KPN Box 12 uitleg en video's

  • 29 June 2020
  • 42 reacties
  • 18035 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

42 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Kan best, maar het gaat me ook een beetje om het principe. Als ik het hele contract op zeg en daarna een nieuw contract aan ga, dan krijg ik de nieuwste apparatuur. Als trouwe klant krijg ik niets. En dáár zit wel wat scheef.

U hoeft ook niet te krijgen, want u heeft het al.

 

Nee hoor, ik heb een oudere versie van de Experiabox, als nieuwe klant krijg je de nieuwste versie. Iets wat ik als bestaande klant absoluut niet ga krijgen van KPN. Ik hoef dan toch niet uit te leggen dat je als bestaande klant die het contract verandert/verlengt (m.a.w. een nieuw contract aan gaat) achtergesteld wordt op nieuwe klanten?

Het gaat erom dat u de apparatuur heeft waarmee u gebruik kunt maken van de diensten die afneemt. Daar betaald u immers voor, voor internet en tv.

Reputatie 3
Badge +1

Betaal je als nieuwe abonnee geen aansluitkosten? Dus helemaal gratis is het ook weer niet. Als goed is kun je na je contract periode gewoon per maand opzeggen. Ik denk dat als je opbelt om op te zeggen met deze reden dat ze je wel een nieuwe modem opsturen. Alhoewel providers niet staan te springen om nieuwe apparatuur wat nog in testfase zit naar klagende gebruikers op te sturen (zeg niet dat jij dat bent ...). Waarvoor heb je wifi 6 nodig als ik mag vragen? 

Reputatie 7
Badge +24

Betaal je als nieuwe abonnee geen aansluitkosten? Dus helemaal gratis is het ook weer niet. Als goed is kun je na je contract periode gewoon per maand opzeggen. Ik denk dat als je opbelt om op te zeggen met deze reden dat ze je wel een nieuwe modem opsturen. 

Vroeger werkte dat wel ja... tegenwoordig zijn er 10tallen mensen per dag die bellen om nieuwe apparatuur en daarbij dreigen met opzeggen. En dan werkt dat niet meer zo. KPN weet ook wel uit ervaring dat 9 van de 10 mensen toch niet overstappen. Die ene die dat wel doet: jammer dan.

Reputatie 2

De box 12 kan ik alleen benaderen met 1 pc (Mac) via een WIFI verbinding. Als ik een windows 10 pc of een iPad probeer dan krijg ik geen verbinding maken met mijnmodem.kpn.

Als ik de mac via ethernet achter een switch zet (Een router geschakeld als switch en AP dus met het zelfde DHCP domein als de wifi van de box 12) dan is de box 12 ook onbereikbaar.

Als ik via WIFI en het 2e AP de Box 12 benader dan gaat het weer wel.

Wat is hier aan de hand? Waarom niet via een andere verbinding en apparaten?

Reputatie 2

De box 12 kan ik alleen benaderen met 1 pc (Mac) via een WIFI verbinding. Als ik een windows 10 pc of een iPad probeer dan krijg ik geen verbinding maken met mijnmodem.kpn.

Als ik de mac via ethernet achter een switch zet (Een router geschakeld als switch en AP dus met het zelfde DHCP domein als de wifi van de box 12) dan is de box 12 ook onbereikbaar.

Als ik via WIFI en het 2e AP de Box 12 benader dan gaat het weer wel.

Wat is hier aan de hand? Waarom niet via een andere verbinding en apparaten?

Met de hulp van de uitleg van  @Nick83 heb ik de oplossing gevonden. Op elk apparaat hed ik de DNS ingesteld zonder de router er bij te vermelden. De oplossing is om bij de DNS instellingen of alles op automatisch zetten of 192.168.2.254 bovenaan zetten. Dan kan je nog steeds je eigen favoriete DNS er bij zetten.

KPN introduceert de KPN Box 12. De nieuwste generatie modem van KPN is: duurzamer, sneller en gebruiksvriendelijker. Ook maakt de Box 12 gebruik van de nieuwste wifi technologie: Wifi 6. KPN is daarmee het eerste telecombedrijf in Nederland dat Wifi 6 opneemt in zijn eigen modem.

KPN Box 12 installeren 
Het begint natuurlijk allemaal bij de installatie van de KPN Box 12. Daarover vind je hier in dit topic geen informatie. Je kunt dan het beste op de kpn-site terecht voor: KPN: Internet, TV en Vast bellen installeren

KPN Box 12 gebruiksvriendelijke interface
Met de nieuwe Box 12 kun je heel makkelijk je modem beheren en instellingen aanpassen. Zo kun je bijvoorbeeld eenvoudig poorten openzetten en toekennen aan een apparaat of programma. Wil je weten wat er allemaal mogelijk is en hoe je dat doet? Hieronder vind je een aantal onderwerpen die je verder kunnen helpen. In de video's leg ik het je stap voor stap uit. 

 

Eerste gebruik

Eerste keer inloggen op de KPN Box 12

WiFi instellen op de KPN Box 12

 

WiFi

WiFi instellen op de KPN Box 12

Wifi kanaal wijzigen (Coming Soon) 


Port Forwarding
Port forwarding kan nuttig zijn voor speciale programma’s op het netwerk. 

uPNP Instellen
Poort Forwarding instellen (Coming soon) 

 

DHCP

DHCP Binding (Coming Soon)

 

Ook interessant om te lezen:

  • [Technisch]Eerste blik op de KPN box 12 - Een volledige rondleiding met een technische uitleg over de geavanceerde functionaliteit van de KPN Box. 
  • Installatie ervaring van de KPN Box 12 - Uitgebreide installatie ervaring van de KPN Box 12 in het thuisnetwerk van @Nick83. De praktische aanpak kan eventueel bij jou thuis ook nuttig zijn, zeker een aanrader om te lezen als je vastloopt! 

Heb je vragen, opmerkingen of behoefte aan nog meer (video)uitleg? Schrijf hieronder een reactie! :) 

 

na lange tijd bleek een kpn itv ontvanger te oud en deed het niet meer. kpn stuurt een nieuwe op met wat levertijd, maar tijdens dat telefonisch onderhoud gaf de kpn medewerker aan dat mijn experia h200n wel veel te oud is. hij stuurt een nieuwe. is dat wel mooi, gelijk de box 12, maar punt is dat alles nu in het thuisnetwerk perfect werkt , het standaard 192.168.2 netwerk van de experia is gewoon een linknet naar een sonicwall fw, met daarachter vele vlans, content filters, thuis kantoor netwerk, qos, vpn  tunnels, itv boxen en nog een analoge telefoon… punt is dat ik mij wel zorgen maakte dat mijn pub ip zal veranderen, die is nl gewhite list met de kantoor vpn’s. (en dat duurt ff om dat om te zetten). ook de procedure dat je de oude moet loskoppelen meenemen naar ophaalpunt, en dan geen internet tijdens dit proces, plus het gevaar  van een kapotte meekrijgen. nah, toch maar gedaan, ding opgehaald. heel mooi, de ophang beugels hebben dezelfde steek maat , kon gelijk ophangen, kabeltjes erin en draaien. dhcp scope iets aangepast, andere dns erin en het werkt gewoon. port fw terug en tunnels zijn weer up. ip’s veranderen niet.

het kan dus wel, makkelijk omwisselen. nooit gedacht (teveel meegemaakt in verleden). mooi gedaan kpn!

 

 

Reputatie 1

Hallo @reinventor , er is niets mis met de modems vanaf de V8 t.e.m. de V10a, dat de Box12 toevallig ook Wifi6 heeft doet daar niets aan af.

99,99% van de apparatuur kan nog niet met wifi6 overweg, dus zo'n gemis is dat ook niet.

Ik zag vorige week toevallig dat een bekend modem-merk ook wifi6-diongle's op de markt gaat brengen, dus de apparatuur komt ook nog maar net op gang en staat nog in de kinderschoenen met de nodige kinderziektes erbij. Geen Box, je mist (nog niks).

Trouwens kan iedere klant ook niets eens een Box12 hebben, die werkt niet met 4G buitengebied, werkt ook niet met pairbonding, willen je huidige wifi-spullen blijven werken dan moet je de wifi ax-mode zelfs uitschakelen.

 

@JanD: Maak er maar 75% van, alle nieuwe mobieltjes en tablets draaien inmiddels op Wifi6. Andere apparatuur volgt snel. 

Leuk zo’n uitleg maar ik had hiervoor de v10a versie en die ging stuk met de wifi, en daarvoor in de plaats heb ik dit onding gekregen. Allereerst heb ik te maken met een abuseteam die me telkens overstelpen met een mail dat er poorten open zouden staan of dat de UPnP of DMZ aanstaat. Terwijl er geen poorten openstaan zoals 5353 of dat UPnP of DMZ aanstaat. En nu kan ik niet inloggen want na het geven van mijn wachtwoord krijg ik een Communication error with the Gateway.

En wat ik niet begrijp, als KPN niet wil dat UPnP en DMZ gebruikt worden, waarom dan dit in de modem implementeren. En waarom is er alleen maar dyndns terwijl in v10a meerdere diensten werden aangeboden. Tevens vind ik de werking van die modem belabberd, en omruilen dat kan niet want dat wordt niet goedgekeurd door hogerop. Ik wil graag terug naar de v10a versie die werkte goed en had ik verder geen problemen mee. En sinds ik dit onding heb (14 dagen) heb ik niks dan problemen ermee, beter gezegd KON abuse team heeft er problemen mee. En ik telkens maar uitleggen dat er niets aan de instellingen veranderd is.

Reputatie 7
Badge +24

@GrandM1961 welke instellingen heeft u op de KPN Box gemaakt?

DMZ is voor als je een 2de router achter de KPN Box gebruikt.

Ik heb sinds 1 dag de Box 12, nu al spijt ervan, eerst 1,5 uur met een vriendelijke medewerker aan de telefoon gehangen om alles ingesteld te krijgen, er moest nogal e.e.a. veranderd worden aan instellingen aan de verschillende toestellen in huis, deze konden n.l. het netwerk niet zien. Ik kan redelijk overweg met een computer, maar op afstand problemen herstellen met de in dit geval modem, weinig of geen verstand van computers, dan kom je er niet uit. Daar komt nog bij in en buiten het huis nog tragere verbindingen dan met de oude modem (Experiabox). Heb nu ook weer online de mogelijkheden doorgelopen voor snelheid verbetering, geen succes. Dus maar weer eens bellen, hopelijk komt er een oplossing. Anders 10 euro kwijt (aan huis omruil kosten) en nog tragere verbinding.

Na twee keer met de KPN helpbox aan de telefoon gehangen en gevraagd mij een v10a toe te sturen hebben ze mij een v10 toegestuurd. Die werkt ook en zoals het er nu uitziet is mijn probleem opgelost, tenzij ik weer een bericht krijg van de kpn abuseteam. Ff afwachten nog, die abuse team heb je niks aan met hun standaard mailtjes en doen niets voor je. Zelfs moest ik erg boos worden tegenover de helpdesk, die wilde mij nog even vertellen dat ik geen poorten mocht openzetten. Heb toen geantwoord met wat heb ik aan een router modem als geen poorten mag openzetten terwijl ik de UPnP en de DMZ al niet mag gebruiken. Die V12 is en blijft een waardeloos ding en helemaal wat betreft poorten door laten verwijzen. 
 

Trouwens hoe weet KPN hoe ik mijn wifi noem en de wachtwoorden? Met beide modems de v12 en deze v10 werkte het inloggen op de wifi meteen en heette de wifi op beide apparaten hetzelfde. Dus wat zegt dat over de beveiliging van de KPN modems???????

Reputatie 7
Badge +24

Trouwens hoe weet KPN hoe ik mijn wifi noem en de wachtwoorden? Met beide modems de v12 en deze v10 werkte het inloggen op de wifi meteen en heette de wifi op beide apparaten hetzelfde. Dus wat zegt dat over de beveiliging van de KPN modems???????

De WiFi naam en wachtwoord staat opgeslagen bij KPN op een server. Sluit u een andere Experiabox/KPN Box aan, dan haalt die deze gegevens gewoon op bij KPN.

Ik heb sinds een week deze KPN box. ik merk wel dat de DHCP service van deze box slecht werkt.Soms heb je connectie via de 192.168.2.* reeks (wat de juiste is) , maar soms krijgt je laptop of telefoon een 10.100.*.* adres die beperkter werkt.dat gebeurd zowel bedraad als via de officiele WIFO routers van KPN.Je moet dan vaak op je laptop IPCONFIG / RELEASE uitvoeren om dan weer de juiste Ip-adres te krijgen. Aangezien we ook 2 keer een spanningdip hebben gehad maakt de TV mediabox ook niet voor de eerste keer de juiste connectie (blijft bij 85% hangen). je moet dan de box resetten en opbrengen met alleen de TV connectie, en nadat de TV werkt dan pas alle andere devices.

Reputatie 1

wij hebben al enkele jaren de v10 modem en nu sinds kort 1000 mb internet, bekabelt halen wij gemiddeld 940 up en download, wifi in huiskamer variërend van 340 tot 420 mb download en upload, in de hoofdslaapkamer gemiddeld 200 mb en in een andere slaapkamer is minder maar nog steeds goed, wel hebben we 2 wifi versterkers de witte met 4 lan poorten maar die gebruiken we om apparatuur bekabeld aan te sluiten computers dus bekabeld, dus eigenlijk geen wifi problemen en ons v10 modem doet het dus prima.

Een vraag , is de box 12 ook voorbereid voor smart lampen.

Bij het installeren van mijn smartlampen vind hij wel de lampen maar kan ze niet toevoegen.

Badge +19

@Paul helm Waarschijnlijk kunnen de lampen niet omgaan met het feit dat je de 2.4ghz band en de 5ghz band niet kan splitsen.  Er is een extra wifi netwerk aan boord waarmee dat wel kan. Standaard staat dit uit. Gebruik de 2.4ghz band speciaal voor de lampen. Kunt u hier wat mee?

Reputatie 7
Badge +20

@Paul helm lees in dit topic alles over het instellen van Extra Wifi.