Beantwoord

Is een aansluiting überhaupt mogelijk in mijn nieuwe appartement?

• 7 december 2018
  • 16 reacties
  • 488 keer bekeken

Badge
Beste forumleden en KPN-medewerkers,

Binnenkort is het zo ver; ik ga eindelijk op mijzelf wonen, twee hoog boven een café midden in het dorpscentrum. De verhuurder heeft aangegeven dat er glasvezel van OnsBrabantNet (nu KPN) ligt naar het café toe, maar dat deze niet is doorgetrokken naar de bovenste woning (die ik dus ga betrekken).

De huidige bewoner maakt hiervoor gebruik van een mobiel abonnement en een oude telefoon om toch nog internet te hebben, maar aangezien ik zelf IT'er ben gaat dit er bij mij natuurlijk niet in 😅ook omdat dit natuurlijk tegen de voorwaarden van alle mobiele providers is.

Als ik mijn postcode vervolgens check voor 'Sneller Internet Buitengebied' geeft deze aan dat dit bij mij niet mogelijk is, maar dat een gewone internetverbinding wel mogelijk is. Als ik de postcode-check daar vervolgens gebruik, kent hij wel de postcode en het huisnummer maar niet de aanvulling.

Het liefst zou ik natuurlijk een bekabelde aansluiting hebben, maar als dat inderdaad echt niet mogelijk blijkt (of als blijkt dat dit grote kosten zou opleveren voor mij of de verhuurder), zou ik wel graag een 4G-abonnement willen afsluiten.

Graag zou ik willen weten of er überhaupt iets mogelijk is (ik hoop het, want ik ben erg tevreden over KPN in het ouderlijk huis) :)

Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Alex_P 9 december 2018, 14:25

Hi Denzo, hier ben ik dan. Welkom hier. Op toevoeging B vind ik geen aansluiting. Heb je wel een aansluitpunt in huis? Iets dat lijkt op de afbeeldingen hieronder. Laat het me weten.

Beste Alex, volgens mij niet (ik kan het nu niet controleren want ik verhuis pas per 1 januari), maar alleen in het café op de begane grond en wellicht de woning tussen het café en mijn bovenwoning in. Vandaar dus de vraag op het forum :)

Op basis van de gegeven informatie is er bij jou geen aansluitpunt, toevoeging B. Ik hoor echter kroeg, tussenwoning en bovenverdieping. Vaak is er in deze gevallen door de bewoners zelf wat geregeld zonder dat het bij ons in de administratie staat. Kabel bijvoorbeeld doorgetrokken naar boven of een verbinding dat gedeeld wordt omdat er per aderpaar 1 abonnement mogelijk is. Dat zou je na moeten vragen bij de eigenaar of vorige bewoner. Wat Peter zegt lijkt mij ook logisch.
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +31
Hoi, spannend. Voor 't eerst op jezelf gaan.

Zodat een moderator snel e.e.a. al kan nakijken als ie hier komt zou je daarvoor je gegevens in het forumprofiel willen aanvullen? Die gegevens zijn niet voor iedereen te zien.
Vergeet niet na het invullen onderaan die pagina op Sla wijzigingen op te klikken.
Badge
Hoi, spannend. Voor 't eerst op jezelf gaan.

Zodat een moderator snel e.e.a. al kan nakijken als ie hier komt zou je daarvoor je gegevens in het forumprofiel willen aanvullen? Die gegevens zijn niet voor iedereen te zien.
Vergeet niet na het invullen onderaan die pagina op Sla wijzigingen op te klikken.

Bedankt Peter, heb dit gelijk even ingevuld!
Reputatie 7
Badge +19
Hi Denzo, hier ben ik dan. Welkom hier. Op toevoeging B vind ik geen aansluiting. Heb je wel een aansluitpunt in huis? Iets dat lijkt op de afbeeldingen hieronder. Laat het me weten.

Badge

Beste Alex, volgens mij niet (ik kan het nu niet controleren want ik verhuis pas per 1 januari), maar alleen in het café op de begane grond en wellicht de woning tussen het café en mijn bovenwoning in. Vandaar dus de vraag op het forum 🙂
Reputatie 7
Badge +31
Er zal toch ooit wel een bewoner vaste telefoon hebben gehad. Nog voor het mobiele- en internet-tijdperk.
Reputatie 7
Badge +19

Beste Alex, volgens mij niet (ik kan het nu niet controleren want ik verhuis pas per 1 januari), maar alleen in het café op de begane grond en wellicht de woning tussen het café en mijn bovenwoning in. Vandaar dus de vraag op het forum :)

Op basis van de gegeven informatie is er bij jou geen aansluitpunt, toevoeging B. Ik hoor echter kroeg, tussenwoning en bovenverdieping. Vaak is er in deze gevallen door de bewoners zelf wat geregeld zonder dat het bij ons in de administratie staat. Kabel bijvoorbeeld doorgetrokken naar boven of een verbinding dat gedeeld wordt omdat er per aderpaar 1 abonnement mogelijk is. Dat zou je na moeten vragen bij de eigenaar of vorige bewoner. Wat Peter zegt lijkt mij ook logisch.
Badge

Hi Denzo, hier ben ik dan. Welkom hier. Op toevoeging B vind ik geen aansluiting. Heb je wel een aansluitpunt in huis? Iets dat lijkt op de afbeeldingen hieronder. Laat het me weten.Beste Alex, volgens mij niet (ik kan het nu niet controleren want ik verhuis pas per 1 januari), maar alleen in het café op de begane grond en wellicht de woning tussen het café en mijn bovenwoning in. Vandaar dus de vraag op het forum :)

Beste Alex_P,

Bedankt voor je bericht. Dit is inderdaad zo het geval, ik begrijp van de verhuurder dat de ISRA inderdaad bij de tussenwoning of de kroeg ligt. Als ik kan afspreken met de bewoner om een UTP-kabel zelf door te trekken naar mijn woning boven vanaf de ISRA, kan ik dan gewoon zelf een abonnement afsluiten op hun adres?

Alvast bedankt!
Reputatie 7
Badge +31
Nee, abonnementen gaan per IS/RA. Als de kroeg al een internet-abonnement heeft dan kan jij geen internet-abonnement/ tv aanvragen. Je kunt wel een abonnement nemen op bv. NLziet (NPO, RTL, Talpa) of de Canaldigitaal Smart TV app (tv moet daar wel geschikt voor zijn). Dat zijn tv-providers waar alleen een al bestaande internetverbinding voor nodig is. In jouw situatie dan het internet v.d. kroeg wsl.
Voor TV is Digitenne dan ook nog een mogelijkheid.
NPO is gratis (tv/radio) via internet via https://npostart.nl te krijgen. En ook gratis via de ether met geschikte ontvanger (voor dvb-t2 hevc ontvangst).
Badge
Nee, abonnementen gaan per IS/RA. Als de kroeg al een internet-abonnement heeft dan kan jij geen internet-abonnement/ tv aanvragen. Je kunt wel een abonnement nemen op bv. NLziet (NPO, RTL, Talpa) of de Canaldigitaal Smart TV app (tv moet daar wel geschikt voor zijn). Dat zijn tv-providers waar alleen een al bestaande internetverbinding voor nodig is.
Voor TV is Digitenne dan ook nog een mogelijkheid.
NPO is gratis (tv/radio) via internet via https://npostart.nl te krijgen. En ook gratis via de ether met geschikte ontvanger (voor dvb-t2 hevc ontvangst).

Dus ik kan uberhaupt geen klant worden dan?
Reputatie 7
Badge +31
Als je geen eigen IS/RA (voor bv KPN, Telfort, xs4all, nle, t-mobile e.a.), of AOP (kabelprovider) hebt, niet.
Badge
Als je geen eigen IS/RA (voor bv KPN, Telfort, xs4all, nle, t-mobile e.a.), of AOP (kabelprovider) hebt, niet.

Duidelijk. @Alex_P Is het voor mij dan wellicht toch mogelijk om Sneller Internet Buitengebied af te sluiten?
Reputatie 7
Badge +31
Als je geen internetaansluiting kunt delen of KPN buitengebied gaat ook niet dan is dit misschien nog iets.
Badge
Als je geen internetaansluiting kunt delen of KPN buitengebied gaat ook niet dan is dit misschien nog iets.

Daar heb ik ook naar gekeken, maar daar zit je met "unlimited", waarbij je na 100GB telkens met 5GB moet gaan verlengen. Vandaar dus dat ik het liever hier wil proberen 🙂 maar dat Is inderdaad de fallback optie.
Reputatie 7
Badge +19

Beste Alex_P,

Bedankt voor je bericht. Dit is inderdaad zo het geval, ik begrijp van de verhuurder dat de ISRA inderdaad bij de tussenwoning of de kroeg ligt. Als ik kan afspreken met de bewoner om een UTP-kabel zelf door te trekken naar mijn woning boven vanaf de ISRA, kan ik dan gewoon zelf een abonnement afsluiten op hun adres?

Alvast bedankt!

Nee, in dat geval ga je het abonnement delen met de bewoner.

Duidelijk. @Alex_P Is het voor mij dan wellicht toch mogelijk om Sneller Internet Buitengebied af te sluiten?

Nee, dat helaas ook niet. Die abonnementen zijn bedoeld voor gebieden waar erg traag internet aanwezig is, overigens ook nog niet overal beschikbaar. Jij hebt simpelweg geen kabel, dat is een andere situatie. Op dat adres kan je buurman tot rond de 50 Mbps halen zie ik. Voor het standaard internetgebruik zou dit acceptabel moeten zijn.
Badge

Beste Alex_P,

Alvast bedankt!
Nee, in dat geval ga je het abonnement delen met de bewoner.

Nee, dat helaas ook niet. Die abonnementen zijn bedoeld voor gebieden waar erg traag internet aanwezig is, overigens ook nog niet overal beschikbaar. Jij hebt simpelweg geen kabel, dat is een andere situatie. Op dat adres kan je buurman tot rond de 50 Mbps halen zie ik. Voor het standaard internetgebruik zou dit acceptabel moeten zijn.

Mijn buurman wil echter zijn abonnement niet delen. Kunnen jullie dan dus helemaal niets voor mij betekenen?
Reputatie 7
Badge +31
Als je geen eigen IS/RA hebt dan kan KPN (of welke andere provider dan ook) niets doen. Er moet wel een leverpunt (één van deze) zijn.
Deze kan ook. Die is dan voor de plaatselijke kabelleverancier. Ook die leveren tegenwoordig allemaal internet.

Reageer