Beantwoord

ISRA punt vinden

• 12 oktober 2015
  • 15 reacties
  • 3512 keer bekeken

Nog niet lang geleden ben ik verhuisd (1953-appartement), maar ik kan ook geen ISRA-punt vinden.
De CAI aansluiting is makkelijk te lokaliseren.
Het enige wat op het gebied van telefonie binnen komt is een afgeknipte telefoonkabel (twee pair). Deze kom onder de floer in een bijkamer bij onze woonkamer, maar hangt gewoon los.
De andere kabel is ook afgeknipt en kom onder de floer bij de woonkamer. Hij ziet er met oog op kwaliteit zeer slecht uit (lood kabel 3-aderig).
Is het mogelijk een omschrijving te krijgen van de lokatie van mijn ISRA-punt? Wat zijn de mogelijke manieren om een ISRA-punt aan te sluiten?
B.v.d.
icon

Beste antwoord door Erik_ 15 oktober 2015, 21:20

Hey Paul,

Welkom op het forum! Ik kan me voorstellen dat je graag duidelijkheid wilt over je IS/RA punt. Je geeft aan dat je alleen aders hebt die onder de vloer vandaag komen vergelijkbaar aan de eerste foto van Dennis. Dan is dat je IS/RA punt. Normaal zit daar een doosje of een stopcontact overheen, maar deze zijn dan blijkbaar verwijderd.

Dit is verder geen probleem. Als je ergens diensten besteld, of dit nu bij ons is of bij een andere provider, kun je daar een installatiemonteur bij aanvragen en deze kan van de draadjes dan een fatsoenlijk IS/RA punt maken. Als je handig bent kun je er inderdaad ook zelf een doosje op zetten, maar als je je daar niet comfortabel bij voelt laat het dan vooral door een monteur doen :)

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Je woont in een appartementencomplex? Je zou even bij de buren kunnen vragen aangezien de apparatmenten vaak hetzelfde zijn.

Hoe ziet die telefoonkabel (twee pair) de uit?

Heb je een KPN pakket besteld? Dan kan je gewoon de monteur laten komen, die kan een IS/RA maken voor je (mits de kabel gevonden is).

Robin
Het zijn twee ader paren. Namelijk oranje, wit en blauw, rood.
Reputatie 7
Badge +31

Paul7 schreef op 12 okt '15 om 23:18u

Dat zijn idd. de kleuren van een KPN kabel. (vh. PTT). Als daar niks meer aan vast zit is het IS/RA-punt door de vorige bewoners verwijderd. Vermoedelijk om "estetische" redenen. Ik denk dat zij Alles in één via de kabel hadden.

De rode en blauwe ader zijn de 'hoofd'-aders.

Ik denk dat je er gewoon een installatiemonteur bij kan vragen. Als je een pakket besteld bij KPN zijn ze verplicht je aan te sluiten.

Reputatie 7
Badge +30

PeterG schreef op 13 okt '15 om 13:06u

Paul7 schreef op 12 okt '15 om 23:18u

Dat zijn idd. de kleuren van een KPN kabel. (vh. PTT). Als daar niks meer aan vast zit is het IS/RA-punt door de vorige bewoners verwijderd. Vermoedelijk om "estetische" redenen. Ik denk dat zij Alles in één via de kabel hadden.

En deze zal de monteur dus kunnen herstellen, of iets dergelijks.

Robin

Reputatie 7
Badge +18
Welke aansluiting vind je in je huis?

Dit is een gewone aansluiting: (foto 1)

https://

En dit is een ISRA aansluiting: (foto 2)

Welke 2 van de foto's zijn het? Als het de eerste foto is dan moet dit ook op de muur zitten:

Reputatie 1
Badge +1
Indien het een jaren 50-woning is werd er nog niet standaard een telefoonaansluiting geleverd. Dat is pas vele jaren later gekomen. In dergelijke huizen werd het meestal op de plek waar de klant het wilde de aansluiting gerealisseerd. Er is wel een organisatie waar je kunt opvragen waar de nutsbderijven hun aansluiting hebben geleverd. hopenlijk heb je daar iets aan. Mogelijk dat KPN je aan de gegevens van het bedrijf kunnen helpen. De leidingen in de grond die vroeger van PTT waren zijn in ander beheer overgegaan.

Beerzwaan

Reputatie 7
Badge +30

beerzwaan schreef op 14 okt '15 om 11:51u

Indien het een jaren 50-woning is werd er nog niet standaard een telefoonaansluiting geleverd. Dat is pas vele jaren later gekomen. In dergelijke huizen werd het meestal op de plek waar de klant het wilde de aansluiting gerealisseerd. Er is wel een organisatie waar je kunt opvragen waar de nutsbderijven hun aansluiting hebben geleverd. hopenlijk heb je daar iets aan. Mogelijk dat KPN je aan de gegevens van het bedrijf kunnen helpen. De leidingen in de grond die vroeger van PTT waren zijn in ander beheer overgegaan.

Beerzwaan

Als die draden er toch zitten, kan de installatie monteur gewoon een "kapje" er op plaatsen en klaar-is-kees toch?

Robin

Bij mijn huis is geen aansluiting. Ik heb maar een afgeknipte telefoonkabel onder de floer, als op je foto 1, gevonden.
Reputatie 7
Badge +18
Paul7 schreef op 14 okt '15 om 12:17u

Bij mijn huis is geen aansluiting. Ik heb maar een afgeknipte telefoonkabel onder de floer, als op je foto 1, gevonden. 
Dat is lekker dan! Als ze het komen maken, misschien is dit wat:

Die oude aansluiting met 4 van pinnen is ouderwets... :D

Reputatie 7
Badge +31

Paul7 schreef op 14 okt '15 om 12:17u

Hier hetzelfde. Toen ik mijn huurhuis betrok was, na een verbouwing, het doosje verdwenen. Maar alleen een los stuk afgeknipte draad. Heb ik gewoon zelf een doosje (in iedere bouwmarkt te krijgen) op gezet. Rood en blauw zijn de hoofd-aders. Daar hoef je niet technisch voor te zijn.

Het komt tenminste je huis binnen. ;)

Dus een aansluiting bij KPN is binnen handbereik.

Volgens mij zit er in het installatiepakket van KPN (ik heb hem zelf niet hoeven gebruiken) een aansluitdoosje waar je de draden in kan doen dat er ongeveer zo uit ziet als de laatste foto van  en zo niet dan heeft de monteur deze wel.

Geen idee of OP KPN heeft aangevraagd maar dan nog moet elke installatie monteur van elke ADSL provider hiermee uit de voeten kunnen

Reputatie 1
Badge +1
Even kort door de bocht. Iemand is niet technisch en de aders zijn afgeknipt. Hoe doe je dat dan? Ik krijg dit wel voor elkaar maar iemand die hier nooit mee te maken heeft is dit een groot probleem. Bovedien is de leiding ergens het huis binnengevoerd en er moet ook maar ruimte in de leiding zitten om er iets mee te kunnen. Msschien is het wel te kort. Mijn advies om een deskundige dit te laten oplossen. Provider of KPN.

Beerzwaan

Reputatie 7
Badge +30

beerzwaan schreef op 14 okt '15 om 14:10u

Even kort door de bocht. Iemand is niet technisch en de aders zijn afgeknipt. Hoe doe je dat dan? Ik krijg dit wel voor elkaar maar iemand die hier nooit mee te maken heeft is dit een groot probleem. Bovedien is de leiding ergens het huis binnengevoerd en er moet ook maar ruimte in de leiding zitten om er iets mee te kunnen. Msschien is het wel te kort. Mijn advies om een deskundige dit te laten oplossen. Provider of KPN.

Beerzwaan

Dan komt de installatie monteur van de betreffende provider en die zal dit of zelf moeten doen, of aankloppen bij KPN voor een monteur die dit kan.

Reputatie 7
Badge +31
Aangesloten zal het sowieso. Want de kabel zit er tenslotte. Da's belangrijker dan een aansluitpunt, want dat is dan te realiseren. En wordt idd. ook meegeleverd met het pakket.

Reputatie 7
Badge +28
Hey Paul,

Welkom op het forum! Ik kan me voorstellen dat je graag duidelijkheid wilt over je IS/RA punt. Je geeft aan dat je alleen aders hebt die onder de vloer vandaag komen vergelijkbaar aan de eerste foto van Dennis. Dan is dat je IS/RA punt. Normaal zit daar een doosje of een stopcontact overheen, maar deze zijn dan blijkbaar verwijderd.

Dit is verder geen probleem. Als je ergens diensten besteld, of dit nu bij ons is of bij een andere provider, kun je daar een installatiemonteur bij aanvragen en deze kan van de draadjes dan een fatsoenlijk IS/RA punt maken. Als je handig bent kun je er inderdaad ook zelf een doosje op zetten, maar als je je daar niet comfortabel bij voelt laat het dan vooral door een monteur doen :)

Reageer