Beantwoord

Kan mijn XS4ALL abonnement op koper blijven in plaats van glasvezel?

  • 1 July 2022
  • 15 reacties
  • 280 keer bekeken

Ik als voormalig xs4all klant wordt op glasvezel aangesloten. Ik heb televisie bij Ziggo en wil bij Ziggo blijven. Als ik op glasvezel wordt aangesloten moet ik weer een nieuw glasvezel abonnement afsluiten wat waarschijnlijk veel duurder is. Mijn compact internet verbinding is heel stabiel. Mijn vraag is kan ik dit weigeren en gewoon op koper aangesloten blijven?

icon

Beste antwoord door Ward_ 6 July 2022, 10:21

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

Hallo @0HANS0 als je een keer overgezet wordt van koper naar glas heeft dat geen invloed op je bestaande abo bij KPN, alleen de drager wordt anders.

 

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @0HANS0 
Het abonnement van een glas of een koper aansluiting is even duur, dat kost niets meer of minder.
Wel is de kwaliteit vele malen hoger, dus het levert alleen maar voordeel op.
Bovendien gaat de koperaansluiting er op den duur allemaal uit.

Reputatie 7
Badge +24

Waarschijnlijk hoeft u helemaal geen nieuw abonnement af te sluiten. En al zou dat wel moeten: ik gok dat u goedkoper uit bent. Want xs4all was gewoon duur. En u krijgt waarschijnlijk geen nieuw jaarcontract. Dus als u over 3 maanden wat anders wilt, dan kunt u gewoon gaan.

Maar u heeft bij KPN dus alleen internet... wat betaald u nu per maand? Voor welke snelheid? 

Ik heb een compact internet abonnement. In mijn fritzbox Snelheid: ​↓ 110,4 Mbit/s ↑ 33,0 Mbit/s

Omdat ik mijn abonnement in februari met een jaar verlengd heb krijg ik 15 euro korting op mijn abonnement van 48 euro en betaal 33 euro per maand alleen voor internet. Van de contactdoos aansluiting loopt een kabel van 10 meter naar mijn fritzbox. Ik heb een zeer stabiele internet verbinding.

Reputatie 7
Badge +24

Als ik een beetje Google lees ik dat Compact 50 mbit is. Die 110 mbit die weergegeven word zal de maximaal haalbare snelheid zijn. Dat heb ik in de KPN Box ook. En ik heb ook een 50 mbit abonnement. Ik haal in de praktijk bij een speedtest 70 mbit. Geen 110. Wat uiteraard logisch is.

Gisteren kwam hier nog een ander topic voorbij van iemand met een Oxxio abonnement. Zelfde situatie als u: wilde ook geen ander abonnement. Maar dat hoefde ook helemaal niet. Een KPN medewerker heeft een monteur voor omzetting naar glasvezel geregeld. 

Dit topic:

https://forum.kpn.com/internet-9/klacht-glasvezel-niet-gratis-zoals-toegezegd-567979

Hoi @0HANS0 . Welkom op het forum.

Je bent dus met XS4All abo overgezet naar KPN? Alles is nu nog op koper maar er komt dus glasvezel? In welke fase is die aanleg van de glasvezel? Zit er al een afgewerkt glasvezelkastje in jouw woning?

Binnenkort wordt de glasvezelkabel gelegd. Ik hoef geen glasvezelkastje in mijn woning want internet is snel en stabiel genoeg. Wat mij betreft blijf ik op kop. Ik ben toch niet verplicht om een glasvezel aansluiting te accepteren?

Reputatie 7
Badge +7

ik heb al jaren glasvezel, nooit problemen ondervonden dus zo stabiel als het maar kan. Koper zal uiteindelijk verdwijnen, duurt nog wel jaren, maar waarom zou je niet naar glasvezel willen? 

Reputatie 7
Badge +24

Ik ben toch niet verplicht om een glasvezel aansluiting te accepteren?

Op de lange duur wel. Glasvezel is echt ter vervanging van het kopernetwerk. Niet als extra netwerk. Het kopernetwerk word over enkele jaren een keer uit gezet.

Even een historisch feit:

Toen de telegraafpalen communicatie mogelijk maakten in amerika, was er grote tegenstand van de postduivenhouders.

 

daar doet het nutteloze verzet tegen overgang van koper naar glas mij aan denken :-)

Reputatie 7
Badge +7

of de cowboys in datzelfde amerika, toen ze de vraag kregen wat ze wilden. Hun antwoord was ‘snellere paarden’, en toen kwam Henry Ford om de hoek rijden ;-)

Verplicht ben je niks, maar KPN is ook niet verplicht om over koper te blijven leveren als er een alternatief mogelijk is, dus ja dan gaat die koper op zwart en heb je het alternatief niet in huis zal je zonder verder moeten leven.

Maar aangezien je kabel hebt kan je over op kabelinternet, dat word dan de keuze als je de glaskabel niet geheel vrijwillig laat aanleggen om die te gaan gebruiken.

@0HANS0 Zoals de anderen al zeggen gaan wij niemand iets verplichten.  Nederland wordt de komende jaren zo veel mogelijk van glasvezel voorzien. In sommige wijken wordt het koper al ‘uit’ gezet. 

Waarom?  Het kost ons handen vol geld om twee netwerken tegelijk in de lucht te houden en de toekomst is nu eenmaal glasvezel.

Welke vaart dat gaat nemen in jouw omgeving kan ik onmogelijk beoordelen. 

Mijn advies:  Laat in ieder geval het glasvezelkastje installeren. Het is, los van of je er diensten mee gebruikt, een upgrade van je woning. Het huis is dan immers aangesloten op het nieuwe, snelle netwerk en dat bevordert ook de waarde van een woning. 
 

Reputatie 7
Badge +12

Binnenkort wordt de glasvezelkabel gelegd. Ik hoef geen glasvezelkastje in mijn woning want internet is snel en stabiel genoeg. Wat mij betreft blijf ik op kop. Ik ben toch niet verplicht om een glasvezel aansluiting te accepteren?

Uitgangspunt van kpn is drie jaar na aanleg van het glasvezel het koper uit te zetten, dus weigeren kan maar op lange termijn is dat niet haalbaar. 

@Ward_ is het drie jaar na aanleg of drie jaar na aankondiging? 

Reputatie 7
Badge +10

@0HANS0 

Een abonnement op glas of koper is bij KPN en XS4All even duur. Als er glasvezel in de woning komt en KPN /XS4All zou je over willen zetten op glas, dan verandert alleen het transportmedium. Het abonnement zelf blijft gelijk, inclusief de contractduur etc..

Drie jaar na de oplevering van de aansluiting (hetzij in huis, hetzij voor de deur omdat er geen toestemming was) gaat de koperaansluiting uit. Onvoorwaardelijk. Het nu geen toestemming geven voor de glasaansluiting is geen reden om de koperaansluiting niet uit te zetten na die drie jaar.

 

Tot zover de feiten. Als ex-XS4all klant zou ik eigenlijk verwachten dat je vooruitgang en nieuwe techniek toejuicht. Een glasverbinding is op zich net zo stabiel als een koperverbinding. Het aan laten leggen in huis is kosteloos en geeft je vooralsnog geen verplichting om over te stappen op glas (in die drie jaar na de aansluiting).

Dus ik sluit me aan bij @Erwin_ : Laat in ieder geval wel het kastje en de kabel installeren. Als je niet mee wil werken aan de overstap van koper naar glas dan is dat verder aan jou daarna. Maar mocht jij (of een volgende bewoner) dat toch willen of moeten, dan scheelt dat later een boel gedoe met een na-aansluiting door de aannemer.Â