Beantwoord

IS/RA kabel van ISRA punt naar Experiabox.

Mag de kabel van het ISRA p[unt naar de Experiabox een plat telefoonsnoer zijn mer RJ11 stekkers?
Of moet dit een rond snoer zijn.
icon

Beste antwoord door RobinFlikkema 5 juli 2018, 16:19

Rond is beter, maar afhankelijk van de kwaliteit is het verschil klein.

Bekijk origineel

8 reacties

Van een computerwinkel kreeg ik een 2 meter lange platte RJ11 kabeltje en heb die aangesloten. Werkt prima. Misschien moet een KPN monteur nog maar eens kijken wat het verschil is. Ik zie nu weinig verschil en het werkt in ieder geval.
Reputatie 6
Badge +10
Het DSL-signaal is een complex gebeuren, heel knap verzonnen om toch zo veel mogelijk informatie door een kabel te proppen die daar nooit voor bedoeld is.
en.wikipedia.org/wiki/Digital_subscriber_line
( er is ook een nederlandse pagina over maar daar staat geen uitleg op over het signaal zelf, wie er zin/tijd heeft die kan het aanvullen daar).
Maar de hoeveelheid data die er over kan valt in het niet tov. coax en glasvezel.
Elke las cq overgang naar een andere kabelsoort is een extra verstoring.
Hoe de buitenisolatie van dat stukje kabel in elkaar zit daar hebben de elektronen geen weet van 🙂
Wat wel verschil zou kunnen maken is of het getwiste aders zijn of niet.
nl.wikipedia.org/wiki/Getwist_paar
Wdbt is een UTP (ethernet) kabel wel een goede oplossing ((1 aderpaar, (of evt. 2) )
Maar voor die paar meter binnenkabel zal alles wel werken, in een bepaald geval zou je net een kritische grens over kunnen gaan, alles ook afhankelijk van de lengte naar de centrale/straatkast.

huistijger schreef:

Makkelijker stekers aan een platte kabel knijpen dan een ronde . .

Dat maakt voor mij niets uit.
Reputatie 7
Badge +17
Makkelijker stekers aan een platte kabel knijpen dan een ronde, ik denk dat Kees het daarom vraagt. 🐱
Reputatie 4
Badge +6
Hoi KeesVi, een ronde kabel is beter. Een platte kabel zal echter ook werken. 🙂 Vanwaar je vraag?
Reputatie 4
Veel beter
Reputatie 4
Bij mij is een monteur geweest voor pairbonding en die heeft gelijk de platte kabel vervangen door een ronde, omdat die volgens hem veelweter is.
Reputatie 7
Badge +29
Rond is beter, maar afhankelijk van de kwaliteit is het verschil klein.
Reputatie 6
Badge +10
Zal niets (of heel weinig) uitmaken.
Gewoon proberen stel ik voor.

Reageer