Beantwoord

Kan IP-adres niet verkrijgen op apparaten aangesloten op de V10a

  • 28 June 2020
  • 17 reacties
  • 4921 keer bekeken

Ik heb het zelfde probleem met mijn nieuwe V10a modem. Met de helpdesk kom ik er niet uit, Die resetten voortdurend mijn modem waardoor ik ook al mijn instellingen kwijt ben. Ook al geef ik aan dat dit niks oplost.

Graag een oplossing want wordt hier nu echt gek van…. 

 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je aangemaakt

icon

Beste antwoord door Natasja 17 July 2020, 16:03

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 6
Badge +9

Dag @Ruben Lucas. Van harte welkom hier. Wat frustrerend dat je steeds tegen de melding ‘Kan IP-adres niet verkrijgen’ aan loopt. Vaak worden de meldingen die je krijgt veroorzaakt doordat het systeem dat de IP-adressen uitdeelt vanuit de Experia Box dan wat kuren vertoont. Dat gebeurt sporadisch. Bestaande verbindingen blijven werken, maar het systeem heeft dan “geen zin” om nieuwe apparaten te verbinden. Een herstart van je modem lost dit vaak op. Als het vaker gebeurt, is er meer aan de hand. 

Ik heb een aantal vragen om de situatie duidelijk te krijgen. Ervaar je dit probleem op één of meerdere apparaten? Wat voor apparaten zijn er allemaal aangesloten op je Experia Box? Maak je ook gebruik van WiFi-versterkers en zo ja, welke? En heb je ook de netwerk settings gereset zoals @wjb in dit topic beschrijft? Daarnaast ben ik nog benieuwd of je verbinding wel stabiel is als je een PC/laptop rechtstreeks met een kabel aansluit op je modem.

Zou je verder nog je profiel aan kunnen vullen met je postcode/huisnummer, klantnummer, geboortedatum en de naam van de contracthouder? Geef me een seintje als je dit hebt gedaan. 

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @Ruben Lucas. Ik zie dat je niet meer hebt gereageerd. Ik hoop dat dit betekent dat het probleem inmiddels is opgelost. Mocht je toch nog ergens hulp bij nodig hebben, laat het dan gerust weten.

Hoi Natasja,

Helaas is het nog niet opgelost. Wel heb ik ondertussen een nieuwe modem (v10a) ontvangen van KPN. Echter had ik zondag avond opnieuw problemen met het verbinden met de WiFi en kreeg ik de melding kan IP adres niet ophalen. Reset van de modem was opnieuw de oplossing.

Als ik deze foutmelding Google dan krijg ik elke keer het zelfde antwoord en dat is dat het een bekend probleem is de v10a modems.

Ik zie maar twee duidelijke oplossingen en dat is een V10 modem + extra extender of een V12 modem.

Kan dit geregeld worden? Ik kom er met de helpdesk niet uit.

Met vriendelijke groeten,

Ruben Lucas

 

 

 

Vandaag opnieuw problemen met het IP adres ophalen.

 

Reputatie 6
Badge +9

Ik kan geen nieuw modem voor je regelen, @Ruben Lucas. Wel wil ik graag met je onderzoeken wat deze foutmelding veroorzaakt. Ik mis een antwoord op de vragen die ik je eerder stelde. Zou je onderstaande vragen nog kunnen beantwoorden? ​
 

Ik heb een aantal vragen om de situatie duidelijk te krijgen. Ervaar je dit probleem op één of meerdere apparaten? Wat voor apparaten zijn er allemaal aangesloten op je Experia Box? Maak je ook gebruik van WiFi-versterkers en zo ja, welke? En heb je ook de netwerk settings gereset zoals @wjb in dit topic beschrijft? Daarnaast ben ik nog benieuwd of je verbinding wel stabiel is als je een PC/laptop rechtstreeks met een kabel aansluit op je modem.


Verder is het wenselijk dat je na een (harde) reset ook je bestaande draadloze verbindingen uit je apparaten verwijdert en opnieuw opzet. 

Hoi Natasja,

Hierbij de antwoorden.

Ervaar je dit probleem op één of meerdere apparaten?

Dit probleem speelt op meerdere apparaten. Ook bezoek komt regelmatig niet op de WiFi.

Wat voor apparaten zijn er allemaal aangesloten op je Experia Box?

Experia Box → Netgear Switches → Wifi Extenders en bekabelde apparatuur

Maak je ook gebruik van WiFi-versterkers en zo ja, welke?

Ja ik heb 3x de bekabelde versterkers van KPN. De zwarte kastjes.

En heb je ook de netwerk settings gereset zoals @wjb in dit topic beschrijft?

Dit heb ik geprobeerd maar dit maakt geen verschil. En het probleem speelt op meerdere apparaten dus lijkt mij ook niet heel relevant.

Daarnaast ben ik nog benieuwd of je verbinding wel stabiel is als je een PC/laptop rechtstreeks met een kabel aansluit op je modem.

Het lijkt er op dat de verbinding dan stabiel is. Het is natuurlijk wel zo dat een bekabelde verbinding verbonden blijft en niet elke keer opnieuw probeert te verbinden. Dit is dus lastig uit te sluiten.

Echter begrijp ik niet dat op meerde forums te lezen is dat dit probleem alleen voor komt in de v10a modems en dus blijkbaar een bekend probleem is. Waarom heeft KPN hier geen oplossing voor of kan er geen ander type modem geleverd worden?

Met vriendelijke groeten,

Ruben Lucas

 

Reputatie 6
Badge +9

Dank voor je reactie, @Ruben Lucas

Wat voor apparaten zijn er allemaal aangesloten op je Experia Box?

Experia Box → Netgear Switches → Wifi Extenders en bekabelde apparatuur


Welke Netgear switches zijn er aangesloten? En wil je deze eens loskoppelen? Loop je dan nog steeds tegen de foutmelding aan? 
 

Echter begrijp ik niet dat op meerde forums te lezen is dat dit probleem alleen voor komt in de v10a modems en dus blijkbaar een bekend probleem is. Waarom heeft KPN hier geen oplossing voor of kan er geen ander type modem geleverd worden?


Dit is geen bekend issue. Het is inderdaad wel zo dat de melding ‘Kan IP-adres niet verkrijgen’ iets is wat gebruikers hier op het Forum aankaarten. Dit is niet zozeer een issue van de Experia Box, maar meer een onderdeel van hoe WiFi werkt (en soms niet werkt). Vooral als je meerdere apparaten in je netwerk hebt aangesloten. 

Hoi Natasja,

Welke Netgear switches zijn er aangesloten? En wil je deze eens loskoppelen? Loop je dan nog steeds tegen de foutmelding aan? 

2x de NETGEAR GS108GE, 1x de TP-Link TL-SG105 en 1x de TP-Link TL-SG108

Het loskoppelen is geen optie. Mijn thuiswerkplek, TV’s en dergelijke werken dan niet meer. Dit omdat de Experiabox maar een beperkt aantal aansluitingen heeft.

Maar je blijft maar aangeven dat dit issue niet aan de Experia Box ligt. Echter heeft de Experia Box de DHCP rol en deelt dus de IP adressen uit. Ik heb jaren de v10 gehad en daar heb ik dit probleem nooit mee gehad. De problemen begonnen met het omwisselen van de v10 naar een v10a modem. De v10 is omgewisseld omdat deze niet goed overweg kon met de KPN Wifi versterkers.

Ik verwacht nu toch echt een serieuze oplossing van KPN want betaal maandelijks ± 200 euro aan jullie voor Internet, TV en mobiele abonnementen. Voor z’n bedrag verwacht ik gewoon een werkende oplossing.

Ik ben al jaren trouwe klant van KPN maar begin ik nu wel echt te twijfelen om over te stappen naar Ziggo en Vodafone. Zij garanderen wel een goed werkende Wifi oplossing in heel het huis en dan ook nog gratis HBO en Ziggo sport.

Reputatie 6
Badge +9

Dag @Ruben Lucas. Heb je de Experia Boxen destijds één op één omgewisseld? Het kan zijn dat er ergens in het netwerk toch ‘restjes’ zijn achtergebleven. Ik zou hier graag een monteur voor willen aansturen, maar dan is het wel van belang dat we uitsluiten dat het probleem door bijvoorbeeld een van de switches wordt veroorzaakt. Ik wil je daarom adviseren om alles los te koppelen, de Experia Box te resetten en dan een voor een de switches weer aan te sluiten. Ik lees graag je bevindingen. 

Beste,

Heb je de Experia Boxen destijds één op één omgewisseld?

Ja dat heb ik inderdaad gedaan. Ik moest de v10 gelijk terugsturen.

Ik heb verder ook getest met het ontkoppelen van de switches helaas krijg ik daar geen duidelijk beeld uit. Het probleem speelt namelijk niet altijd en komt random voor. Op het moment dat het probleem zich voordoet heeft het ontkoppelen van de switches geen zin. Alleen een reset van de modem werkt. 

Graag zie ik een monteur langs komen om hier verder naar te kijken want dit probleem moet nu wel echt opgelost worden.

Reputatie 6
Badge +9

Dag @Ruben Lucas. Ik heb contact gehad met een collega van de Technische Dienst. Die test werkt eigenlijk alleen op het moment dat het probleem optreedt. Dus als de melding “Kan IP-adres niet ophalen” verschijnt, je apparaten los te koppelen, Experia Box een reset te geven en dan één voor één de switches weer aan te sluiten tot het probleem weer speelt. 

Als we naar de IP-adressen kijken, dan lijkt het er echt op dat iets in je netwerk met de IP-adressen aan het rommelen is. We zien bijvoorbeeld IP-adressen als 192.168.2.179, terwijl de lokale IP-adressen van de V10a beginnen met 192.168.2.1 enzovoorts. Er is óf een apparaat dat eigen IP-adressen aan het uitdelen is, óf er zit ergens een fout in de statische IP-adressen die je alle apparaten hebt gegeven. Als je zelf een idee hebt welk apparaat IP-adressen aan het uitdelen is, dan is het advies om dit los te koppelen en vervolgens je Experia Box te resetten. Als je alles een vast adres hebt gegeven, dan raad ik je aan om die IP-adressen langs te lopen en te controleren op fouten. 

Hoi Natasja

We zien bijvoorbeeld IP-adressen als 192.168.2.179, terwijl de lokale IP-adressen van de V10a beginnen met 192.168.2.1 enzovoorts. 

192.168.2.179 valt toch binnen de DHCP scope. Zie screenshot van het log uit de modem. De KPN modem geeft deze IP adressen uit.

 

Verder heb ik geen IP adressen vast staan vanuit de devices. Alles staat op Auto. De DHCP reservingen staan in de KPN modem. Ook heb ik niks in mijn netwerk wat de DHCP rol kan hebben. 

Graag een serieuze oplossings. De enige oplossing lijkt mij nog steeds een v10 modem (+ 1 extender) of de v12. Het is echt een v10A issue.

Zie onderstaande:

https://forum.kpn.com/internet-9/v10a-kan-ip-adres-niet-verkrijgen-459468

https://forum.kpn.com/internet-9/kan-ip-adres-niet-verkrijgen-op-apparaten-aangesloten-op-mijn-wifi-experia-box-v10a-465530

 

 

 

En dit lijkt me ook niet helemaal in orde. Certificaat is verlopen op 3 juli 2020.

 

 

Reputatie 6
Badge +9

192.168.2.179 valt toch binnen de DHCP scope. Zie screenshot van het log uit de modem. De KPN modem geeft deze IP adressen uit.

Het klopt dat dit binnen de DHCP scope valt, maar dat staat verder los van de IP-issues. 

Verder geef je aan dat je geen apparaten in je netwerk hebt zitten die IP-adressen kunnen uitdelen. Echter, ik raad je aan om nog even die TP-links langs te lopen aan de hand van de handleiding, pagina 12 en dan ‘IP Setting'. Controleer eens of de DHCP-functie uit staat. Als deze niet uit staat, zet deze dan uit en controleer vervolgens of de foutmelding nog ontstaat. 

Je zou ook eens kunnen kijken of de FRITZ!Box iets voor je is. Je krijgt dan ook automatisch toegang tot de Tech Desk. Mijn collega's daar kunnen ook ondersteuning bieden bij installatie, configuratie en issues van/met randapparatuur.

 

En dit lijkt me ook niet helemaal in orde. Certificaat is verlopen op 3 juli 2020.​​​​

Dit klopt, @Ruben Lucas. Dit issue is bij ons bekend. In dit topic delen we updates omtrent dit probleem. Daar vind je ook de workarounds. 


 

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @Ruben Lucas. Ik zie dat je niet meer hebt gereageerd. Ik ben wel benieuwd hoe het nu is. Is het nog gelukt om naar die ‘IP setting’ van je TP-links te kijken? 

Hoi Natasja

De switches hebben geen config mogelijkheden. Domme switches dus.

Helaas heb ik nog steeds continue problemen. Ik ben nu serieus aan het kijken naar andere aanbieder. 

Kan er niet gewoon een monteur langs komen of een v10 of v12 model geleverd worden?
 

Met vr gr Ruben

Reputatie 6
Badge +9

Jammer dat je daar naar aan het kijken bent, @Ruben Lucas. Ik wil echt best met je kijken naar een vervangend modem of de mogelijkheid om een monteur in te plannen. De voorwaarde is alleen dat ik eerst zeker weet of de storing ook voorkomt als je randapparatuur loskoppelt, dus alles zo “sober” mogelijk hebt aangesloten. Je gaf eerder het volgende aan:
 

Ik heb verder ook getest met het ontkoppelen van de switches helaas krijg ik daar geen duidelijk beeld uit. Het probleem speelt namelijk niet altijd en komt random voor. Op het moment dat het probleem zich voordoet heeft het ontkoppelen van de switches geen zin.


Wat ik eerder bedoelde is dat je dient te testen of het probleem ook optreedt als je je apparatuur aansluit zonder switches. Wil je dat eens doen en het ongeveer 24 uur aankijken? Krijg je dan ook die foutmelding? Als dat het geval is, dan kan ik met je kijken naar de mogelijkheden om je modem te vervangen. 

 

Reageer