KPN Box 12 uitleg en video's

  • 29 June 2020
  • 42 reacties
  • 17961 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +16

KPN introduceert de KPN Box 12. De nieuwste generatie modem van KPN is: duurzamer, sneller en gebruiksvriendelijker. Ook maakt de Box 12 gebruik van de nieuwste wifi technologie: Wifi 6. KPN is daarmee het eerste telecombedrijf in Nederland dat Wifi 6 opneemt in zijn eigen modem.

KPN Box 12 installeren 
Het begint natuurlijk allemaal bij de installatie van de KPN Box 12. Daarover vind je hier in dit topic geen informatie. Je kunt dan het beste op de kpn-site terecht voor: KPN: Internet, TV en Vast bellen installeren

KPN Box 12 gebruiksvriendelijke interface
Met de nieuwe Box 12 kun je heel makkelijk je modem beheren en instellingen aanpassen. Zo kun je bijvoorbeeld eenvoudig poorten openzetten en toekennen aan een apparaat of programma. Wil je weten wat er allemaal mogelijk is en hoe je dat doet? Hieronder vind je een aantal onderwerpen die je verder kunnen helpen. In de video's leg ik het je stap voor stap uit. 

 

Eerste gebruik

Eerste keer inloggen op de KPN Box 12

WiFi instellen op de KPN Box 12

 

WiFi

WiFi instellen op de KPN Box 12


Port Forwarding
Port forwarding kan nuttig zijn voor speciale programma’s op het netwerk. 

uPNP Instellen
Poort Forwarding instellen (Coming soon) 

 

DHCP

DHCP Binding (Coming Soon)

 

Ook interessant om te lezen:

  • [Technisch]Eerste blik op de KPN box 12 - Een volledige rondleiding met een technische uitleg over de geavanceerde functionaliteit van de KPN Box. 
  • Installatie ervaring van de KPN Box 12 - Uitgebreide installatie ervaring van de KPN Box 12 in het thuisnetwerk van @Nick83. De praktische aanpak kan eventueel bij jou thuis ook nuttig zijn, zeker een aanrader om te lezen als je vastloopt! 

Heb je vragen, opmerkingen of behoefte aan nog meer (video)uitleg? Schrijf hieronder een reactie! :) 


42 reacties

Reputatie 3
Badge +1

Is het met deze modem ook mogelijk om een isolated ap te maken dmv een ip adres alleen internet toegang te geven? Ik heb nu de v10 en 3 superwifi punten, is het daarmee evt mogelijk? Heb hiernaast ook nog 3 delig mesh netwerk deco m4 van tp link geinstalleerd. Krijg alleen niet voor elkaar om de mesh van tp link alleen internet toegang te bieden.

Reputatie 2

En kunnen we deze modem dan ook aanvragen ipv de huidige V10? Althans ik neem aan dat de nieuwe V12 beter is.

Reputatie 7
Badge +17

Hallo @Raoul4one  en @eacrusher! Leuk dat jullie je vragen hier stellen. Ik hoop dat de community jou een antwoord kan geven, Raoul4one. Wellicht weet @wjb raad?

Eacrusher, Het is niet mogelijk om een V10 om te ruilen voor een Box12. Als jouw V10 niet goed functioneert, dan krijg je hier, zolang de voorraad strekt, een V10 voor in de plaats. Het is een ander modem dat nieuwer is. Beter? Afhankelijk van je eisen natuurlijk. Voor normaal/regulier gebruik (wifi, bekabeld internet en tv) merk je geen verschil. Als je ergens tegenaan loopt, dan horen we het uiteraard graag. :blush:

Reputatie 7

Is het met deze modem ook mogelijk om een isolated ap te maken dmv een ip adres alleen internet toegang te geven? 

Op de V12 is een gastnetwerk in te richten waarmee je gasten van jouw thuisnetwerk af kunt houden maar wel Internet toegang kunt geven. Zij zullen dan wel met de gast wifi van de V12 moeten verbinden want op de "super"WiFi's is dit gastnetwerk niet aanwezig.

Reputatie 2

@Lisa nou ja, ik heb alleen issues dat mijn 4 allen bedrade superwifi schotels niet meer gezien worden in de Thuis App. Volgens die app heb ik nu opeens dus alleen een experiabox. Eerst maanden niets aan de hand en nu zijn ze weg maar ze doen t nog wel… Gezien eerdere ervaringen met KPN en netwerk / WiFi gedoe dacht ik nou ja als we straks toch weer bezig gaan dan misschien meteen ff kijken of we dan ook niet meteen naar de nieuwe experiabox kunnen! Ik ben een zwaardere gebruiker dan alleen wat tv kijken en browsen. En op de super WiFi kan ik geen guest netwerk inrichten dacht ik...

 

Overigens ook wel n beetje suf/flauw van KPN. Dan ga je al je klanten vrolijke berichten laten zien van nieuwe routers die vee sneller zijn, beter bereik hebben, nieuwe techniek, etc. etc. om vervolgens tegen alle huidige klanten te roepen “o ja maar die kunnen jullie allemaal niet krijgen”…. 

Reputatie 7
Badge +24

Is het met deze modem ook mogelijk om een isolated ap te maken dmv een ip adres alleen internet toegang te geven? 

Op de V12 is een gastnetwerk in te richten waarmee je gasten van jouw thuisnetwerk af kunt houden maar wel Internet toegang kunt geven. Zij zullen dan wel met de gast wifi van de V12 moeten verbinden want op.de "super"WiFi's is dit gastnetwerk niet aanwezig.

Op de SuperWiFi's is wel gastennetwerk aanwezig. Kijk maar:

 

Reputatie 7
Badge +24

Is het met deze modem ook mogelijk om een isolated ap te maken dmv een ip adres alleen internet toegang te geven? Ik heb nu de v10 en 3 superwifi punten, is het daarmee evt mogelijk? Heb hiernaast ook nog 3 delig mesh netwerk deco m4 van tp link geinstalleerd. Krijg alleen niet voor elkaar om de mesh van tp link alleen internet toegang te bieden.

Op dat Deco setje kun je ook wel een gastennetwerk aanmaken lijkt me...

Reputatie 7
Badge +24

Overigens ook wel n beetje suf/flauw van KPN. Dan ga je al je klanten vrolijke berichten laten zien van nieuwe routers die vee sneller zijn, beter bereik hebben, nieuwe techniek, etc. etc. om vervolgens tegen alle huidige klanten te roepen “o ja maar die kunnen jullie allemaal niet krijgen”…. 

Dat is marketing. En het werkt goed zo te zien. Maar nu ff de realiteit: uw huidige v10 heeft ook gewoon gastennetwerk. Maar WiFi van de v10 is uitgeschakeld in verband met de SuperWiFi's. Deze SuperWiFi's hebben echter ook gewoon gastennetwerk. Net als bij uw huidige v10 zal ook op de KPN Box 12 de WiFi uitgeschakeld moeten worden voor een goede werking van de SuperWiFi's. Wat schiet je er dus mee op om de v10 om te ruilen voor de 12? Niets.

Reputatie 7

Is het met deze modem ook mogelijk om een isolated ap te maken dmv een ip adres alleen internet toegang te geven? 

Op de V12 is een gastnetwerk in te richten waarmee je gasten van jouw thuisnetwerk af kunt houden maar wel Internet toegang kunt geven. Zij zullen dan wel met de gast wifi van de V12 moeten verbinden want op.de "super"WiFi's is dit gastnetwerk niet aanwezig.

Op de SuperWiFi's is wel gastennetwerk aanwezig. Kijk maar:

 

Klopt, vandaar dat ik ook het woordje dit gebruikte.

Weet overigens dat de cliënts aangesloten op het gastnetwerk van de "super"WiFi's gewoon in het subnet van het thuisnetwerk zitten en dat er dus feitelijk alleen sprake is van STA isolation en eigenlijk niet van een volwaardig gast netwerk op een eigen vlan. Overigens goed genoeg voor een thuisnetwerk.

Reputatie 7
Badge +24

Weet overigens dat de cliënts aangesloten op het gastnetwerk van de "super"WiFi's gewoon in het subnet van het thuisnetwerk zitten en dat er dus feitelijk alleen sprake is van STA isolation en eigenlijk niet van een volwaardig gast netwerk op een eigen vlan. 

Daar veranderd niets aan door een modemwissel.

Reputatie 7

Weet overigens dat de cliënts aangesloten op het gastnetwerk van de "super"WiFi's gewoon in het subnet van het thuisnetwerk zitten en dat er dus feitelijk alleen sprake is van STA isolation en eigenlijk niet van een volwaardig gast netwerk op een eigen vlan. 

Daar veranderd niets aan door een modemwissel.

Klopt, dat heb je mij ook niet horen zeggen.

Reputatie 2

@Nick83 nee, dat is geen marketing… En misschien lees ik het verkeerd maar je toon lijkt een beetje gepikeerd. Het is geen (goede) marketing in dit geval  in mijn optiek. Niet op een forum waar je weet dat het overgrote merendeel van de vaak trouwe klanten  eigenlijk helemaal geen gebruik kunnen maken van deze nieuwe boxen... Als je door het forum zoekt zie je ook dat meer klanten schrijven van “hé, een nieuwere, snellere en betere kpn box met een meer gebruiksvriendelijke interface? Nou die wil ik wel! Dat is een hele gewone vraag lijkt me... 
 

Maar goed…

Zoals je leest ben ik helemaal geen expert dus vandaar dat ik over het gastnetwerk zelf al schreef dat ik dacht dat het nu niet mogelijk was en hopelijk wel met de nieuwe experiabox, maar dat is maar een van de verbeterpunten zo las ik.

Nu blijkt gelukkig in ieder geval dat ik dat gastnetwerk wel met de huidige setup ook kan doen. Althans zodra ik de schotels weer kan vinden want ze zijn opeens ook verdwenen uit de KPN thuis App, hoewel ze t nog wel doen geloof ik… :-).
 

 

Reputatie 3
Badge +1

@Nick83 nee, dat is geen marketing… En misschien lees ik het verkeerd maar je toon lijkt een beetje gepikeerd. Het is geen (goede) marketing in dit geval  in mijn optiek. Niet op een forum waar je weet dat het overgrote merendeel van de vaak trouwe klanten  eigenlijk helemaal geen gebruik kunnen maken van deze nieuwe boxen... Als je door het forum zoekt zie je ook dat meer klanten schrijven van “hé, een nieuwere, snellere en betere kpn box met een meer gebruiksvriendelijke interface? Nou die wil ik wel! Dat is een hele gewone vraag lijkt me... 
 

Maar goed…

Zoals je leest ben ik helemaal geen expert dus vandaar dat ik over het gastnetwerk zelf al schreef dat ik dacht dat het nu niet mogelijk was en hopelijk wel met de nieuwe experiabox, maar dat is maar een van de verbeterpunten zo las ik.

Nu blijkt gelukkig in ieder geval dat ik dat gastnetwerk wel met de huidige setup ook kan doen. Althans zodra ik de schotels weer kan vinden want ze zijn opeens ook verdwenen uit de KPN thuis App, hoewel ze t nog wel doen geloof ik… :-).
 

 

Via de thuis app idd verdwenen. Hoop dat kpn dit weer gaat aanpassen. Er is wel een mogelijkheid om ze te vinden. Als je op het modem inlogt en kijkt naar welke clients verbonden zijn dan zie je het ip adres. Als je dat ip adres invult in je browser dan kom je op het betreffende superwifi punt.

Reputatie 3
Badge +1

Is het met deze modem ook mogelijk om een isolated ap te maken dmv een ip adres alleen internet toegang te geven? 

Op de V12 is een gastnetwerk in te richten waarmee je gasten van jouw thuisnetwerk af kunt houden maar wel Internet toegang kunt geven. Zij zullen dan wel met de gast wifi van de V12 moeten verbinden want op.de "super"WiFi's is dit gastnetwerk niet aanwezig.

Op de SuperWiFi's is wel gastennetwerk aanwezig. Kijk maar:

 

Klopt, vandaar dat ik ook het woordje dit gebruikte.

Weet overigens dat de cliënts aangesloten op het gastnetwerk van de "super"WiFi's gewoon in het subnet van het thuisnetwerk zitten en dat er dus feitelijk alleen sprake is van STA isolation en eigenlijk niet van een volwaardig gast netwerk op een eigen vlan. Overigens goed genoeg voor een thuisnetwerk.

Wat ik wil is mijn netwerk beschermen van alle tuya apparaten (smarthome via chinese servers). Heb nu heel veel tuya apparaten vandaar dat ik die niet via de modem zelf laat gaan. Merkte dat mijn wifi heel langzaam werd. Nu via een goedkopere mesh appart voor alle smarthome apparaten incl google home is dat voorbij. Is sta isolation daar voldoende voor denk je? Heb me er nog niet in verdiept. Mocht je een artikel voor kennen lees ik het graag. Hoeft niet speciaal te zoeken dat kan ik later zelf wel evt. Kende de term nog niet.

Maar als ik het goed begrijp is de v12 daar niet speciaal voor nodig?

Reputatie 7

Is sta isolation daar voldoende voor denk je?

Ja hoor, STA isolation is voldoende. Dat zorgt er immers voor dat die apparaten geen andere apparaten op jouw netwerk zien maar daar heb je dan ook direct het probleem immers ... jouw telefoon ziet die tuya apparaten ook niet meer.

Reputatie 3
Badge +1

Is sta isolation daar voldoende voor denk je?

Ja hoor, STA isolation is voldoende. Dat zorgt er immers voor dat die apparaten geen andere apparaten op jouw netwerk zien maar daar heb je dan ook direct het probleem immers ... jouw telefoon ziet die tuya apparaten ook niet meer.

Dat moet volgens mij geen probleem zijn aangezien alles via een cloud gaat. Tuya apparaten met cloud verbonden en telefoon app en google assistent spreken de cloud aan. Ik zal het nog even testen morgen. Bedankt voor alle info.

Sorry voor niet heel relatieve berichten voor de v12 :v:

Klopt het dat de v12 een extra ethernetpoort beschikbaar heeft ten opzichte van de v10a? Zou me wel een switch schelen in de meterkast. Kwam er net 1 tekort.

Ik heb op dit moment een V10a Met buitengebied 4G modem, dit geeft echter problemen bij uploaden van bestanden dat de buffer vol loopt en de router een reset uitvoert (steeds weer) er zou mij nu een experiabox V10 gestuurd gaan worden echter krijg ik het idee dat deze niet voorradig zijn ? want het laat nogal op zich wachten. heeft de V12 dit probleem ism de 4G modem ook of is de V12 wel een goede optie met 4G modem ?
als niet bekend blijkt wil ik eventueel wel testen hoe dit zit met de V12 modem 

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @danieldw, helaas werkt de KPN Box 12 niet met sneller internet buitengebied. Ik hoop dat de V10 je probleem oplost!

Reputatie 6
Badge +2

Net mijn Glasvezel abo maar eens verlengd, en al betaal je dan voor het nieuwste van het nieuwste, als bestaande klant krijg je niet het nieuwste van het nieuwste, werd mij verteld. "Wifi 5 is goed genoeg, en daar moet u het mee doen". 

 

Was ik nu een nieuwe klant geweest, dan had ik een nieuw modem, geschikt voor Wifi 6 gekregen. Hoezo worden bestaande, trouwe, klanten gewaardeerd bij KPN? Niet dus. Er is geen enkele mogelijkheid om een V12 te krijgen, tenzij ik mijn huidige Experiabox ga slopen (en daar zullen ze dan vast ook weer lastig over doen).

 

Teleurstellend dit.

Reputatie 7

Wees blij dat je nog geen V12 hebt, er zijn nog heel wat problemen met de V12 en bijvoorbeeld Chormecasts, wifi printers en IoT devices die niet goed functioneren achter een V12.

Hallo @reinventor , er is niets mis met de modems vanaf de V8 t.e.m. de V10a, dat de Box12 toevallig ook Wifi6 heeft doet daar niets aan af.

99,99% van de apparatuur kan nog niet met wifi6 overweg, dus zo'n gemis is dat ook niet.

Ik zag vorige week toevallig dat een bekend modem-merk ook wifi6-diongle's op de markt gaat brengen, dus de apparatuur komt ook nog maar net op gang en staat nog in de kinderschoenen met de nodige kinderziektes erbij. Geen Box, je mist (nog niks).

Trouwens kan iedere klant ook niets eens een Box12 hebben, die werkt niet met 4G buitengebied, werkt ook niet met pairbonding, willen je huidige wifi-spullen blijven werken dan moet je de wifi ax-mode zelfs uitschakelen.

 

Reputatie 6
Badge +2

Kan best, maar het gaat me ook een beetje om het principe. Als ik het hele contract op zeg en daarna een nieuw contract aan ga, dan krijg ik de nieuwste apparatuur. Als trouwe klant krijg ik niets. En dáár zit wel wat scheef.

Reputatie 7
Badge +24

Kan best, maar het gaat me ook een beetje om het principe. Als ik het hele contract op zeg en daarna een nieuw contract aan ga, dan krijg ik de nieuwste apparatuur. Als trouwe klant krijg ik niets. En dáár zit wel wat scheef.

U hoeft ook niet te krijgen, want u heeft het al.

Reputatie 6
Badge +2

Kan best, maar het gaat me ook een beetje om het principe. Als ik het hele contract op zeg en daarna een nieuw contract aan ga, dan krijg ik de nieuwste apparatuur. Als trouwe klant krijg ik niets. En dáár zit wel wat scheef.

U hoeft ook niet te krijgen, want u heeft het al.

 

Nee hoor, ik heb een oudere versie van de Experiabox, als nieuwe klant krijg je de nieuwste versie. Iets wat ik als bestaande klant absoluut niet ga krijgen van KPN. Ik hoef dan toch niet uit te leggen dat je als bestaande klant die het contract verandert/verlengt (m.a.w. een nieuw contract aan gaat) achtergesteld wordt op nieuwe klanten?

Hallo @reinventor , je betaalt niet voor de  nieuwste apparatuur, je krijgt apparatuur in bruikleen die past bij het soort abo dat je afneemt.

Zoals ik al eerder schreef, er zijn ook mensen die geen Box12 krijgen omdat dat techniasch niet bij hun abo kan.

Dus nieuwe klanten krijgen alléén die apparatuur die past bij hun abo en dat hoeft dus niet per se de ‘nieuwste’ apparatuur te zijn.

Ik heb gelukkig de Experia V10, de beste en meest flexibele modem tot nu toe binnen de reeks modems van KPN, ik zou niet willen ruilen met een Box12, of KPN moet dat technisch noodzakelijk achten.

 

 

 

Reageer