jupiter versus snelheid kpn

• 5 juli 2016
  • 7 reacties
  • 95 keer bekeken

menigmaal heb ik me verbaasd dat er gebieden zijn die 1 of 2mb internet snelheid hebben., platte land e.d

kpn maakt evengoed elke dag bijkans reclame over hun producten.waarvan de koperen kabel al 50 of 60 jaar in de grond ligt. zie vanmorgen bij google dat juno 2.4 miljard km van de aarde vandaan is. en er bijkans onlangs nog is bijgestuurd ivm koers. en hier op aarde zijn we niet in staat om via kabel! een normale internet snelheid te krijgen! hoezo techniek . ja natuurlijk weet ik dat het aan de afstand ligt tot de centrale. maar dat had toch allang opgelost kunnen zijn. en dan durft kpn een smak geld te vragen. nog meer als ziggo waar je 150mb voor krijgt en horizon box e.d

7 reacties

Reputatie 7
en dan durft kpn een smak geld te vragen. nog meer als ziggo waar je 150mb voor krijgt en horizon box e.dZiggo levert sowieso niet in buitengebieden (het "platte land"), dat vinden ze te duur. Alleen KPN heeft overal (van oudsher, nog daterend uit de PTT-tijd) een leveringsverplichting, voor wat betreft de koperkabel, ook als dat absoluut niet rendabel is. Ziggo (aka UPC) mag de krenten uit de pap halen: alleen daar leveren waar veel potentiele abonnees op een kluitje wonen en de aanleg dus relatief goedkoop is en de winstmarges hoog. Verder hoeft Ziggo op z'n (digitale) coaxkabel geen concurrenten toe te staan, zodat ze op die kabel het monopolie hebben. KPN moet op zowel koper als glasvezel ook andere providers (zelfs Ziggo als die dat zouden willen) toelaten. Dat ze überhaupt nog winst maken is al haast een wonder. Dat Ziggo desalniettemin z'n martaandeel niet vast kan houden spreekt daarom boekdelen: die club doet blijkbaar iets fundamenteels fout.
En - zoals Robin al opmerkte - bij KPN "krijg" je naast een ExperiaBox nog één of twee (afhankelijk van je abo) iTV-ontvangers, die minstens net zo veelzijdig zijn als de Horizon en waarmee je tot 6 programma's tegelijk kunt opnemen.
Reputatie 7
Ja, er zijn gebieden waar de KPN-koperdraadjes veel ouder zijn dan de Ziggo-coax en zo lang, dat je bij Ziggo beter af bent. Ik woon in een dorpje dat voor een deel (mijn deel) niet behoort tot die 85 % die Robin hiervoor noemde. En hoewel ik met 29/5 Mb/s (2 HD-ontvangers) nu nog wel toekan komt er ooit een keer een moment dat dat niet meer genoeg is (10 jaar geleden was 10 Mb/s al veel, over 10 jaar is 100 Mb/s vast te weinig). En als er in die tijd niets veranderd (en daar lijkt het voorlopig wel op) zal ook ik een keer genoodzaakt zijn een andere (niet-DSL) provider te kiezen, helaas 😞
Reputatie 7
Badge +30
Maar waar woon je dan?

Verder mis mee natuurlijk een belangrijk punt. KPN wil hun investering terug verdienen. Dus duizenden euros voor 2 huizen uitgeven wordt op dit moment niet gedaan. Wel is er op veel van deze plekken 4G Buitengebied beschikbaar of staat er inmiddels al een upgrade gepland.

Daarbij kan ik mij niet helemaal vinden in het prijsverschil kpn/ziggo. En persoonlijk ben ik van mening dat de Horizonbox gelijk is aan de interactieve TV ontvangers van KPN. Maar nogmaals, dat is mijn mening.

Robin
Reputatie 7
Badge +30
Maar zoals ik al noemde werkt kpn ook aan andere technieken. Zoals 4G buitengebied.

Verder kan ik gewoon 6 programmas tegelijk opnemen. 'k weet niet wanneer je KPN had maar tegenwoordig werkt 6 tegelijk gewoon. Dat je bij Ziggo 10 kan opnemen weet ik ook, maar ik neem nooit meer dan 6 verschillende zenders op het zelfde tijdstip op, ik vraag me ook wel af waarom iemand meer dan 5-6 nodig zou hebben.

De gemeente was bij ons bezig maar uiteindelijk is daar zo goed als niets van terecht gekomen.

Verder zijn er tegenwoordig ook al veel meer andere technieken want de maximale snelheid over 1 aderpaar is maximaal 100Mbit nu en er wordt al aan nieuwere technieken gewerkt. Daarbij komt dat KPN als doelstelling heeft dat 85% van Nederland 100Mbit of meer kan halen aan het eind van dit jaar.
ikzelf heb kpn 1 jaar gehad met dubbele aders. dus 2x2koperdraden. had max 26mb .in de reclame was 1paar max 50mb. dus 1paar haalde 14mb. monteur en andere technische jongens hebben in de centrale het nieuwste modem gezet (kennis van mij werkt op hfd kantoor kpn) haalde niets uit. 26mb had nog gekunnen.
maar..... als het jaar voorbij was was de maandprijs meer dan 65 euro.

2mb max is nederhemert. heb op vakantie geweest in oud -gastel daar 1mb!

inderdaad moet kpn investering eruit hebben voor een paar huizen, dat begrijp ik terdege,

maar ...mijn voorbeeld jupiter wil wat zeggen!!! dat men nog niet via andere methodes de snelheid op kan peppen! lantaarnpalen of in schakelstations. noem maar iets waar modems in kunnen,

de horizon box voldoet bij mij boven verwachting by the way. kan max 10 prg's tegelijk opnemen,

kpn 4 (6 wordt geadverteerd maar lukte bij mij niet ) daarbij dus 150 mb. pc. tv laptop en tablet gaat vanzelf. en nog andere voordelen van deze snelheid.

gemeente is bezig om zelf in onze streek onrendabele gebieden te voorzien van sneller internet.

kpn wil niet meedoen. ziggo trouwens ook niet! er schijnt subsidie te zijn vanuit brussel te danken aan oud commissaris mevr kroes! die daarover ging.

jupiter
kan zijn henk. maar die koperen kabel die er al 60 of meer jaar ligt is allang afgeschreven! buiten dat zijn ze in vaktermen "verzopen" de papierenmantel. loodmantel is dan lek, dat geeft storingen dat je tel nr soms bij anderen terecht komt of andersom. kpn (onderuitvoerders) doen niets anders als in het gehele land dat repareren! weet dat omdat zwager 43 jaar lang dat heeft gedaan! dus tja wat moet ik er verder op zeggen. had ook liever kpn dat gegund!
Ja, er zijn gebieden waar de KPN-koperdraadjes veel ouder zijn dan de Ziggo-coax en zo lang, dat je bij Ziggo beter af bent. Ik woon in een dorpje dat voor een deel (mijn deel) niet behoort tot die 85 % die Robin hiervoor noemde. En hoewel ik met 29/5 Mb/s (2 HD-ontvangers) nu nog wel toekan komt er ooit een keer een moment dat dat niet meer genoeg is (10 jaar geleden was 10 Mb/s al veel, over 10 jaar is 100 Mb/s vast te weinig). En als er in die tijd niets veranderd (en daar lijkt het voorlopig wel op) zal ook ik een keer genoodzaakt zijn een andere (niet-DSL) provider te kiezen, helaas :(

ja geef je gelijk. succes ermee!

Reageer