Beantwoord

ipv6 uitzetten op experiabox v10

• 30 november 2018
  • 6 reacties
  • 1546 keer bekeken

op tweakers werd mij verteld dat ik ipv6 kon uitschakelen en dat ik dan hoogswaarschijnlijk een soepelere surf ervaring heb en dat het ook wat beter gaat allemaal op de playstation 4.

nu heb ik ipv6 wel gevonden op de modem maar als ik daarna toe ga en ik wil ipv6 uitzetten dan krijg ik een waarschuwing te zien.

kan ik het gewoon uit zetten zonder dat ik iets verpruts ofzo?

icon

Beste antwoord door Joran 3 december 2018, 13:08

Hoi Richard, ik zie zo geen foutmelding in de screenshots maar om je vraag te beantwoorden: je kunt het probleemloos uitschakelen. Start na het aanpassen de Experia Box nog wel even opnieuw op, dan is IPv6 pas helemaal uitgeschakeld. Ik betwijfel of dit voor een soepelere surf/game-ervaring zorgt maar ik ben benieuwd naar je bevindingen. Laat maar weten!
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +27
Hoi Richard, ik zie zo geen foutmelding in de screenshots maar om je vraag te beantwoorden: je kunt het probleemloos uitschakelen. Start na het aanpassen de Experia Box nog wel even opnieuw op, dan is IPv6 pas helemaal uitgeschakeld. Ik betwijfel of dit voor een soepelere surf/game-ervaring zorgt maar ik ben benieuwd naar je bevindingen. Laat maar weten!

ik had het ook niet over een foutmelding maar over een waarschuwing....
Reputatie 7
Badge +27
Sorry daarvoor. Ik hoop dat de rest van het bericht wel helpt 🙂 Als je nog problemen hebt zonder IPv6, laat het vooral weten.
hoi @Joran , en anderen, ik heb een vraag die direct aansluit op deze vraag, ook over IPv6 en de standaard instellingen van de V10 (bij mijn ouders).

standaard staat IPv6 aan, echter zag ik onder de DMZ instellingen dat de IPv6-DMZ standaard aan staat. Zonder dat ik kan zien waarvoor die aan staat. In mijn logica draait de gemiddelde klant (nederlander) van KPN geen thuisservers, en dan zeker niet via IPv6.

Waarom staat de IPv6-DMZ standaard 'aan'? (en is die 'dichtgevouwen' waar IPv4 wel open staat?) Zijn er geen regels te zien die wijzen op IPv6-standaard-routeringen (vanuit mijn oogpunt) EN krijg ik hier een waarschuwing/blokkade dat ik een LAN host zou moeten invoeren voor het UITSCHAKELEN. Voor het uitzetten zou je juist niets hoeven weten, of hij moet komen met de waarschuwing dat 'regel xyz' dan niet meer uitgevoerd kan worden/komt te vervallen. We willen die IPV6 uit hebben staan, zeker de DMZ want er is geen DMZ nodig, dus voor de Firewall-functie beter uit. En dan die standaard 'aan' zonder inzicht en toezicht van de netwerkbeheerder (LAN kant = klant kant he, niet KPN!!) dat behoord toch ook standaard UIT te zijn!

één rede om IPv6 uit te zetten is dat ieder apparaat op het internet een EIGEN/herleidbaar (via DMZ bereikbaar?) IPv6 adres heeft-kan hebben. Terwijl er bij IPv4 altijd gebruik gemaakt wordt van NAT, dus meer apparaten/netwerken deze adressen voeren en verwisselen. De IPv6 DHCP is bij deze firmware op de V10 helemaal niet in te zien, (of ik kijk er over heen) terwijl ik die toch zou verwachten bij de DHCP of onder de IPv6 tab (kantlijn)

Nu ik daar toch zit, kun je me uitleggen waarom ik als ik de switch op IPv6 = 'uit' zet en wil toepassen er WEL een herstart nodig is maar ik dan geen 'reboot' of 'nu toepassen' button te zien krijg.

Waar zit de 'opnieuw opstarten met nieuwe instellingen' knop uberhaupt verstopt? Kijk ik er overheen of is die er niet, ben t hele menu doorgelopen (denk ik). Of moeten we daarvoor naar de meterkast lopen, de stroom er af gooien en dan maar afwachten na het opnieuw opstarten?

Ik hoop dat jij of een andere KPN-kenner me inzicht en/of oplossingen kan geven.

PS heb het ook nagevraagd bij de KPN-CHAT-collega's maar dit kunnen zij niet beantwoorden, het antwoord op de eigen instel mogelijkheid noch de verklaring (met behulp van) opzoeken was mogelijk, wegens gebrek aan documentatie niet aan de wil om het te doen.
PS2, t moet toch niet zo zijn dat we een router achter een router moeten zetten of de switch er achter moeten herprogrammeren om IPV6 tot het gewenste minimum (wat dan ook moet zijn van KPN, voor ons is 'uit' prima) te beperken?

Reputatie 7
Waarom staat de IPv6-DMZ standaard 'aan'? (en is die 'dichtgevouwen' waar IPv4 wel open staat?)
Bij IPv6 kunnen er, in tegenstelling tot bij IPv4, meerdere DMZ Hosts gedefinieerd worden.
Als je jouw screenshot goed bekijkt, dan zie je dat de DMZ optie voor een nieuw item standaard aan staat. Wel zo slim want waarom zou je anders überhaupt een nieuwe DMZ host gaan vastleggen.

één rede om IPv6 uit te zetten is dat ieder apparaat op het internet een EIGEN/herleidbaar (via DMZ bereikbaar?) IPv6 adres heeft-kan hebben.
De Experia Boxen blokkeren, net als bij IPv4, gelukkig ook inkomende IPv6 verbindingen.
Wil je een apparaat extern via IPv6 volledig benaderbaar maken dan je hem als DMZ Host moeten instellen. Wil je (als voorbeeld) alleen een webserver via IPv6 benaderbaar maken dan is een IPv6 port-forwarding van TCP poort 80 voldoende.

De IPv6 DHCP is bij deze firmware op de V10 helemaal niet in te zien, (of ik kijk er over heen) terwijl ik die toch zou verwachten bij de DHCP of onder de IPv6 tab (kantlijn)
De Experia Box heeft geen IPv6 DHCP server, IPv6 adres toewijzing geschiedt op basis van SLAAC.

Nu ik daar toch zit, kun je me uitleggen waarom ik als ik de switch op IPv6 = 'uit' zet en wil toepassen er WEL een herstart nodig is maar ik dan geen 'reboot' of 'nu toepassen' button te zien krijg.
Tja, dat was inderdaad wel handig geweest.

Waar zit de 'opnieuw opstarten met nieuwe instellingen' knop uberhaupt verstopt?
Onder Instellingen -> Herstart/Reset naar fabrieksinstellingen.
Hoi @wjb jij zegt: DMZ optie voor een nieuw item standaard aan staat. Wel zo slim want waarom zou je anders überhaupt een nieuwe DMZ host gaan vastleggen.

Als je die logica volgt, waarom staat die optie bij IPv4 daar vlak boven dan standaard op UIT. Omdat daar geen ‘nieuw item’ in het blokje staat of omdat de ‘huidige instelling’ is? Terwijl dat toch ook over het nieuw aanmaken van n host/of wijzigen gaat.

’mijn’ logica zegt dat als het bolletje bij openen op ‘aan’ staat dat dat de huidige instelling is. Iig duidelijk dat t voor mij niet duidelijk is weergegeven.

@kpn beter maken kan simpel, maak voor beide DMZ’s een ‘huidige instelling overzicht’ en dan daar onder één keuze menuutje voor het aanmaken van nieuwe regels. Die je daarna in het overzichtje boven terug ziet.

@wjb wederom bedankt voor de uitleg over de standaard die gebruikt wordt.

Reageer