ITV en Internet via VLAN Scheiden

• 23 mei 2015
  • 47 reacties
  • 7035 keer bekeken

Beste KPN forum leden.

Zo ver ik weet kan onze V8 experia box h220n niet het ITV signaal op alle poorten zetten is dit een vaste poort. Ik begrijp dat dat bij de nieuwe experabox anders is.

Nu zou ik toch wel graag het internet verkeer willen scheiden van het ITV verkeer.

Helaas heb ik niet de mogenlijkheid om hier extra UTP kabels. Nu wil ik dus gebruik maken van VLAN's en een trunk. Helaas weet ik niet welke protecollen de KPN zelf gebruikt om ITV en Internet te scheiden. Dus alle informatie is welkom.

Wat ik wil doen:

Vanaf de experia box naar een managed switch in de meterkast.

met een UTP kabel naar poort 1 (untagged VLAN 6) voor internet.

met een UTP kabel naar poort 2 (untagged VLAN 4) Voor internet

Poort 3 wil ik als trunk gebruiken naar de woonkamer (tagged VLAN 4 + 6)

alle andere poorten untagged VLAN 6 voor internet.

In de woonkamer weer een managed switched

met op poort 1 de UTP kabel uit de meterkast (Tagged VLAN 4 + 6)

op poort 2 de kabel naar het KPN ITV kastje (Untagged VLAN 4)

alle ander poorten naar diverse internet verbonden apperatuur (Untagged VLAN 6)

https://

Ben erg benieuwd naar jullie ervaring, aanvullingen en tips.

Met vriendelijke groet,

Stef Doornewaard

47 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Ik dacht zelf dat de H220N elke poort voor iTV kon gebruiken, maar je kan (als je wilt) de Klantenservice bellen (of wachten op webcare) om te kijken of je H220N voor de V8 of V9 kan worden omgeruild.

Als elke poort iTV kan, zou je een switch met IGMP snooping kunnen gebruiken. Deze kunnen het iTV signaal van het internet signaal scheiden.

Robin
Reputatie 7
Er hoeft inderdaad niet zo "moeilijk" gedaan te worden.

Via elke LAN poort van de ZTE H220N, V8, V9 en V10 wordt zowel Internet als ITV gedistribueerd.

Op elke achterliggende switch kunnen zowel TV ontvanger als computer apparatuur aangesloten worden.

Gebruik inderdaad de juiste switch.

Beste Robin,
Bedankt voor je antwoord. Helaas heeft de experiabox h220n alleen maar 100 mbit poorten en ik maar 1 kabel naar de woonkamer. Ik heb geen idee hoe zwaar het itv signaal is ( volgens mij is het een multicast signaal), daarom wilde ik poort scheiding toepassen tussen internet en TV.

Groetjes Stef
Reputatie 7
Een HD stream is ongeveer 8Mbps, een HD Glas stream ongeveer 12,5Mbps.

Zorg er voor dat IGMP snooping op de switches aan staat en je zult nergens last van hebben.

Zou je uit kunnen leggen wat dat IGMB snooping is???
Groetjes Stef
Reputatie 7
De TV streams zijn zogenaamde IGMP multicasts die één keer verstuurd worden op een netwerk.

Apparaten (de TV ontvangers) melden zich aan bij de IGMP proxy server voor een bepaalde stream.

Voorbeeld: Als jij jouw ontvanger op kanaal 702 zet dan zal de TV ontvanger zich aanmelden op de IGMP proxy server voor die stream.

In principe wordt zo'n IGMP multicast verstuurd op alle LAN poorten van de Experia Box en wordt deze door switches doorgezet op al zijn LAN poorten.

IGMP snooping zorgt er voor dat zulke IGMP multicasts alleen doorgestuurd worden op poorten waarachter zich een apparaat bevindt die zich aangemeld heeft voor de stream. De ingebouwde switch van de Experia Box is gelukkig ook voorzien van IGMP snooping.

Hiermee wordt de hoeveelheid netwerkverkeer dus drastisch beperkt en zal de TV stream alleen verzonden worden op die delen van het netwerk waar dat ook echt nodig is.

In jouw geval is dat best wel belangrijk, want je moet eigenlijk voorkomen dat de TV stream bij jouw Airport Express aankomt en moet je absoluut voorkomen dat deze bij de Time Capsule kan aankomen.

Zit dit dan ook standaard ingebouwd in de experiabox h220n? Want de time capsule hangt rechtstreeks aan de experiabox. Ik begreep dat niet alle igmp snooping switches geschikt zijn voor KPN maar wel de netgear smart managed switches. Welke switches raden jullie uit ervaring aan.
Reputatie 7
Ja, ook de ingebouwde switch van de ZTE H220N is voorzien van IGMP snooping. 

Iets wat KPN in haar drang naar eigen terminologie ook wel "flex poorten" noemt.

Ik gebruik zelf de Netgear GS105E en die voldoet uitstekend.

Persoonlijk vind ik Netgear het topmerk voor de consumentenmarkt, ik heb er uitstekende ervaringen mee.

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Ik ken verschillende mensen die deze switch achter hun TV hebben staan om de Geluidsinstallatie, STB en smart TV te voorzien van internet.
Zij vinden deze switch goed werken en hebben er nooit problemen mee.

Denk er wel om dat je de E versie koopt.

Robin
Welke versie van igmp snooping gebruikt kpn V1, V2 of V3
Reputatie 7
Uit de documentatie van de Experia Boxen is helaas niet af te leiden welke versie van IGMP snooping gehanteerd wordt.

Aan de andere kant, die Netgears uit de ProSAFE serie ondersteunen zowel v1, v2 als v3. :D

Heb even wat zitten lezen over imgp snooping, maar v3 is wel benodigd voor het blokeren van een itv multicast signaal. Dus wel iets om rekening mee te houden.
Toch blijf ik benieuwd naar de ervaring van het gebruik van VLAN's. Dit is misschien iets meet complex om in te stellen op een managed switch, maar netwerk technisch splits je dan wel je netwerk in verschillende onderdelen. Wat volgens mij de mooiste oplossing is.
Dus alle VLAN ervaring is welkom.

Groetjes Stef
Reputatie 7
Ik ben bang dat VLAN tagging voor het routeren van TV streams er niet (meer) in zit.

Het lijkt er namelijk op dat (tegenwoordig) ook de TV streams zonder vlan (dus standaard vlan) untagged doorgegeven worden op het LAN.

Ik gebruik zelf wel VLAN's om mijn zakelijk netwerk (achter mijn tweede eigen router) over dezelfde UTP kabel naar mijn tuinkamer te brengen waar een multiple SSID wifi accesspoint staat met zowel een SSID voor privé als een SSID voor zakelijk.

Daarom wil ik ook met een eigen slime switch er zelf een vlan aan hangen ( een poort vlan), zodat deze op de switch in de woonkamer (ook een slimme switch) maar op 1 poort er uit komt, in mijn tekening vlan 4.
Dus experia box--> slimme switch met tagged vlan 4 en 6 --> trunk naar de woonkamer --> weer een slimme switch en dan 1 poort voor vlan 4 (untagged) en de overige poorten vlan 6 (untagged voor internet).
Lijkt me dat dat toch moet kunnen. Alleen als de itv een vlan van KPN verwacht moet ik natuurlijk wel hun vlan nummer gebruiken.
Reputatie 7
De genoemde vlans worden aan de WAN zijde van de Experia Box gebruikt.

Aan de LAN zijde lijkt alles untagged (standaard vlan) doorgestuurd te worden.

Ik heb dit topic nieuwsierig en hoopvol doorgelezen. In mijn situatie kom ik op bijna hetzelfde uit als de vraagsteller. Ik heb 1 UTP kabel naar de woonkamer en wil daaroverheen een VLAN maken voor de iTV tuner en voor mijn mediaspeler/smart-tv een apart VLAN.

Verschil met de geschetste situatie is dat ik in mijn netwerk naast de Experiabox nog een eigen router gebruik, waarop interne servers aangesloten zijn. De mediaspeler dient dus op mijn eigen router te komen en de iTV box op de KPN router.

De vraag is nu dus of het mogelijk is met twee smart switches (het mer Netgear is al gevallen en heeft ook mijn voorkeur) een oplossing geeft.

Alvast bedankt,

Rob

Als het nu ook gewoon werkt zou het ook moeten werken als je het een en ander splitst met VLAN's. Zelf heb ik er voor gekozen om de smart switch onder de KPN router twee vlans te laten maken eentje puur voor het tv gebeuren en alle ander porten gebruik ik voor de rest van de aperatuur, wifi extenders (bedraad), NAS en andere netwerk aparatuur. Dus intern hangt eigenlijk alles aan elkaar zonder de itv. Het eenige waar je op moet leten is 2 routers in een netwerk. Zo ver ik weet is het niet handig om 2x DHCP en NAT te hebben. Dit kan je voor komen door bv in brugmodes te werken. Het schijnt wel te kunnen, maar dan heb je wel veel netwerk kennis nodig.
Reputatie 7
Dat is absoluut geen probleem met twee van die Netgear managed switches zoals de GS105e.

Switch 1:

Poort 1: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 1 van switch 2.

Poort 2: vlan 1 untagged: gaat naar een LAN poort van de Experia Box.

Poort 3: vlan 10 untagged: gaat naar een LAN poort van de eigen router.

Switch 2:

Poort 1: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 1 van swich 1.

Poort 2: vlan 1 untagged: gaat naar de TV ontvanger.

Poort 3: vlan 10 untagged: gaat naar de mediaplayer.

Poort 4: vlan 10 untagged: gaat naar de smart TV.

Ook ik distribueer de LAN's van zowel de Experia Box als mijn tweede router op deze manier via dezelfde netwerkkabels.

Beste wjb,
Opzich snap ik je setup, maar waarom stuurje vlan 1 untagged samen met vlan 10 tagged over de trunk tussen de 2 switches??? En geef je ze niet alle bij een tag mee op de trunk?
Switch 1
Poort 1: vlan 1 tagged + vlan 10 tagged naar switch 2
Poort 2: vlan 1 untagged naar experiabox (voor tv)
Poort 3: vlan 10 untegged naar experia box of eigen router voor internet.
Overige porten vlan 10 untagged voor andere internet aparatuur.

Switch 2
Poort 1: vlan 1 en 10 tagged naar switch 1
Poort 2: vlan 1 untagged naar itv
Poort 3 tm 8: vlan 10 untagged naar blueray, media speler, smart tv, wifi extender.

Wat is het voordeel van het itv signaal untagged over de trunk te versturen???
Reputatie 7
Dat ik vlan 1 altijd untagged distribueer is meer de "macht der gewoonte", vlan 1 tagged op de trunk werkt ook prima. ;)

Op al mijn managed switches heb ik vlan 1 untagged staan. Vlan 1 is bij mij het "hoofd vlan" (untagged) en de andere vlans zijn als het ware "te gast" (tagged), maar nogmaals, vlan 1 tagged op de trunk werkt ook prima.

In de situatie van rob75 zou ik dan ook het LAN van de Experia Box op vlan 10 distribueren en vlan 1 voor zijn eigen router gebruiken. Standaard worden de LAN poorten untagged aan vlan 1 toegewezen. Hij hoeft dan dus maar twee LAN poorten een afwijkende configuratie te geven. (Trunk poort en ITV poort)

Bedankt voor je antwoord. Ik heb jouw configuratie toegepast en dat werkt. VLAN 1 is nu voor iTV en VLAN 10 wordt netjes doorgegeven naar mijn eigen router.

Wat volgens mij niet goedgaat, is het taggen van het VLAN waar iTV overheen gaat. Ik had namelijk een Netgear configuratie gevonden waarin ze dat doen door 1 poort als "trunk" tegebruiken en andere poorten hieroverheen te sturen. Dat werkte niet.

Om het verhaal nog wat uitgebreider te maken: ik heb een tweede ontvanger en die wil ik via 1 switch in de meterkast kunnen aansluiten. Ook hier wil ik t.z.t. nog een tweede switch aansluiten en zo ook TV en internet voor boven scheiden.

Groet,

Rob

Reputatie 7
Het taggen van vlan 1 op de trunk tussen de twee switches zou theoretisch gewoon moeten werken.

Op alle poorten waar een TV ontvanger, computer, etc. aangesloten is zal het vlan (welke dan ook) altijd untagged gedefinieerd moeten worden.

Maar goed, ook ik distribueer het hoofd vlan (vlan 1) altijd untagged en de andere vlan's tagged op de trunks.

In jouw geval zou ik overwegen om juist het LAN van jouw eigen router als vlan 1 untagged te definiëren en het LAN van de Experia Box als vlan 10 tagged.

De reden is dat het netwerk van jouw eigen router eigenlijk het hoofdnetwerk is en er enkele apparaten (TV ontvangers) "te gast" zijn.

Reputatie 5
Badge +8
Ik ga van switch veranderen van Linksys SE2500 naar een Netgear GS-serie, is dit de juiste serie van Netgear??

Netgear ProSafe GS105E 5-poorts

http://www.informatique.nl/551696/netgear-prosafe-gs105e-5-poort-switch.html

Netgear ProSafe GS108Ev3 8-poorts (voorkeur, maar zit te twijfelen aan de benaming: v3)

http://www.informatique.nl/543502/netgear-gs108ev3-8-poort-gigabit-switch.html

Heb last van haperend beeld

Groet,

Johnny

De twee die je noemt zijn precies degene die ik ook heb en welke prima werken. Tenminste, na 1 dag, dus ...

Aan de andere kant deze staan wel bekend om hun degelijkheid.

Je hebt nu bij Informatique gekeken, kijk even bij andere leveranciers (Alternate) voor de prijs. Dit loont echt. Ik weet dat reclame maken niet mag, maar ook via Tweakers is goed te zien waar ze verkrijgbaar zijn.

Groet,

Rob

Reageer