KPN Box 12

  • 26 June 2020
  • 15 reacties
  • 12694 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +24

Ook ik heb de KPN Box 12 mogen ontvangen. Eigenlijk vorige week donderdag al, maar je weet hoe dat gaat met bezorgers: die komen precies als er ff 5 tellen niemand in huis is. Maandagmiddag was die er dan alsnog.

KPN Box 12 met adapter en muurbeugel. Wat gelijk opvalt: deze muurbeugel klikt niet vast aan de box. Als je de box dus op tafel zet valt de muurbeugel er zo vanaf. De schroefgaatjes zitten op dezelfde afstand als bij de Experiabox v9. Ik kon hem dus aan dezelfde schroeven hangen. Ik heb de schroeven wel vast gedraaid. Zodat als je box van de muur pakt de beugel nu blijft zitten. Dat … is iets praktischer dan de box met beugel en al van de muur af halen.

Hij hangt 🙂 Aansluiten is eenvoudig, gewoon stekkertjes omsteken, kan haast niet fout gaan.

Er is geen aan/uit knop, heeft de Experiabox v9 ook niet overigens, gewoon stekker in het stopcontact en gaan.

Opstarten …

Klinkt misschien gek, maar dat zwarte kunststof waarvan de box gemaakt is, is snel vuil. Het is niet glad, elk stofje blijft er aan hangen. Zoals je ook wel aan mijn foto kunt zien. Elke vingerafdruk, elke veeg zie je.

Eenmaal opgestart doet alles het gewoon weer. Er is eigenlijk niets aan, zo’n nieuw modem. Wat moet je ermee? :wink:

Maar goed … van binnen is die een stuk interessanter.

Ik heb een 2de router: pfSense. Afgezien van de tv ontvangers zitten al mijn apparaten daar achter. Vanaf een computer achter de 2de router de webinterface van de KPB Box 12 op http://192.168.2.254 bereiken levert dit op:

Je word doorgestuurd naar mijnmodem.kpn. En deze domeinnaam is niet bekend op de DNS server van mn 2de router. Dus deze maar even handmatig aangemaakt.

En vervolgens:

Inloggen gebeurt met het admin wachtwoord wat achterop de box staat. Na het inloggen verplicht een eigen wachtwoord instellen.

En dan ingelogd.

Aan de linkerkant staan de verbonden apparaten. Mn eigen router dus en 2 tv ontvangers. Rechts 2 telefoonlijnen. In de midden Wifi. Instellingen normaal wifi netwerk:

Ziet er naar uit dat da niet gescheiden kan worden. Je kunt wel 5 Ghz uitzetten. Of juist 2,4 Ghz uitzetten.

Vervolgens het gastennetwerk. Daarvoor staat 2 velden op het startscherm. Het nut daarvan ontgaat mij. Als ik op het linkse veld klik krijg ik dit:

In de adresbalk zie ik “2,4Ghz” staan. Maar de instellingen van ook het 5 Ghz netwerk worden getoond. En het kan wel gescheiden worden zo lijkt het. Je kunt 2 namen voor de 2,4 en 5 Ghz netwerk invoeren. Het rechtse veld op het startscherm levert echter een zelfde plaatje op:

Er staat “5Ghz” in de adresbalk, maar verder lijkt alles hetzelfde. Vreemd...


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Ik dacht nog even in te loggen vanuit een 2de prive venster:

Ok … je kan dus maar 1x ingelogd zijn. Beetje vervelend. Als je dus op 1 apparaat ingelogd bent, kun je op een ander apparaat niet inloggen. Dat eerste apparaat word na verloop van tijd automatisch uitgelogd … maar toch … als je ff niet meer weet waarop je ook al weer ingelogd bent zal je op zoek moeten gaan of geduld moeten hebben :expressionless:

Inloggen vanaf de mobiel ziet er ook goed uit.

Gisteren althans... vandaag werkt die iets minder goed mee.

En…

 

Reputatie 7
Badge +24

Port forwarding. Op mn 2de router heb ik een vpn server draaien op poort 1194. Om deze vanaf 4G op mn mobiel te kunnen bereiken had ik op de Experiabox v9 een port forwarding ingesteld. Dat ga ik hier dus ook doen. Op het startscherm klik ik dus op het vlak van de 2de router:

En dan krijgen we dit:

Een geschikt icoontje voor 2de router ontbreekt in het dropdrown menutje:sweat:

Apply. En ook op Reserve IP geklikt. Vervolgens tabblad Port forwarding.

Add.

En vervolgens nog een keer Apply.

En het werkt. 

Uiteraard. Ik had nie anders verwacht :wink:

NAT loopback / hairpining werkt ook goed. Ook via WiFi blijft de VPN connectie het probleemloos doen.

Reputatie 7
Badge +16

Er is geen aan/uit knop, heeft de Experiabox v9 ook niet overigens, gewoon stekker in het stopcontact en gaan.

Goede review @Nick83! Met alle gegeven reviews hier laat ik de mijne achterwege. Ik heb alleen een aandachtspuntje, je geeft aan dat er geen aan/uit knop is, maar die is er wel degelijk. Druk is op het witte knopje achterop.

Reputatie 7
Badge +24

Dat is reset toch? Ik heb er niet goed naar gekeken :joy:

Reputatie 7
Badge +16

Dat is reset toch? Ik heb er niet goed naar gekeken :joy:

Nope, is de standby button in dit geval. Althans bij mij gaat die indrukt aan en uitgedrukt komt de knop naar voren en gaat de box uit. Het is geen force reset in ieder geval. 

 

Reputatie 7
Badge +21

Dat is reset toch? Ik heb er niet goed naar gekeken :joy:

Nee, reset is het gaatje er vlak boven :nerd:

Reputatie 7
Badge +16

Zie hierboven de afbeelding. ;)

Reputatie 7
Badge +21

Goede review @Nick83! Met alle gegeven reviews hier laat ik de mijne achterwege. 

Inderdaad Chris, na deze prima review van @Nick83 en ook dit andere topic van @Alpha89 is het gras al aardig voor onze voeten weggemaaid. Ik ga me de komende dagen verder verdiepen in de web-interface.

Reputatie 7
Badge +16

Inderdaad Chris, na deze prima review van @Nick83 en ook dit andere topic van @Alpha89 is het gras al aardig voor onze voeten weggemaaid. Ik ga me de komende dagen verder verdiepen in de web-interface.

Niet heel erg, heb het echt ontzettend druk en ben blij dat '’het gras in deze al gemaaid is'’. Hoef ik me inderdaad alleen nog maar te richten op het uitspitten van de web-interface. Al stelt het ook niet gek veel voor. Vind het alleen al ontzettend handig dat ik mijn apparaten op basis van ip een naam en plaatje kan geven, scheelt mij een hoop zoekwerk.

Reputatie 6
Badge +3

Goed topic @Nick83 !

Het is inderdaad een vingerafdrukmagneet!

 

Ook herkenbaar dat je maar een keer mag inloggen.

Reputatie 7
Badge +16

Goed topic @Nick83 !

Het is inderdaad een vingerafdrukmagneet!

@Alpha89 
Gelukkig hebben we daarvoor een microvezel doek en een klein beetje schermreiniger. Het aantal keer dat je het modem van de muur moet tillen zou bijna nihil moeten zijn.

Reputatie 6
Badge +3

Goed topic @Nick83 !

Het is inderdaad een vingerafdrukmagneet!

@Alpha89 
Gelukkig hebben we daarvoor een microvezel doek en een klein beetje schermreiniger. Het aantal keer dat je het modem van de muur moet tillen zou bijna nihil moeten zijn.

Haha inderdaad! Hij is goed gepoetst na het ophangen 🤓!

Reputatie 1

krijgen vaste klanten ook zo een nieuw KPN Box 12  gratis toegestuurd? 

Reputatie 7
Badge +24

krijgen vaste klanten ook zo een nieuw KPN Box 12  gratis toegestuurd? 

Niet zomaar. Maar wel als uw huidige box verouderd is. Ouder dan de v10 dus. Als u dan de WiFi Manager doet, dan krijgt u de KPN Box toegestuurd. 

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @Ed Mo , welke Experia Box heb je nu? Alleen als het modem stuk gaat of deze verouderd is, wordt deze gratis vervangen. De kans is heel groot dat het dan een KPN Box 12 wordt.