Vraag

Kabel tussen glasvezel en PON kastje verlengen

• 8 april 2021
  • 8 reacties
  • 103 keer bekeken

In de meterkast hangt het nieuwe glasvezelkastje en deze is aangesloten met een kort wit glasvezelkabeltje naar het PON kastje. Kan ik deze kabel vervangen door een langere kabel +/- 10mtr zodat ik het PON kastje en het modem op een andere plaats kan zetten?

Volgens mij moet het kunnen maar kom ik er niet helemaal uit welk kabeltje ik moet hebben en welke aansluitingen daar op moeten.

De patchkast hangt nl op een andere plek en ik wil daar het pon kastje en modem hangen zodat deze ook op de Ups aangesloten kunnen worden.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Waarom zou je dat pon kastje willen verplaatsen? Waarom niet  de ethernet kabel tussen pon kastje en Experiabox/KPN Box langer maken en dat pon kastje gewoon lekker in de meterkast laten hangen?

Misschien omdat er in de patchkast een ups staat waar ik het pon kastje en het modem ook op aan wil sluiten en ik geen 2e ups i. De meterkast wil plaatsen?!?

Reputatie 7
Badge +14

Informeer eerst bij kpnnetwerk.nl of het überhaupt verplaatst mag worden. Zij zijn de eigenaar en vaak mag er niet aan gesleuteld worden.

Reputatie 3
Badge

Informeer eerst bij kpnnetwerk.nl of het überhaupt verplaatst mag worden. Zij zijn de eigenaar en vaak mag er niet aan gesleuteld worden.

NetwerkNL is enkel eigenaar van de FTU en de glasvezel hierheen, de patchcover en het bijbehorende ONT zijn eigendom van KPN.

Dan; zelf sleutelen aan glasvezelapparatuur is niet toegestaan, als blijkt dat hierdoor bijvoorbeeld iets kapot gaat dan zijn hier altijd kosten aan verbonden, de kabel tussen de FTU en het ONT is 1 meter, langer zou uiteraard wel kunnen maar hiervoor moet wel de juiste soort glasvezel gebruikt worden met de juiste connectoren welke (al helemaal in het geval van PON) perfect schoon moeten zijn omdat door de optische splitters de demping al hoger is dan normaal.

Kortweg; nee je mag de kabel tussen het FTU en de ONT niet verlengen door er zelf een glasvezelkabel tussen te hangen. In jouw geval zou dus de FTU verplaatst moeten worden, dit kost 299 euro om 'm inpandig maximaal 15 meter te verplaatsen. Stukkie goedkoper dus om een kleine UPS bij te kopen, of een stroomkabel leggen naar de UPS en hier de stekker van je ONT op aan te sluiten.

Reputatie 7
Badge +9

Ik hoop je het verschil weet tussen sleutelen en 3 stekkertjes uitpluggen/inpluggen.

Reputatie 7
Badge +9

Misschien omdat er in de patchkast een ups staat waar ik het pon kastje en het modem ook op aan wil sluiten en ik geen 2e ups i. De meterkast wil plaatsen?!?

Je kunt beter dit soort vragen niet hier stellen, maar op een onafhankelijk forum waar ze je in min of meer 1 regel m.b.v. een URL naar een webwinkel de juiste fiber patchkabel aanwijzen. Je ziet waar die monteur mee komt, die is waarschijnlijk goed gedrild. KPN rekent jouw liever 300 euro (FTU verplaatsen, glasvezel verlengen, opnieuw lassen) dan dat ze gewoon langere glasvezelpatchkabels aanbieden van juiste type.

Reputatie 3
Badge

Ik hoop je het verschil weet tussen sleutelen en 3 stekkertjes uitpluggen/inpluggen.

Het is meer dan dat.. De FTU is zo ontworpen dat ie automatisch afsluit op het moment dat de glasvezelaansluiting zoals die nu zit verwijderd wordt. Deze zou je dus handmatig open moeten gaan maken, dan moet daar een koppelbus opgezet worden om daarop weer een glasvezelkabel aan te sluiten. De koppelbus zal echter niet vastklikken zoals dit normaal gesproken wel hoort. Door het ontwerp van de NT's (bij GoF) en de patchcovers icm ONT's die gebruikt worden op de TK01-FTU's is dit ook niet nodig. Zelf hier een koppelbusje aan prikken is dus sowieso niet zonder risico's. 

Een koppelbus aan de glasvezel uit die patchcover is natuurlijk mogelijk maar gaat je verbinding absoluut niet ten goede komen, sterker nog, de kans is zelfs aanwezig dat de ONT niet eens online komt omdat de demping te hoog is ivm die ene extra koppeling. Bij GoF kun je nog wel wegkomen met een extra koppelbusje, bij PON is dat niet het geval.

Zoals ik al zei, het is meer dan alleen maar die drie stekkertjes. De TS zal moeten accepteren dat wat hij wil wel kan maar dat hier wel kosten aan verbonden zijn en dat ie hier aan het verkeerde adres is omdat hij voor wat hij wil bij KPN NetwerkNL moet zijn. Also, als er ooit iets niet werkt in de verbinding en de monteur heeft door dat er met het FTU gekloot is dan gaan daar ook altijd kosten aan te pas komen.

Ohja, KPN NetwerkNL draagt misschien wel de naam ‘KPN’ maar het is wel degelijk een losstaand bedrijf, het is dus niet KPN die wilt dat de TS gaat betalen.

Ben even verder gaan zoeken en krijg onderstaand antwoord…

“Volgens de voorwaarden van KPN heeft de monteur volledig gelijk. De aansluiting vóór de PON is hun netwerk en mag je niet aankomen. 

Als je problemen hebt met de verbinding altijd eerst testen met de PON op de originele locatie. Dan pas bij KPN klagen. 

Maar realistisch: Het netwerk van KPN is singlemodefiber met APC connectoren. Een gemiddelde fiber in dit netwerk is 3 kilometer lang met meerdere laspunten in de verbinding. Een extra koppeling van 0.16dB en een stukje singlemode fiber van 10 meter kunnen ze zonder voor-/naspanhaspel niet eens zien in een meting. 

Dus alleen als jullie connectie echt op het randje van de acceptabele dempingwaardes zit, werkt het verlengen van de aansluiting niet. Maar een connectie die zo dicht bij de grens van functioneren zit, zou ik sowieso niet accepteren als klant. 

De kans dat het zonder problemen functioneert met een extra stuk kabel tot 200 meter is 99,99%. Maar het mag niet.”

Kabel is ondertussen besteld en verwacht ik begin volgende week binnen. Voor die 15 euro wil ik wel een gokje wagen...

Reageer