Beantwoord

IPv6 problemen

  • 25 May 2019
  • 24 reacties
  • 1683 keer bekeken

Hallo allemaal,

Omdat ik geen antwoord kreeg in https://forum.kpn.com/internet-9/feedback-over-het-nieuwste-modem-van-kpn-v10a-454616/index14.html#post756978 dacht ik dat het misschien beter was om een apart topic te starten.

Waarschuwing: dit bericht bevat veel technische informatie en is vooral bedoeld voor KPN-medewerkers zodat ze het probleem kunnen oplossen :-)

Ik weet niet of dit het goede forum-topic is, maar ik heb volgens mij een bug gevonden in de V10a. Het gaat om IPv6-over-IPv4 tunnel (proto 41). Het lijkt erop dat sommige pakketen corrupt aankomen (dit gebeurt zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant).

De reden dat ik een IPv6-over-IPv4 tunnel gebruik/wil gebruiken is dat de V10a nog steeds geen IPv6 heeft (aanstaan).

Ik heb al langere tijd een onstabiele IPv6-tunnel en na veel debuggen ben ik er achter gekomen dat ik soms pakketen krijg met een ongeldige IPv6-header *binnen* het IPv4 pakket. Ik heb met meerdere bronnen gecontroleerd (twee IPv6-capabele servers buitenshuis kunnen normaal met elkaar communiceren, maar beide servers hebben een probleem met mijn thuis-server. Ik heb dezelfde tunnel-provider gebruikt voordat ik van Ziggo naar KPN overstapte (en natuurlijk met een ander modem).

Ik heb twee plaatjes toegevoegd die de tcpdump weergeven. Het eerste plaatje is een correct pakket (het heeft "0110" oftewel versie 6 in de IP-header).



Het tweede plaatje laat een incorrect pakket zien (versie "0000" oftewel 0?) Dit zorgt ervoor dat het besturingssysteem het pakket als ongeldig ziet en dus dropt.



Omdat het soms wel werkt, soms niet, is de verbinding onstabiel: meestal gaat er verkeer overheen, maar soms pauzeert de verbinding ineens of wordt de verbinding verbroken (logisch, het wordt natuurlijk gezien als packetloss).

Kan hier iets mee gedaan worden? Het liefste zou ik natuurlijk zien dat er native IPv6-support in de V10a komt, maar dit probleem moet denk ik sowieso opgelost worden, want het lijkt op een bug die packets verminkt.
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 14 June 2019, 16:10

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

24 reacties

Reputatie 7
Ik laat het antwoord op jouw vraag graag aan @KPN Webcare over aangezien het hier de V10A betreft en dit apparaat wat mij betreft nooit aan de abonnee uitgeleverd had mogen worden.
Volgens KPN staat IPv6 op de V10A uit omdat de IPv6 implementatie nog vele bugs bevat.
Beste wjb,

Allereerst bedankt voor je medeleven 😉 Ik wil ook graag dat IPv6 aangezet wordt.

Echter, ik vermoed dat ik wat onduidelijkheid gecreërd heb met mijn bericht, sorry daarvoor!

Deze IPv6 pakketten komen niet standaard van de V10A. Ik heb zelf een IPv6-tunnel opgezet (omdat de V10A verdorie geen IPv6 ondersteuning heeft aanstaan en dat een van de redenen was dat ik naar KPN ben overgestapt!).

De meeste mensen zullen geen last hebben van dit probleem, alleen de mensen die (zoals ik) wel graag met IPv6 werken in combinatie met de V10A en dan maar een IPv6-tunnel regelen.

Ik heb dit gemerkt met zowel een tunnel van Hurricane Electric (tunnelbroker.net) als mijn eigen tunnel die ik opgezet heb met een VPS.

Het is een goed idee om @KPN Webcare te taggen, dus bij deze: zouden jullie daar naar willen kijken aub?
Reputatie 7
Badge +30
Hoi sbare, welkom op het forum!

Voor ik inga op je verhaal, eerst het volgende: het taggen van KPN Webcare heeft geen zin. @wjb, voor jou ook relevant want ik zag het je elders ook doen. KPN Webcare is geen account die wij op dit moment gebruiken. Mentions van dat account zien we dan ook niet.

Dan, de inhoud. Laat ik beginnen met dat ik ook niet heel veel verstand heb van IPv6. Als dit inderdaad een bug in de V10A is wil ik het met alle liefde doorzetten. Maar ik begrijp (nog) niet wat er precies aan de hand is. Kun je dit verder toelichten. Want als ik het dan doorzet, heb ik wel zoveel mogelijk informatie nodig.
Reputatie 7
Off-topic:


Aan het KPN logo te zien is dit account een account van KPN en het zou mijns inziens heel goed zijn als dat dat account ook actief gebruikt zou worden.
Hoi @Erik_, bedankt voor je reactie. Ik zal proberen het duidelijker toe te lichten. Ik weet niet precies of je naar meer overzichtdetails of meer technische details zoekt, dus ik zal proberen beide te doen.

Allereerst overzichtsdetails: Ik wil graag IPv6 gebruiken. De V10A ondersteunt dit (bij mijn weten) op dit moment niet. Er wordt al een een paar maanden gezegd dat hier aan gewerkt wordt, maar het is er nog steeds niet.

In de tussentijd wil ik graag IPv6, dus heb ik mijn IPv6-tunnel die ik bij mijn vorige provider (Ziggo) ook had weer aangezet. Dit houdt in dat IPv4-verkeer gewoon via KPN gaat, maar IPv6-verkeer gaat via de tunnelbroker (in dit geval Hurricane Electric).

Natuurlijk is het beter om geen tunnel te gebruiken, omdat je van minder partijen afhankelijk bent, en omdat de snelheid vaak beter is van een "native" (niet-tunnel) verbinding. Echter, ik wil graag IPv6 voor services die ik thuis draai, die met IPv4 veel lastiger en met veel meer nadelen te draaien zijn.

De tunnel-workaround werkte prima bij Ziggo, maar nu ik dat bij KPN wilde proberen, merkte ik bovenstaand probleem. Het lijkt er heel sterk op dat de pakketjes verminkt worden, iets wat een modem/gateway/router/firewall absoluut niet moet doen.

Dus, nu is mijn situatie slechter dan bij Ziggo: ik had daar native IPv6 (ook al was dat een pilot) en ik had daar een werkende IPv6-tunnel.

Bij KPN zou ik theoretisch native IPv6 moeten hebben, maar in de praktijk is er een bug in de firmware van de V10A en staat dat op dit moment uit. Blijkbaar zit er nog een bug in de firmware waarbij IPv6-tunnels (specifiek protocol 41) deels lijken te werken, maar onbetrouwbaar zijn omdat er veel pakketen verminkt aankomen. Het gevolg daarvan is dat veel TCP/IP verbindingen een timeout krijgen en dus foutmeldingen opleveren.

Dan technische details: Ik denk dat er al vrij veel in het eerste bericht staat, maar voor de zekerheid kan ik het het misschien duidelijker maken. Aan de ene kant van de tunnel (bijvoorbeeld bij mij thuis) pakt een IPv6-pakket binnenin een IPv4-pakket (IP-in-IP). Aan de andere kant van de tunnel (bijvoorbeeld de tunnelbroker) wordt het IPv6-pakketje uit het IPv4-pakketje gehaald en dan verder gestuurd over het IPv6-gedeelte van het internet.

Omgekeerd wordt het IPv6-pakketje wat naar mijn huis gestuurd wordt via het IPv6-gedeelte van het internet naar de tunnelbroker, die het binnenin een IPv4 pakketje stuurt en dan via IPv4 naar mijn huis stuurt. Daar pakt mijn server het IPv6-pakketje uit en stuurt het over het interne netwerk verder.

Dat is de theorie. In de praktijk gaat dit soms goed, maar soms niet. Soms wordt namelijk het IPv6 pakketje verminkt: het versie veld staat op "0" in plaats van "6" (dat is de "0000" vergeleken met "0110" in de plaatjes van het eerste bericht). De kernel dropt deze pakketen.

Ik heb ook een tunnel opgezet met een andere externe machine, om een fout bij de tunnelbroker uit te sluiten. Daar had zag ik het hetzelfde gebeuren. Zowel bij de pakketjes naar mijn huis (gezien met tcpdump binnen mijn huis) als bij de pakketjes van mijn huis naar de externe machine (gezien met tcpdump op de externe machine) zag ik dat de pakketjes op dezelfde manier verminkt waren.

Aangezien ik dit probleem eerder niet met Ziggo had, en de hardware en de software van mijn server hetzelfde zijn gebleven, vermoed ik dus de V10A, helemaal gezien de andere problemen van de firmware. Misschien zijn deze problemen zelfs wel gerelateerd, dat kan ik niet bepalen.

Hopelijk heb je wat aan deze aanvulling. Als je specifiekere vragen hebt, dan beantwoord ik dat graag (en dan zal ik ook wat korter antwoorden omdat ik nu natuurlijk wat minder goed wist waar je naar zocht ;))

Alvast bedankt!
Reputatie 7
Badge +30
Super, dank hiervoor, sbare. Ik snap nu wat je doet, en wat er misgaat. Ik ga het doorzetten naar onze modemmensen en kom er bij je op terug.

wjb: Het is ook wel een officieel KPN account, we gebruiken hem om de NPS berichten te versturen. Maar op dagbasis is er niemand met dat account bezig, dus zien we die mentions ook niet. De kortste klap om ons te bereiken is specifieke moderators mentionen, in het hulp-topic reageren, of een bericht rapporteren.
Dank! Ik hoor graag wat de modemmensen er van vinden 🙂
Hoi @Erik_ , heb je al iets gehoord? Ik heb er nog steeds last van.
Reputatie 7
Badge +30
Oef, dank voor de herinnering! Ik heb nog niets vernomen, ik mail er opnieuw achteraan.
Reputatie 7
Badge +30
Ik heb een update voor je, sbare. Hoewel je er in de praktijk op dit moment niet heel veel aan hebt. Het is doorgezet naar de technische mensen. Zij gaan hier verder mee Echter. het is niet iets wat een prioriteit heeft om nu direct opgepakt te worden. Ik durf dan ook niet te zeggen wanneer wel. Als ik verdere updates krijg laat ik het weten.
Reputatie 5
Badge +5
Beste Sbare,

Mag ik hier even aanhaken: ik heb al tijden ipv6 meedraaien, om de techniek te bekijken. Experiabox 10. Omdat KPN nog steeds geen IPV6 levert, ook via een 6to4 tunnel, niet via een officiele broker maar via 192.88.99.1. Score 18/20 op ipv6-test com. Sinds kort werkt dit niet meer....
Protocol 41 gaat naar buiten, maar er komt niets terug. Nu werkt dit officieel al niet achter een NAT router, omdat dit rare protocol niet te natten is, maar toch werkte het op een client tegelijkertijd, een soort VPN-passthrough blijkbaar. DMZ activeren levert ook niets op.
Tegelijkertijd slaat een ping naar 192.88.99.1 op hol, time to live exceeded, traceroute gaat naar surfnet, maar traceroute -I struikelt na 30 hops binnen hetzelfde systeem.
Dus.... is de firmware van de router veranderd en werkt protocol 41 niet meer, of zit er ergens een probleem in de infrastructuur ?

Met vriendelijke groeten,
Reputatie 5
Badge +5
Beste Sbare,

Nog even een aanvulling:
6to4 krijg ik met geen mogelijkheid meer aan de praat met de V10 Experia box. Nog eens een keer "Miredo" van stal gehaald, de Linux versie van Microsoft's Teredo. Ik had daar niet zo'n goede ervaring mee, maar nu blijkt het eigenlijk best goed te werken. Verbinding loopt o.a. via de HE 6to4 server in Amsterdam, en IPV6 is maar iets langzamer dan IPV4. Misschien is dat nog een workaround voor het moment ? IPV6 wordt hier in UDP pakketten ingekapseld in plaats van protocol 41, dus geen NAT problemen.


Met vriendelijke groeten,
Reputatie 7
Omdat KPN nog steeds geen IPV6 levert, ...
KPN levert al vele jaren dual stack (IPv4 en IPv6) op mijn aansluiting.
Reputatie 5
Badge +5
Beste wjb,

Sorry, nog steeds geen IPV6 levert op mijn adres. VDSL aansluiting.

Met vriendelijke groeten,
Ik heb inmiddels mijn eigen router ingesteld en daar werkt alles prima, geen pakketjes die verminkt worden. Ik heb nu zowel mijn oude tunnel weer draaiend als ook de native IPv6 van KPN. Ik moest wel door wat hoepeltjes springen, maar netwerkje.com hielp daarbij.

@Erik_ aangezien het met de eigen router goed gaat, kan ik concluderen dat inderdaad de firmware van de V10A de pakketjes verminkt. Met de infrastructuur van KPN zie ik niks mis (mijn monitoring geeft stabiele performance zonder packet loss).

Het nadeel is natuurlijk wel dat ik extra beheer heb (eigen router) en een wifi access point minder (want mijn router heeft geen WiFi).

Ik zou daarom nog steeds graag de verbeterde firmware zien van de V10A, want verder was ik daar wel tevreden over.

De punten die ik bedoel met de verbetering zijn:
1) Geen pakketjes verminken van ipv6-in-ipv4 tunnels (protocol 41)
2) Native IPv6 weer werkend krijgen op de V10A (dus met prefix delegation)
Reputatie 7
Ik heb inmiddels mijn eigen router ingesteld en daar werkt alles prima, geen pakketjes die verminkt worden. Ik heb nu zowel mijn oude tunnel weer draaiend als ook de native IPv6 van KPN. Ik moest wel door wat hoepeltjes springen, maar https://netwerkje.com/ hielp daarbij.
Had je het het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box" dan nog niet gelezen? 😉

Heb je televisie van KPN?
Zo ja, dan is het heel belangrijk dat je routed-IPTV hebt en niet dat je een switch tussen NTU en router hebt staan waar je ook de TV ontvangers op vlan 4 hebt aangesloten.

Mag ik vragen welk merk en type router je in gebruik hebt?
Hoi @wjb, ok ok. Eerlijk is eerlijk, jouw topic had ik ook gelezen en dat zette mij op het juiste spoor. Het enige wat ik daar miste is dat je maar 1 pppoe sessie tegelijkertijd kan opzetten en daardoor werkte er niks bij mij.

Niet raar dat die informatie niet in jouw topic stond hoor, want normaal zou je maar 1 pppoe sessie opzetten. Ik wilde alleen met mijn domme kop kijken of ik ipv4 via de XB V10A kon laten gaan en ipv6 via mijn eigen router.

Waarom? Omdat ik al een Linux server had staan en ik wilde kijken of het ueberhaupt zou werken zoals ik wilde voordat ik een investering in hardware zou doen. Als het zou werken dan zou ik gaan nadenken over die investering. Nu werkte dat niet, maar door alles over de Linux bak te laten gaan werkte het wel.

Ik ben nu aan het nadenken over die investering. Ik heb nog een Netgear R7000 staan die in principe de juiste hardware heeft, maar qua software niet kan wat ik wil. Zo kan deze wel pppoe en ook VLAN, maar niet VLAN over de WAN poort (en pppoe gaat over de WAN poort). Een mogelijkheid is om deze van andere firmware te voorzien, maar ik vraag me af of dat ideaal is. Ik kan ook de Linux bak blijven gebruiken als router, maar ik houd dat liever gescheiden omdat het makkelijker is qua security en onderhoud. Daarnaast vind ik het onzin dat ik de XB niet kan gebruiken met IPv6, want de hardware kan het prima aan, het probleem zit hem in de firmware.

En nee, ik heb alleen Internet, geen TV of telefonie, dus ik heb het relatief makkelijk 🙂
Reputatie 7
Als je tussen de NTU en die Netgear R7000 een switch plaatst met vlan ondersteuning, zoals bijvoorbeeld de Netgear GS105Ev2, dan kan je eenvoudig de wan poort van de R7000 op vlan 6 plaatsen.

Daarnaast vind ik het onzin dat ik de XB niet kan gebruiken met IPv6, want de hardware kan het prima aan, het probleem zit hem in de firmware.
Dat ben ik volkomen met je eens, maar het zijn die tekortkomingen in de firmware die mij lang geleden hebben doen besluiten om de Experia Box te verbannen.
Reputatie 7
Badge +30
Fijn dat je een manier hebt gevonden om het werkend te krijgen, sbare. Je punten geef ik door. Er is alleen nog niet bekend wanneer er nieuwe firmware voor de V10A komt. En of dit dan ook iets is wat daarin meegenomen kan worden.
@Erik_ dank je voor het doorgeven. Ik weet zeker dat anderen ook profijt zullen hebben van een betere firmware versie. Heb je misschien een overzicht van wanneer welke firmware versies gereleased zijn? Ik weet dat het niks zegt over de toekomst, maar het geeft misschien een indicatie van hoe lang er tussen releases zit.
Reputatie 7
De laatste firmware update voor de V10a zag op 18 februari 2019 het levenslicht.
@wjb je hebt alweer gelijk. Ik heb helaas geen switch die VLAN ondersteunt (ik heb een Netgear GS116, zonder E ;)). Wellicht goedkoper dan een router kopen, maar toch 🙂 Bij voorkeur heb ik 1 apparaat (zoals de EB dat zou moeten doen).
Reputatie 7
Sinds kort kan je met één druk op de knop een Fritz!Box met OS 7.12 configureren voor het KPN netwerk. Dan heb je precies wat je wilt. Er hangt wel een behoorlijk prijskaartje aan zo'n Fritz!Box.

Wanneer komt de firmware update met ipv6 ondersteuning uit?

 

 

Ik heb jaren geleden op dezelfde lijn al ipv6 via telfort gehad maar dat is bij de overname door de kpn eruitgekieperd. en sindsdien 2014 of 2015 nog steeds geen ipv6 met de v10a

 

schop onder de kont kpn make it happen. desnoods met een ander modem dat wel native ipv6 ondersteund zonder fouten