. Elke moderne router ondersteunt naast IPv4 ook IPv6 dus dat is mijns inziens niet echt een keuze criterium.


Nee, maar momenteel is de enige reden om de nieuwe router te kopen het gebruik van ipv6, het zou een beetje zuur zijn als vervolgens blijkt dat ipv6 omandere reden nog niet mogelijk is op mijn aansluiting

Reputatie 7
Badge +25

Fair enough. Dat wil ik met liefde voor hem/haar checken, maar dan zal het profiel ingevuld moeten worden.

@Paul_Hartelijk dank voor het aanbod, het duurde even voordat ik weer aan deze thread toekwam, maar het profiel is inmiddels ingevuld.

Het gesprek wat jullie voeren gaat stukken verder dan tot waar mijn kennis reikt, dus dat laat ik lekker aan jullie over als je het niet erg vindt. Voor zover ik kan zien krijg jij ook gewoon een IPv6-adres toegewezen.

Fair enough. Dat wil ik met liefde voor hem/haar checken, maar dan zal het profiel ingevuld moeten worden.

@Paul_Hartelijk dank voor het aanbod, het duurde even voordat ik weer aan deze thread toekwam, maar het profiel is inmiddels ingevuld.

Het gesprek wat jullie voeren gaat stukken verder dan tot waar mijn kennis reikt, dus dat laat ik lekker aan jullie over als je het niet erg vindt. Voor zover ik kan zien krijg jij ook gewoon een IPv6-adres toegewezen.


Hartelijk bedankt, dan gaat er binnenkort een bestelling voor een ubiquity edgerouter 6p uit. Nu nog uitvogelen welke AP ik wil :)

Reputatie 7

Hartelijk bedankt, dan gaat er binnenkort een bestelling voor een ubiquity edgerouter 6p uit. Nu nog uitvogelen welke AP ik wil :)

Waarom de EdgeRouter 6P?

Als je ook IPTV van KPN afneemt, dan raad ik je aan zo weinig mogelijk LAN poorten te gebruiken immers de EdgeRouter ondersteunt geen IGMP snooping en dat is best vervelend.

Als je toch gaat voor meerdere LAN poorten en daarbij ook IPTV hebt, dan raad ik je aan om één LAN poort buiten de switch te plaatsen en die in te richten voor IPTV.

Zie ook "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

de 6p was vnl. gebaseerd op de throughput en de noodzaak voor PoE, maar ik zie dat er in de kleinere modellen geen switch-functionaliteit is ingebouwd, dus het wordt waarschijnlijk dan een edgerouter 4 met een losse PoE switch.

edit: of misschien een edgerouter 12/12p, dat lijkt de economischere optie te zijn :)

Reputatie 7

Persoonlijk houd ik functionaliteit graag zoveel mogelijk gescheiden.

De reden is dat dat op termijn zal leiden tot lagere "switchingcosts".

Zo draaien mijn switches en accesspoints vrolijk door terwijl mijn router toch een paar keer vervangen is in de afgelopen jaren.

 

Reputatie 4
Badge +3

de 6p was vnl. gebaseerd op de throughput en de noodzaak voor PoE, maar ik zie dat er in de kleinere modellen geen switch-functionaliteit is ingebouwd, dus het wordt waarschijnlijk dan een edgerouter 4 met een losse PoE switch.

edit: of misschien een edgerouter 12/12p, dat lijkt de economischere optie te zijn :)

De “EdgeRouter X” heeft wel switchfunctionaliteit ingebouwd, toch? (volgens de specificaties?)

Reputatie 7

De “EdgeRouter X” heeft wel switchfunctionaliteit ingebouwd, toch? (volgens de specificaties?)

Klopt, maar deze ondersteunt geen IGMP snooping en wordt daarmee eigenlijk onbruikbaar voor IPTV.

Reputatie 4
Badge +3

@wjb 
Ik nam gemakshalve aan dat IGMP snooping ondersteund werd, omdat er ook een configuratiescript beschikbaar is gesteld (door  jou?) voor de EdgeRouter X in de “Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box” thread. :wink:

Reputatie 7

@wjb 
Ik nam gemakshalve aan dat IGMP snooping ondersteund werd, omdat er ook een configuratiescript beschikbaar is gesteld (door  jou?) voor de EdgeRouter X in de “Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box” thread. :wink:

Klopt dat ik ook voor de EdgeRouter X configuratiescripts heb gemaakt.

De ER-X is nu eenmaal veel gebruikt en relatief goedkoop.

Je ziet ook dat ik daar configuratiescripts heb staan waarbij eth1 apart gehouden wordt voor de TV ontvanger(s).

Hoi @vglotzbach, welkom hier. Nick stelt gewoon uit nieuwsgierigheid een vraag, niet zoveel mis mee, toch? Of heb ik wat gemist?

Maar om je vraag te beantwoorden: nee, de KPN Box 12 ondersteunt nog geen IPv6. De software update die daarvoor nodig is zal later komen, maar ik heb nog geen datum die ik kan delen. Je kunt niet op verzoek een ander/ouder modem krijgen vanwege deze reden. We ruilen eigenlijk alleen een modem om indien ‘ie defect is.

 

Hoi @Paul_ ,

ik heb mijn oude modem (v9 dacht ik, uit 2015) moet omruilen omdat deze defect was. Deze had vanaf begin af aan ipv6.

De nieuwe, v12 heeft geen ipv6. Zover weet iederen dat, gezien dat hier vaker gevraagd is.

Ik vroeg me af of je inmiddels (we zijn meer dan een half jaar verder) wel een datum hebt die je kan delen, gezien het opeens missen van ipv6 een verrassing voor me is.

Reputatie 7
Badge +25

Hoi @vglotzbach, welkom hier. Nick stelt gewoon uit nieuwsgierigheid een vraag, niet zoveel mis mee, toch? Of heb ik wat gemist?

Maar om je vraag te beantwoorden: nee, de KPN Box 12 ondersteunt nog geen IPv6. De software update die daarvoor nodig is zal later komen, maar ik heb nog geen datum die ik kan delen. Je kunt niet op verzoek een ander/ouder modem krijgen vanwege deze reden. We ruilen eigenlijk alleen een modem om indien ‘ie defect is.

 

Hoi @Paul_ ,

ik heb mijn oude modem (v9 dacht ik, uit 2015) moet omruilen omdat deze defect was. Deze had vanaf begin af aan ipv6.

De nieuwe, v12 heeft geen ipv6. Zover weet iederen dat, gezien dat hier vaker gevraagd is.

Ik vroeg me af of je inmiddels (we zijn meer dan een half jaar verder) wel een datum hebt die je kan delen, gezien het opeens missen van ipv6 een verrassing voor me is.

Hi @Jeroen P! Ja, de update komt op korte termijn als het goed is. Datum kan ik nog niet communiceren, maar duurt niet lang meer.

Reputatie 2
Badge

de update komt op korte termijn als het goed is. Datum kan ik nog niet communiceren, maar duurt niet lang meer.

Vanmorgen merkte ik dat ipv6 beschikbaar was op mijn netwerk en de EBv12 laat dat inderdaad nu ook zien. Ook https://ipv6-test.com/ vindt het nu allemaal goed. De gegevens zoals deze nu zichtbaar zijn:

Software Version     SGEJ10000310
Bootloader     0.96.30-sec
GUI Version     4.124.1
System Up Time     3d 05h36m47s
Datapump Version     A2pv6L046u.d27k1

IP Version     IPv4/IPv6

 

 

Reputatie 7
Badge +25

Yes, duurt ‘even’, maar we komen er wel. Dank voor het delen @HenkJonkman.:v_tone3:

Reputatie 7
Badge +21

Yes, duurt ‘even’, maar we komen er wel.

Hi @Paul_ hoe lang wordt uitgetrokken voor de uitrol? Houd ik 'mijn' Box 12 ook in de gaten 😉

Reputatie 7

Zitten er nog andere wijzigingen in die firmware die interessant kunnen zijn voor de abonnee?

Denk aan bijvoorbeeld het kunnen splitsen van de SSID's voor 2.4GHz en 5GHz wifi.

Reputatie 7
Badge +25

Yes, duurt ‘even’, maar we komen er wel.

Hi @Paul_ hoe lang wordt uitgetrokken voor de uitrol? Houd ik 'mijn' Box 12 ook in de gaten 😉

Moet ik op terugkomen. Deze SW-versie is nog niet breed uitgerold, dus weet niet precies waarom Henk 'm al heeft. Maar zodra deze versie echt wordt uitgerold, dan duurt dat niet lang, en is het een kwestie van een paar dagen volgens mij.

Zitten er nog andere wijzigingen in die firmware die interessant kunnen zijn voor de abonnee?

Denk aan bijvoorbeeld het kunnen splitsen van de SSID's voor 2.4GHz en 5GHz wifi.

Yes, een paar kleine, interessante wijzigingen waarvan ‘IPv6 Dual Stack implementation’ er één is(, maar niet het splitsen van de SSID's). Ik zal 't delen zodra de uitrol vast staat en ik het daadwerkelijk mag delen. :sweat_smile:

Het viel mij vanochtend ook opeens op dat ik een ipv6 delegated prefix heb gekregen via de box 12

Ik draai nog op :

1.0
Software Version SGEJ10000310
Bootloader 0.94.0-sec
GUI Version 4.124.1

De uptime van de router is 7 dagen, dus dit lijkt een weekje geleden gebeurt te zijn.

Reputatie 7
Badge +25

Klopt! De upgrade is naar versie SGEJ10000310 en zal plaatsvinden tussen 10-3 en 12-3. Vóór deze datum worden er altijd al wat klanten omgezet om te kijken of er naar aanleiding daarvan contact wordt opgenomen. Voor zover ik weet gaat dit allemaal goed, en zal de uitrol gewoon doorgaan de komende dagen.

@wjb (en anderen)

Vernieuwingen

 

  • Disable voip function for customers ; Hiermee kunnen klanten Voice op het modem uitzetten om eventueel hun Voice credentials op een ander apparaat te gebruiken (onderdeel van vrije aparatuur keuze).
  • Ipv6 Dual Stack implementation : Ipv6 werkt hiermee op dit modem, eventuele Ipv6 pinholing kan worden gedaan via het menu “Access Control”.
  • Support voor een toekomstige dienst. Later meer daarover.

Fixes

  • PPP connection time bug fix: Dit lost een probleem op waarbij de PPP sessie verbreekt als de volledige upload wordt gebruikt en dit verkort de verbindingstijd van de V12 na bijv. een reset of reboot.
  • Diverse wifi bug updates (like Ableton Link not working over wifi) : Hiermee hopen we de klacht op te lossen van klanten met een Chromecast die niet gevonden werd.
  • Hostnames worden niet meer allemaal als 'sagemcom' weergegeven.

Ik maak later een topic aan waar we de updates over de KPN Box 12 gaan bijhouden. Dan houden we het overzichtelijk.

Reputatie 7

@Paul_, Krijgt de V12 in 100% van de gevallen een upgrade als ik deze na 12 maart aansluit?

Zo nee, is de upgrade te forceren door een factory reset?

De reden waarom ik het vraag is omdat ik mijn V12 voor de upgrade even rechtsreeks op mijn NTU moet aansluiten terwijl deze voor testdoeleinden achter mijn EdgeRouter hangt.