Beantwoord

Is het nog mogelijk om een analoge tuner (radio) nog via glasvezel te beluisteren?

  • 18 August 2018
  • 22 reacties
  • 28321 keer bekeken

Hallo,

Wij hebben nog een analoge tuner (=radio, Akai) uit de jaren '70. Hier komt nog een 'warm' geluid uit ook mede door de versterker!
Tot voor kort kon ik deze nog steeds gebruiken omdat voormalig upc het signaal er niet had afgehaald. Dit heeft zo jaren geduurd, tot verleden week opeens het signaal er af was.

Nu zitten wij al enkele jaren bij de KPN. Deze tuner is momenteel via coax aangesloten zoals dat indertijd ging.

Hoe kan ik deze nu nog aansluiten op het glasvezel netwerk van de KPN?

1. Kan dit waar het signaal binnenkomt in de meterkast met een of ander D/A convertor?
2. Of bestaat er een HD tv ontvanger (momenteel hebben we de HDM2260) waar een D/A converter in zit die het omzet van digitaal naar analoog?
3. Of moet ik er dan toch aan geloven: digitaal?

Praktisch punt: de TV en de tuner staan niet naast elkaar, de HD tv ontvanger staat bij de tv!

Gr.,

Nico
icon

Beste antwoord door PeterG 18 August 2018, 12:48

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Reputatie 7
Akai, wat een nostalgie, dat doet mij denken aan mijn eerste Stereo die ik voor mijn slagen voor mijn eindexamen van mijn ouders kreeg.

Niet stuk te krijgen, maar toch heb ik deze zo'n tien jaar terug vervangen door een Sony Home Cinema Set.

Om op je vraag terug te komen,
Gewoon een (goede) antenne op de Akai aansluiten en je kunt de meeste zenders gewoon nog uit de lucht plukken.
Je kunt ook de TV ontvanger aansluiten op de aux ingang van jouw Akai versterker en "digitaal" luisteren.
Hoe kan ik deze nu nog aansluiten op het glasvezel netwerk van de KPN?
Niet. Via glasvezel (en DSL) wordt geen FM signaal geleverd. Dat gaat digitaal. O.a. via de tv ontvanger levert kpn een radio-aanbod. Via de mini jack, gelijk aan koptelefoonaansluiting zeg maar, komt er een analoog signaal uit het digitale kastje (zie 2; D/A converter zit er in). Het minijack > RCA kabeltje is bijgeleverd. Kan je ook verlengen.

Maar je kan mischien het handigst een internetradio aanschaffen en die op je versterker (aux in bijvoorbeeld) aansluiten. Via internet (wifi draadloos) heb je keuze uit 10.000en stations van over de hele wereld.
Voor je FM radio zou je een (draad)antenne kunnen aanschaffen. FM ether is er i.i.g. nog t/m 2022.
In de ether is tegenwoordig ook DAB+.
Veel radio's hebben DAB+ én internetradio.

Ziggo (vh UPC) levert van af 2020 geen FM meer aan abonnee's. Ben je geen abonnee, dan wordt het signaal er t.z.t. inderdaad al afgehaald.
Reputatie 7
Badge +9
Ziggo heeft zeker nog niet besloten om vanaf 2020 geen FM meer te leveren aan haar abonnees. Wat wel het geval is, is dat Ziggo toestemming van het Commissariaat voor de Media heeft gekregen om het analoge FM-signaal te blijven leveren nadat het eveneens analoge tv-signaal is uitgeschakeld. Die toestemming loopt in ieder geval tot 1 januari 2021, maar een besluit over een afschakeling van de FM vóór of na deze datum heeft Ziggo nog niet genomen. Dat zal onder andere afhankelijk zijn van het aantal abonnees dat tegen die tijd nog gebruik maakt van FM-radio-ontvangst via de kabel. Er kan door Ziggo dus ook nog een nieuwe ontheffing bij het Commissariaat voor de Media worden aangevraagd voor na 1 januari 2021.

De tip van wjb voor het aansluiten van een antenne op de Akai lijkt mij in de situatie van nkamp inderdaad de beste oplossing.

Piet.
Bedankt voor jullie reactie.

Ik ga kijken of ik dat 'tulp stekker snoertje' nog in de doos heb zitten. Ik kan mij niet herinneren dat ik dat erbij geleverd heb gekregen. Dan test ik het daar mee, kijken of het werkt.
Reputatie 4
Badge +4
Anders eentje bestellen. Ze kosten maar een paar euro:

https://www.kabeldirect.nl/fm-dipool-lint-antenne.html

Vertikaal ophangen, in de buurt van een raam (de mijne heb ik met twee kleine spijkertjes aan het verticale deel van het raamkozijn bevestigd, er zitten aan de uiteinden van de antenne plastic schoentjes met een gaatje) en je ontvangt de meeste zenders probleemloos, wel afhankelijk van de afstand tot de zendmasten. Voor die net iets meer dan €3,- zou ik het gewoon uitproberen.

De afschakeling van FM in de ether en bij Ziggo zal wel een keer komen, maar de besluiten daarover zijn op dit moment nog niet genomen. Er is elders op dit forum een topic over met de links naar de documenten daarover. PeterG presenteert hier zijn eigen interpretatie dat Ziggo in 2020 met FM stopt als een feit en dat is onjuist en misleidend. Ziggo heeft tot die datum toestemming om FM aan te bieden zonder analoge TV. De toestemming kan zeker verlengt worden. Mijn verwachting is dat dat gebeurt zolang er behoefte aan is. Voor FM in de ether wordt gesproken over afschakeling rond 2030. Maar nogmaals, dat zijn nog geen besluiten. Pas als die genomen zijn weten we wanneer we definitief op een alternatief voor FM over moeten.
erwinde, dat is een FM lintantenne. Wij bedoelen het snoertje met mini-jack aan de ene en tulpstekers aan de andere kant om de kpn ontvanger op een versterker aan te sluiten. Dat wordt bij eerste levering van een ontvanger meegeleverd (niet bij omruil).

FM lintantenne is de énige FM mogelijkheid als je geen kabel meer hebt inderdaad. Duidelijk erwinde. Goede uitleg! 😀 (op die ene zin na natuurlijk ... jij geeft een mening over mijn interpretatie. Dat is natuurlijk ook onjuist. Ik begrijp dat je had WILLEN zeggen: "naar mijn mening heeft Ziggo nog niet definitief besloten om per 1 januari 2020 te stoppen met FM". Terwijl ik wel het donkerbruine vermoeden heb dat ze dat gaan doen t.b.v. docsis 3.1)
Het FM aanbod wordt ook niet uitgebreid. Onlangs is een zender gestopt en daar is geen andere voor in de plaats gekomen. Via FM heeft Ziggo ongeveer de helft (~35) van het radio-aanbod. Alle radio zenders zijn via digitaal te krijgen.
Reputatie 4
Badge +4
De FM lintantenne is zeker niet de enige mogelijkheid om nog FM ontvangst te realiseren. Kijk maar eens op de sites van Arob Antennebouw of Radio Abé wat er op het gebied van FM ontvangst nog steeds mogelijk is.

Ik kan ook verklappen dat de 20MHz bandbreedte die de FM band nu inneemt op het Ziggo netwerk irrelevant is t.o.v. van de bijna 1000MHz bandbreedte die er nu beschikbaar is, welke verdeeld wordt tussen TV, radio en internet.. Het is maar 2%.... In principe kan het coax deel van het network ook nog geüpgraded worden tot 2Ghz bandbreedte. Het kan best zo uitkomen dat FM wordt afgeschakeld als docsis 3.1 wordt ingevoerd, maar de invoering van Docsis 3.1 al het niet nodig maken (in Utrecht wordt op zeer kleine schaal al met Docsis 3.1 getest).
Reputatie 7
Een simpel draadje als FM antenne kan al voldoende zijn.
Aan mijn Sony Home Cinema Set zit een simpel draadje van ongeveer 1 meter en zelfs daarmee zijn FM zenders gewoon nog uit de lucht te plukken.
Reputatie 4
Badge +4
Absoluut waar. Hier in Rotterdam prima ontvangst van veel zenders op een draadantenne direct aan de tuner. Met de lintantenne op 2 hoog zelfs de regionalen van de aangrenzende regio's en de VRT. Altijd eerst proberen, voordat de portemonnaie getrokken wordt voor een buitenantenne of een abonnement bij een van de beschikbare providers.
Reputatie 7
De afschakeling van FM in de ether en bij Ziggo zal wel een keer komen, maar de besluiten daarover zijn op dit moment nog niet genomen. Er is elders op dit forum een topic over met de links naar de documenten daarover. PeterG presenteert hier zijn eigen interpretatie dat Ziggo in 2020 met FM stopt als een feit en dat is onjuist en misleidend. FM lintantenne is de énige FM mogelijkheid als je geen kabel meer hebt inderdaad. Duidelijk erwinde. Goede uitleg! 😀 (op die ene zin na natuurlijk ... jij geeft een mening over mijn interpretatie. Dat is natuurlijk ook onjuist. Ik begrijp dat je had WILLEN zeggen: "naar mijn mening heeft Ziggo nog niet definitief besloten om per 1 januari 2020 te stoppen met FM". Terwijl ik wel het donkerbruine vermoeden heb dat ze dat gaan doen t.b.v. docsis 3.1)Ziggo (vh UPC) levert van af 2020 geen FM meer aan abonnee's. Ben je geen abonnee, dan wordt het signaal er t.z.t. inderdaad al afgehaald.Is het nu een donkerbruin vermoeden van je of niet immers jouw eerdere uitspraak is wel heel stellig.
Reputatie 7
Badge +9
Ziggo heeft nog GEEN besluit genomen over het tijdstip van afschakelen van het analoge FM-signaal op de kabel. Dit heb ik nagevraagd bij mijn contactpersoon bij Ziggo, waar ik beroepshalve regelmatig contact mee heb. Het is dus ook mogelijk dat er een verlenging bij het Commissariaat voor de Media wordt aangevraagd voor de doorgifte na 1 januari 2021. Ik kan me dan ook vinden in het duidelijke verhaal van erwinde.

Piet.
Is het nu een donkerbruin vermoeden van je of niet immers jouw eerdere uitspraak is wel heel stellig. Ik verwacht stopzetting van FM bij Ziggo per einde 2019 inderdaad.
Totaaltv 24 december 2017 en op 8 maart dit jaar.
Commissariaat v.d. Media: besluit FM VodafoneZiggo De stelligheid blijft.

Lijkt taaldingetje hier: donkerbruin vermoeden is bij mij 100%.
Reputatie 7
Maar die aangehaalde pagina's zeggen toch helemaal niets over het stoppen met FM radio, of zie ik iets over het hoofd?
Ook weer taaldingetje vermoed ik zo. Ik haal eruit dat Ziggo stopt met FM eind 2019. Tenzij ze weer ontheffing aanvragen tot na die datum. Maar het is nog 'maar' 15 maanden.
Reputatie 7
Ook weer taaldingetje vermoed ik zo. Ik haal eruit dat Ziggo stopt met FM eind 2019. Tenzij ze weer ontheffing aanvragen tot na die datum. Maar het is nog 'maar' 15 maanden.Ik begrijp niet hoe je dat kunt concluderen uit de door jou aangehaalde pagina's. Ziggo is voornemens om analoge TV te stoppen en heeft juist ontheffing aangevraagd om desondanks toch door te mogen gaan met analoge radio. Die twee waren namelijk aan elkaar gekoppeld waardoor Ziggo ook analoge TV moest blijven doorgeven als ze analoge radio bleef doorgeven. Die ontheffing hebben ze tot 1 januari 2021 gekregen en daarmee kunnen ze dus stoppen met de doorgifte van analoge TV om ruimte te maken voor DOCSIS 3.1. Ik zie geen enkele indicatie dat Ziggo eind 2019 zou willen stoppen met analoge radio.
Ik lees dat toch anders. Als ze door willen met FM zouden ze toch ontheffing verder in de toekomst dan 1 jan. 2020 aanvragen???

Maar goed, we zullen zien of horen 🙂 . Vooralsnog moeten ze er 1 jan. 2020 mee stoppen. Dat is dus ook de einddatum die ik blijf verkondigen.
Reputatie 7
Maar goed, we zullen zien. Vooralsnog moeten ze er 1 jan. 2020 mee stoppen.Dat is niet waar, ze hebben ontheffing tot januari 2021.
En daarna is het politiek gezien een fluitje van een cent om opnieuw ontheffing te krijgen. Zo werkt dat nu eenmaal.
Dat is niet waar, ze hebben ontheffing tot januari 2021.
Oeps. foutje. Wat het jaartal betreft heb je inderdaad gelijk; het staat nota bene in mijn eigen site. 😳
Voor de meelezers die door mijn verkeerde jaarwisseling in de war zijn:
Dus nog i.i.g. t/m 31 december 2020 FM via Ziggo. Indien VodafoneZiggo verdere ontheffing aanvraagt, wat ik dus niet verwacht, zal het daarna ook beschikbaar zijn. Zelf reken ik daar ook niet op.

FM gebruik ik zelf al jaren niet meer. Zit ook geen (lint)antenne op. Gebruikte via de kabel ook al het digitale radio-aanbod voordat ik per 1 mei 2009 m'n abonnement beëindigde.
Losse radio's (wekkerradio o.a.) zijn al tijdje DAB+ radio's.
Reputatie 1
Badge
😪 waarom wordt er bij de kpn box geen naam vermeld, maar alleen kanaal nummer
Reputatie 4
Badge +3
Kun je niet een Chromecast Audio gebruiken om je oude "Akai"radio aan het internet te koppelen, zodat deze een "tweede leven" kan beginnen. Uit de Chromecast Audio komt een audiokabel uit. Volgens mij zo'n 3,5 mm koptelefoon plug. Met een verloopplug kun je die naar 2 analoge Cinch/tulp pluggen omzetten. Als jouw radio twee Cinch/tulp ingangen heeft dan kun je em aansluiten. Als je een Smartphone of tablet hebt dan kun je em zonder problemen internetradio zenders bedienen. 39,00 euro en je bent klaar.
De Chromecast Audio is ook nog op een eenvoudige manier bedraad via ethernet aan te sluiten zodat je geen Wifi issues gaat krijgen.
Reputatie 1
Badge
😄 Ok Peter bedank

Radiozenders van KPN luisteren op analoge Audioapparatuur:

  • extra tv/radio-ontvanger huren bij KPN
  • ontvanger in het netwerk opnemen
  • verloopkastje van HDMI naar analoog audio aanschaffen
  • verloopkastje met HDMI kabel aansluiten op de ontvanger
  • analoog apparaat op verloopkastje aansluiten met analoge kabel

Succes, Rien.