Beantwoord

Kabel op 20 cm diep en 5,5 meter verwijderd van waar hij hoort te liggen

  • 28 February 2019
  • 11 reacties
  • 1136 keer bekeken

Met inplanten met schop door KPN kabel gegaan waar hij niet had mogen liggen. Voor een verbouwing anderhalf jaar geleden via de Klic van het Kadaster gekeken waar leidingen liggen voor de bouwers. Ik heb geplant 5,5 meter van waar de KPN leiding volgens henzelf en doorgegeven aan de Klic had mógen liggen. Op een diepte van 20 cm! ( exact gemeten) daarom zomaar doorgestoken. Gisteren fantastische KPN monteur langs gehad( provisorisch kabel weer aangesloten) die stelde dat de kabel hier absoluut niet had mogen liggen en natuurlijk niet op 20 cm. Dinsdag a.s. komt de grondploeg om een definitieve mof te maken. Beste KPN kan ik aannemen dat dit voor jullie rekening komt want anders kun je in geen enkele voortuin meer een plant meer zetten zonder eventueel op hele grote schade te komen. Leuk voor TV-item trouwens! Graag uw reactie
icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 28 February 2019, 14:26

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Maar 20cm diep is bijna vragen om problemen, maar wees er wel zeker van wie hem daar heeft neergelegd/ingegraven. Het zou best kunnen dat een vorige bewoner of wie dan ook de leiding zoals die volgens Klic moet liggen (als die er daarwerkelijk ligt) onherstelbaar heeft beschadigd en dat er toen eigenhandig een andere, dus die 20cm diepe lijn, is ingegraven. Voor basis analoge telefonie en oude ADSL standaard is het niet ondenkbaar dat herstel buiten de PTT/KPN om is gebeurd en ook geen Klic melding is gedaan. Is afhankelijk van hoelang dit alles is geleden.

Tegenwoording kijkt KPN sterker naar binnen- v.s. buiten de erfgrens. Er is een bepaalde standaard afstand waarbinnen men kwa kosten anders te werk gaat dan voor grotere huispercelen. Ik dacht iets van 25 meter.
Verder zijn in mijn ervaring sommige Klic gegevens erg onauwkeurig, omdat zo te zien aan de uitdraaien, alleen 2 punten bekend zijn, n.l. waar iets de woning binnen komt en het punt aan de straat/weg/erfgrens. Kan makkelijk vele meters verschil zijn, vooral als schijnbaar een algorithme o.i.d. een diagonale lijn heeft getrokken.

Maar als de grond toch wellicht weer over een lengte open gaat, leg dan in overleg een buis, als extra of om ook de telefoonlijn te herbergen op jouw deel van het trajact (de huisgrond).
Toen ik in 1990 de inrit liet bestraten door een professioneel stratemakersbedrijf stuitte de shovel ook ongeveer 10 cm onder de grond op een opgerolde PTT-kabel, weg telefoon, internet bestond nog niet.
PTT wist niet hoe snel ze het weer in orde moesten maken en binnen mum van tijd lag alles op de voorgeschreven plek en diepte en heb er nooit meer iets van gehoord.
Alleen heb ik nu al wel jaren een internetsnelheid die lager ligt dan volgens het boekje zou moeten, maar daar komt vanmiddag een monteur voor.☺️
Hoi Uitdam. Welkom op het forum.
Ben jij ook klant bij KPN? Zou je je profiel kunnen aanvullen met de relevante gegevens ( welke locatie, uiteraard en liefst een koppeling met een bestaande klant ) en mij een seintje geven? Ik wil eerst even alle feiten bekijken en kom er dan direct op terug! Uiteraard staan wij garant voor de kosten als het onze fout is, dat spreekt voor zich.
Beste Erwin,

Heb m'n profiel aangevuld; hoop van je te horen
mvg
Dank voor de gegevens! Ik heb de bon bekeken en de monteur heeft heel duidelijk beschreven dat de kabel niet diep genoeg ingegraven was. Ik kan niet anders concluderen dan dat er geen kosten zullen worden doorberekend naar jou.
Mocht hier wel een staartje aan zitten ( wat ik me niet kan voorstellen), laat mij dat dan weten en dan ga ik het alsnog voor je rechtzetten.
Dank Erwin, ze komen dinsdag a.s. tussen 14 en 16 uur; ben benieuwd naar de afloop en hoe eea wordt gesettled. Ik hoop dat je gelijk krijgt en ik hou je op de hoogte.
mvg
Afgesproken! Houdt me op de hoogte!
Volgens mijn informatie is de zaak nu hersteld. Volgens mij laten ze het ticket nog even open staan, mocht jij toch nog een storing ontdekken.
Is het ook jouw ervaring dat de zaak hersteld is?
Reputatie 7
Badge +10
20 cm en op de verkeerde plaats is natuurlijk niet de bedoeling en ik denk ook niet dat deze berekend wordt. Maar wel een aandachtspunt: Een klicmelding van meer dan 28 dagen oud gebruiken telt niet. Dus als je bij graafwerkzaamheden altijd een nieuwe klic opvragen voor de zekerheid, ook al weet je zeker dat er niets in je grond is veranderd.
Het lijkt dat alles nu goed is. Monteur die vorige week dinsdag de definitieve mof heeft gemaakt ( prima vakman trouwens) stelde ook vast dat het leggen van de kpn kabel indertijd op 5.5 meter van de klic en deze diepte van 20 cm kennelijk een haastklus was geweest. Hij zei daarom ook geen rapport te maken waar ik voor zou moeten tekenen en dat dit service was. Top! Ik verwacht daarom ook geen rekening te krijgen. Dank voor jullie reacties!
Goed om te lezen! Eind goed al goed.