Beantwoord

Kan de Experiabox V9 worden omgeruild voor de V10a

  • 7 August 2019
  • 30 reacties
  • 748 keer bekeken

De Experiabox V9 is niet geschikt voor het verbinden van de TV met internet, daarvoor is een type nodig met zowel een 2,4Ghz als 5,0Ghz kanaal. De V9 is dus technisch gezien verouderd. Kan die worden omgeruild voor een V10a of op welke manier kan ik aan de V10a komen of is er nog een andere manier om een 5,0Ghz kanaal te verkrijgen?
icon

Beste antwoord door Nadia 8 August 2019, 14:01

Bekijk origineel

30 reacties

Hallo @JanRidder , een modem wordt niet als vanzelfsprekend omgeruild voor een ander type, meestal alleen als deze defect is. Je zou een Access Point aan het modem kunnen koppelen, die beide banden ondersteunt en dan de WiFi van de modem uit zetten.
KPN zou een passend voorstel kunnen doen, de Experiabox V9 is niet toereikend. Ben benieuwd welke apparatuur door andere providers wordt aangeboden.
Welke TV is dat, zover mij bekend is dat dan het eerste model dat met 5 ghz wifi kan communiceren. Als ik je nu helemaal goed begrijp heeft deze zelfs een dualband mogelijkheid?
Andere opmerking mits mogelijk heeft bedraad aansluiten altijd de voorkeur.
Welke TV is dat, zover mij bekend is dat dan het eerste model dat met 5 ghz wifi kan communiceren.
Als ik je nu helemaal goed begrijp heeft deze zelfs een dualband mogelijkheid?

Hallo @Galdor68 , de 5.0-band op een tv is niet zo bijzonder, ik heb een Samsung uit 2013, model 2012, herkent beide banden, evenals mijn Sony uit 2018, die ook beide banden herkent.
Vreemd, mijn samsung uit herkent 2018 herkent echt alleen 2,4 wifi.
Het gaat hier om een eerder genoemde LG blijkbaar.
https://forum.kpn.com/internet-9/nieuwe-lg-smart-tv-wil-niet-draadloos-verbinden-met-wifi-476392
Vreemd, mijn samsung uit herkent 2018 herkent echt alleen 2,4 wifi.
Het gaat hier om een eerder genoemde LG blijkbaar.
https://forum.kpn.com/internet-9/nieuwe-lg-smart-tv-wil-niet-draadloos-verbinden-met-wifi-476392

Hallo @Galdor68 , de Samsung was toentertijd een uit de duurste 9000-serie, misschien dat dat meespeelt qua mogelijkheden.
Hoi @JanRidder

Ben benieuwd welke apparatuur door andere providers wordt aangeboden.

Even Googelen Jan, daar is een hele wereld te vinden over wat andere providers te bieden hebben.
Misschien wel iets waar jij op zoek naar bent.

Ik blijf fijn hangen 😀 bij KPN, maar ja ik heb dan ook al jaren een Experiabox V10
Goed mogelijk terugkomend op de vraag is de noodzaak voor beide banden vreemd. Tenzij die LG twee wifi radio's en antennes heeft.
Reputatie 7
Badge +24
Goed mogelijk terugkomend op de vraag is de noodzaak voor beide banden vreemd. Tenzij die LG twee wifi radio's en antennes heeft.
Topicstarter heeft nog niet gezegd welk merk en type tv hij heeft. Misschien zou die daar wat duidelijkheid over kunnen verschaffen?

Een apparaat wat tegelijkertijd zowel 2.4 GHz als 5 GHz nodig heeft, ben ik nog nooit tegen gekomen.
Reputatie 7
Noem mij ouderwets,.. Maar ik heb een hekel aan WiFi op de tv,.... Of het verbind, of het verbind niet, of het is slooom, of je kunt er niks mee,... Er licht toch al een netwerkkabel, ruimte zat om een klein kabeltje in de tv te drukken, géén WiFi ellende 😋
Het advies om de TV aan te sluiten op 5Ghz komt van LG. De Experiabox V9 heeft dat niet. Het is niet belangrijk maar wel prettig als alles werkt zoals het zou moeten.
Als de TV niet met 2,4 verbind de vraag in het andere topic zal deze ook niet met 5 ghz verbinden.
En omruilen voor een V10A? Zoek eens op dit forum naar de problemen met een V10A. Van de regen in de drop zou ik zo zeggen.
Reputatie 7
Hallo @JanRidder, leuk dat je hier terecht bent gekomen, welkom op het KPN forum! Het omruilen van goed werkend apparatuur doen we inderdaad niet zo snel, daar moet wel een hele urgente reden voor zijn.

Helemaal eens met Galdor en JeroenB22. De voorkeur gaat uit naar het bekabeld aansluiten van de Smart-tv. Hiermee ben je verzekerd van de beste beeldkwaliteit. Met name essentieel voor streamingsdiensten, zoals; YouTube, Netflix, Pathe thuis etc. Waar je eigenlijk de tv ook voor gebruikt. Je wilt natuurlijk ongestoord tv kunnen kijken 😎🍿
Daarvoor is de V9 geschikt, op de achterkant van het modem zijn vrije poorten die je met de tv kunt verbinden.

Heb je nog vragen over het aansluiten van je modem met de tv, stel ze hier gerust. Zoals je hebt gemerkt zijn er meerdere forumgebruikers die je graag helpen 🙂
Hallo Nadia, ik zou bijna emotioneel worden van alle hulp die geboden wordt. Maar punt is dat draadloos een optie is waaraan niet kan worden voldaan. Het is niet zonder veel problemen mogelijk om een kabel te gebruiken. En een WiFi extender of access point is duur en niet nodig omdat het huidige WiFi signaal in het hele huis voldoende krachtig is voor alle apparatuur. Behalve de TV dan kennelijk.
Hallo @JanRidder , op de 2.4-band moet de tv altijd kunnen werken, kies dan wel voor een vast kanaal 1, 6 of 11 en een kanaalbreedte van 20 of AUTO in niet voor 40.
Hallo Jan-D. Een vast kanaal? Waar stel je dat in?
Hallo Jan-D. Een vast kanaal? Waar stel je dat in?
Hallo @JanRidder , inloggen in je modem, rubriek wifi daar vind je allerhande instellingen die je aan kunt passen. Ik ken de V9 niet, weet dus niet precies de plek waar e.e.a. staat.
Succes.
Hallo Nadia, ik zou bijna emotioneel worden van alle hulp die geboden wordt. Maar punt is dat draadloos een optie is waaraan niet kan worden voldaan. Het is niet zonder veel problemen mogelijk om een kabel te gebruiken. En een WiFi extender of access point is duur en niet nodig omdat het huidige WiFi signaal in het hele huis voldoende krachtig is voor alle apparatuur. Behalve de TV dan kennelijk.
Er zijn geen loze leidingen?
Heb je een TV ontvanger of neem je geen tv af? Ik heb begrepen uit je andere topic dat er al een dvs aanwezig is? Heeft deze wel of geen utp uitgang zo ja zit de tv ontvanger hierop.
Dan zou ik toch middels een geschikte switch deze bijvoorbeeld de TV en TV ontvanger aansluiten.

Ik heb nog even gezocht de TV heeft inderdaad 5 ghz verbindings mogelijkheid.
802.11a, 802.11ac (Wi-Fi 5), 802.11b, 802.11g
Uitgaande van dit genoemd model LG 65SK8000 in het andere topic.
Reputatie 7
Badge +24
Hallo Jan-D. Een vast kanaal? Waar stel je dat in?
Inloggen op http://192.168.2.254/
Vervolgens bovenaan kiezen voor Network.
Dan kies voor WLAN in het linker menu.


Bij Channel kun je het kanaal kiezen. Hier kun je een beetje mee spelen, gewoon een beetje testen wat het snelste werkt. Channel Width zou dan dus volgens de experts hier op 20 moeten staan. En hier op mijn screenshot zie je dat ik wifi compleet uitgeschakeld heb, dat vinkje moet er dus bij jou uiteraard wel staan. Ik heb een eigen wifi accespoint. Waarop ik dus wel wifi 5 GHz heb. Niet dat ik het gebruik overigens...
Reputatie 7
Fijn dat je de hulp hier waardeert, @JanRidder.
En een WiFi extender of access point is duur en niet nodig omdat het huidige WiFi signaal in het hele huis voldoende krachtig is voor alle apparatuur. Behalve de TV dan kennelijk.
WiFi in je huis is dus voldoende krachtig. Top. Toch, het draadloos aansluiten van een Smart tv is, met of zonder 5GHz, niet de beste keus. Het is uiteraard wel de gemakkelijkste manier van aansluiten, dat begrijp ik. Een kabel is dan ook de goedkoopste optie om je tv goed aan te sluiten. Het is even wat werk, maar dan heb je er écht heel lang en veel plezier van 🙂
Reputatie 7
Badge +24
Als 2.4 GHz niet voldoende krachtig is (de tv dus kennelijk te ver weg staat), dan is 5 GHz waarschijnlijk geen oplossing, want 5 GHz draagt minder ver dan 2.4 GHz.
Ik laat het voorlopig maar zoals het is. In het verleden al veel gedoe gehad met de draadloze verbindingssets en net als nu slechts het advies (KPN) om een kabel te trekken.
Ik laat het voorlopig maar zoals het is. In het verleden al veel gedoe gehad met de draadloze verbindingssets en net als nu slechts het advies (KPN) om een kabel te trekken.
Bekabeld is en blijft het beste optie dit is uiteraard niet altijd mogelijk of gewenst of makkelijk dat klopt.

Even door borduren op de dvs welke modellen
Is er 1 aanwezig in dezelfde ruimte als de TV dan zou deze daarmee moeten kunnen verbinden.
Wat voor snelheden meet je via wifi op andere apparaten nabij de tv? Als dat nog niet is genoemd in 1 van de 2 topics is dit wel van belang.
Er is een dvs 1200 in de buurt van de TV. Daarop is de KPN (Arcadian) ontvanger aangesloten. De WiFi snelheid in de buurt van de TV is ongeveer 45mbit. (Basis internet).

Reageer