Is er een structurele oplossing voor problemen met reverse DNS?

  • 17 June 2020
  • 34 reacties
  • 1047 keer bekeken

Schopje..
Ik wil graag weten of er al een structuele oplossing is.


Ik heb een ZZP geopend maar kan nog niet naar KPN zakelijk omdat er nog een particuliere contract loopt. Ik wil heel graag een PTR/Reverse DNS ingesteld hebben omdat ik nu een mail server heb draaien bij mij thuis. Mijn mails komen nu niet aan bij grote maildiensten zoals O365 domeinen en GMAIL en komen uit in SPAM.

 

*Admin: afgesplitst en een eigen topic voor vraag aangemaakt

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

34 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Hallo @vishald, welkom! Hele goede vraag! Ik heb niet meteen een antwoord, maar misschien dat @Dennis ABD er iets over kan zeggen.

Reputatie 7
Badge +7

Nee, niet echt. Anders dan “Er word aan gewerkt”. Het is een beetje een dooddoener, dat weet ik, maar veel meer is er niet. In de tussentijd kan je, evt enkel voor deze grotere partijen, smarthosten via ons platform. Let echter wel dat er mail limieten gelden wat voor zakelijk gebruik lasstig kan zijn als er mailings verstuurd worden.

Smarthosten kost geld? Is het mogelijk om de abbo om te zetten naar zakelijk?

Reputatie 7
Badge +7

Nee. Je kan gewoon de kpnmail servers gebruiken hiervoor. Aan de zakelijke kant hebben we geen mailservers, anders dan het Office365 pakket.

Reputatie 7

@Dennis ABD, werkt dat dan ook als je onder een eigen domein mails verstuurd of moet je dan één van de KPN domeinen gebruiken?

 

@vishald, onder welk domein verstuur jij mail, onder een eigen domein of gebruik je daar jouw KPN emailadres?

Reputatie 7
Badge +7

Dat werkt ook met een eigen domein. Als je het echt netjes doet authenticeer je wel met je kpn account, maar dan kan je nog steeds gewoon met je eigen domein mailen.

 

De meeste hosters hebben overigens vaak ook wel een mail omgeving staan welke voor smarthosting gebruikt kan worden.

Graag een handleiding hiervoor.

 

maar als we gebruik maken van de smarthost, dan kan je DMARC wel weer vergeten? Want je gebruikt eigenlijk een mail relay?

Reputatie 7
Badge +7

Als je een eigen mailserver op je verbinding draait moet het instellen van een relay geen probleem zijn, neem ik aan. Zo nee, neem eens een kijkje in de documentatie van de gebruikte software. Ze zijn te divers om daar eenduidig iets over te zeggen.

 

Nee hoor, DMARC kan gewoon werken. Je zal je SPF wat aan moeten passen maar dat is verder geen probleem, neem ik aan.

Na een beetje gegoogle blijkt dus dat KPN geen mail relay meer doet.

Dus eigenlijk ga ik mijn mail server instellen dat ie via de KPN smtp een mail moet versturen maar als afzender mijn domein moet gebruiken? Dit is toch spoofing?
Ja, als de SPF goed ingesteld staat dan lijkt het voor de buitenwereld nog steeds alsof het daadwerkelijk van mijn domein afkomt, maar dit is niet de oplossing die ik zoek.

De oplossing die ik toch liever zie is de reverse dns instellen waar mijn server verantwoordelijk is voor uitgaande mail. Ik wil niet afhankelijk worden van KPN. Want als KPN smtp een storing heeft, dan kan ik vrij weinig en komen mijn mails weer in de SPAM terecht!


Is het veel werk om een online formulier in te richten in de klanten portal voor een aanvraag van reverse dns? Zo gek veel aanvragen krijg je toch niet binnen per dag? Is het veel werk voor je afdeling om records aan te passen? Waarom o waarom moeten wij als particulier abbonementhouders wachten tot er een goede oplossing is?

Reputatie 7
Badge +7

Dat is geen spoofing, dat is mail relaying. We hebben er geen speciale server meer voor ingericht maar de smtp van KPN werkt prima.

 

Dat je het liever zelf regelt snap ik, dat doe ik ook. Je zal dan echter moeten afwachten totdat het rDNS issue gefixed is. Of er de mogelijkheid komt voor een eigen rDNS durf ik niet te zeggen.

Reputatie 7

De oplossing die ik toch liever zie is de reverse dns instellen waar mijn server verantwoordelijk is voor uitgaande mail. Ik wil niet afhankelijk worden van KPN. Want als KPN smtp een storing heeft, dan kan ik vrij weinig en komen mijn mails weer in de SPAM terecht!

De frequentie dat de SMTP servers van KPN plat liggen is heel laag, dat is mijns inziens niet iets om je echt zorgen over te maken.

Ook ik zou liever zien dat er een structurele oplossing t.a.v. rDNS gaat en dan niet alleen voor IPv4 maar ook voor IPv6.

Reputatie 7
Badge +7

IPv6 word meegenomen in het oplossen van de issues rond rDNS.

 De frequentie dat de SMTP servers van KPN plat liggen is heel laag, dat is mijns inziens niet iets om je echt zorgen over te maken.

Ik snap dat de SMTP servers van KPN niet zomaar plat gaan, maar dat is een stukje waar ik nu geen invloed op zal hebben en dat stoort nu. Mocht er iemand proberen om een nieuwsbrief mail te versturen vanaf een KPN SMTP server, dan is de kans weer groot dat deze op een RBL komt.


Waar ik dus meer moeite mee heb, is dat zakelijke klanten wel de mogelijkheid hebben met aanpassen maar particulier niet… 

[edit]
Er is niks mis mee met de tijdelijke oplossing, ik zal hem hoe dan ook moeten toepassen om ervoor te zorgen dat mijn mails niet meer gekenmerkt gaat worden als spam. Maar het is niet de oplossing waar ik naar op zoek ben terwijl zakelijke gebruikers weer wel de mogelijkheid hebben om een aanpassing te doen op rDNS.

Reputatie 7
Badge +30

Dank voor je uitleg, @Dennis ABD!

 

Ik kan me voorstellen dat je er niet blij mee bent, @vishald. Voorlopig is het even niet anders. Mocht er verandering in komen, dan laten we dit natuurlijk op het forum weten. 

Dank voor je uitleg, @Dennis ABD!

 

Ik kan me voorstellen dat je er niet blij mee bent, @vishald. Voorlopig is het even niet anders. Mocht er verandering in komen, dan laten we dit natuurlijk op het forum weten. 

Zou je voor mij kunnen uitzoeken of ik makkelijk kan overstappen van particulier naar zakelijk?
Aangezien het toch binnen 1 corporatie van KPN valt, kan dat geregeld worden? Ik zou graag de contractsduur die ik prive heb willen overzetten naar Zakelijk, tevens een nieuwe contract aangaan is ook geen probleem, als ik het privecontract maar niet hoef af te kopen.

overstappen  naar zakelijk is voor 2 redenen. rDNS en btw voor me ZZP.

Reputatie 7

Zelf heb ik mijn zakelijke domein bij XS4ALL ondergebracht met een webhostingabonnement. 

Bron.

Webhosting gebruik ik niet maar ik laat de subdomeinen verwijzen naar mijn eigen webservers / vestigingen. De e-mailmogelijkheden heb ik daarbij wel bij XS4ALL operationeel. Ik kan me niet heugen dat ik hier ooit problemen mee ondervonden heb.

Reputatie 7
Badge +30

Je kunt gemakkelijk een contractovername online regelen. Als je vragen hebt over het type abonnement en eventuele andere mogelijkheden, kan je je vraag op het zakelijke forum stellen of even telefonisch contact opnemen met de zakelijke collega's via 0800-0403. Mocht je nog vragen hebben, laat het gerust weten!

Reputatie 7
Badge +7

Twee dingen.

 

  1. Let wel dat klein zakelijk gewoon via de particuliere kant geleverd word en dus ook geen rDNS aanpassingen kan doen e.d.
  2. Er is een datum bekend waarop de rDNS issues gefixed gaan worden. Let wel, het hele rDNS scheme gaat veranderen, wat gevolgen kan hebben voor de huidige rDNS. De datum: 14 Juli.
Reputatie 7

@Dennis ABD,

Dus op 14 juli aanstaande zal ik nieuwe rDNS records krijgen voor zowel IPv4 als IPv6?

Dat zou heel mooi zijn.

Wordt de naamgeving dan ook voor alle klanten gelijkgetrokken?

Reputatie 7
Badge +7

Dat is wel de bedoeling ja.

 

Voor heel CM en Telfort: a.b.c.d  PTR   ->   a-b-c-d.fixed.kpn.net

Dat klinkt goed..! 

Reputatie 7

Dan gaan we op 14 juli maar eens testen of dan ook weer een IPv6 Hostname toegewezen wordt zoals dat een tijd terug ook het geval was.

 

Reputatie 7

Voor IPv4 lijkt het er op dat de reverse DNS issues gefixed zijn.

 

Voor IPv6 lijkt dit nog niet het geval te zijn. @Dennis ABD?

Reputatie 7
Badge +7

IPv6 heeft wel een AAAA record maar nog geen reverse, hier is iets niet helemaal goed gegaan. Word aan gewerkt.

Reputatie 7
Badge +7

De rDNS cvoor v6 zou nu ook in orde moeten zijn.