Beantwoord

IPv6 Prefix static?

• 29 mei 2016
  • 21 reacties
  • 2168 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +1
Sinds een paar weken heb ik mijn modem/router vervangen door een Ubnt edgerouter. Na wat experimenteren met settings heb ik nu zowel ipv4 als ipv6 helemaal werkend. Nu was mijn vraag: is de ipv6 prefix die ik krijg altijd hetzelfde? (net als het ipv4 ip. Dat is een static ip) Ik vraag dit omdat ik dan een aantal zaken een hostname in mijn dns kan geven zodat ik zaken vanuit buiten mijn netwerk kan gebruiken. Is er een manier waarop ik de prefix gegevens kan opvragen bij jullie? De ipv4 gegevens kreeg ik netjes bij de bevestiging van mijn abonnement maar daar stond niets over ipv6 in.
icon

Beste antwoord door wjb 29 mei 2016, 11:45

De IPv6 prefix is net zo static als jouw IPv4 adres en deze zal dus eigenlijk nooit wijzigen. KPN kan/mag deze wel wijzigen.

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
De IPv6 prefix is net zo static als jouw IPv4 adres en deze zal dus eigenlijk nooit wijzigen. KPN kan/mag deze wel wijzigen.

Reputatie 4
Badge +1
pimwiddershoven heeft het de hele tijd over 10.16.0.0/16 en 10.16.12.0/16.

Ook ik had hier problemen mee, tot ik ging kijken wat er precies voor ip adressen gebruikt worden voor iptv.

code:

mvanbaak@router0:~$ show dhcp client leases
interface : eth0.4
ip address : 10.234.72.12 [Active]
subnet mask: 255.255.240.0
router : 10.234.64.1
dhcp server: 10.234.64.1
lease time : 79159
last update: Wed Aug 17 09:01:52 CEST 2016
expiry : Thu Aug 18 07:01:08 CEST 2016
reason : RENEW

Bij mij was het dus 10.234.64.0/20
Toen ik dat eenmaal doorhad, werkte alles gewoon.

Voor mijn complete config: https://gist.github.com/mvanbaak/da3904bb8f51c3a76e6e4395815f87ee
Reputatie 7
Vreemd dat jij aangeeft dat Experia Boxen "gaar" en "instabiel" zijn. 

Er ervaar al vele jaren geen enkel probleem t.a.v. instabiliteit van de Experia Box.

Het begrip "gaar" is natuurlijk een subjectief begrip.

Als je daaronder verstaat dat er functionaliteit ontbreekt, dan geef ik je volkomen gelijk.

Gelukkig heeft KPN dat ook ingezien en gaat het er op lijken dat ze in komende firmware de functionaliteit zullen gaan uitbreiden. (Zie dit bericht.)

Maak jij ook gebruik van TV van KPN?

Zo ja:

• Zijn de TV ontvangers aangesloten op de Ubnt edgerouter?
  • Hebben ze een IP adres van de DHCP server van de Ubnt of één van KPN via de ouderwetse bridge-mode?
  • Werkt MéérTV?
  • Kan je zonder probleem opnames terugkijken?
Wat versta je onder mijn Synology en freebsd server hebben een static IPv6 adres. Heb je die op het apparaat zelf ingesteld of hebben ze die netjes van de Ubnt gekregen?

Reputatie 7
Welke Experia Box heb je eigenlijk?

Ook ik heb een 500/500Mbps glasvezel abonnement en de snelheid die ik haal met onze V10 is steevast:

https://

Via wifi halen we snelheden tot 350Mbps.

Ook ik gebruik meerdere vlans.

Vlan 1: Privé netwerk van de Experia Box (V10).

Vlan 2: Gast netwerk (wifi).

Vlan 10: Zakelijk netwerk achter de tweede router (Cisco RV180W VPN Gateway).

Vlan 2 loopt ook via mijn Cisco RV180W VPN Gateway die achter onze V10 staat. De bedoeling is om het wifi gast netwerk op termijn via vlan 1 te laten lopen, maar een bug in de firmware van ons Edimax CAP1200 wifi accesspoint zorgt er nog voor dat bedraad aangesloten apparaten bereikbaar zijn voor gast cliënts. Dit is niet de bedoeling, gast cliënts mogen alleen Internet kunnen benaderen. Met access rules op de Cisco RV180W is dit wel te regelen.

Mijn SIP registratie (Cheapconnect) bijft altijd operationeel. Ik gebruik daar echter niet de standaard SIP poorten.

Ik heb nooit last van haperingen/blokken op de HD en HD-"Glas" kanalen.

Inderdaad, er zijn te weinig static leases mogelijk. Gelukkig wordt dit op de V10 in een komende firmware verhoogd van 10 naar 25.

Vreemd dat de webinterface na een aantal dagen stopt, ik ervaar hier geen problemen mee.

Het vollopen van de ARP tabel van de V10 lijkt in de laatste firmware verholpen te zijn.

Mijn Experia Box wordt vrijwel nooit spontaan gereboot.

Zo te lezen heb je jouw netwerk dus opgezet zoals beschreven op netwerkje.com.

Ik heb dat ook een blauwe maandag gebruikt, maar ben daar heel snel weer op teruggekomen.

De nadelen waren voor mij te groot, de Experia Box en belangrijker de KPN TV ontvangers worden niet meer voorzien van firmware updates en noodzakelijke configuratiewijzigingen in de Experia Box t.b.v. TV en telefonie kunnen niet meer doorgevoerd worden.

Recent is daar de introductie van routed-ITV bijgekomen en het zou zo maar kunnen dat KPN het bridged netwerk vroeg of laat de nek omdraait, alhoewel de kans daarop klein is. Wel kan ik me voorstellen dat niet alle functionaliteit via het bridged netwerk geboden wordt, maar alleen via het gewone Internet (vlan 6).

Vandaar ook mijn vraag: Doet MéérTV (bijvoorbeeld de Netflix app) het op jouw TV ontvangers?

Het is overigens beter om IPv6 adressen door de router te laten "beheren", mijn Synology NAS en andere devices worden door de Experia Box ook keurig voorzien van een IPv6 adres.

Reputatie 7
mvanbaak schreef op 29 mei '16 om 15:18u
Ok, dus ik zou toch over moeten naar de routed iptv setup.

Werkt dat op deze manier: http://www.pimwiddershoven.nl/entry/kpn-router-iptv-on-an-ubiquiti-edgerouter-lite-lessons-learned ?

Begrijp ik hieruit dat MéérTV inderdaad niet werkt in jouw configuratie?

Dat zou inderdaad kunnen dat de instellingen in die aangehaalde site werken, maar zeker weten doe ik het niet.

Belangrijk is dan wel de de KPN TV ontvangers gewoon in de default vlan geplaatst worden en niet meer in vlan 4.

Reputatie 7
mvanbaak schreef op 29 mei '16 om 21:28u
wjb schreef op 29 mei '16 om 15:32u

Dat zou inderdaad kunnen dat de instellingen in die aangehaalde site werken, maar zeker weten doe ik het niet.

Belangrijk is dan wel de de KPN TV ontvangers gewoon in de default vlan geplaatst worden en niet meer in vlan 4.

Klopt. Ik heb geen MeerTV optie.

Ik ga de configuratie van die site maar eens proberen. Tijd om me te gaan verdiepen in het hele igmp-proxy en igmp snooping.

Mijn switches hebben nogal veel configuratie opties hiervoor ;-)

Welk type KPN TV ontvangers heb je?

Aan IGMP Snooping valt niet zo veel te configureren, dan zet je gewoon aan op het vlan waar de TV streams overheen lopen. Dat is straks dus als het goed is het standaard vlan.

Reputatie 7
Als je de TV streams via een apart vlan (vlan 40) laat lopen dan heb je geen IGMP snooping nodig. IGMP snooping zorgt er voor dat de TV streams alleen doorgestuurd worden op poorten waarachter zich een KPN TV ontvanger bevindt. Die TV streams blijven natuurlijk al binnen hun eigen vlan en op dat vlan zijn alleen maar KPN TV ontvangers aangesloten, dus heeft IGMP snooping weinig tot geen toegevoegde waarde.

Ik gebruik zelf Netgear prosafe switches (GS105Ev2 en GS108Ev3) waarbij zowel TV als "Internet" van de Experia Box over vlan 1 lopen en dus gebruik ik wel IGMP snooping.

Dat jouw KPN TV ontvangers nu nog in bridge-mode staan is logisch immers ze staan via die bridge op jouw Ubnt edge router feitelijk rechtstreeks op vlan 4 van KPN. Dat is ook precies de reden dat MéérTV niet functioneert.

Reputatie 7
Goed te lezen dat alles werkt. :D

Maak je ook gebruik van vaste telefonie bij KPN of heb je nu helemaal geen Experia Box meer in gebruik?

Reputatie 7
Helder, ik hoop dat KPN meeleest want hier zien we een voorbeeld van de V11.

Even zo'n telefoon adapter erbij voor abonnees die wel hun vaste telefoon van KPN gebruiken.

Even het V11 modem erbij voor de VDSL abonnees.

Reputatie 7
KPN zal waarschijnlijk nooit de SIP gegevens vrijgeven zodat je deze als trunk in Asterisk zou kunnen configureren.

Tot iets meer dan een jaar geleden kon je in Asterisk een trunk naar de SIP server op de Experia Box configureren. Dit werkte uitstekend echter KPN heeft in al haar wijsheid besloten de SIP server van de Experia Box niet meer vanaf het LAN toegankelijk te laten zijn. Ik heb daardoor een IP telefoon in de prullebak kunnen gooien. Ook gebruikte wij een Asterisk server om als gezin onderling gratis te kunnen bellen via Internet met een automatische fallback via de trunk (KPN vaste telefoon) voor het geval dat de gebelde persoon op dat moment geen Internet toegang heeft. Om dit toch te kunnen blijven doen heb ik een CheapConnect VoIPOut account geopend en binnen Asterisk een trunk daarnaar geconfigureerd. Deze functionaliteit hebben we ondertussen ook niet meer nodig aangezien wij nu met "t-mobile samen" ook onderling gratis kunnen bellen.

Reputatie 4
Badge +1
Bedankt voor de confirmatie dat deze prefix static is.

Ondertussen heb ik mijn edgerouter configuratie aangepast zodat deze de prefix als static heeft, inclusief een aantal machines (synology en freebsd server) die nu static ipv6 address hebben.

Mijn tip aan KPN: Maak een pagina in mijnKPN waar de ipv4 en ipv6 gegevens terug te vinden zijn. Dat is handig voor de mensen die geen gebruik maken van die gare en onstabiele experiabox ;-)

Reputatie 4
Badge +1
Ok, het was een korte statement zonder uitleg. Bij deze de uitleg ;-)

- snelheid. Ik heb een 500/500 mbit fiber connectie, en met de firewalling en routing die ik wil haal ik dat nooit met de experiabox. Maximale wat ik hier ooit gemeten heb is 250mbit.

- Meerdere interne netwerken. Ik heb een drietal vlans op mijn netwerk. Dit kan niet met de experiabox (althans, anderhalf jaar terug toen de verbinding en de experiabox geleverd werden niet)

- SIP telefoons verliezen de hele tijd hun registraties

- Vaak 'blokken' op HD tv kanalen

- Te weinig static leases

- Webinterface stopt met reageren na een aantal dagen. Dit is geen probleem als je niets hoeft aan te passen. Maar aangezien de sip registraties steeds problemen gaven wilde ik regelmatig in de webinterface maar gaat niet meer. Moet dat ding eerst rebooten.

- Regelmatig loopt de arp-cache van dat ding vol, waardoor routing compleet mank gaat

- Random reboots, ongeveer 6 tot 10 per maand

Dan een korte uitleg van hoe mijn netwerk nu in elkaar zit.

De fiber connectie (via de media convertor naar utp) zit direct aangesloten op poort 1 van mijn edgerouter.

Op deze poort heb ik drie vlans geconfigureerd: vlan 4 (iptv), vlan 6(internet) en vlan 7(voip). binnen vlan 6 heb ik pppoe0 geconfigureerd voor de pppoe verbinding met KPN. Hierover ontvang ik netjes via dhcp en dhcpv6 mijn ip gegevens.

Poort 2 van mijn edgerouter is de poort voor mijn interne netwerk. Deze zit aangesloten op een 16 poorts managed gigabit switch van TP-Link.

Op deze poort heb ik een aantal vlans staan, waaronder vlan 4 voor iptv.

Dan heb ik 1 bridge, br0 waar zowel poort 1 vlan 4 als poort 2 vlan 4 in zitten (voor iptv decoders). Ik had ook gelezen dat dit met routing kan, maar igmp snooping is een onderwerp waar ik nog te weinig van weet dus heb ik de bridge optie gekozen. Ookal ben ik voorstander van 'every time you create a bridge, you killed a kitten'. Dit was even het makkelijkst.

Dus ja, ik gebruik IPTV. In elke kamer heb ik een UTP kabel die direct de TP-Link in gaat. Aan de kamer kant van deze kabel heb ik in alle kamers een RouterBoard 260 5 poorts managed gigabit switch hangen. In poort 2 van deze switches de iptv decoders. Werkt als een zonnetje. Sinds ik de experiabox heb vervangen door mijn eigen router (eerst een routerboard 2011, nu een edgerouter ivm de snelheid) heb ik nooit meer blokjes of haperingen op mijn televisie.

Alle functies van de IPTV werken helemaal prima. Ik heb meerdere series opgenomen en weer afgekeken en gebruik veel pauze op normale tv. 

Onder synology en freebsd met static ip bedoel ik:

Ik heb ondermeer een freebsd server in mijn meterkast. Naast de synology. Beide zitten aangesloten op de TP-link switch. De Synology in het main netwerk vlan, de freebsd server in een aantal vlans. (apart vlan voor vpn connecties van buitenaf naar openvpn, apart vlan voor asterisk voip, apart vlan voor webserver die van buiten te benaderen is, apart vlan voor main netwerk)

Voor het ontsluiten van wat diensten op deze twee devices heb ik voor ipv4 een heel aantal port forwards.

Nu wilde ik in ieder geval de websites die ik hier host ook via ipv6 beschikbaar maken, net als wat services op de synology nas.

Hiervoor moeten deze dus een static ip hebben.

Deze heb ik nu handmatig op deze apparaten geconfigureerd. En na jouw opmerking dat de prefix static is, kan ik dat dus ook makkelijk doen ;-)

Reputatie 4
Badge +1
Ok, dus ik zou toch over moeten naar de routed iptv setup.

Werkt dat op deze manier: http://www.pimwiddershoven.nl/entry/kpn-router-iptv-on-an-ubiquiti-edgerouter-lite-lessons-learned ?

Reputatie 4
Badge +1
wjb schreef op 29 mei '16 om 15:32u

Klopt. Ik heb geen MeerTV optie.

Ik ga de configuratie van die site maar eens proberen. Tijd om me te gaan verdiepen in het hele igmp-proxy en igmp snooping.

Mijn switches hebben nogal veel configuratie opties hiervoor ;-)

Reputatie 4
Badge +1
wjb schreef op 29 mei '16 om 21:55u

Welk type KPN TV ontvangers heb je?

Aan IGMP Snooping valt niet zo veel te configureren, dan zet je gewoon aan op het vlan waar de TV streams overheen lopen. Dat is straks dus als het goed is het standaard vlan.

Mijn ontvangers zijn HMB2260's

Ik zat er aan te denken om ze in een apart vlan te zetten (er gaat een kabel van de TP-link naar elke kamer, daar in die kamer heb ik een managed switch van routerboard zodat ik daar per poort de vlans kan bepalen)

De TP-link heeft heel veel settings, maar van wat ik nu gelezen heb hoef ik daar alleen de snooping op het vlan voor de ontvangers aan te zetten. Het meeste werk gaat mijn edgerouter doen (igmp proxy, querier etc).

Ik zie in de system info van de ontvangers 'Netwerk connectivitiet: Bridged mode'

De routerboard switches hebben geen igmp snooping settings. Eens kijken in hoeverre dit dus goed gaat als het op mijn TP-link switch per vlan aanstaat.

Het vlan waar mijn ontvangers in komen is 40, waarbij de edgerouter een dhcp server op dit vlan gaat draaien voor ip range 192.168.11.0/24 en dat network ook netjes nat naar internet (interface 1 vlan 6 waar de pppoe over draait)

Reputatie 4
Badge +1
Dank je wel voor alle info.

Routed IPTV werkt, en ik heb nu inderdaad ineens een aantal extra menu items.

Meer TV werkt ook helemaal.

Thanks!

Reputatie 4
Badge +1
De Experia box ligt al meer dan een jaar in de berging.

Ik heb zelf een voip account bij SpeakUp. Mijn KPN pakket heeft wel telefonie, maar die gebruik ik dus niet.

Reputatie 4
Badge +1
Als KPN mij zo'n ATA zou leveren, zou ik het nog overwegen.

Maar liever nog zoals de Experiabox het soms voor een paar dagen doet:

- KPN geleverd device meldt zich aan bij de VOIP centrale van KPN

- KPN geleverd device heeft standaard SIP of IAX implementatie zodat ik mijn asterisk telefooncentrale daarop kan laten connecten.

Nu weet ik dat andere providers die ook de telefonie via VOIP hebben lopen, gewoon standaard sip gebruiken en je dus helemaal geen device van de provider nodig hebt. Gewoon IETS (ATA, Telefoon, asterisk, cisco callmanager) dat SIP praat, daar de server, gebruikersnaam en wachtwoord in tiepen en gaan.

Dat zou echt het allermooiste zijn, maar vrees dat KPN dat nooit gaat doen.

(Zelfde met de IPTV, dit hadden ze ook met standaard, niet custom encrypted setup kunnen doen waardoor mijn kodi gewoon de tv ontvanger had kunnen zijn)

Maargoed, de huidige setup werkt prima, edgerouter heeft 7% CPU als ik 400mbit traffic produceer + twee tv's aan heb staan.

En dat voor een device van 90 eu! o/

Reputatie 4
Badge +1
Ah, ik zie net dat XS4ALL bijvoorbeeld gewoon standaard SIP gebruikt: https://www.xs4all.nl/service/diensten/bellen/installeren/algemene-softphone-instellingen.htm

Dat zou voor mij echt _DE_ oplossing zijn ;-)

Dank je wel voor alle info.

Routed IPTV werkt, en ik heb nu inderdaad ineens een aantal extra menu items.

Meer TV werkt ook helemaal.

Thanks!

Sorry voor het "kapen" van dit draadje, maar zou jij misschien kunnen delen hoe je dit precies werkend hebt gekregen?
Zelf lukt het mij maar niet op Routed IPTV en IPv6 werkend te krijgen met mijn EdgeRouter Lite.
De config die ik momenteel draai is:

http://pastebin.com/GjZYZm1q

hierbij ging ik uit van de kriegsman.io config aangevuld met de blogposts van pimwiddershoven zoals hierboven ook vermeld.

Als iemand anders mij kan helpen zou dat ook super zijn!

Met vriendelijke groet.
Had hier een Experiabox v9, zelfde verhaal. Ding is gewoon snel unresponsive, random reboots. Had wat poorten geforward voor wat remote dingen. Na een paar dagen ook unresponsive. Wel jammer, want ik heb op een andere locatie nog een v8 en niks geen problemen mee. V10 kan ik niet zeggen, maar gezien de verhalen lijkt me deze ook niet beroerd.

Dus ook maar een ubiquiti edgerouter eraan gehangen. Werkt prima. Ook met routed iptv. Het is even een beetje 'n gedoe het goed in te stellen, maar uiteindelijk werkt het prima. Snooping is wel echt een must, want anders staat je router op iedere netwerk device je tv signaal te spuien.

Reageer