Beantwoord

ISDN stopt, wat te doen?

  • 10 September 2019
  • 15 reacties
  • 1151 keer bekeken

Er is op dit moment via de media veel commotie over ISDN dat gaat stoppen, maar ik neem aan dat dat puur voor de zakelijke abonnees is? Wat gaat er gebeuren voor de particuliere gebruiker die, zoals ik internet en telefonie gebruikt via een ISDN (analoge ) lijn met een zogenaamde splitter. Moet ik nu ook in actie komen?

Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid
icon

Beste antwoord door Nadia 11 September 2019, 12:08

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
KPN gaat met ISDN-1 en ISDN-2 vanaf 1 september 2019 uitfaseren.
Ook meervoudig analoog (POTS) en de overige ISDN varianten zullen gaan verdwijnen.
Alleen enkelvoudig analoog (POTS) zal blijven bestaan.
Dit geldt niet alleen voor bedrijven, maar ook voor particulieren. Dat betekent dat ook jij in actie moet komen.


Nou, dat screenshot bij wjb is hartstikke duidelijk. (bron, wjb?)

KPN stopt met ALLE isdn verbindingen. (er zijn inmiddels, na 1 sept. al aansluitingen stopgezet; het gaat gefaseerd. Als je het nog gebruikt krijg je een 'dwingend' verzoek op Voip of PSTN over te stappen.)

Het einde van ISDN

Per 1 september 2019 eindigt de dienstverlening voor ISDN (1/2) enkelvoudig/meervoudig en PSTN meervoudig. Daarna zal KPN gefaseerd lijnen gaan afsluiten.
(lees verder via onderstaande link)

https://overons.kpn/nl/nieuws/2019/het-einde-van-isdn
Reputatie 7
Nou, dat screenshot bij wjb is hartstikke duidelijk. (bron, wjb?)
https://www.denederlandseprovider.nl/knowledgebase/het-misverstand-tussen-pstn-pots-en-isdn
Inmiddels gebeld (!) met KPN en een duidelijk antwoord gekregen. Ik schijn een PSTN lijn te hebben en hoef me dus niet druk te maken, hoewel.... Hierboven lees ik weer dat ook PSTN in 2020 gaat stoppen. Afwachten dan maar en voorlopig maak ik me niet druk. Desnoods maar een andere provider en stoppen met vaste telefonie.
Reputatie 7
Hierboven lees ik weer dat ook PSTN in 2020 gaat stoppen.
Alleen meervoudig analoog stopt in 2020, enkelvoudig analoog blijft bestaan.
Reputatie 7
Badge +24
Andere provider? Wat heeft dat voor zin?
Reputatie 7
Andere provider? Wat heeft dat voor zin?
Goedkoper, VoIP, ... 😉
PSTN meervoudig schijnt dus ook te stoppen, maar wat is meervoudig? Ik weet nu dat ik een analoge PSTN lijn heb, waarmee ik bel en internet middels een splitter. Niet de snelste oplossing, maar ben tevreden. Betekent bellen en internet over dezelfde lijn enkelvoudig of meervoudig? Voor een leek zal KPN veel duidelijker moeten communiceren, want weinig klanten zullen alle codes en afkortingen kennen.....
Okee, ik hoef geen andere provider, maar wil inhoudelijk niets veranderen. Zal wel een ander modem worden aan mn ISRA punt en voor de rest gaat KPN zn gang maar zolang ik nog geen glasvezel heb. Mn concrete vraag blijft of ik dubbel- of enkelvoudige PSTN heb met bellen en internet via een splitter.
Reputatie 7
PSTN meervoudig schijnt dus ook te stoppen, maar wat is meervoudig?
Meerdere analoge telefoonaanslutingen op één adres.

Voor een leek zal KPN veel duidelijker moeten communiceren, want weinig klanten zullen alle codes en afkortingen kennen.....
Daar sla je een spijker op z'n kop. Probleem is wel dat KPN soms zelf ook niet weet wat de betekenis van sommige codes is.
PSTN staat niet voor analoge telefonie maar is de verzamelnaam voor ISDN (Integrated Services Digital Network) en POTS (Plain Old Telephone Service).

Okee, ik weet genoeg en ga rustig afwachten. bedankt allemaal voor de reacties!
@wjb, Zouden mensen met 2 analoge lijnen hier ook mee te maken krijgen?

@Guzziman, het is veel goedkoper om je telefonie ook onder te brengen bij je internet(provider). Een internet/telefoon abonnement is vaak maar 1 Euro duurder dan alleen internet.

Abonnementkosten
KPN internet (€ 42,50) met analoge Belbasis (€ 30,50) = € 73,00 (internetsnelheid heeft beperking i.v.m. bandbreedte telefonie)
KPN internet € 42,50) + bellen via internet ( € 1,00) = € 43,50

Beltarief: Belbasis naar vast 8 cent per minuut, naar mobiel 19 cent per minuut.
Bellen via internet (bij KPN) naar vast en mobiel 12 cent p/min. 12 cent starttarief per gesprek.

Bij bellen via internet is geen speciale telefoon nodig. KPN heeft analoge poorten op het modem.
Je kunt ook, nog goedkoper, bellen via een losse VoIP provider. Dat kan met een IP-telefoon of een ATA. (analoge telefoon adapter)
Reputatie 7
@wjb, Zouden mensen met 2 analoge lijnen hier ook mee te maken krijgen?
Ik denk het inderdaad wel, maar ik hoop dat KPN haar beleid in deze kan toelichten.
Reputatie 7
Badge +24

Andere provider? Wat heeft dat voor zin?Goedkoper, VoIP, ... 😉

Ja misschien, maar daar gaat het in dit topic niet over.
Reputatie 7
Hallo @Guzziman, welkom op het KPN forum. Goed dat je de community om hulp vraagt, ik zie dat veel van jouw vragen grotendeels zijn beantwoord. Heel fijn. Zo te lezen maak je toch geen gebruik van ISDN, wat je eerder wel veronderstelt, maar van een (enkelvoudige) analoge lijn met een splitter voor internet en telefonie. Dat kon ook bijna niet anders, want anders had je van ons wel (vele) dringende verzoeken ontvangen om je verbinding over te zetten ;)

ISDN1,2 en PSTN Meervoudig zijn per 1 september 2019 gestopt. De afgelopen twee jaar hebben we klanten die nog gebruik maakten van éen van deze verbindingen op meerdere momenten via verschillende communicatiemiddelen benaderd om de overstap te maken van ISDN naar een passend (zakelijk) pakket. In augustus is naar de zittenblijvers nog een aangetekende brief verzonden, en in de laatste week voor 1 september nog één laatste brief. Hierin geven we aan hoe klanten kunnen voorkomen dat ze worden afgesloten door contact op te nemen met 0800-0502, de Migratiedesk.

Ik haak graag aan bij het advies van PeterG, waarom nog een afzonderlijke analoge (PSTN) lijn en daarnaast Internet? Een combipakket met Internet, bellen (en TV) is goedkoper dan alles afzonderlijk afnemen. Ook handig, alles overzichtelijk op 1 factuur. Mocht je daar vragen over hebben, we helpen je graag 🙂

Reageer