iTV over een draadloze verbindingsset

• 23 juni 2014
  • 1 reactie
  • 3262 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +4
Enkele maanden geleden nam ik IPTV van XS4ALL, exact dezelfde technologie als iTV van KPN.

Ik had twee “Belkin Gigabit Powerline HD” Powerplugs (wat KPN een draadloze verbindingsset noemt) liggen waarmee ik de decoder in de huiskamer heb verbonden met de Fritzbox in de meterkast. (Omdat de Belkin Powerplugs wat problematisch waren met het streamen van full-HD video tussen de netwerkserver boven en de 'Home Theater PC' in de huiskamer, had ik deze vervangen door “Devolo DLAN 650+” Powerplugs. Het streaming-probleem was volledig opgelost!)

Bij het kijken naar IPTV TV had ik iedere avond wel een of meerdere keren storing, van haperingen tot volledige vastlopers van de decoder. Twee weken geleden heb ik de decoder eens een weekje met een 10 meter lange UTP-kabel (dwars door de hal e.d.) verbonden met de Fritzbox. Een hele week geen storing!

Vorig weekend de UTP-kabel vervangen door twee “Devolo DLAN 500 Duo” Powerplugs en het systeem afgelopen week aardig op de proef gesteld met spoelen e.d.. Tot op heden geen enkele storing!

Helaas vereist IPTV / iTV blijkbaar een bijzonder stabiele verbinding. Zonder stabiele verbinding is er een reële kans op storingen.

Het blijkt dus dat het wel degelijk goed mogelijk is om het systeem storingsvrij te krijgen maar dat vereist wel een ‘perfecte’ infrastructuur dus goede bekabeling en dergelijke.

Bij digitale televisie van bijvoorbeeld Ziggo ligt er een analoge coaxkabel tot aan de decoder. De coaxkabel is als het ware het piepschuim rondom een breekbaar object.

Het breekbare object is het digitale TV-signaal. (Het digitale signaal reist mee in de buidel van een analoge draaggolf.)

Als je storingen ondervindt met iTV sluit de decoder dan eens een paar dagen aan met een UTP-kabel. Heb je nu minder storingen?

Verder is de stabiliteit van Powerplugs heel erg afhankelijk van de overbrugde afstand en de kwaliteit van je elektra.

Eigenlijk zou je je coaxkabel moeten vervangen door een UTP-kabel…

1 reactie

Reputatie 7
In mijn huis (uit 1985) gebruik ik een drievoudige DVS van KPN zelf, voorzien van de laatste firmware. Ik heb er 2 ontvangers op aangesloten en heb eigenlijk nooit last van beeldverstoringen (en zeker niet vaker dan vroeger op één TV via de coax van Ziggo). Het aansluiten luistert wel nauw, niet op een stekkerdoos en ook het tweede stopcontact van een tweevoudige wandcontactdoos niet gebruiken. Je kunt wel gerust een stekkerdoos aansluiten op het stopcontact van de DVS.

Reageer