Welkom op het

KPN Forum

Recent online

Klanten gezocht: heb jij onlangs een sneller internet upgrade gekregen?

Reputatie 7
Badge +12
  • Wijsgeer
  • 1835 reacties

Heeft jouw internet in de afgelopen 5 maanden een upgrade gehad naar een snellere verbinding? Of in technische termen, ben jij van ADSL naar VDSL gegaan? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Graag willen we aankomende week (4-6 april) met enkele klanten telefonisch contact zoeken om erachter te komen hoe deze upgrade is verlopen.

Wat willen wij weten
Steeds meer mensen in Nederland krijgen sneller internet van KPN. Hiervoor moet veel werk worden verzet. Monteurs gaan op pad, modems worden omgeruild en de KPN kasten in de wijk worden aangepast. Dit zorgt ervoor dat het even duurt voordat jouw verbinding sneller wordt gemaakt.

Van klanten die inmiddels een upgrade hebben gehad willen wij daarom graag weten hoe de ervaring is geweest. Hebben wij het goed gedaan of moeten we zaken verbeteren. Met deze informatie kunnen wij onze dienstverlening verbeteren.

Wie zoeken wij?
Wij zoeken klanten die de afgelopen 3 tot 5 maanden een upgrade hebben gehad van ADSL naar VDSL.

Wat gaan we doen?
Als je meedoet aan dit onderzoek dan willen wij je graag bellen. In dit telefoongesprek zullen wij je enkele vragen stellen over je overgang naar sneller internet. Wij zorgen er uiteraard voor dat wij je agenda niet teveel belasten.

Hoe doe je mee?
Stuur een e-mail aan: lab@kpn.com met in de onderwerp regel: interview sneller internet.
Verder verzoeken wij je om in de e-mail je voornaam, achternaam, postcode, huisnummer en telefoonnummer te vermelden.

Heb je nog vragen?
Wil je meer informatie of heb je nog een vraag? Laat het gerust hieronder weten!

7 Reacties

Reputatie 7
Badge +14
Leuke actie! Ik heb wel "netwerkverbeteringen" gehad maar mijn snelheidsupgrade was helaas geannuleerd. Het is trouwens goed dat op deze manier contact met de gemiddelde klant wordt gezocht. 🙂
Reputatie 1
Jullie kunnen beter vragen wie nog steeds geen snel internet heeft.
Ga daar is wat aan doen.
Reputatie 7
Badge +14
Als het gaat over uitstellen van upgrades ben ik ook een van de mensen die teleurgesteld is, echter lijkt het mij hier de bedoeling om de ervaring van klanten in de toekomst te verbeteren en daarvoor zijn klanten nodig die recent een upgrade hebben gehad 🙂

Dit betekend in de praktijk dat mensen zoals jij en ik in de toekomst een soepelere overgang zullen krijgen 🙂
Reputatie 1
Die van mij is langer dan 5 maanden geleden, maar is vlekkeloos verlopen. Er moest door een monteur line-pairing gedaan worden, wat zonder problemen ging. Sinds die tijd dubbele snelheid!
Reputatie 4
Badge +1
Volgens Mijn KPN zou ik op mijn adres als maximum mogen verwachten:
download 80 Mbit/sec
upload 8 Mbit/sec

Mijn gemeten snelheid met de Speedtest
download 65 a 70 Mbit/sec (daar ben ik best tevreden over)
upload 30 Mbit/sec

Kan iemand mij dat laatste uitleggen? Ik zou een veel groter verschil verwachten.
Sterker nog, bij gebruik van Wifi of mijn Powerline adapter heb ik soms hogere upload- dan download snelheden: de uploadsnelheid is altijd rond de 30, de downloadsnelheid is erg afhankelijk van Wifi of Powerline adapter.

Nogmaals, ik ben niet ontevreden, maar kan iemand dit verschijnsel verklaren?
Reputatie 4
Badge +2
makzzz schreef:

Volgens Mijn KPN zou ik op mijn adres als maximum mogen verwachten:
download 80 Mbit/sec
upload 8 Mbit/sec

Mijn gemeten snelheid met de Speedtest
download 65 a 70 Mbit/sec (daar ben ik best tevreden over)
upload 30 Mbit/sec

Kan iemand mij dat laatste uitleggen? Ik zou een veel groter verschil verwachten.
Sterker nog, bij gebruik van Wifi of mijn Powerline adapter heb ik soms hogere upload- dan download snelheden: de uploadsnelheid is altijd rond de 30, de downloadsnelheid is erg afhankelijk van Wifi of Powerline adapter.

Nogmaals, ik ben niet ontevreden, maar kan iemand dit verschijnsel verklaren?

De upload wordt wat minder strak gelimiteerd dan de download. Daar hoor je veel klanten over.
Soms krijg je daardoor dus een stuk hogere upload dan waar je voor betaald - mooi meegenomen.

Met betrekking tot WiFi kan dat liggen aan de band die je gebruikt, het kanaal en hoeveel gebruikers er online zijn op het netwerk. Ook kan bijvoorbeeld een magnetron (bij de buren) van invloed zijn op de stabiliteit van het signaal. Je zal hier over het algemeen overigens minder snel last van hebben op de 5Ghz band op een leeg kanaal. Het nadeel is wel dat 5Ghz sneller sterkte verliest.
Je kan eens spelen met je kanaalinstellingen, het is slim om van te voren te kijken welke kanalen vrij zijn; weet je hoe je dat moet doen?

Die powerline adapters ehhh... Mja, die kunnen last hebben van ruis.
Het ligt ook aan wat voor data ze versturen. Als je bijvoorbeeld kijkt in Devolo Cockpit dan trek ik hier rustig 650MBit/sec over de powerline heen. (Devolo 1200) Ga je een praktijktest doen dan blijkt dat het net boven de 100Mbit uitkomt als je naar buiten gaat. (Getest met 500MBit glasvezel, noot.)
Het blijkt dat Cockpit nauwelijks data overknalt, dat is dus niet representatief. Bij grotere downloads krijg je sneller last van packetloss met die krengen.

Niet dat ik klaag overigens, 100MBit+ in de praktijk halen over de powerline vind ik best netjes. 😛 Heb het slechter gezien zullen we maar zeggen. En het is natuurlijk ruuiimmmm voldoende voor de TV-Ontvangers en Netflix.
Reputatie 4
Badge +1
Liroy schreef:

De upload wordt wat minder strak gelimiteerd dan de download. Daar hoor je veel klanten over.
Soms krijg je daardoor dus een stuk hogere upload dan waar je voor betaald - mooi meegenomen.

Die powerline adapters ehhh... Mja, die kunnen last hebben van ruis.
Het ligt ook aan wat voor data ze versturen. Als je bijvoorbeeld kijkt in Devolo Cockpit dan trek ik hier rustig 650MBit/sec over de powerline heen. (Devolo 1200) Ga je een praktijktest doen dan blijkt dat het net boven de 100Mbit uitkomt als je naar buiten gaat. (Getest met 500MBit glasvezel, noot.)
Het blijkt dat Cockpit nauwelijks data overknalt, dat is dus niet representatief. Bij grotere downloads krijg je sneller last van packetloss met die krengen.

Ik dacht dat bij ADSL de download standaard 10x sneller was dan de upload, maar die vaste verhouding heb ik bij nader inzien niet terug kunnen vinden. Dus ADSL blijkt minder asynchroon dan ik vermoedde.

Volgens mij heb ik sinds kort ook Devolo 1200, mijn download is tov bedraad gehalveerd naar 30 MBit, de upload iets gedaald naar 20 Mbit. Ik vermoed dat ze op verschillende groepen zitten en ik heb geen randaarde in mijn kamers. Hiervoor had ik veel oudere Devolo's, waarmee de downloads schrikbarend laag waren, ik dacht nog geen 10 MBit. Dus ik ben er toch op vooruit gegaan.

De Wifi is hier in Rotterdam-C schrikbarend, ik heb hier veel stoorzenders, niet binnenshuis maar in de omgeving. Draadloze muizen, toetsenborden en deurbellen hebben een bereik dat in centimeters uitgedrukt moet worden. Soms valt de Wifi helemaal weg maar meestal haal ik een snelheid van 30 a 40 MBit.

Maar goed, al met al ben ik best tevreden, volgende week ga ik mijn tweede ITV ontvanger installeren op mijn Powerline adapter, hopelijk werkt dat ook goed.