Beantwoord

ipv6 V9 + AP - wifi issue met android

• 13 augustus 2015
  • 6 reacties
  • 849 keer bekeken

Hoi,

We zijn in Juni overgestapt van. XS4All naar KPN. We hebben glasvezel 500500 en een Experiabox v9 (H368N). Om het wifi signaal door het hele huis op peil te krijgen, heb ik een Linksys EA6300 op de 1e verdieping (bedraad) aangesloten.

Van het Wifi maken diverse divices gebruik. Zo hebben we Windows 7 en Windows 10 laptops, diverse ios devices en een tweetal Android devices. 

Als ik in de v9 kijk, is IPv6 enabled. De EB krijgt ook een IPv6 adres. Een aantal devices krijgen een IPv6 adres toegewezen. Niet allemaal. Als ik een IPv6-test doe, faalt die.

Bij het internetten met de Android devices, gebeuren vreemde dingen. Mail laden duurt heel lang, thumbnails op YouTube doen er heel lang over en whatsapp haalt de berichten pas op als de app gestart wordt.

Als ik IPv6 disable op de EB v9, lijkt alles beter te lopen op de Android devices. 

De Linksys EA6300 staat in brugmodus. Het maakt voor de devices niet uit of ze via de EBv9 of de EA6300 verbinding maken.

Is er een oplossing voor dit probleem?

Admin: Titel ietwat uitgebreid ter verduidelijking

icon

Beste antwoord door WouterRiel 17 augustus 2015, 16:32

Mijn EB heeft nu inderdaad geen IPv6 adres meer... en alles lijkt nu goed te werken.

dus... probleem opgelost ;-)

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hallo Wouter,

Welkom op het forum! Wat een fascinerend probleem. Ik vermoed dat dit een Android danwel toestel issue is dat inderdaad verband houdt met IPv6 ondersteuning.

Volgens deze vergelijking op Wikipedia ondersteunt Android IPv6 op Lollipop en is het protocol is ook geïnstalleerd echter ondersteunt het geen DHCPv6 (de IPv6 variant van het DHCP protocol dat IP adressen uitdeelt aan de verschillende apparaten op het netwerk). Sommige toestellen verliezen af en toe dan de verbinding of ervaren dezelfde traagheid die jij ook beschrijft. 

In dit topic op de Android Issue Tracker wordt in heel veel detail erop ingegaan, maar het lijkt hem dan deels in die non-ondersteuning te zitten van de DHCPv6, alsmede sommige toestellen die, vanuit de fabrikant, configuratie issues hebben. Wat ik daarin nog wel zag wat lijkt te helpen is het aanpassen van de DNS servers naar bijvoorbeeld die van Google (8.8.8.8 / 8.8.4.4).

Reputatie 7
Ik kan echt niet volgen wat het instellen van de DNS servers op die van bijvoorbeeld Google te maken zou kunnen hebben met DHCPv6, maar goed, het zou kunnen dat de IPv6 DNS serveradressen dan niet goed bepaald kunnen worden.

Dat zou dan overigens ook betekenen dat je de DNS servers op het IPv4 adres van de Experia Box kan zetten (192.168.2.254) zodat Google niet constant met jou mee zit te kijken. ;)

Het vreemde is dat ik al geruime tijd bij XS4All gebruik heb gemaakt van IPv6 en er nooit last van heb gehad. 

Ik vind het overigens ook vreemd dat als ik (met IPv6 enabled) een test doe via ipv6-test.com alle IPv6 falen. 

Is IPv6 niet helemaal actief? is het niet volledig enabled? of is er iets anders aan de hand?

Ik kijken of het vast zetten van een DNS adres, de oplossing is.

Okee... ik denk dat er iets anders aan de hand is geweest. 

Ik heb de EB teruggezet naar fabrieksinstellingen... en nu krijgt de EB geen IPv6 adres meer. 

Reputatie 7
Badge +28
Ik snap zelf ook niet zo goed wat de connectie zou zijn dat het met instellen van andere DNS servers wel zou werken, maar het kwam in het gelinkte topic naar voren bij een aantal mensen dat het werkte 🙂 Baat het niet dan schaadt het niet.

IPv6 is op dit moment actief in Hilversum als pilot. Als je daar niet woont, dan zou het, voor zover ik weet, bij jou niet actief moeten zijn. Begrijp ik echter goed dat de Experia Box nu geen IPv6 adres meer krijgt, en dat het nu allemaal weer goed werkt?
Mijn EB heeft nu inderdaad geen IPv6 adres meer... en alles lijkt nu goed te werken.

dus... probleem opgelost ;-)

Reageer