Beantwoord

Is VPN nu wél of niet mogelijk met de V12?

  • 31 October 2020
  • 14 reacties
  • 5307 keer bekeken

Reputatie 1

Onlangs heb ik in het kader van ‘dag Telfort hallo KPN’ mij eens ingelezen over de mogelijkheden van een sneller abonnement. Hoewel in veel gevallen 50/50 Mbps meer dan snel genoeg is ben ik maar eens gaan shoppen.

  • Wat ik als eerste mogelijkheid vond was 200 Mbps full duplex via glas voor iets van € 50.-
  • Verder zoeken leverde nog sneller op namelijk 500 Mbps full duplex ook voor voor € 50.- 
  • Vervolgens a.g.v. het feit dat ik nog wat vragen had telefonisch contact gehad en dat leverde het volgende op. 500 Mbps full duplex de eerste 6 maanden voor slechts € 35.- en de volgende 6 maanden voor € 55.- 😉

Blijkbaar loont het als je nog even informatie in gaat winnen.

Ik kies voor het laatste voorstel wat ik uiteindelijk per mail bevestigd krijg.

En vervolgens gaan wij naar het volgende warrige verhaal. Dit werd mij in eerste instantie meegedeeld.

  • U krijgt geen vervangende apparatuur en u gaat naadloos over op de door u gewenste dag. Ik was tevreden want anders zou ik mijn achterliggende infrastructuur opnieuw moeten aanpassen. Dit i.v.m. het ontbreken van de VPN tunnel mogelijkheid in de V10 waardoor ik standaard niet van buitenaf in mijn privé omgeving kon komen. Dat is nu ondervangen door de achterliggende router.

Vervolgens krijg ik na een paar dagen een T&T dat er een pakket onderweg is. Dat bleek een nieuwe V12 te zijn terwijl mijn huidige V10 een paar maanden geleden (februari meen ik) vervangen is tegelijk met een nieuw glasvezelmodem. E.e.a. als gevolg van de overname van Telfort door KPN. Maar weer eens gebeld met KPN met de vraag waarom ik nieuwe hardware kreeg terwijl mij expliciet aangegeven werd dat ik zonder ingrijpen naadloos over zou gaan. Kortom, ik begreep er niets meer van. Ik kon volgens de toen gesproken medewerker vermoedelijk de V10 behouden maar de V12 was altijd ‘beter’. Toch? Hij twijfelde aan zijn eigen woorden terwijl hij ze uitsprak. 😉

Toen ik dit bericht had gelezen besloot ik toch maar weer eens te bellen met KPN. Na 30 min overleg kreeg ik als reactie dat uitgaande VPN gewoon werkt. Uiteraard was ik daarvan op de hoogte. Nogmaals uitgelegd dat ik waarvandaan dan ook een veilige login op mijn eigen netwerk wenste en na opnieuw intern overleg kreeg ik te horen dat dit mogelijk was voor € 2.50 / maand. Toen ik opmerkte dat dit met bijvoorbeeld een Fritzbox probleemloos kan was het even stil en werd ik verwezen naar dit forum. Tot zover technische ondersteuning van de klantenservice.

Om een lang verhaal kort(er) te maken heb ik twee vragen voor de hier aanwezige experts.

  1. Kan VPN nu wel of niet in de V10 / V12 mogelijk gemaakt worden? De webinterface maakt hier geen melding van.
  2. Kan ik als noodoplossing eventueel de benodigde VPN poort kunnen forwarden naar mijn Synology en daar een VPN server kunnen opzetten? Dit heeft niet mijn voorkeur. Optie 3 heeft mijn voorkeur.
  3. Wat zijn de PPPoE gegevens als ik mijn DrayTek router rechtstreeks op het glasvezelmodem wil aansluiten?

Edit: Hier nog even aan toegevoegd. Ik heb enkel internet en geen telefoon of TV.

Ik kijk met belangstelling naar de antwoorden uit.

Frenzel

icon

Beste antwoord door wjb 31 October 2020, 16:53

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Die 35 euro is alleen voor nieuwe klanten. En dat bent u niet. Een paar maanden geleden had het gekund, overstappen en dan bij KPN de welkomstkorting pakken. Nu niet meer.

Tussen de VPN mogelijkheden van de v10 en de 12 zit geen verschil. Iets wat bij de v10 werkt, dat werkt ook gewoon bij de 12.

Bij een fritzbox kun je wellicht in dat ding een VPN verbinding opzetten. Bij de apparatuur van KPN of Telfort kan dat niet. Bij geen enkele versie. Heeft nooit gekund. Je stelt de VPN verbinding in op je pc of laptop. Of op een 2de router achter de router van KPN. Niet op de router van KPN zelf. Onmogelijk. Wel moet je mogenlijk een portfowarding instellen op de KPN router. En dat kan gewoon.

Een oud Telfort klant die verlengt naar Hussel krijgt een nieuwe router ja. Dat klopt. Er is namelijk iets verschil tussen de "Telfort verbinding" en de "KPN verbinding".

Aangaande vraag van punt 3., zie:

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm

  • PPPoE via VLAN 6 (802.1q).
  • PPPoE authenticatie PAP met een gebruikersnaam en wachtwoord (bijv internet / internet).
  • Maximale pakket grote (mtu) 1500 bytes (rfc4638)
  • IPv4 adres + DNS servers via PPPoE verkrijgen
  • IPv6 adres reeks + DNS servers (IPv6) via DHCPv6-PD verzoek (in PPPoE). Een adres gebruiken uit reeks voor router.
Reputatie 1

Ik ga mij maar eens goed inlezen wat ik het beste kan doen. Nu afwachten of ik in eerste instantie nu wél of niet gelijk over ga. En anders de V12 plaatsen. En dan op jacht naar een goede Router voor glasvezel. De Asus lijkt mij een perfecte keus. Type is mij even ontschoten. Met een ingebouwde 8 poorts switch.

Reputatie 7

De V12 heeft, net als de V10, geen ingebouwde VPN server.

Ik lees dat je een Synology NAS hebt en daarmee is dat probleem dan ook direct verholpen immers de Synology NAS heeft wel een VPN server daarmee is het veilig benaderen van jouw thuisnetwerk achter elke router mogelijk.

 

Neem je overigens alleen Internet af of ook TV?

Reputatie 7
Badge +24

@wjb DNS ff gauw vervangen door VPN...

Reputatie 7
Badge +24

Ik ga mij maar eens goed inlezen wat ik het beste kan doen. Nu afwachten of ik in eerste instantie nu wél of niet gelijk over ga. En anders de V12 plaatsen. En dan op jacht naar een goede Router voor glasvezel. De Asus lijkt mij een perfecte keus. Type is mij even ontschoten. Met een ingebouwde 8 poorts switch.

Als je ook tv van KPN hebt niet. Er is volgens mij geen enkele router van Asus waarbij tv van KPN werkt.

Reputatie 1

Nee, ik heb enkel internet van KPN. Telefoon gebruikte ik al tijden niet meer.

Reputatie 7

...ik heb enkel internet van KPN.

Dan gaat een Asus wel werken.

Reputatie 1

@wjb

Is het ook mogelijk om de Experiabox er tussenuit te laten en mijn huidige router, de DrayTek 2130 na wat wijzigingen direct op het glasvezelmodem te koppelen? Zo zat dat namelijk vóór de aanpassing in Januari toen ik een nieuw glasvezelmodem + Experiabox kreeg van Telfort / KPN ook. Ieder onnodig extra apparaat ertussen is er m.i. een te veel. 
Dan zou ik het e.e.a. inz. de WAN connectie moeten wijzigen maar die gegevens weet ik niet. Staat nu op DHCP maar die moet naar PPPoE met dan wat specifieke gegevens. Het gaat puur om internet.

 

Reputatie 7

Als die PPPoE verbinding op vlan 6 opgezet kan worden dan kan je Internet actief krijgen.

De login en wachtwoord kunnen willekeurig gekozen worden.

Reputatie 1

Dus als ik het goed begrijp kies ik voor PPPoE, vul daar een willekeurige login in als ‘mijnlogin’ en ‘mijnwachtwoord’, sla dit op, kies vervolgens onder het kopje Multi Lan en activeer MultiVlan setup en wijzig deze naar 6 en het zou moeten werken? Dat zou wel héél eenvoudig zijn. Clone Mac Address noch enig andere entry hoeft iets mee gedaan te worden?

 

Reputatie 7

Dus als ik het goed begrijp kies ik voor PPPoE, vul daar een willekeurige login in als ‘mijnlogin’ en ‘mijnwachtwoord’, sla dit op, kies vervolgens onder het kopje Multi Lan en activeer MultiVlan setup en wijzig deze naar 6 en het zou moeten werken?

Klopt.

Reputatie 1

Dan maar eens afwachten wanneer ik over ga van KPN / Telfort 50/50 naar KPN 500/500. 
Bedankt voor jouw hulp tot dit moment. 👍🏼
 

Nog even daaraan toegevoegd. Moet het Mac address van de oorspronkelijke router ook gekloond worden of heeft dat enkel maar gevolgen voor het sneller accepteren van dit ‘andere’ device?

Reputatie 7

Moet het Mac address van de oorspronkelijke router ook gekloond worden of heeft dat enkel maar gevolgen voor het sneller accepteren van dit ‘andere’ device?

Nee, het MAC adres hoeft niet gekloond te worden en speelt ook geen enkele rol bij PPPoE verbindingen.