Beantwoord

Korte onderbreking internetverbinding.

  • 1 March 2019
  • 8 reacties
  • 388 keer bekeken

Ik heb een experiabox v9 en een wifiversterker van KPN. De wifi-versterker is door middel van een 20 meter lange cat-5e utpkabel aangesloten op de experiabox. Beiden staan in dezelfde ruimte op een afstand van zo’n 9 meter.

ik luister internetradio via een bluesound node2, die bekabeld is aangesloten op de wifiversterker. Op ongezette tijden, soms meermaals per dag, wordt de verbinding verbroken met als gevolg dat er geen radiosignaal wordt doorgegeven. Als ik de verbinding via de ipad controleer, geeft deze aan dat er sprake is van een wegvallende verbinding. Breng ik deze opnieuw tot stand dan doet de streamer het gewoon. (Het lastige is dat de streamer na uitval niet vanzelf weer verbinding zoekt)

Er is dus sprake van een korte onderbreking van het internetsignaal. Deze ervaar ik ook bij gebruik van de ipad en pc. Regelmatig krijg ik een popup die aangeeft dat er geen internetsignaal is. Direct daarna heb ik weer gewoon verbinding.

Via KPN zijn alle testen doorgelopen. Router en versterker staan in de default-stand. Alles is gereset en opnieuw gestart. Via de hulplijn KPN is een harde reset uitgevoerd. Bij doormeting op afstand kunnen geen onregelmatigheden worden vastgesteld.

Aangezien de onderbrekingen op ongezette tijden plaatsvinden, zeer kortdurend zijn en niet veelvuldig lijkt een bezoek van een monteur ( die ik op eigen kosten kan laten komen) mij althans niet echt zinvol. Immers de internetverbinding op zich functioneert goed. (Snelheid, verbindingen)

ik lees in forumberichten van KPN dat dat meer voorkomt. Helaas staan er geen oplossingen bij. Zijn er nog tips? Dank alvast.
icon

Beste antwoord door euko 2 March 2019, 11:31

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Hoi @euko ,

Die wegvallende radio zit dus nu op de wifiversterker aangesloten. Kun je die ook (tijdelijk) testen door hem rechtstreeks op de v9 aan te sluiten?
Dit is om te kijken of versterker mis gaat of wellicht zelfs al bij de v9.
Wat voor wifi versterker is het trouwens? Een witte of een zwarte?
Dank voor de reactie. Dat omwisselen is wat lastig omdat het ongeregeld voorkomt èn omdat dan mijn tv setup box niet is aangesloten. Maar ik kan he gedurende de daguren wel eens uitproberen

de versterker is de witte uitvoering, type 001.007.84)
Reputatie 2
Badge
Dank voor de reactie. Dat omwisselen is wat lastig omdat het ongeregeld voorkomt èn omdat dan mijn tv setup box niet is aangesloten. Maar ik kan he gedurende de daguren wel eens uitproberen

de versterker is de witte uitvoering, type 001.007.84)


Inderdaad wat @Erwin_ zegt even direct op de V9 aansluiten dus niet draadloos.
Eventueel als het blijft bestaan en je hebt alles al geprobeerd. Dan zou je op de experia box in kunnen loggen en dan naar het tabje status gaan.
Als dat lukt laat even weten hoeveel FEC/CRC fouten je hebt. Als er teveel fouten gegenereerd worden dan zou je via de klantenservice een ASW verbetering aan kunnen vragen.
dank. Voor de helderheid of voorkomen misverstand, de streamer is ook nu níet draadloos aangesloten. Ik kan hem bedraad aansluiten door de aansluiting van de versterker te verplaatsen naar de streamer.
De controle op fouten door in de e.b. In te loggen is een goede tip. Daar heb ik niet aan gedacht!
Op die witte versterker kun je meerdere apparaten bedraad aansluiten. Soms willen apparaten elkaar in de weg gaan zitten met allerlei gekke symptomen. Daarom zou het heel tof zijn als het je lukt om die set tijdelijk rechtstreeks op de v9 te proberen.
Een andere optie zou zijn om alles (tijdelijk) zo sober mogelijk te maken.
Eerst alles uitzetten ( om ip conflicten te voorkomen) en dan deze volgorde van aanzetten:
Experia box -> Wachten tot alle lampjes branden -> Wifi versterker -> wachten tot de lampje branden -> vervolgens alleen de bluesound aansluiten.

en dit een tijdje testen. Als alles stabiel is telkens een ander apparaat bijsteken. Net zo lang tot het fout gaat, dan heb je het apparaat te pakken wat (misschien) de verbinding terroriseert.

Let wel, dit is een aanname. Maar het is een mooie methode om zaken uit te sluiten.
Op mijn wifi-versterker is naast de bluesound de setupbox van kpn aangesloten en een apple-tv. Als de bluesound speelt staan de andere apparaten uit. Het vreemde is, dat ik op de andere apparaten geen onderbrekingen hoor. (Deze staan overigens alleen soms in de avond aan, terwijl de bluesound speelt als de tv uit is.)
In het statusoverzicht zie ik geen termen als FEC/CRC. Ik zie onder status/user interface wel staan “error packets recieved/send”. Het getal erachter is 0.
overigens heeft KPN gisteren en zg harde reset toegepast.

Ik zal morgen de andere apparaten ontkoppelen en de bluesound rechtstreeks op de v9 aansluiten.
Dank alvast voor de voor mij zinvolle adviezen!
Vooralsnog ga ik ervan uit dat de oorzaak lag in de wifiversterker.
ik wilde inloggen in de versterker, conform de gebruiksaanwijzing ervan.
De toegang was echter niet mogelijk. Het uitschakelen van de versterker en opnieuw opstarten veranderde dit niet. Alle kabels losgetrokken en weer bevestigd. Uiteindelijk na het indrukken van de resetknop gedurende meer dan 15 seconden knipten de lampjes in andere kleuren aan. Daarna kon ik weer inloggen.
Het logbestand gaf errors aan, maar alleen op de dag van inloggen. (02-03, 00.05)
ik heb voor zekerheid de fabrieksinstellingen gereset. (Hoewel ik aan de instellingen nooit iets heb veranderd)
Hoewel ik nu nog niet kan zeggen, dat het nu niet meer voorkomt, is de radio sinds de reset nog niet gestopt en ga ik er vooralsnog van uit, dat het mogelijk daaraan heeft gelegen. Dus mijn vraag mag worden afgesloten en dank voor het adviseren!
Dank voor de update! Ik ben blij dat je oorzaak gevonden lijkt te hebben! Mocht er toch nog iets gaan haperen of je hebt andere vragen, weet je mij te vinden!