Beantwoord

IPv6 uitrol

  • 21 August 2019
  • 10 reacties
  • 3274 keer bekeken

Ik heb afgelopen vrijdag via een servicedesk medewerker gehoord dat ipv6 beschikbaar is op mijn huis adres. Omdat er ook andere issues waren met mijn v7 router is deze afgelopen maandag omgeruild voor een V10a router zodat ik ook de beschikking kon krijgen over ipv6. Helaas bijkt dat niet zo te zijn. Bij de servicedesk weet men nu plotseling van niets. IPv6 wordt niet ondersteund voor consumenten. Men rade me aan om het via dit forum te proberen om te achterhalen hoe het zit.
In andere topics lees ik dat het V10a modem nog niet geschikt is.

Weet iemand hoe het precies zit met de ipv6 uitrol of waar ik de details kan navragen?
icon

Beste antwoord door Jasper van KPN 23 August 2019, 20:59

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Hallo @Rene Wi, welkom op ons forum. IPv6 wordt gefaseerd uitgerold bij abonnementen. Dat staat los van een woonadres. Je kunt op deze pagina kijken of je al een IPv6 verbinding hebt. Als je het niet hebt, is ook niet bekend wanneer je het krijgt, de uitrol is niet zichtbaar maar uiteindelijk zal iedereen het krijgen. De Experia Box V10a ondersteund IPv6 (maar dat is tijdelijk uitgeschakeld), de V10 en V9 ondersteunen het ook.
Op onze website kan je alle beschikbare informatie over IPv6 vinden.
Reputatie 7
Ik heb al meerdere jaren IPv6 op mijn glasvezelaansluiting.



Helaas is dat nog lang niet bij alle aansluitingen het geval.
Ik snap ook niet waarom de uitrol van IPv6 zo lang moet duren.

De Experia Box V10a ondersteund IPv6, net als de V10 en V9.
Dat is helaas niet correct, de ondersteuning van IPv6 is in verband met een bug in de firmware van de V10a uitgeschakeld.
Reputatie 7
Badge +21
Ik heb al meerdere jaren IPv6 op mijn glasvezelaansluiting.


De Experia Box V10a ondersteund IPv6, net als de V10 en V9.Dat is helaas niet correct, de ondersteuning van IPv6 is in verband met een bug in de firmware van de V10a uitgeschakeld.


Dit is wel correct @wjb
Ik heb de V10a en dit is mijn IPv6 adres:


En zonder problemen.
Reputatie 7

Ik heb al meerdere jaren IPv6 op mijn glasvezelaansluiting.De Experia Box V10a ondersteund IPv6, net als de V10 en V9.Dat is helaas niet correct, de ondersteuning van IPv6 is in verband met een bug in de firmware van de V10a uitgeschakeld.Dit is wel correct @wjb


Ik heb de V10a en dit is mijn IPv6 adres:


En zonder problemen.

Dan behoort jouw V10a ook tot de batch waarop de IPv6 ondersteuning niet volledig is uitgezet en dat kan dus leiden tot heel vervelende problemen (traag Internet) op (met name) Android devices.
Als jij jouw V10a een factory reset zou geven dan wordt de IPv6 ondersteuning, als het goed is, alsnog uit gezet. Zie dit bericht.
Reputatie 2
Dit leidt tot een andere vraag: Ik had IPv6 en dat heb ik toen uitgeschakeld. Ik zit sinds een dag op glasvezel en daar heb ik nog niet uitgezocht of ik ipv6 heb. Daar gebruik ik dezelfde instelling (geen ipv6) en wat kan dat voor gevolg voor de snelheid hebben?

Op internet heb ik nog nooit ipv6 nodig gehad omdat alle websites etc prima op ipv4 werken.
Reputatie 7
Dit leidt tot een andere vraag: Ik had IPv6 en dat heb ik toen uitgeschakeld. Ik zit sinds een dag op glasvezel en daar heb ik nog niet uitgezocht of ik ipv6 heb. Daar gebruik ik dezelfde instelling (geen ipv6) en wat kan dat voor gevolg voor de snelheid hebben?

Op internet heb ik nog nooit ipv6 nodig gehad omdat alle websites etc prima op ipv4 werken.

Het snelheidsverschil tussen IPv4 en IPv6 is marginaal dus daarvoor hoef je het niet te doen.
Er zijn inderdaad nog maar heel weinig sites die geen IPv4 adres hebben, dus ook daarvoor hoef je IPv6 (voorlopig) nog niet aan te zetten.
Reputatie 2
Bedankt voor je reactie @wjb Als je het snelheidsverschil niet kan waarnemen kan dat ook geen argument zijn. Ik heb de afgelopen jaren nog nooit een website gezien die problemen gaf zonder IPV6. Jij wel?

Wel zijn er diverse technische en vooral beveiligingsproblemen mogelijk met IPV6, waardoor het verstandig kan zijn IPV6 voorlopig nog steeds uitgeschakeld te laten.
Reputatie 7
Als je het snelheidsverschil niet kan waarnemen kan dat ook geen argument zijn.
Klopt.

Ik heb de afgelopen jaren nog nooit een website gezien die problemen gaf zonder IPV6. Jij wel?
Nee en de kans dat je dergelijke sites tegenkomt is (nog) verwaarloosbaar klein.

Wel zijn er diverse technische en vooral beveiligingsproblemen mogelijk met IPV6, waardoor het verstandig kan zijn IPV6 voorlopig nog steeds uitgeschakeld te laten.
Elke zichzelf respecterende leverancier van routers en firewalls heeft rules voor IPv6 opgenomen. Elk apparaat krijgt meerdere IPv6 adressen, één vast adres en meerdere tijdelijke adressen. De tijdelijke adressen worden gebruikt voor de communicatie vanaf dat apparaat naar Internet. Vandaar dat ik in dat screenshot een paar berichten terug rustig het laatste gedeelte van het IPv6 adres zichtbaar liet. Dat IPv6 adres bestaat ondertussen al lang niet meer. 😉
Ik zie dan ook niet waarom er beveiligingsproblemen zouden zijn met IPv6.
Reputatie 2
Als voorbeeld: als je met een VPN werkt kunnen er lekken optreden met IPV6. Daarom willen bedrijven dat je IPV6 uitschakelt.
Reputatie 7
De Experia Box V10a ondersteund IPv6, net als de V10 en V9.Dat is helaas niet correct, de ondersteuning van IPv6 is in verband met een bug in de firmware van de V10a uitgeschakeld.
Dank je, dat is een goede toevoeging! Dat was me even ontschoten.

Hoe het zit met lekken tijdens een VPN durf ik niet te zeggen, ik kan me voorstellen dat het ook per VPN leverancier kan verschillen.