Beantwoord

Is dit een correcte aansluiting voor glasvezel?

  • 23 October 2019
  • 9 reacties
  • 1683 keer bekeken

Goedendag,

 

Aanstaande dinsdag komt de monteur om (glasvezel) internet aan te sluiten en te testen. Omdat vandaag de spullen al binnen zijn gekomen wilde ik zelf al beginnen met aansluiten, helaas lukte dat niet zoals aangegeven in de handleiding en de installatie video. Er zit geen rode kabel of y-kabel in de doos. Ook lijkt het kastje dat ik aan de muur heb hangen niet op het kastje in de installatie handleiding. Wat ik aan de muur heb hangen zie je op bijgevoegde foto:

 

Vraag 1:

Is dit voldoende voor de KPN monteur om mijn internet werkend te krijgen aanstaande dinsdag?

 

Vraag 2:

Op zolder wil ik ook internet en tv (ik heb al een 2e ontvangen gekregen), maar heb geen vaste kabel. Om dit te realiseren heb ik waarschijnlijk 2 van die stekkers nodig waarmee internet doorgestuurd kan worden via de wandcontactdozen. Heeft de monteur deze ook bij, of moet ik dit doorgeven! En zo ja, aan wie?

 

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groeten,

 

GW1985

 

Admin: titel aangevuld i.v.m. volledigheid

icon

Beste antwoord door Ward_ 23 October 2019, 21:02

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Glasvezel wordt altijd door een KPN-monteur aangesloten. Doorgaans heeft de monteur ook powerline adapters bij zich. 

Badge +19

Probeer een kabel naar boven te trekken. Veel werk maar gegarandeerd succes. Dat kan je van powerlines niet altijd zeggen.

Reputatie 7
Badge +10

De KPN monteur heeft het actieve kastje bij zich waar in de handleiding naar wordt verwezen. Dat schuift hij over de aansluiting die jij op de foto hebt staan. En dan kan de rest worden aangesloten. Zo staat het volgens mij ook in de handleiding.

Wat die powerline adapters betreft sluit ik me aan bij Joep1965. Het is een dure oplossing die regelmatig niet goed werkt, vooral met TV signalen. Het staat je uiteraard vrij deze bij de monteur te kopen voor 80 euro maar een kabel (laten) trekken is echt veel beter voor het signaal, en meestal een stuk goedkoper…

 

Prijslijst materialen en extra werkzaamheden KPN monteur:

https://www.kpn.com/service/monteur/installatiemonteur.htm

Reputatie 7

Hoi @GW1985, welkom hier. Je vragen zijn zo te zien al beantwoord in bovenstaande reacties :slight_smile: Weet je daarmee voldoende?

Goedendag,

Bedankt voor de reacties. Vandaag is de monteur langs geweest en alles is geïnstalleerd. Monteur had inderdaad een kastje mee dat over de aansluiting werd gemonteerd.

 

De monteur heeft ook het gebruik van poweradapters afgeraden. Een kabel trekken was voor mij niet echt een optie, aangezien ik 2 verdiepingen naar boven moest. Eerst hebben we 2 wifi versterkers neergezet, 1 beneden en 1 op zolder (met een Switch ernaast voor de pc zonder wifi en tv). Het signaal op zolder bleek 73 dB te zijn en omdat alles lager dan 65 dB optimaal is voor HD tv hebben we er eentje bijgezet op de eerste verdieping. De wifi versterker op de eerste verdieping gaf gelijk 63 dB aan, wat uiteindelijk de waarde van de versterker op zolder is weet ik niet.

Ik zag op de doos van de versterker dat er een app voor de telefoon is voor de wifi versterkers, maar die is alleen voor Apple. Is er misschien een programma voor de pc waar ik de status en signaalsterkte van de versterkers mee kan controleren?

Er staat trouwens een foutje in jullie prijslijst, een enkele repeater is € 59,- ipv de € 49,- die in jullie prijslijst staat.

Nogmaals bedankt voor de reacties en vriendelijke groeten,

GW1985

 

Reputatie 7

Goed om te lezen dat de monteur het allemaal heeft kunnen installeren en het werkt. Wat voor WiFi versterkers heb je samen met de monteurs neergezet? Was dat de Experia WiFi (dat is de versterker van 49 euro), of was dat de draadloze WiFiversterker? De eerste kan alleen met een kabel worden aangesloten, de tweede ook draadloos. Je hebt het over geen kabel naar boven trekken, daardoor vermoed ik dat het over de tweede gaat, klopt dat?

Ja, de 2e genoemde set (draadloze wifi versterker) is geplaatst. Scheelt echt veel geld als je deze bij de monteur aanschaft tijdens de installatie ten opzicht van de prijs in de link die je hebt opgegeven.

Reputatie 7

Als het de set van 2 is die de monteur in rekening heeft gebracht, zou het ook nog kunnen dat hij de 1 ervoor is vergeten. 'Een foutje van de bank in uw voordeel’, zoals de kanskaart bij Monopoly het zou noemen :grin:

Bij mijn weten werken de monteurs met dezelfde prijzen als op die webshop worden genoemd namelijk. 

Ow, volgens de monteur golden andere tarieven indien de spullen aangeschaft werden tijdens de installatie. Alles staat in ieder geval wel op de factuur.