Vraag

Korte onderbreking internet of toch iets anders?

  • 20 March 2019
  • 15 reacties
  • 571 keer bekeken

Beste lezer,

19 dagen geleden heb ik een vraag gesteld over een korte onderbreking van het internet.
ik dacht de oorzaak gevonden te hebben in een rare instelling van mijn witte wifiversterker.
Maar helaas is het niet opgelost. Het lastige is dat de kennelijk korte onderbrekingen zich regelmatig voordoen, maar niet zo vaak dat je erop kunt wachten.....

mijn router, een experiabox v9, staat in de woonkamer op een kast in vrij zicht. Mijn wifiversterker is met een 20 meter kabel verbonden aan de wifiversterker en staat in dezelfde kamer aan de andere zijde.
Ik heb aan mijn wifinetwerk 3 computers hangen, 2 in de woonkamer en 1 op de eerste verdieping.
Wij werken verder met 2 ipads en 2 telefoons.
Verder heb ik internetradio via een bluesound streamer en een draadloze printer die op wifisignaal staat.

Over het algemeen heb ik constante verbinding, behalve op de radio, de ipad en de printer.
De printer gebruiken we af en toe. Maar als we hem moeten gebruiken is hij tegenwoordig niet zichtbaar op het netwerk, dan wel geeft de computer aan dat deze “off line staat.” De printer zelf geeft aan dat deze is verbonden, maar als je deze gaat bedienen zegt de printer dat deze geen verbinding heeft. Opnieuw verbinden werkt niet. Hij blijft off line. Alleen als ik de modem uitschakel en opnieuw opstart, sluit de printer zich automatisch weer aan en doet hij het weer.

De radio houdt er af en toe mee op. Meestal kan ik door een opdracht via de ipad de radio weer aan de gang krijgen. Via de ipad krijg ik eerst een waarschuwing dat er geen netwerkverbinding is. (De streamer is bedraad aangesloten aan de wifiversterker) Maar door de app opnieuw de streamer te selecteren, krijg ik meestal weer verbinding. Soms moet ik echter de router herstarten om weer contact te krijgen.

De ipad geeft vaak aan ( het meest bij teletekst overigens) dat er geen verbinding is. Maar meestal herstelt zich dat na enkele seconden.
Als ik applemusic afspeel via een bluetooth koptelefoon valt soms de verbinding weg. Die krijg ik dan niet meer terug tenzij ik de modem opstart.

Ik heb de kpnservicelijn gebeld, die een harde reset hebben uitgevoerd, maar geen bijzonderheden hebben kunnen vinden. Het verhaal lijkt mij te omslachtig om dit nogmaals via de servicelijn aan te kaarten. Zoals al gezegd, het lastige is dat de kennelijk korte onderbrekingen zich niet zo vaak voordoen, dat je erop kunt wachten.....

Zijn er wellicht nog mogelijkheden die, buiten het zelf opstarten, het resetten, het nakijken van de kabels, mogelijk zijn?

(ik hoop niet dat de vraag te lang is....)

15 reacties

Reputatie 7
Nee, geen onderbreking van Internet, maar waarschijnlijk een slecht functionerende Experia WiFi. Helaas zijn er heel veel abonnees die problemen ondervinden met de Experia WiFi, maar de vraag is wanneer KPN gaat komen met oplossingen want wat dat betreft blijft het ijzig stil. De wifi van de V9 is overigens uitgezet bij het in gebruik nemen van die Experia WiFi.
Dank voor de reactie! (maar het klinkt niet bemoedigend! 🙂)
Begrijp ik het goed dat bij aansluiting van de wifiversterker ( wit, dus oud model) de wifi van de v9 wordt uitgeschakeld? Dat lijkt mij ( als leek op netwerkgebied ) vreemd, omdat deze versterker door KPN in eerste aanleg werd aangeboden om het wifigebied uit te breiden, bv naar de eerste verdieping.)

overigens ( voor zekerheid nog even vermeld). De streamer is bekabeld aangesloten en valt dus ook regelmatig uit met als meding dat er een netwerkonderbreking was) Kan daar ook een wifiverbinding oorzaak van zijn?
Reputatie 7
Nee, de KPN WiFi "versterker" zet de wifi van de Experia Box niet uit.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat je een Experia WiFi gebruikte, maar dat blijkt een foute aanname en ik heb er zo te zien ook volledig overheen gelezen, je vermeldt zelf al dat je een witte wifiversterker gebruikt.
Het verandert wel een heleboel en met de KPN WiFi "versterker" zou ik eigenlijk geen problemen verwachten.

Dit zou dan eigenlijk duiden op een probleem met de V9 zelf.
Ik hoop dat KPN snel zal reageren om je hierbij verder te helpen.
Reputatie 7
Badge +28
Hoi euko, balen dat het probleem nog steeds bestaat. Is het mogelijk te testen zonder de WiFi versterker? Qua afstand snap ik dat het niet echt ideaal is. Het is mij alleen nog niet duidelijk of dit probleem zich alleen voordoet op apparaten die draadloos/bekabeld op de versterker zijn aangesloten. Als de versterker defect is kun je die via garantie vervangen voor een nieuwe. Als er ook problemen zijn op de Experia Box ruilen we die om voor een nieuwer model.
Dank voor het antwoord! Bij ons is de setupbox van de tv en de bluesound streamer bekabeld aangesloten aan de wifiversterker. Ik kan de 20 meter kabel die nu tussen de router en de wifiversterker zit wel voor een test rechtstreeks aansluiten aan één van de apparaten, maar dan moet het net zijn dat de storing zich voordoet tijdens die test. Wel heb ik eerder geprobeerd op de bluesoundstreamer via wifi te verbinden. Dat gaf steeds ook uitval. En de wifiversterker via wifi met de v9 te laten communiceren gaf frequente verbindingsproblemen, zoals beeldstoringen bij de tv.
Verder ga ik ervan uit, ( maar nogmaals, ik ben leek 😏) dat als de versterker niet goed is, de v9 deze wifi in stand zou moeten houden. (Ter aanvullende info: 1. de afstand in rechte lijn tussen de v9 en de versterker is ongeveer 7 meter. Ter aanvullende info 2: De printer is een wifiprinter en staat recht tegenover de v9.

Ik ga vanavond even kabels wisselen....
Reputatie 7
Badge +28
Problemen die zich af en toe voordoen zijn de vervelendste 😞 7 meter is niet heel ver dus ik zou ook verwachten dat de V9 dat wel kan overbruggen. Heb je al wat kunnen testen?
sinds de laatste twee dagen is de enige uitval het zoeken naar verbinding door mijn ipad (pro) geweest. Het is een kort bericht met name als ik de teletextpagina open.
Verder zijn andere verbindingen in stand gebleven. Inderdaad, het probleem met af en toe wegvallen is bijna niet te traceren! Lastig!
Reputatie 7
Badge +28
We kunnen met een andere Experia Box gaan testen. Ik kan een omruilafspraak maken voor de V9. Je kunt de Experia Box dan omruilen op een servicepunt in de buurt Zal ik dat in gang zetten? Ik kan niet helemaal inschatten hoe goed of slecht het op dit moment werkt. Als je het wat langer wil aankijken is dat ook prima.

Als de problemen dan blijven bestaan na het omruilen van de Experia Box is het aannemelijk dat het toch in de WiFi Versterker zit. Dan is het mogelijk gebruik te maken van garantie.
Dank voor het aanbod! Aangezien ik al langer deze klachten heb, maak ik graag gebruik van het aanbod tot omruilen. Als de klachten dan nog bestaan, kan ik kijken of ik in aanmerking kom voor garantie maar volgens mij is deze net of net geen twee jaar. Maar als het blijft bestaan kan ik eventueel een nieuwe kopen.
Reputatie 7
Badge +28
Prima, dan gaan we dat proberen. De nieuwe Experia Box (plus een gratis switch, omdat de box maar 3 ethernetaansluitingen heeft) ligt vanaf morgen klaar bij een Bruna in de buurt. Alle informatie wordt per sms verstuurd. Wacht morgen even het 2e sms'je af, die ontvang je zodra het servicepunt het pakket heeft ontvangen.

Ik hoop dat dit het probleem oplost, laat maar weten!
Wouw, wat een service.
Ik laat weten wat het resultaat is.
Reputatie 7
Badge +28
@euko: We zijn een klein weekje verder. Ik ben benieuwd, hoe bevalt de nieuwe Experia Box? En is het probleem daarmee ook opgelost?
De nieuwe experiabox bevalt uitstekend tot heden!
Ik kreeg de box al de volgende dag geleverd en de aansluiting ging vlekkeloos! Ik kreeg meteen het gevoel dat de verbinding sneller (reactiever) was. Mijn gevoel is dat de verbinding stabieler is en heb het gevoel dat alles sneller reageert. Of het kan weet ik niet, maar ook de televisie geeft sneller beeld en er zijn geen korte beeldstoringen meer. Dus super tevreden!
(De speedtest van de KPN site geeft een draadloze snelheid van 93-90 op een 100/100 verbinding. Volgens mij is dat heel goed)

Wel heeft sinds de installatie van de v10a de bluesound 2x het contact verloren. De laatste keer was gisteravond, terwijl ik zelf via wifi met internet was verbonden. Er was geen probleem met deze internetverbinding. Dus de oorzaak zit dan in de wifi versterker of de bluesound zelf. Alhoewel de verbinding wel stabieler en reactiever aanvoelt, denk ik daarmee toch dat de v9 wellicht niet de oorzaak was van de onderbrekingen van de bluesound. Zoekend naar antwoorden op internet lees ik ook wel zowel bij de bluesound, de versterker en de v9 van ervaringen met onderbrekingen. Als de frequentie niet meer wordt, houd ik het op opgelost.

(ik ga nog wel proberen om de versterker er tussenuit te halen en de bluesound rechtstreeks op de verdeelbox aan te sluiten. Kijken of de invloed van beide wifi-apparaten misschien nog een oorzaak is. )

Al met al ben ik blij met de door jullie verleende service en het meedenken! Ik vind dit echt klasse!
Reputatie 7
Badge +28
Ik word enthousiast van je reactie, dit klinkt heel goed! 🙂 Mooi Speedtest resultaat.

Het signaal van de Bluesound lijkt alleen nog niet heel veel verbeterd. Ik heb op hun supportfora gezocht en kom van alles tegen. Daardoor is het lastig om te achterhalen wat bij jou gaat werken. Iets wat vaak wordt genoemd is de IGMP optie (bv NO PLAYERS DETECTED). Standaard staat dit ingeschakeld in de WiFi versterker, je kunt dit controleren op de webinterface onder Geavanceerde instellingen.

UPnP wordt ook genoemd. Ik weet niet zeker waarom dit invloed zou hebben maar dit kun je inschakelen in de Experia Box (wachtwoord op de sticker op de achterkant) > Network > UPnP.

Als je nou toch problemen blijft houden is het misschien een idee ondersteuning te vragen aan Bluesound. Ik begrijp dat bij verschillende van hun apparaten een mogelijkheid is ingebouwd voor support, de relevante logs worden dan direct opgestuurd. Dan hoor ik graag wat daar uit komt!
Dank voor de tips en het mee zoeken! De IGMP optie stond aan. De UPnP heb ik nu ingeschakeld.
we wachten nu verder af. Zijn er verder ontwikkelingen, laat ik het weten!

Reageer