Beantwoord

Klacht verhuizing: aansluiten op glasvezel lukt niet

  • 24 May 2021
  • 18 reacties
  • 240 keer bekeken

Ik heb langer dan een maand geleden een verhuizing doorgegeven. Ik woon nu al enige tijd in mijn nieuwe huis en alles behalve een reclame mail iedere week “uw verhuizing komt steeds dichterbij” gebeurt er letterlijk niets! Ik heb meerdere malen de klantenservice gebeld waar ik telkens van het kastje-naar-de-muur wordt gestuurd. 
 

Ik heb alleen een glasvezelaansluitpunt van KPN en dus geen ADSL / VDSL aansluiting (nieuwste type woning). Dan komt KPN telkens beweren dat het wettelijk verplicht is wel zo een aansluiting te hebben en dat ik dus maar een dombo ben die het niet kan vinden. Zelfs de elektricien heeft bevestigd dat wij dat punt niet hebben.

Dan vervolgens als ik te lang doorhamer op glasvezel dan wordt mij medegedeeld dat ik maar KPN netwerk moet bellen waar ik gemiddeld 30 a 40 minuten in de wacht staat. KPN netwerk kan mij telkens geen datum geven voor het aansluiten van glasvezel onder het mom van het is druk. KPN netwerk verwijst vervolgens weer naar KPN dat ik een noodaansluiting zou moeten krijgen. Maar tot op heden is KPN nooit met dit voorstel gekomen. 

Verder heb ik nog een heel mooi Ziggo aansluitpunt. Ik stond eigenlijk vandaag al op het punt om mij daar maar aan te melden. Helaas is het een feestdag dus zijn ze allemaal gesloten. Dit is mijn laatste noodoproep om z.s.m. Internet te krijgen van KPN in mijn nieuwe woning anders ben ik weg!

 

 


 

 

icon

Beste antwoord door Amirates 15 June 2021, 22:12

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Zijn er overigens mensen op dit forum die de “wettelijke verplichte” ADSL / VDSL aansluiting in mijn meterkast kunnen aanwijzen? 

Reputatie 7
Badge +11

Over de aansluitplicht: KPN en daarvoor de PTT had een aansluitplicht. Lange tijd is het verplicht geweest om een aansluiting te creëren in ieder pand met een postcode en eigen huisnummer. Waarschijnlijk komt daar die ‘wettelijk verplichte ADSL/VDSL aansluiting’ vandaan. Tegenwoordig is er geen aansluitplicht meer voor zover ik weet. Wat ik wel zeker weet onder de oude aansluitplicht is dat als er wel glasvezel ligt er niet ook koper gelegd hoeft te worden. In nieuwbouw wordt immers ook geen koper meer aangelegd, tenzij je in een bestaande wijk een nieuw huis bouwt in een gebied waar geen glasvezel ligt. Het is dus heel normaal dat je geen aansluiting hebt op DSL.

 

Dan even ingaand op het abonnement: Ik lees dat je bent verhuisd, had je hiervoor ook al KPN en is je abonnement meeverhuisd? Welke datum heb je bij die verhuizing doorgegeven aan KPN?

 

Overigens, heb je je profiel al ingevuld? Dan kan een moderator gelijk even meekijken. Handig om ook je oude adres bij de opmerkingen er even bij te vermelden. Pas als een verhuisorder volledig is opgeleverd gaat ie administratief om. 

Ja hiervoor had ik ook al KPN. Vandaar de verhuisservice. Deze verhuizing heb ik doorgegeven op 16 April en hiervan ook bevestiging gehad. Het is inmiddels 24 Mei en behalve wat reclame mail op 17 Mei uw verhuizing komt dichterbij heb ik verder niets gehoord van KPN. Als ik hen bel verwijst KPN me door naar Netwerk. En Netwerk weer door naar KPN.

Reputatie 7
Badge +11

Welke datum heb je als verhuisdatum doorgegeven toen je op 16 april de verhuizing doorgaf?

Toen 31 mei maar heb dus al meerdere malen gebeld dat het zo een 2 weken eerder werd. Mijn profiel heb ik ingevuld.

Reputatie 7
Badge +11

Zoiets vervroegen is altijd een hele uitdaging en daarom vaak niet mogelijk. In dit geval is het nog niet 31 mei dus ik heb zo'n vermoeden dat er niets anders opzit dan nog een weekje te wachten. Kan een moderator (@Bart_Z?) dit voor mij bevestigen? Zo diep zit ik niet in die materie dus daar kan ik weinig uitspraken over doen. Ik weet wel dat als er een aanvraagdatum ingediend wordt voor een nieuwe aansluiting deze ook niet zomaar dichterbij gehaald kan worden.

 

In dit geval heb je wel al een mail gehad dat de verhuizing dichterbij komt. Dit betekent dus dat ie wel is verwerkt. Misschien kan Bart de huidige status even opzoeken. Heb je je profiel al aangevuld?

Ja profiel is al aangevuld! Oké ik hoor het wel! Een weekje kom ik wel door op 4G hotspot. Echter dient wel het glasvezelaansluitpunt bijtijds in orde gemaakt te worden. Ik kan niet zomaar mijn modem van het vorige huis erin pluggen omdat ik geen vdsl / adsl meer heb.

Reputatie 7
Badge +11

Klopt, er is sowieso een monteur nodig om daar een NT/ONT te plaatsen die signaal omzet naar iets wat over UTP kan welke normaal gesproken in het oude modem kan, indien dat niet kan dan vervangt de monteur gelijk het modem.

 

Hoe dat traject precies verloopt over monteursafspraken kan ik niet zeggen, daar ben ik nooit bij betrokken.

Reputatie 7
Badge +20

De verhuizing staat inderdaad op 31 mei. Pas vanaf dan wordt de verbinding actief. Deze kan ik niet naar voren halen helaas. Dus nog even tot dan wachten. Dan kan er aangesloten worden, maar dit moet door een monteur gedaan worden zoals al gezegd. Deze kan ik alleen nog niet toevoegen. Want wij hebben nog geen melding vanuit KPN NetwerkNL gehad dat ze klaar zijn met de werkzaamheden, maar als ik de foto zie is alles klaar voor gebruik. Zijn ze recent geweest? Of al lannger geleden. want dan kan je het beste nog even met KPN NetwerkNL contact zoeken. En dan de 31e meteen te bellen met 0800-0402 om de monteur in te plannen. 

Dat glasvezelaansluitpunt zat er al toen de woning werd opgeleverd. Daar moet nog het één en ander aan gebeuren door KPN netwerk. Vandaag heb ik wel via de post een tv-kastje en 2 superwifi punten ontvangen. Ik neem dus aan dat ik mijn vorige modem moet blijven gebruiken aangezien er geen modem bij zat?

Reputatie 7
Badge +20

KPN Netwerk moet dus nog komen begrijp ik? Wat moeten ze nog doen? Want voor zover ik op zicht kan beoordelen hebben zij hun werk al gedaan. Wanneer komen zij?

En ja, je kan het huidige modem blijven gebruiken. Deze kan dan aangesloten worden op het glasvezelkastje wat de monteur nog over het witte glasvezelkastje moet installeren.

Ik heb helaas vandaag dit bericht gehad van KPN Netwerk. 
 

“Wij hebben zojuist de terugkoppeling van onze uitvoering in de regio mogen ontvangen en zij geven aan dat zij zijn langs gereden en jammer zijn de steigers nog steeds aanwezig en nu ook puin bij onze distributiepunt, waardoor wij onze werkzaamheden niet kunnen uitvoeren. Zolang de steigers daar zijn mogen wij niet graven. De verwachting is dat wij over 4 weken meer informatie krijgen. Wij kunnen daarna uw dossier verder oppakken en een planning maken. Onze excuses voor het ongemak.”

 

Hiermee verwijzen zij naar een appartementencomplex dat een straat hierachter gebouwd wordt. Dat complex is pas eind Augustus af. Ik zie helaas geen andere optie dan over te stappen naar een andere provider. Het noodpakket van KPN zit je ook zo doorheen met een beetje Youtube etc. 

 

Reputatie 7
Badge +10

Ik ken het adres niet maar het gebeurt veel dat de FTU al wel is aangesloten maar dat er verderop dan nog gegraven moeten worden, bijvoorbeeld om ondergronds in de "verdeelbox" de verbinding te maken. Zeker in nieuwbouwwijken komt het veel voor dat er iets op dat ondergrondse verdeelpunt staat waardoor onze aannemer er niet bij kan. Dus kan de aansluiting niet gereed gemeld worden en krijg je misverstand na misverstand. Dat verhaal met die steigers klinkt dus alsof die verdeelbox daar onder ligt...

Ja hier heb ik allemaal geen tijd voor en zin in. Ben ook bezig met mijn afstudeerscriptie. Dus stap 1 jaar over. Dan kom ik weer terug. Want vind KPN als het er is en werkt toch wel de beste provider. 

Reputatie 7
Badge +11

Ja hier heb ik allemaal geen tijd voor en zin in. Ben ook bezig met mijn afstudeerscriptie. Dus stap 1 jaar over. Dan kom ik weer terug. Want vind KPN als het er is en werkt toch wel de beste provider. 

Je zou ook nog kunnen kijken naar een andere provider en daar een maandelijks opzegbaar abonnement nemen, kost soms iets meer per maand maar dan zit je er niet een heel jaar aan vast, dan zou je zodra de werkzaamheden rondom glasvezel klaar zijn ‘direct’ over kunnen en hoeft je niet de rest van je contract uit te zitten :)

Reputatie 7
Badge +10

Ja hier heb ik allemaal geen tijd voor en zin in. Ben ook bezig met mijn afstudeerscriptie. Dus stap 1 jaar over. Dan kom ik weer terug. Want vind KPN als het er is en werkt toch wel de beste provider. 

Je zou ook nog kunnen kijken naar een andere provider en daar een maandelijks opzegbaar abonnement nemen, kost soms iets meer per maand maar dan zit je er niet een heel jaar aan vast, dan zou je zodra de werkzaamheden rondom glasvezel klaar zijn ‘direct’ over kunnen en hoeft je niet de rest van je contract uit te zitten :)

 

Je snapt toch dat ze Ziggo bedoelt met die andere providers? Iets anders kan niet zolang die glasvezel aansluiting nog niet gereed is.

Ja ik zit het gewoon even een jaartje uit. Omdat ik nu al weet dat de bouw ook vertraging oploopt bij waar ze moeten zijn en het dus echt nog maanden gaat duren. En ook bij hele grote bedrijven zoals KPN (met alle respect) wanneer iets fout gaat dan kun je je maar beter voorbereiden op murphy's law want dan blijft alles fout gaan. 

Reputatie 7
Badge +11

Ja hier heb ik allemaal geen tijd voor en zin in. Ben ook bezig met mijn afstudeerscriptie. Dus stap 1 jaar over. Dan kom ik weer terug. Want vind KPN als het er is en werkt toch wel de beste provider. 

Je zou ook nog kunnen kijken naar een andere provider en daar een maandelijks opzegbaar abonnement nemen, kost soms iets meer per maand maar dan zit je er niet een heel jaar aan vast, dan zou je zodra de werkzaamheden rondom glasvezel klaar zijn ‘direct’ over kunnen en hoeft je niet de rest van je contract uit te zitten :)

 

Je snapt toch dat ze Ziggo bedoelt met die andere providers? Iets anders kan niet zolang die glasvezel aansluiting nog niet gereed is.

Tuurlijk snap ik dat ze Ziggo bedoeld, ik weet zelf ook wel dat vrijwel alle andere providers over de glasvezel van NetwerkNL leveren.. Maar ook Ziggo biedt maandelijks opzegbare contracten aan.