ITV en Internet via VLAN Scheiden

• 23 mei 2015
  • 47 reacties
  • 6934 keer bekeken

Toon eerste bericht

47 reacties

Reputatie 7
Dat is inderdaad de juiste serie van Netgear.

De GS105E zal waarschijnlijk de GS105Ev2 zijn en als dat niet zo is, dan is het wellicht beter om voor de v2 (tweede versie) te gaan.

Dit zal overigens alleen helpen als jij nu last hebt van haperingen terwijl er op jouw huidige Linksys SE2500 ook een computer is aangesloten die uit staat of een ander apparaat aangesloten is die een netwerkkaart heeft die maar 10Mbps aan kan.

Als je ook haperingen hebt terwijl er geen computer of andere apparatuur aangesloten hebt op jouw Linksys of als er alleen een computer op aangesloten is die aan staat, dan is er een andere oorzaak dan IGMP snooping.

Als je inderdaad alleen last hebt van haperingen als er op de Linksys ook een computer is aangesloten die uit staat, dan kan je ook de wake-on-lan instelling van de netwerkkaart uitzetten.

Zie ook dit topic.

Reputatie 5
Badge +8
Heb zonet de GS108Ev3 aangeschaft, is het de bedoeling om de igmp snooping aan te zetten door hem aan te sluiten op een laptop/pc?? Of is het aansluiten en gaan met de banaan??

Op de switch waar de settop box zit trouwens een "pc" ook aan vast, een mac mini wat omgebouw is tot een kodi mediacenter station.

Zelf heb ik de gss108e, omdat ik het makkelijk vond om hem via het netwerk in te kunnen stellen. De basis IGMP snooping staat aan voor VLAN 1, zo ver ik op andere draadjes die ik gelezen heb op dit forum zou het voldoende moeten zijn.
Ben wel benieuwed waarom de trunk met getagde VLAN's niet werkte??? Had je ze wel untagged uit de swich laten komen? En had je de PVID goed gezet???
Reputatie 5
Badge +8
Huh wat?? Haal hem net uit de verpakking, kan ik hem niet gewoon alles aansluiten, zolang poort 1 door de modem word gebruikt? Of is er vanaf de fabrikant iets ingesteld dat ik poort 5 tot 8 niet kan gebruiken door een instelling oid.??
Reputatie 7
Zowel de GS105Ev2 als de GS108Ev3 horen "out-of-the-box" te werken waarbij IGMP snooping standaard al aan staat.

Als je geen vlans gebruikt, dan is het dus een kwestie van uitpakken en aansluiten.

Je kan hem zo gebruiken.
Standaard zijn er geen tagged vlan's ingesteld en zijn dus alle poorten default untagged member van vlan 1, waar dus ook standaard de igmp snooping voor aanstaat. Als je hem dus zo aansluit is het dus gewoon een unmanaged switch met igmp snooping op poort 1 t/m 8.

je was me net voor 🙂
Reputatie 2
Sinds woensdag aangesloten op KPN glaszvezel (500Mbit; Alles in 1 standaard) en op advies van  in meerdere topics gekozen om te gaan voor Netgear switches om het interne netwerk te scheiden van iTV. Op dat advies heb ik 3 GS108E(v3) aangeschaft. En op basis van de opmerkingen van  en  in dit topic heb ik de switches bij de eerste poging meteen goed kunnen instellen. Ik heb het voorbeeld van  gevolgd waarbij ik VLAN1 ook getagged heb en dit werkt zonder problemen. Moest wel even zoeken waar het (Tagged/Untagged deel) exact ingesteld kon worden maar uiteindelijk gevonden onder VLAN - 802.1Q (enable)- Advanced. 

iTV werkt zonder haperingen, zowel in de woonkamer als de slaapkamer en internet is snel. Ook is fijn om te zien dat de TV streams geen invloed hebben op de internet snelheid. Beide TV's aangezet op een HD kanaal en vervolgens een speedtest gedaan: Download op 505.47Mbit/s en upload op 511.11Mbit/s. Lijkt mij prima in orde

Heren, heel erg bedankt voor de tips en de voorzet voor de VLAN inrichting.

Reputatie 7
h3b schreef op 9 okt '15 om 09:37u

...Ik heb het voorbeeld van gevolgd waarbij ik VLAN1 ook getagged heb en dit werkt zonder problemen. Moest wel even zoeken waar het (Tagged/Untagged deel) exact ingesteld kon worden maar uiteindelijk gevonden onder VLAN - 802.1Q (enable)- Advanced...

Mag ik vragen waarom je überhaupt VLAN's gebruikt?

Hoeveel VLAN's heb je actief en waar zijn ze voor?

Als je maar één router (de Experia Box) in jouw netwerk hebt staan, dan hoef je helemaal geen VLAN's te gebruiken, zolang je IGMP snooping maar aan hebt staan. 

Het inrichten en taggen van VLAN's is alleen zinvol als je dus meerdere VLAN's hebt voor verschillende subnetten van verschillende routers/gateways die je over dezelfde netwerkkabel wilt distribueren.

Reputatie 2
Uiteraard mag je dat vragen en hieronder mijn antwoorden:

Allereerst zal ik beginnen met het feit dat ik de switches als allereerste out-of-the-box heb aangesloten waarbij ik gecontroleerd of IGMP snooping aan stond. Dit was het geval op alle switches. Alleen mijn probleem hiermee was dat de iTV kastjes (Arris 2952) vaak niet opstarten, soms wel en als ze wel startten dan was met het switchen van zender vaak ook over. Als het wel even werkte merkte ik dat met de EPG en opnemen dit ook niet soepel liep  ook het weergeven van de tijd in het display als de box uitstaat deed die in de woonkamer niet en in de slaapkamer weer wel. Ook de Experiabox zelf was moeilijk bereikbaar, erg traag terwijl via Wifi de management pagina direct in beeld kwam. Rechstreeks op de Experiabox werkt de iTV box uiteraard direct zonder problemen.

Situatie nu bij mij is als volgt:

Meterkast/Glasvezel(garage)<-UTP(2x)->Slaapkamer(Netgear)<-UTP->Woonkamer (Netgear)

<-UTP->Werkkamer (Dlink switch, unmanagable)

<-UTP->Zolder (DLink switch, unmanagable)

In zowel de woon- als slaapkamer staat een iTV kastje. In de woonkamer daarnaast nog een HDX1000 en een Pioneer SC1223. Op de slaapkamer nog een raspberryPi.  Op de werkkamer meerdere PC's, NAS, netwerkprinter. Op zolder PC voor de zoon waar flink gegamed en gewerkt wordt voor school.

Ik heb op basis van de voorbeelden in dit topic er voor gekozen om toch de netwerken logisch te scheiden in VLAN1 (iTV) en VLAN10 (internet en LAN verkeer voor het 'normale' netwerk) om zo zaken uit te sluiten dat er een device het ethernet signaal voor iTV toch verstoorde, daarbij dus zonder routering. Vanuit de meterkast had  ik al 2 utp kabels lopen via 1 pijpje naar de slaapkamer en ik heb op de netgear in de slaapkamer aangesloten, voor VLAN1 en VLAN10 een aparte ethernet kabel, en vervolgens met een trunk naar de woonkamer. Deze situatie werkte direct na de eerste keer configureren, alles doet het nu zoals het moet. Geen rare fratsen met niet opstarten, EPG, opnemen of tijd weergave ook de management pagina van de Experiabox is nu supersnel.

Ben met je eens dat IGMP snooping het zou moeten regelen, maar om één of andere reden is dat bij mij niet het geval. Met deze oplossing werkt alles en daarbij is het nu makkelijker om nog eens een in de toekomst een apart VLAN erbij te maken mocht daar noodzaak voor zijn.

-edit-

kleine toevoeging mbt logisch scheiden en routering.

Laatste netgear firmware 2.00.05 geinstalleerd voor plaatsing

Reputatie 7
Heel apart dat alleen IGMP snooping bij jou niet voldoende lijkt te zijn.

Ik draai hier zowel met de Netgear GS108Ev3 als de NetGear GS105Ev2 waarbij VLAN 1 (untagged) voor het subnet van de Experia Box is (zowel Internet als ITV) en VLAN 10 (tagged) voor het subnet van mijn tweede router (zakelijke netwerk).

Op VLAN 1 is IGMP snooping actief en daarmee ondervind ik geen enkel probleem met de HMB2260's die daar op aangesloten zijn.

Overigens zou ik dan VLAN 1 (untagged) het primaire netwerk (LAN/Internet/Data) laten zijn en VLAN 10 daar op te gast laten zijn (tagged) voor ITV. 

Reputatie 2
Het verschil zou natuurlijk nog in de firmware kunnen zitten aangezien de GS105E een v2 is en ik de GS108E v3 heb.

Vooralsnog laat ik het nu zo omdat het geheel nu stabiel is.

Reputatie 7
h3b schreef op 9 okt '15 om 16:13u

Het verschil zou natuurlijk nog in de firmware kunnen zitten aangezien de GS105E een v2 is en ik de GS108E v3 heb.

Vooralsnog laat ik het nu zo omdat het geheel nu stabiel is.

Ik heb ze beide. ;)

Ik denk toch dat er nog ergens een configuratiefout ingeslopen is, zonder VLAN's (alleen IGMP snooping) zou het bij jou prima moeten werken.

Ik kan me voorstellen dat je het maar zo laat omdat het nu stabiel is, toch zou ik je aanraden VLAN 1 en VLAN 10 dus om te draaien. (VLAN 1 voor Internet untagged en VLAN 10 voor ITV tagged).

Dit scheelt je (als het goed is) heel veel configuratie. Ik ben overigens wel benieuwd naar screenshots van de VLAN Tagging op de Netgears.

Reputatie 2
Sorry voor de vertraging maar hierbij de instellingen van beide switches. 

De instellingen Validate IGMPv3 + Block Unknown had ik al zo ingesteld (als extra test om te zien of dit mijn problemen in eerste instantie zouden oplossen), voordat ik de stap naar VLAN's ging maken maar dat lostte ook niets op.  Dus met alleen IGMP snooping aan werkte het niet.

Ter verduidelijking, zie onderstaande tabel : 

Slaapkamer:

Poort 1-4: Interne LAN/Internet

Poort 5-6: iTV

Poort 6   : Experiabox (iTV)

Poort 7   : Experiabox (Internet/LAN)

Poort 8   : Trunk naar Woonkamer

Woonkamer:

Poort 1-5: Interne LAN/Internet

Poort 6-7: iTV

Poort 8   : Trunk naar Slaapkamer

https://

Reputatie 2
 In verband met problemen met mijn PPPoE verbinding, zie andere topic van mij,  heb ik in december de switches teruggezet naar factory default en hierbij ook de beide switches ge'upgrade naar de laatst beschikbare firwmare 2.00.07. Dit was in overleg o.a. met de KPN monteur om te kijken of hiermee mijn PPPoE verbinding stabiel(er) zou worden. Uiteindelijk maakte dit voor de PPPoE verbinding niets uit, maar hiermee werkt inderdaad de internet en IPTV combinatie nu zonder problemen. Dus inderdaad geen vlan's meer nodig. Waarom het initieel dus niet werkte is mij dan nog een raadsel aangezien de instellingen wel goed waren, mogelijk de combinatie van reset naar factory default + de firmware upgrade. Moet haast wel.

Reputatie 7
In de release notes van die firmware lees ik niets over veranderingen t.a.v. IGMP snooping, maar het kan natuurlijk altijd.

Wat staat er nu overigens in de IGMP Snooping Configuration bij:

• Validate IGMPv3 IP header?
  • Block Unknown Multicast Address?
Reputatie 2
Huidige instellingen op beide switches:

Validate IGMPv3 IP header --> Disable

Block Unknown Multicast Address --> Disable

Reputatie 7
h3b schreef op 12 feb '16 om 09:03u
Huidige instellingen op beide switches:

Validate IGMPv3 IP header --> Disable

Block Unknown Multicast Address --> Disable

Dan denk ik dat dat het probleem was. Standaard staan ze op "disable" en ook ik heb ze op "disable" staan. Uit jouw screenshot van 12 oktober maak ik op dat ze toen op "enable" stonden.

Reputatie 2
In mijn post van 09-10-2015 14:08 had ik al aangegeven dat alles default was:

Allereerst zal ik beginnen met het feit dat ik de switches als allereerste out-of-the-box heb aangesloten waarbij ik gecontroleerd of IGMP snooping aan stond. Dit was het geval op alle switches. Alleen mijn probleem hiermee was dat de iTV kastjes (Arris 2952) vaak niet opstarten, soms wel en als ze wel startten dan was met het switchen van zender vaak ook over.

Dat daarna de instellingen inderdaad zijn gewijzigd in een poging om het goed werkend te krijgen, ga ik zeker niet ontkennen want dat is een feit getuige de screenshot. Dus het geheel blijft een vreemd verhaal. Misschien had ik ze voor de zekerheid nog eens moeten resetten naar factory defaults nadat het de eerste keer niet werkte maar dat is achteraf.

Reputatie 5
Badge +8
: Inmiddels is er een firmwareupdate beschikbaar, Versie: 2.00.08

Switch geüpdate, kampt weer met het probleem, dat me modem de switch niet meer ziet, alles werkt wel gewoon, switch herkent hem niet op macadres, kan me switch niet meer webbased benaderen, iTV is wel op de switch aangesloten, en me modem ziet me iTV kastjes.

Ga vanavond even puzzelen weer, maar als iemand tips/hints of de oplossing weet, share, gisteren werd het te laat voor me om uit te zoeken.....

Reputatie 2
Heb versie 2.00.07 er op dit moment inzitten en werkt tot op heden prima. Deze counter reset in versie 2.00.08 is cosmetisch dus die laat ik aan me voorbij schieten.

Ik zou je switch even loshalen en alleen verbinding met je computer en dan kijken of je wel kunt connecten met de Prosafe utility. Mijn ervaring is dat dit altijd moet werken.

Reputatie 7
Ik heb firmware versie 2.00.08 op mijn GS108Ev3 geplaatst, gebruik makend van de ProSafe Plus Utility.

Daarna binnen de ProSafe Plus Utility de VLAN instellingen gecontroleerd en dat zag er goed uit.

De switch is nu ook gewoon via zijn IP adres te benaderen voor beheer.

Reputatie 5
Badge +8
Uuhhmmmm.....klein probleempje....op me computer kan ik geen .exe starten, geen windows-gebruiker, ga binnenkort wel even stoeien ermee, had dit eerder gehad, geen idee meer hoe ik hem aan de praat had gekregen, ik kan tv kijken, en qua functionaliteit buiten de webbased pagina werkt gewoon, dus heb geen hoge prioriteit aan gegeven.

Reageer