Vraag

Kabel tussen glasvezel en PON kastje verlengen

  • 8 April 2021
  • 23 reacties
  • 7020 keer bekeken

In de meterkast hangt het nieuwe glasvezelkastje en deze is aangesloten met een kort wit glasvezelkabeltje naar het PON kastje. Kan ik deze kabel vervangen door een langere kabel +/- 10mtr zodat ik het PON kastje en het modem op een andere plaats kan zetten?

Volgens mij moet het kunnen maar kom ik er niet helemaal uit welk kabeltje ik moet hebben en welke aansluitingen daar op moeten.

De patchkast hangt nl op een andere plek en ik wil daar het pon kastje en modem hangen zodat deze ook op de Ups aangesloten kunnen worden.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

23 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Waarom zou je dat pon kastje willen verplaatsen? Waarom niet  de ethernet kabel tussen pon kastje en Experiabox/KPN Box langer maken en dat pon kastje gewoon lekker in de meterkast laten hangen?

Misschien omdat er in de patchkast een ups staat waar ik het pon kastje en het modem ook op aan wil sluiten en ik geen 2e ups i. De meterkast wil plaatsen?!?

Badge +19

Informeer eerst bij kpnnetwerk.nl of het überhaupt verplaatst mag worden. Zij zijn de eigenaar en vaak mag er niet aan gesleuteld worden.

Reputatie 7
Badge +11

Informeer eerst bij kpnnetwerk.nl of het überhaupt verplaatst mag worden. Zij zijn de eigenaar en vaak mag er niet aan gesleuteld worden.

NetwerkNL is enkel eigenaar van de FTU en de glasvezel hierheen, de patchcover en het bijbehorende ONT zijn eigendom van KPN.

 

Dan; zelf sleutelen aan glasvezelapparatuur is niet toegestaan, als blijkt dat hierdoor bijvoorbeeld iets kapot gaat dan zijn hier altijd kosten aan verbonden, de kabel tussen de FTU en het ONT is 1 meter, langer zou uiteraard wel kunnen maar hiervoor moet wel de juiste soort glasvezel gebruikt worden met de juiste connectoren welke (al helemaal in het geval van PON) perfect schoon moeten zijn omdat door de optische splitters de demping al hoger is dan normaal.

 

Kortweg; nee je mag de kabel tussen het FTU en de ONT niet verlengen door er zelf een glasvezelkabel tussen te hangen. In jouw geval zou dus de FTU verplaatst moeten worden, dit kost 299 euro om 'm inpandig maximaal 15 meter te verplaatsen. Stukkie goedkoper dus om een kleine UPS bij te kopen, of een stroomkabel leggen naar de UPS en hier de stekker van je ONT op aan te sluiten.

Informeer eerst bij kpnnetwerk.nl of het überhaupt verplaatst mag worden. Zij zijn de eigenaar en vaak mag er niet aan gesleuteld worden.

Ik hoop je het verschil weet tussen sleutelen en 3 stekkertjes uitpluggen/inpluggen.

Misschien omdat er in de patchkast een ups staat waar ik het pon kastje en het modem ook op aan wil sluiten en ik geen 2e ups i. De meterkast wil plaatsen?!?

Je kunt beter dit soort vragen niet hier stellen, maar op een onafhankelijk forum waar ze je in min of meer 1 regel m.b.v. een URL naar een webwinkel de juiste fiber patchkabel aanwijzen. Je ziet waar die monteur mee komt, die is waarschijnlijk goed gedrild. KPN rekent jouw liever 300 euro (FTU verplaatsen, glasvezel verlengen, opnieuw lassen) dan dat ze gewoon langere glasvezelpatchkabels aanbieden van juiste type.

Reputatie 7
Badge +11

Informeer eerst bij kpnnetwerk.nl of het überhaupt verplaatst mag worden. Zij zijn de eigenaar en vaak mag er niet aan gesleuteld worden.

Ik hoop je het verschil weet tussen sleutelen en 3 stekkertjes uitpluggen/inpluggen.

Het is meer dan dat.. De FTU is zo ontworpen dat ie automatisch afsluit op het moment dat de glasvezelaansluiting zoals die nu zit verwijderd wordt. Deze zou je dus handmatig open moeten gaan maken, dan moet daar een koppelbus opgezet worden om daarop weer een glasvezelkabel aan te sluiten. De koppelbus zal echter niet vastklikken zoals dit normaal gesproken wel hoort. Door het ontwerp van de NT's (bij GoF) en de patchcovers icm ONT's die gebruikt worden op de TK01-FTU's is dit ook niet nodig. Zelf hier een koppelbusje aan prikken is dus sowieso niet zonder risico's. 

 

Een koppelbus aan de glasvezel uit die patchcover is natuurlijk mogelijk maar gaat je verbinding absoluut niet ten goede komen, sterker nog, de kans is zelfs aanwezig dat de ONT niet eens online komt omdat de demping te hoog is ivm die ene extra koppeling. Bij GoF kun je nog wel wegkomen met een extra koppelbusje, bij PON is dat niet het geval.

 

Zoals ik al zei, het is meer dan alleen maar die drie stekkertjes. De TS zal moeten accepteren dat wat hij wil wel kan maar dat hier wel kosten aan verbonden zijn en dat ie hier aan het verkeerde adres is omdat hij voor wat hij wil bij KPN NetwerkNL moet zijn. Also, als er ooit iets niet werkt in de verbinding en de monteur heeft door dat er met het FTU gekloot is dan gaan daar ook altijd kosten aan te pas komen.

 

Ohja, KPN NetwerkNL draagt misschien wel de naam ‘KPN’ maar het is wel degelijk een losstaand bedrijf, het is dus niet KPN die wilt dat de TS gaat betalen.

Ben even verder gaan zoeken en krijg onderstaand antwoord…

 

“Volgens de voorwaarden van KPN heeft de monteur volledig gelijk. De aansluiting vóór de PON is hun netwerk en mag je niet aankomen. 

Als je problemen hebt met de verbinding altijd eerst testen met de PON op de originele locatie. Dan pas bij KPN klagen. 

Maar realistisch: Het netwerk van KPN is singlemodefiber met APC connectoren. Een gemiddelde fiber in dit netwerk is 3 kilometer lang met meerdere laspunten in de verbinding. Een extra koppeling van 0.16dB en een stukje singlemode fiber van 10 meter kunnen ze zonder voor-/naspanhaspel niet eens zien in een meting. 

Dus alleen als jullie connectie echt op het randje van de acceptabele dempingwaardes zit, werkt het verlengen van de aansluiting niet. Maar een connectie die zo dicht bij de grens van functioneren zit, zou ik sowieso niet accepteren als klant. 

De kans dat het zonder problemen functioneert met een extra stuk kabel tot 200 meter is 99,99%. Maar het mag niet.”

 

Kabel is ondertussen besteld en verwacht ik begin volgende week binnen. Voor die 15 euro wil ik wel een gokje wagen...

 

De 10mtr glasvezel maandag binnen gekregen en gelijk aangesloten. Tot nu toe een perfecte verbinding.

Had er ook een adapter bij besteld maar na nader onderzoek van de patchcover er achter gekomen dat de orginele kabel er heel makkelijk is uit te halen en kon de 10mtr kabel zo in de patchcover vastzetten.

Pon en modem staan nu in de patchkast achter een ups zodat bij stroomuitval de internetverbinding gewoon blijft draaien…

Mochten er toch problemen ontstaan kan ik het orginele kabeltje weer terug plaatsen en geen haan die er naar k….

Reputatie 7
Badge +10

Informeer eerst bij kpnnetwerk.nl of het überhaupt verplaatst mag worden. Zij zijn de eigenaar en vaak mag er niet aan gesleuteld worden.

Ik hoop je het verschil weet tussen sleutelen en 3 stekkertjes uitpluggen/inpluggen.

Het is meer dan dat.. De FTU is zo ontworpen dat ie automatisch afsluit op het moment dat de glasvezelaansluiting zoals die nu zit verwijderd wordt. Deze zou je dus handmatig open moeten gaan maken, dan moet daar een koppelbus opgezet worden om daarop weer een glasvezelkabel aan te sluiten. De koppelbus zal echter niet vastklikken zoals dit normaal gesproken wel hoort. Door het ontwerp van de NT's (bij GoF) en de patchcovers icm ONT's die gebruikt worden op de TK01-FTU's is dit ook niet nodig. Zelf hier een koppelbusje aan prikken is dus sowieso niet zonder risico's. 

 

 

 

Dit vind ik een vreemd verhaal van een monteur… Jij weet dus dat er op de FTU een patchkap is geschoven (door de monteur) en die zorgt ervoor dat de connector bereikbaar is. Als de vraagsteller daar de glasvezelpatchkabel uit zou halen sluit deze dus niet automatisch af en hoeft er niks handmatigs open gemaakt te worden. Daarom is juist die patchkap bedacht. Om niet handmatig dat blauwe klepje open te hoeven prutsen.

Je kan gewoon de kabel eruit halen en vervangen voor een andere langere glasvezelpatchkabel (SC-APC naar SC-PC meen ik uit mijn hoofd).

 

MAAR: omdat dit dus GPON is vraag ik me af wat er gebeurt als je de ONT van de stroom afhaalt en/of zijn verbinding met de OLT in de PoP onderbreekt door die witte glasvezelpatchkabel eruit te halen. Dat zou voor mij de enige vraag zijn maar die is dus nu beantwoord in het bericht boven mij..

@Houwaard Je hebt de ONT ook van de stroom moeten halen om te verplaatsen naar die patchkast neem ik aan?

Reputatie 7
Badge +11

Dit vind ik een vreemd verhaal van een monteur… Jij weet dus dat er op de FTU een patchkap is geschoven (door de monteur) en die zorgt ervoor dat de connector bereikbaar is. Als de vraagsteller daar de glasvezelpatchkabel uit zou halen sluit deze dus niet automatisch af en hoeft er niks handmatigs open gemaakt te worden. Daarom is juist die patchkap bedacht. Om niet handmatig dat blauwe klepje open te hoeven prutsen.

Je kan gewoon de kabel eruit halen en vervangen voor een andere langere glasvezelpatchkabel (SC-APC naar SC-PC meen ik uit mijn hoofd).

 

MAAR: omdat dit dus GPON is vraag ik me af wat er gebeurt als je de ONT van de stroom afhaalt en/of zijn verbinding met de OLT in de PoP onderbreekt door die witte glasvezelpatchkabel eruit te halen. Dat zou voor mij de enige vraag zijn. 

Ik vind het geen vreemd verhaal, de patchkap bevat al een koppelbus met een patchkabel van één meter. Ja, je kan het koppelbusje eruit halen en daarmee ook de patchkabel vervangen door wat anders. Dat is zeker mogelijk, de kabel haal je er echter niet zomaar uit zonder die koppelbus eruit te halen. Waar ik op doelde is als je zonder die patchcover iets zou willen aansluiten op de TK01 zoals andere providers dit nog wel eens willen doen. Laatst nog een T-mobile klant overgezet op GoF waar gewoon een patchkabel direct op de FTU zat ingeprikt. Het kan allemaal wel, maar het is niet de bedoeling (en naar mijn weten ook niet toegestaan) dat de klant hier dus zelf een patchkabel tussen steekt. De klant mag bijvoorbeeld ook niet zelf zijn ISRA verplaatsen. Dit is precies hetzelfde, waar de ISRA een essentieel stuk is voor de verbinding van de klant is de ONT dat in dit geval ook.

 

Met die patchcover hoef je niets te doen met connectors behalve schoonmaken met een onceclick cleaner. Dat die dus de connector bereikbaar zou maken klopt niet helemaal, dat doet ie inderdaad en tegelijk prikt ie er een koppelbus op. In de praktijk zal een monteur echter ook dat klepje open moeten maken om de SC-APC connector in de TK01 schoon te maken. Dat klepje is namelijk niet stofdicht.

 

Een stroomonderbreking is voor de ONT trouwens geen probleem, deze is namelijk geregistreerd op serienummer in het systeem, het zou niet handig zijn dat als de groep er een keer uitklapt er ook een KPN monteur bij moet komen om de ONT opnieuw te activeren. 

Reputatie 7
Badge +10

Dit hele verhaal ging volgens mij over het uitnemen van de standard glaskabel en vervangen voor een langere. Als je aan de kant van de patchkap het kabeltje er netjes uit haalt blijft de koppelbus gewoon zitten. Die zit in de patchkap, niet aan de kabel vast.

Zoals inmiddels al bewezen is kan het dus prima. Zolang je maar een SC-APC kabel hebt (aan de kant van de FTU dan, de kant van de ONT weet ik eigenlijk niet)

Die kerstboom oplossingen van T-Mobile monteurs heb ik ook wel langs zien komen en het is eerlijk gezegd een schande dat sommige monteurs die zij inhuren zichzelf monteur durven te noemen.. Maar goed, dat is mijn mening. En officieel mogen zij de FTU niet eens openmaken om zonder patchcover iets te gaan prutsen. Doen ze ook niet allemaal uiteraard maar soms.

Klopt, De ONT heb ik ook verhuisd en dus ook van de spanning gehaald. Zou ook raar zijn als dat niet kon, bij stroomuitval zou je dan altijd een onteur moeten bellen.

De patchcover hoef je inderdaad niet los te halen. De SC-APC kun je gewoon normaal loshalen door het schuifje op de connector naar beneden te schuiven. De connector kun je er dan gewoon uitschuiven.

Aan de ONT kant zit ook gewoon dezelfde SC-APC connector.

 

Mijn mening is dat als je niet aan de ONT en PAtchcover mag komen moeten ze die op een of andere manier vastzetten en/of verzegelen...

Reputatie 7

Als het aan de Europese richtlijnen ligt dan behoort alles achter de FTU tot het klantdomein en is de klant vrij om te kiezen wat voor een apparatuur (en bekabeling) hij/zij wil gebruiken.

Deze Europese richtlijnen staan in de volksmond ook wel bekend als "de vrije  modem/routerkeuze" maar zijn nog altijd nog niet omgezet in Nederlandse wetgeving.

De ACM heeft hiertoe de Beleidsregel vrije keuze modem en andere eindapparaten opgesteld. Partijen als Ziggo en KPN hebben echter bezwaar aangetekend en dat is waar we nu staan.

Overigens heeft KPN geen enkel bezwaar tegen het gebruik van een eigen router en zelfs niet tegen het gebruik van een eigen NTU bij een AON aansluiting. KPN is echter wel van mening dat een ONT bij een GPON aansluiting onderdeel moet blijven van het netwerk van KPN.

Voortuitlopend op het in werking treden van die beleidsregel heeft KPN op 25 maart 2020 de specificaties gepubliceerd benodigd voor het gebruik van een eigen router. Voor glasvezel schrijft ze daar het vokgende over.

Bron.

Reputatie 7
Badge +10

@Houwaard Er komt binnenkort ook een ONT die op de FTU geschoven wordt. Deze losse ONT met kabeltje is een tijdelijke oplossing omdat Nokia geen opschuifbare ONT had.

 

“Bij GPON, Gigabit Passive Optical Network techniek, die wij sinds 2019 gebruiken, is de NT een onmisbaar onderdeel van de verbinding. Deze kun je dus niet verwijderen.”

Bij een PHEV, Plug-in Hybrid Electric Vehicle, een techniek die sinds meerdere jaren in gebruik is, zijn de wielen een onmisbaar onderdeel van het voertuig. Die kun je dus niet verwijderen. Bij een voertuig met enkel brandstofmotor “Automobiel”, vormen de wielen het contact met de bodem, hiervoor zijn specificaties beschikbaar.

  • rond
  • 5 gaten
  • rubber coating
  • inlaatventiel
  • heel heel veel lucht
Reputatie 7

Er komt binnenkort ook een ONT die op de FTU geschoven wordt. Deze losse ONT met kabeltje is een tijdelijke oplossing omdat Nokia geen opschuifbare ONT had.

Daar is topicstarter dus nog minder meer geholpen immers hij wil de ONT juist verplaatsen zodat deze aan zijn UPS kan koppelen.

Reputatie 7

“Bij GPON, Gigabit Passive Optical Network techniek, die wij sinds 2019 gebruiken, is de NT een onmisbaar onderdeel van de verbinding. Deze kun je dus niet verwijderen.”

Bij een PHEV, Plug-in Hybrid Electric Vehicle, een techniek die sinds meerdere jaren in gebruik is, zijn de wielen een onmisbaar onderdeel van het voertuig. Die kun je dus niet verwijderen.

Maar als een andere fabrikant wielen produceert die volledig voldoen aan de specificaties voor zo'n PHEV dan zou dat dus geen enkel probleem mogen zijn.

En laten er nu meerdere leveranciers zijn die SFP modules leveren die volledig voldoen aan de specificaities van GPON.

Als het bezwaar van KPN tegen die, door mij aangehaalde, beleidsregel door de ACM terzijde wordt geschoven dan zal KPN verplicht worden ook andere ONT's toe te staan.

Al die plastic kapjes enz zal allemaal wel. Ook die vrije router keuze en vrije modem keuze wordt soort van omzeilt door te stellen dat die NT een convertor is, maar dan is een DSLmodem ook een convertor. En zelfs ook al een allround ethernetpoort is gewoon een modem.

Voor PON is er een extra kanaaldefinitie en kanaalscheidingslaag met geheim management / subscriptieprocess (voor de eindklant althans). De industrie heeft kennelijk ook een weg gekozen van (de mogelijkheid tot) remote management, zie:

https://www.kpnwebshop.com/includes/downloadFile.asp?id=NjMyTXpreE53PT00ZDk%3D&date=6324d9  ( https://www.kpnwebshop.com/detail-webshop/g-010g-q-gpon-ont-indoor-1ge-scapc/2 )

Ik lees o.a. ‘Remote software image download, activation and reboot’

Wat ontbreekt is een open beschrijving / specificatie hoe een PON apparaat aan en netwerk gekoppeld kan worden voor een nieuwe klant. Wat bij mobiel is gebouwd rondom (e)SIM, is bij Huawei en Nokia dus iets wat monteur ‘in moet voeren’ (van wat ik heb begrepen). In die ONT zit AES encryptie in dus ergens zal direct of indirect een sleutel of certificaat of wat dan ook ingevoerd moeten worden. Dat er FritzBoxen bestaan waarbij de eindklant dat zelf kan doen, geeft aan dat het ook anders kan.

Interessant experiment zou zijn om eens even de ONT met de buren die op dezelfde splitter zitten om te wisselen.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +10

@wjb Ik reageerde op de stelling van de TS dat KPN dan moest zorgen dat het geheel niet verplaatst kan worden. Dat komt eraan dus.

 

@tmoesel Een ONT omwisselen met de buren geeft als resultaat dat je elkaars diensten gebruikt. De ONT wordt namelijk door de monteur met een app op de telefoon aangemeld bij de server op adresniveau.

Reputatie 7
Badge +24

Er komt binnenkort ook een ONT die op de FTU geschoven wordt. Deze losse ONT met kabeltje is een tijdelijke oplossing omdat Nokia geen opschuifbare ONT had.

Daar is topicstarter dus nog minder meer geholpen immers hij wil de ONT juist verplaatsen zodat deze aan zijn UPS kan koppelen.

Topicstarter had een elektriciteitssnoer vanuit UPS naar meterkast kunnen leggen en daar een contrastekker aan kunnen zetten. Daar adapter van de ONT in stoppen en het werkt.

Er komt binnenkort ook een ONT die op de FTU geschoven wordt. Deze losse ONT met kabeltje is een tijdelijke oplossing omdat Nokia geen opschuifbare ONT had.

Daar is topicstarter dus nog minder meer geholpen immers hij wil de ONT juist verplaatsen zodat deze aan zijn UPS kan koppelen.

Topicstarter had een elektriciteitssnoer vanuit UPS naar meterkast kunnen leggen en daar een contrastekker aan kunnen zetten. Daar adapter van de ONT in stoppen en het werkt.

Of met een PoE injector+splitter via 1 en dezelfde ethernetkabel.

 

Er was eerder een topic waar KPN NetwerkNL in een flat met meterkasten buiten het woongedeelte FTU/glasvezel had geplaatst en de huurder/bewoners wisten van niks en de woningcoorporatie lieten het ook maar gebeuren. In die meterkasten was geen stopcontact aanwezig. Door een langere fiberpatchkabel die gewoon tot b.v. achter de TV komt, hoeft een huurder/woningcoorporatie geen stopcontacten te plaatsen. Want dat kost iemand (veel) klusgeld meestal, dan blijven ze gewoon bij Ziggo (of op DSL).

Hier ook zoals Houwaard het SC/APC kabeltje vervangen. Geen 10 meter maar 2 omdat ik het gpon kastje dichter bij mn unifi USG wou hebben. Functioneert uiteraard prima. Ff beetje tactisch van het koppelstukje losmaken maar daarna klikt de nieuwe kabel er zo in.