Beantwoord

Kabels vervangen van KPN

• 3 april 2018
  • 3 reacties
  • 528 keer bekeken

Badge
Hallo allemaal,

We hebben afgelopen zondag wat kabels gelegd in ons huis. Ik dacht: dan doen we meteen Cat6, dan zitten we goed voor de komende tijd... Nu keek in toevallig op de kabel die bij ons van het glaskastje naar de Experiabox V10 loopt, en daar stond Cat5e op. Als ik mijn boerenverstand zou gebruiken moet ik daar ook minimaal Cat6 of Cat7 (Cat6A maak geen verschil met CAT6 toch?) van maken, klopt dit? En als ik die kabel vervang, moet die kabel dan ook weer terug naar KPN? Want die is niet van ons....

Met vriendelijke groet,
Stefan
icon

Beste antwoord door Henk2304 3 april 2018, 11:24

Cat5E is ook geschikt voor snelheden van 1 Gb/s. Vooralsnog is de snelheid tussen glasmodem en EB niet hoger dan 1 Gb/s. dus die kabel hoeft daarom niet vervangen te worden; er zijn soms wel andere redenen om dat te doen (bij een instabiele verbinding tussen glasmodem en EB b.v.).
Cat6 en hoger zijn ook geschikt voor 10 Gb/s. Voor je kabels in huis is dat dus een investering voor de toekomst.
KPN heeft genoeg kabels, dus als je die kabel al vervangen hebt hoef je 'm niet terug te sturen.
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 5
Badge +6
Je kunt het gewoon met de kabel van KPN blijven doen. Al is een cat 6 altijd beter dus het kan m.i. Geen kwaat om het aan te passen.

De kabel hoeft niet terug want deze mag je hebben. Ik heb bij retourzendinen nog nooit gehoord dat de kabel teruggestuurd moet worden.
Reputatie 7
Cat5E is ook geschikt voor snelheden van 1 Gb/s. Vooralsnog is de snelheid tussen glasmodem en EB niet hoger dan 1 Gb/s. dus die kabel hoeft daarom niet vervangen te worden; er zijn soms wel andere redenen om dat te doen (bij een instabiele verbinding tussen glasmodem en EB b.v.).
Cat6 en hoger zijn ook geschikt voor 10 Gb/s. Voor je kabels in huis is dat dus een investering voor de toekomst.
KPN heeft genoeg kabels, dus als je die kabel al vervangen hebt hoef je 'm niet terug te sturen.
Reputatie 7
Badge +30
Verschil tussen cat6 en 6a is klein, maar het kan, theoretisch gezien, hogere snelheden aan omdat het een hogere frequentie aan kan. Daarnaast zou ruis minder zijn.

Reageer