Vraag

IPv6 wel actief?

• 15 juni 2017
  • 5 reacties
  • 696 keer bekeken

Reputatie 2
Badge +2
Heeft mijn modem wel IPv6 ?? Staat wel aangevinkt maar als ik bij stats van modem ziet ik niets

klopt dit?? V10 als modem

Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

5 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Ja dit klopt. Intern kan je dus ook gewoon IPv6 gebruiken. O.a. de Nest Rookmelders vereisen dit. De Experiabox krijgt alleen nog geen IPv6 subnet (een /48) toegewezen vanuit de infrastructuur van KPN.
Deze subnetten worden langzamerhand naar abonnees uitgerold. Vroeg of laat zal jij ook een subnet krijgen.

Herstart je modem uit zichzelf middernacht? Als dit vaak gebeurt is het wel de moeite waard om hier naar te kijken.

Robin
Reputatie 7
De IPv6 functionaliteit mag dan actief zijn op jouw V10, jouw Internet aansluiting is nog niet voorzien van IPv6 waardoor de V10 nog geen IPv6 adres heeft.
In het onderstaande screenshot zie je een voorbeeld van een V10 die al wel voorzien is van IPv6.

Reputatie 2
Badge
Worden ipv6 subnetten per klant uitgerold en niet per BRAS? Hangt dat of van het type aansluiting, type experiabox, snelheid, aangeschafte services, zakelijk/consument type?

Mijn belangrijkste vraag: Krijg je ook een ipv6 subnet indien je een geen experiabox gebruikt?

Mijn nog belangrijker vraag: Wanneer?
Reputatie 7
Zie: https://www.kpn.com/faq/17208
Elke aansluiting krijgt een IPv6 /48 subnet.
Het IPv6 /48 subnet is ook beschikbaar bij het gebruik van een eigen router.
Op de vraag wanneer is geen zinnig antwoord te geven.
Op mijn glasvezel aansluiting is IPv6 nu al meer dan een jaar actief maar hoelang het nog duurt voordat iedereen voorzien is van IPv6 blijft een groot mysterie. 😞
Reputatie 7
Badge +30
Mijn belangrijkste vraag: Krijg je ook een ipv6 subnet indien je een geen experiabox gebruikt?Ja!
Worden ipv6 subnetten per klant uitgerold en niet per BRAS? Hangt dat of van het type aansluiting, type experiabox, snelheid, aangeschafte services, zakelijk/consument type?Het verschilt sowieso tussen consument en zakelijk.
Aangeschafte services maakt niet uit, zolang je maar Internet afneemt.
Type Experiabox... Tja sommigen doen geen IPv6 (de oudere) maar dat betekent alleen dat je het niet gebruiken kan toch?
Snelheid? Nee
Type aansluiting? Voorheen wel, de uitrol begon namelijk met glasvezelaansluiting maar je ziet ook VVDSL en ADSL aansluitingen al met IPv6.

Volgensmij gaat het niet per B-Bras. Ik ben de presentatie over het netwerk kwijt, maar zoveel B-Bras'en zijn er niet in iedergeval 2 doen IPv6. De een waar wjb op aangesloten zit en één die aldoor problemen had met zn IPv6-routes

Robin

Reageer