Beantwoord

Klacht omtrent aanvraag pair bonding! KPN is een chaos

  • 23 July 2019
  • 23 reacties
  • 404 keer bekeken

Sinds 3-4 jaar probeer ik pair bonding op mijn adres te krijgen. Er komen vier aders mijn woning binnen, 3 zijn er van in gebruik dus de vierde zou mooi beschikbaar zijn voor de pair bonding. Enkele jaren geleden heb ik een uitgebreide poging gedaan om dit te bereiken. Antwoord was dat er een software probleem was waardoor in mijn wijk het op dat moment niet mogelijk was. Na regelmatig contact bleek dit voorjaar die hindernis overwonnen te zijn, en startte ik opnieuw mijn aanvraag.
Het was mogelijk, maar dan moest ik wel een ander abonnement nemen waar ik weer een jaar aan vast zit. Geen probleem als ik daardoor een fatsoenlijke snelheid kan krijgen op mijn internet. Na een zwerftocht langs 4 afdelingen en 2 monteursafspraken was het nog niet opgelost. Opnieuw werd het terug gezet naar een technische afdeling. Nu enkele maanden verder, krijg ik te horen dat het policy is, om bij meerdere diensten op hetzelfde adres geen pairbonding aangeboden wordt. Waarom? Gewoon omdat het regel is!!!
Na vele uren aan de telefoon en vast aan een nieuw abonnement wordt ik met een regeltje afgescheept waar de rest van de afdelingen geen weet van heeft. Een klacht indienen: nou mijnheer dan belt u toch opnieuw de klantenservice............
Is er nog iemand bij KPN die dit wel kan fixen?????
icon

Beste antwoord door Nadia 26 July 2019, 09:04

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Wat word verstaan onder "meerdere diensten"? En waarom zijn er 3 aders in gebruik? Bij normaal standaard ADSL worden toch maar 2 aders gebruikt?
aan mijn woonhuis zit een bedrijfsruimte met het zelfde postadres. De huurder daarvan neemt twee diensten af (telefoon en alarm), ikzelf heb een aansluiting voor telefoon tv en internet.
Reputatie 7
Badge +24
aan mijn woonhuis zit een bedrijfsruimte met het zelfde postadres. De huurder daarvan neemt twee diensten af (telefoon en alarm), ikzelf heb een aansluiting voor telefoon tv en internet.
Als dat allemaal over 1 lijn gaat, 4 aders dus, dan is het logisch dat ze het niet doen. Want dan kan het niet eens. Je hebt dan namelijk niet 4 aders beschikbaar. Die alarmlijn neemt er 1 in beslag. (Of eigenlijk 2 denk ik, maar goed, dat weet ik niet precies)
er komen vier lijnen binnen, welke tot voor kort ook even allemaal in gebruik zijn geweest in een overgangsfase. KPN geeft alleen een formele regel als reden, dus niet wat jij denkt.
Reputatie 7
Badge +24
4 lijnen met elk 4 aders dus? In dat geval: geen normale consumenten aansluiting. Dus moeilijk, moeilijk, moeilijk en ingewikkeld. Dat ga je alleen redden als je de goede mensen aan de lijn krijgt. Is het misschien een optie om een zakelijk abo af te sluiten? Bij de zakelijke afdeling denken ze misschien wel met je mee...
Reputatie 7
Hallo @ronaldkusters, welkom op het KPN forum. Goed dat je hier de vraag stelt. Erg balen dat er geen pairbonding bij jou thuis mogelijk is. Iedere organisatie zal zo zijn regels en beleid hebben om een overweging te maken een handeling wel of niet te verrichten. Niet omdat de regel een regel is, maar omdat er een diepere gedachte achter zit. Ik vermoed te zien in je startbericht waar het op misgaat. Ik leg je hieronder uit wat pairbonding inhoudt en hoe het werkt.

Pairbonding is het gebruik van twee 'aderparen'. Dus één paar bevat twee (koper)aders. Hierdoor verdubbelt de theoretische internetsnelheid. En kan je in de praktijk dan ook tot het dubbele binnen halen. Om pairbonding te realiseren zijn er een aantal vereisten. Meest essentieel, en dat zal niet verbazen, is dat er twee vrije aderparen in de grond liggen naar de woning / pand.
Ook is het, specifiek voor KPN, van belang dat dit tweede aderpaar al is aangesloten in de centrale. Er hoeft geen actief signaal over te lopen, maar hij moet daar al wel zijn ingelast. Als dat niet zo is, dan leveren wij géén pairbonding op een consumentenaansluiting.
En als laatste telt de afstand tot de centrale en je lijntype ook mee. Op afstanden groter dan 1,4 km van de centrale leveren wij géén pairbonding. Ook op ADSL2+ leveren wij géén pairbonding.

Als je slechts één ader over hebt, en de andere drie in gebruik zijn is dat niet voldoende om een aderpaar (is twee x twee aders) aan elkaar te verbinden. Er is twee keer een monteur naar je huis en wijkcentrale gestuurd omdat te controleren of het mogelijk is, helaas. Geen vrije aderparen beschikbaar en/of verbinding in de centrale die al zijn ingelast. Uiteraard snap ik de teleurstelling erg goed. Ik kan het alleen niet mooier maken.

In de toekomst gaan we jouw - en de rest van de wijk- netwerk op de schop nemen. KPN NetwerkNL is verantwoordelijk voor de aanleg van (nieuwe) en verbeterde lijnen zoals VDSL en Glasvezel. Als je je inschrijft voor de nieuwsbrief van KPN NetwerkNL dan houden we je automatisch op de hoogte als we het netwerk gaan verbeteren. Mocht je hierover nog vragen hebben, stel ze gerust. We helpen graag 🙂
Beste Nadia,

naar mijn mening blijft het verhaal rammelen. Er is op de eerste plaats de afgelopen weken maar 1 monteur geweest. Deze heeft na veel gebel gezegd, dat er mogelijk een probleem met verouderde software in de centrale is.
Als tweede, de afstand tot de centrale is ca 800 meter!
als derde, de vierde lijn is ingelast in de centrale want deze was tot 5 april in gebruik. Ook vorig jaar zijn de lijnen allemaal gecontroleerd door een monteur (in verband met een van de andere lijnveranderingen) en allemaal actief bevonden.
als laatste is het erg storend dat ik bij de klantenservice geholpen wordt met het antwoord dat het mogelijk is als ik een ander abonnement neem waar ik weer een jaar aan vast zit. Vervolgens wordt het contract vier! Keer foutief verwerkt. En dan krijg ik op het eind allerlei niet kloppende redenen te horen waarom het nu niet meer kan.
of het nu wel of niet kan, het verhaal rammelt aan alle kanten en de KPN voorkomt dat je een jaar lang naar de concurrent overstapt.
Reputatie 7
Zoals ik het lees is het vrij simpel,...

  • jij bent voorzien van twee aderparen.
  • jou huurder heeft één aderpaar in gebruik.
  • jij hebt één aderpaar in gebruik.
Zodra je pairbonding wil, ben jij twee aderparen nodig (ook die van je huurder dus)

Blijbaar zijn van de vier aders er nu drie in gebruik. Twee bij jou en één bij de huurder. Jij wilt nu in totaal 3 aders gaan gebruiken met pairbonding. Dit gaat dus niet, omdat je namelijk vier aders nodig bent.

Als je pairbonding wil, zal je huurder een andere provider moeten nemen,...
@JeroenB22 : allemaal foute aannames
Reputatie 7
Hoezo? Je hebt het zelf verteld 😉
Reputatie 3
Badge +2
Hoezo? Je hebt het zelf verteld 😉
Ik denk dat hij 4 lijnen heeft.
Momenteel gebruiken hij en de huurder er 3.
Nou wilt hij het laatste aderpaar gebruiken voor zijn eigen pairbonding
Reputatie 7
Badge +24
4 lijnen met elk 4 aders dus? In dat geval: geen normale consumenten aansluiting. Dus moeilijk, moeilijk, moeilijk en ingewikkeld. Dat ga je alleen redden als je de goede mensen aan de lijn krijgt. Is het misschien een optie om een zakelijk abo af te sluiten? Bij de zakelijke afdeling denken ze misschien wel met je mee...
Het is mij nu nog steeds niet duidenlijk of je nu 1 lijn met 4 aders hebt, of 4 lijnen hebt met elk 4 aders...

Als je 4 lijnen binnen krijgt: wat doe je hier nog bij particulier?

Als je maar 1 lijn binnen krijgt met 4 aders: dan is het toch niet zo moeilijk? Er is er 1 in gebruik voor de alarmlijn, blijven er 3 over, dat is te weinig voor pairbonding.
Reputatie 7
Badge +24
Als je pairbonding wil, zal je huurder een andere provider moeten nemen,...
Die huurder zou zn alarmmeldingen via mobiele netwerk moeten doen. Dan is het klaar.

4 lijnen met elk 4 aders dus? In dat geval: geen normale consumenten aansluiting. Dus moeilijk, moeilijk, moeilijk en ingewikkeld. Dat ga je alleen redden als je de goede mensen aan de lijn krijgt. Is het misschien een optie om een zakelijk abo af te sluiten? Bij de zakelijke afdeling denken ze misschien wel met je mee...Het is mij nu nog steeds niet duidenlijk of je nu 1 lijn met 4 aders hebt, of 4 lijnen hebt met elk 4 aders...

Als je 4 lijnen binnen krijgt: wat doe je hier nog bij particulier?

Als je maar 1 lijn binnen krijgt met 4 aders: dan is het toch niet zo moeilijk? Er is er 1 in gebruik voor de alarmlijn, blijven er 3 over, dat is te weinig voor pairbonding.

Gewoon gepensioneerd, maar niet verhuisd
Reputatie 7
Badge +24
Gewoon gepensioneerd, maar niet verhuisd
Van zulk soort antwoorden worden we hier op het forum niets wijzer.
@Nick83 dit is de reactie op hoe ik bij particulier terecht kom. De vraag was net zo zinvol als het antwoord. Inderdaad niet zinvol. Maar als ik naar de reacties kijk, oa die van jou dat de huurder anders moet werken, zijn van hetzelfde kaliber.
De essentie is, dat de lijnen er liggen maar dat kon zegt dat het niet meer diensten wil leveren om formele redenen. Toch een bijzondere reden voor een bedrijf dat zelf zegt dat een hogere snelheid en pairbonding mogelijk zijn op dit adres (gegevens fourstack). Dit tov de huidige snelheid.
Reputatie 7
Badge +24
Toch een bijzondere reden voor een bedrijf dat zelf zegt dat een hogere snelheid en pairbonding mogelijk zijn op dit adres (gegevens fourstack). Dit tov de huidige snelheid.
Dat is ook mogenlijk. Maar dan moet eerst die alarmlijn weg.
Reputatie 7
Badge +24
@Nick83 dit is de reactie op hoe ik bij particulier terecht kom.

De vraag was meer of er nu echt 4 aparte lijnen liggen met elk 4 aders of 1 lijn met 4 aders. En daar komt maar geen duidelijk antwoord op.
vier aparte lijnen zoals ik al eerder aangegeven heb.
Reputatie 7
Hallo @ronaldkusters, ik ga er voor je achteraan. Ik zie dat jij je forumprofiel hebt ingevuld. Er liggen 4 aderparen, waarvan 3 in gebruik. Wanneer je daarvan 1 aderpaar zelf in gebruik hebt en er 1 vrij aderpaar zit is dat een heel mooi uitgangspunt. Ik zie hier en daar nog wel wat obstakels in het systeem, daar probeer ik nu doorheen te komen. Houd vol, ik kom spoedig er weer op terug!
Reputatie 7
Ik zie waar de crux zit, @ronaldkusters. Er is pairbonding mogelijk op het adres, ja! Maar, momenteel heb je op één adres, drie aansluitingen in gebruik. Waarvan er nu twee DSL-verbindingen (internet) actief. Dat is de max. Er kan nu niet nog een DSL-verbinding, die nodig is om pairbonding te activeren, gereed worden gemaakt. Dit om storingen en kwaliteitsverlies te voorkomen.

Om hier omheen te kunnen zou het (aangetrokken)bedrijfspand een apart ISRA-punt nodig hebben. Om onduidelijkheid te voorkomen, is het raadzaam in het Kadaster een eigen huisnummer(toevoeging) op het bedrijfspand te zetten.
Op die manier beschikt de woning weer over de eigen adarparen, waardoor pairbonding mogelijk is. Dit is niet zomaar geregeld, dat snap ik. Maar het geeft wel een goed inzicht in waarom we wel gepoogd hebben het voor elkaar te krijgen, maar door de bezette (DSL-)lijnen er niet door komen. Helaas.
@Nadia Betekent dit dat bij een apart huisnummer er dan een nieuwe kabel getrokken moet worden naar het bedrijfsgedeelte?
(fijn dat je helderheid brengt in dit voor mij vage dossier)
Reputatie 7
Hallo @ronaldkusters. ja dat klopt. De woning en bedrijfsruimte kunnen kadastraal worden gesplitst, meestal zonder vergunning. Voor uitsluitsel hierover kun je het beste bij jouw gemeente navraag doen.
Wanneer de twee objecten zijn gesplitst, kan er online via: https://www.mijnaansluiting.nl/ een offerte en aanvraag worden gedaan voor een ISRA-punt.

Reageer