Vraag

KPN Buitengebied: Apple producten altijd Wifi verbinding maar bijna geen internet verbinding, Windows geen probleem

  • 3 maart 2018
  • 76 reacties
  • 3629 keer bekeken

Hallo allemaal,

Wij hebben nu ruim een jaar het KPN Buitengebied pakket (Huawei 4G modem en KPN simkaart) en hebben hier tot voorkort vrijwel probleemloos gebruik van kunnen maken. Heel af en toe was er een slechte, trage of geen verbinding en dan was de 4G modem uit/aan zetten voldoende. Voor de rest konden we er prima mee werken. Wij hebben naast enkele Windows systemen veel Apple producten zoals iPhones, iPads, Apple Tvs en een Mac Book Pro. Ook hebben we 1 Android mobieltje. Aan ons huis zelf, de locatie van de Huawei 4G modem, de instellingen hiervan of die van onze apparaten is de afgelopen maanden (jaren!) niets gewijzigd. Op de apparaten zijn netjes de laatste updates/firmwares binnengehaald en uitgevoerd. Bij ons in buurt is zover wij kunnen zien en weten de laatste maanden ook niets verandert.

Echter hebben we nu ruim 1½ week het volgende vreemde euvel:
Op onze Windows systemen kunnen we nu (wordt zo verder toegelicht) vrijwel probleemloos werken terwijl alle Apple producten bijna geen internetverbinding meer hebben. De apparaten zien elkaar onderling wel. Voor alle apparaten geldt dat ze dus zonder problemen het interne netwerk via Wifi of bekabeld kunnen bereiken. Zo hebben we een HP netwerkprinter die zowel door de Windows apparaten als de MacBook pro en iPads nog steeds prima te benaderbaar is.

Wat heb ik tot nu toe gedaan/wat is er gebeurt:
(Met de KPN Huawei E5186S-22a 4G modem)
Eerst alle apparaten ontkoppeld van het netwerk (Wifi en LAN) en waar mogelijk ook uitgeschakeld (stekker eruit!). Vervolgens de volgende acties soms meerdere keren gedaan:
* de Windows laptops 1 voor 1 via Wifi (2.4Ghz en 5Ghz) en bekabeld getest. Heel af en toe, meer niet dan wel, is er verbinding met het internet. De verbinding valt soms vrijwel direct en andere keren na max 1,5 a 2 uur weer voor uren weg. Daarna de laptops weer ontkoppeld en uitgezet.
* Mac Book Pro toont van alle Apple producten het meeste leven. Heel af en toe is er verbinding met het internet. Niet zo vaak (soms lukt het maar 1x op een dag) als de Windows laptops maar soms is er via Wifi een connectie. Getest zowel op 2.4Ghz als 5Ghz getest. Vervolgens ook weer afgekoppeld en uitgezet.
* 1 voor 1 de Apple TVs via Wifi (2.4Ghz en 5Ghz) en bekabeld getest. Helaas geen succes. Vervolgens 1 Apple TV gereset naar de fabrieksinstellingen en opnieuw geprobeerd te configureren. De basis offline installatie lukt maar vervolgens verschijnen er verbindingsfouten als ik tijdens het afconfigureren met mijn Apple ID moet inloggen. Dit gebeurt zowel via Wifi als bekabeld. Vervolgens ook weer afgekoppeld en uitgezet.
* iPhones werken prima via hun eigen (niet KPN) 4G verbinding als Wifi uit staat maar doen vrij weinig zodra ik ze weer via Wifi koppel. Ook hier op zowel 2.4Ghz als 5Ghz getest
* iPads doen precies hetzelfde als de iPhones. Werken via hun eigen (niet KPN) 4G verbinding prima maar doen niet via WiFi (2.4Ghz als 5Ghz)
* KPN 4G modem, de Huawei E5186S-22a, gereset en weer opnieuw beginnen bovenstaande tests. Maakte helaas geen verschil
* 1 van mijn (niet KPN) mobieltje gebruikt als hotspot. Alles werkt prima! Ook meerdere apparaten tegelijk!
* KPN 4G simkaart in mijn oude iPad 2 gestopt omdat dit nog een ouder groter model simkaart is. iPad had direct internet verbinding. De iPad 2 heeft helaas geen hotspot mogelijkheid maar er was in ieder geval verbinding. Simkaart werkt en het probleem lijkt in de Huawei E5186S-22a te zitten.
* KPN Buitengebied servicedesk gebeld en storing aangemeld

Afgelopen woensdag is er een KPN monteur langs geweest (was helaas zelf niet thuis) en heeft de Huawei E5186S-22a vervangen door de Huawei B525S-23A. Vervolgens heeft hij samen met mijn vrouw 4 apparaten, 1x Windows laptop, Mac Book Pro, Ipad Pro en 1 Apple TV via Wifi succesvol verbonden met het internet en is toen weer vertrokken. Er bleek echter een wachtwoord op de router zelf te zitten en doordat ik pas na 18:00 thuis was kon ik er niet meer achteraan bellen. Om de router toch te kunnen beveiligen heb ik hem dus gelijk weer gereset want ik begreep dat hij hem zo uit de doos had neergezet en verder niets had ingesteld of heeft doorgegeven.

Dit leek gezien de tests de oplossing te zijn echter had ik pas afgelopen vrijdag tijd om de rest van de apparaten aan te gaan sluiten en te testen. Voordat ik begon dacht ik even de (geteste!) Apple TV aan te zetten voor wat achtergrond ontspanning maar die had wederom geen verbinding meer….
Ook de iPads werkte dacht ik (kom ik zo op terug) wederom niet via Wifi, maar wel probleemloos via hun eigen 4G. De Windows laptops werken sinds de nieuwe Huawei echter zonder problemen. Internet (browsen) op de Mac Book Pro werkt tot nu toe, maar is af en toe wel erg lang aan het wachten of laden.

Het opnieuw resetten van de Huawei maakt geen verschil. Toen ben ik met grote vriend Google gaan zoeken en kwam gelijk soort issues tegen. Dingen als DHCP op de modem uitzetten, MAC-adressen vastleggen en de Wifi kanalen voor zowel 2.4Ghz als 5Ghz veranderen (heb niet alle kanalen geprobeerd) heb ik getest maar het resultaat blijft hetzelfde…..dacht ik. Want nu blijkt er af en toe, geheel random een verbinding te zijn voor 1 van de Apple TVs. Niet lang maar soms doen ze het ongeacht hoe het modem staat ingesteld (staat nu zelfs weer helemaal standaard, wel met een eigen wachtwoord). En nog vreemder…de iPad Pro waarvan ik dacht dat ze helemaal niets doen via Wifi, kan blijkbaar wel via Safari op internet browsen en YouTube werkt ook. Echter wil geen van de apps starten. Dingen als Buienradar of een spelletje geven een verbindingsfout….totdat 1 van de Apple TVs het eventjes doet. Dan werken de apps op de iPad ook weer. Je zou bijna denken aan een virus of dat we hele vage eigen instellingen op onze Apples hebben ingesteld, maar zoals Apple gebruikers weten valt hier weinig spannends aan in te stellen en virussen op een Apple zijn volgens mij vrij zeldzaam.

En nu nog vreemder…vandaag, zaterdag 3 maart 2018, heb ik nog wat laatste checks gedaan.

* Als ik opnieuw mijn eigen niet KPN mobieltjes als hotspot instel werkt alles direct en zonder problemen
* Als ik het KPN Android toestel van mijn vrouw instel als hotspot ervaar ik hetzelfde gedrag als met de KPN Huawei 4G modem! Het is wel een zakelijk abonnement maar qua internet zou dit geen verschil mogen maken.
* Omdat ik mijn oude iPad 2 weer uit de kast had getrokken vanwege de simkaart test (zie boven) heb ik die ook via Wifi getest. Die werkt net als de Windows laptops ook geheel zonder problemen! Zowel het browsen, Youtube als diverse oude apps werken zonder verbindingsfouten. Deze iPad draait nog op iOS 9.

Nu lijkt het dus vooral fout te gaan bij de combi Apple met iOS 11 (beide Apple TVs en de iPad Pro) en KPN maar dat laat ik verder aan de expert over. Ik weet ook niet of er door de KPN monteur in de nieuwe Huawei een speciale instelling stond voordat ik hem had gereset (vanwege het onbekende wachtwoord). Vind het wel erg apart allemaal want het heeft tot kort bijna een jaar gewoon gewerkt.

Een heel verhaal maar ik post dit omdat de technische dienst voor KPN Buitengebied klanten alleen doordeweeks bereikbaar is en ik hoop dat er iemand online is die een tip of idee heeft…

Derrick

76 reacties

Reputatie 3
Badge +2
Zet in de instellingen van de Huawei bij Mobiele Netwerk/Profielbeheer het profiel op Advancedinternet.
Wauw...ongelofelijk...Ik zag je reactie ietsjes voor 13:00 en heb het gelijk getest. Heb bewust even gewacht met reageren, maar nu ruim 3 uur later alles werkt nog steeds! Hartelijk dank voor je reactie en de oplossing.

Is dit iets wat de afgelopen weken is gewijzigd want tot voor kort was de andere (basis) instelling, er vanuit gaande dat die optie ook op de oude Huawei zat, goed genoeg?
Reputatie 3
Badge +2

Is dit iets wat de afgelopen weken is gewijzigd want tot voor kort was de andere (basis) instelling, er vanuit gaande dat die optie ook op de oude Huawei zat, goed genoeg?


Nee, zowel met de E5186 als met de B525 heeft het nooit betrouwbaar gewerkt met de standaard instelling voor het profiel. Ik weet haast wel zeker dat in de periode dat de E5186 goed werkte, het profiel toen op de een of andere manier ook op advancedinternet stond.

Dit is een heel bekend probleem, vandaar ook dat de oplossing makkelijk te geven was. Het probleem is door KPN heel simpel op te lossen door de standaard instelling op advancedinternet te zetten, of er voor te zorgen dat het met het standaard profiel ook goed werkt. Dat is hier ook herhaaldelijk geschreven, maar er is nooit iets aan gedaan.

Als de verbinding onbetrouwbaar is, dan gaat het met DNS verkeer het eerste fout, dan worden websites niet gevonden, time-outs, enzovoort. Ik denk dat de Apple apparaten andere DNS servers gebruiken of op een andere manier gevoeliger zijn en dat het daarom daar eerder fout gaat.

Overigens, zie:
https://forum.kpn.com/internet-9/buitengebied-4g-profiel-verwisseld-446921/index1.html#post590987
Helder verhaal. Bedankt voor de toelichting. Ik ben erg blij dat we alles weer normaal kunnen gebruiken.
Hier precies hetzelfde verhaal maar advancredinternet staat standaard ingesteld.
Ook op de Mac (Mac OS 10.13.3) een wifiprobleemoplossing gestart en deze gaf aan dat het netwerk van HUAWEI op landcode X3 staat en dat het probleem zou zijn.
Instelling op de HUAWEI is geen landcode te wijzigen.
Overigens heeft het signaal en snelheid vanaf augustus totnu toe goed gefuctioneerd (Er is wel eerder een probleempje geweest, toen stond mijn IP-nummer geregistreerd in het VK, maar dat was snel opgelost.
Met andere woorden. KPN HELP !
Reputatie 3
Badge +2
Hier precies hetzelfde verhaal maar advancredinternet staat standaard ingesteld.


Weet je dat zeker ? Want de Huawei heeft de nare gewoonte om dat zelf weer terug te zetten op internet, zie:
https://forum.kpn.com/internet-9/buitengebied-4g-profiel-verwisseld-446921
Ja dat weet ik zeker, anders zou ik het niet melden!
* Update *
Helaas heeft de verbindingen het gisteren, vrijdag 9 maart 2018, weer deels begeven. Opnieuw hebben enkel de Apple TVs, iPads en iPhones hier last van. Ditmaal gelijk de instelling in de KPN router bekeken en zoals hierboven aangegeven was die blijkbaar teruggesprongen naar het "KPN Internet 4G, 3G en 2G" profiel. Opnieuw "KPN AdvancedInternet" geselecteerd en opgeslagen maar helaas....ditmaal geen vreugde dansje voor mij. Tot nu toe is de verbinding voor alle IOS apparaten er niet meer. Ben weer begonnen met alles te ontkoppelen en te resetten, maar ik dacht ik geef eerst een update.....
@Derrick E.
Hier ook nog steeds hetzelfde probleem.
Eerst begon mijn Iphone raar te doen wel/geen wifi en langzame verbinding.
Daarna mijn Imac, Ipad en ATV4.
Maandag komt er een monteur langs, en hopelijk gaat die het oplossen.
Helaas, zelfs na diverse resets van de Huawei willen de Apple apparaten niet meer volledig werken. Erg balen dit. Ben wel blij dat in ieder geval mijn Windows laptops blijven werken.

@advrie
Hoop dat de monteur hier een oplossing voor heeft. Zou fijn zijn als je die dan wilt delen.
Zal ik doen, als hij komt want ik hoor wel eens rare verhalen, maar het is bevestigd door KPN.
Reputatie 3
Badge +2
Probeer eens om een andere DNS server in te stellen, bijvoorbeeld 8.8.8.8

Aangezien je de DNS server niet kan instellen in de Huawei, moet je dat doen in de wifi instelling van de Iphone/Ipad.
jrxs4all
Dank voor de info
Net even geprobeerd conclusie is:
Imac: werkt
ipad: werkt
iphone 6: werkt
iphone SE: werkt niet
atv4: werkt niet (instelling van DNS is niet te wijzigen)
jrxs4all
Dank voor de info
Net even geprobeerd conclusie is:
Imac: werkt
ipad: werkt
iphone 6: werkt
iphone SE: werkt niet
atv4: werkt niet (instelling van DNS is niet te wijzigen)


Dit was overigens van korte duur.
We zijn weer bij af !
Heb net pas tijd gehad om het te testen, maar hier maakt het geen verschil. Frustrerende is dat het enkel is als ik ze met KPN laat connecten gelijk niet meer werkt. Stel ik mijn mobieltje van de concurrent in als hotspot dan werkt alles direct prima.
jrxs4all
Dank voor de info
Net even geprobeerd conclusie is:
Imac: werkt
ipad: werkt
iphone 6: werkt
iphone SE: werkt niet
atv4: werkt niet (instelling van DNS is niet te wijzigen)


Dit was overigens van korte duur.
We zijn weer bij af !


Dat had ik dus ook toen in de Huawei het profiel nog op "4G, 3G en 2G" stond. Dan leek het even goed te gaan en na ruim 2 uur was het feest weer voorbij.
Reputatie 6
Badge +7
Heb net pas tijd gehad om het te testen, maar hier maakt het geen verschil. Frustrerende is dat het enkel is als ik ze met KPN laat connecten gelijk niet meer werkt. Stel ik mijn mobieltje van de concurrent in als hotspot dan werkt alles direct prima.
Misschien kun je de KPN SIB4G SIMkaart eens in je smartphone stoppen en die in hotspot mode laten draaien en dan kijken hoe lang de apparaten dan continue achtereen verbonden blijven.
Heb net pas tijd gehad om het te testen, maar hier maakt het geen verschil. Frustrerende is dat het enkel is als ik ze met KPN laat connecten gelijk niet meer werkt. Stel ik mijn mobieltje van de concurrent in als hotspot dan werkt alles direct prima.
Misschien kun je de KPN SIB4G SIMkaart eens in je smartphone stoppen en die in hotspot mode laten draaien en dan kijken hoe lang de apparaten dan continue achtereen verbonden blijven.


Helaas past de KPN simkaart alleen in mijn iPad 2 en die heeft geen hotspot mogelijkheid. Maar ik heb wel al de telefoon van mijn vrouw, KPN Android toestel, als hotspot ingesteld en die doet precies hetzelfde. Het lijkt er sterk op dat er "ruzie" ontstaat zodra een KPN hotspot/accespoint met Apple samen moet gaan werken. En vooral de bijgewerkte versies (iOS 11.2.x) want mijn iPad 2 draait nog op iOS 9 en die werkt nog steeds prima.
Reputatie 6
Badge +7
@Derrick E. Ik had me niet gerealiseerd dat het wellicht een niet 3-in-1 SIMkaart betrof, maar belangrijker is de hint omtrent Ipad versies en iOS versies. Je hebt nu geen E5186, maar de B525 is op veel punten hetzelfde voor zover ik heb gelezen.

Ikzelf heb een E5186 en daarmee had ik ook grote problemen i.c.m. een Google Nexus9. Die Nexus9 kan 2.4GHz en 5GHz wifi en met zijn nieuwste OS werkte die ook maar een bepaald aantal uren goed met de E5186. Aan een dergelijke combinatie kunnen veel haken en ogen zitten, vooral als het nieuwere OS bepaalde aannames doet m.b.t wifi die niet onder alle omstandigheden juist blijken te zijn.

Een workaround zou kunnen zijn om maar 1 wifi frequentie te gebruiken, vaak wordt dan 'alleen 2..4GHz aan' aanbevolen, maar dat kan makkelijk tot traagheid en congestie leiden in drukke buurten . Ikzelf heb wifi en 4G 'kompleet uit elkaar getrokken', d.w.z. alle wifi van 4Gmodemrouter uit, eigen router implementatie en eigen extra (proprietary) wifi/draadloos. Als ik dan b.v. de 4Gmodemrouter uitzet, werkt alles nog, behalve dat apparaten melden 'geen internet', wat in de praktijk natuurlijk eigenlijk ook als 'niet-werkend' kan worden gezien, afhankelijk van hoeveel services je (huis)genoten gebruiken.

Wat Apple in nieuwste OS precies anders doet weet ik niet (ik heb geen iOS apparaten), wel zie ik af en toe dat er DNS opstoppingen zijn m.b.t. 4Gmodemrouter. Dit is bij mij (nog) niet storend genoeg om de oorzaak ervan proberen te achterhalen.
@tmoesel Zo'n workaround heb ik al toegepast. Ik heb al mijn eigen apparatuur ontkoppeld en uitgeschakeld om te kijken of er inderdaad geen conflicten zijn. Ik ben toen begonnen met enkel de 4G modem en (afwisselend) 1 Apple apparaat. Ook dit heeft helaas niets uitgemaakt.

Het kan lijkt mij, maar ik ben hier zeker geen expert in, geen WiFi conflict o.i.d. zijn,want verbinden doen ze allemaal. Het is puur het doorsluizen naar het internet wat deels niet werkt voor bijgewerkte Apple apparaten en volledig werkt voor Windows. Mijn bijgewerkte iPads en iPhones kunnen surfen/browsen en YouTube werkt prima, alleen werken de apps niet. De Apple TV heeft alleen maar apps dus die doet helemaal niets behalve opstarten.
Reputatie 6
Badge +7
@Derrick E. Aha, weer wat duidelijker. Ik hoop dat iemand met iOS ervaring wat tips kan geven, het lijkt me meer instellingenprobleem/rechtenkwestie van apps t.o.v. internetbrowser. De oplossing kan denk ik vrij simpel zijn, misschien even zoeken op Apple fora wereldwijd.
Reputatie 7
Badge +22
Hoi Advrie en Derrick, beide welkom op het forum!

@Adrvie, ik zie dat je ook al een ander topic hebt lopen over hetzelfde probleem: Huawei 4G+ modem problemen. Het lijkt me voor het overzicht handig om daar verder te gaan. :)

@Derrick, het openen van internetpagina's lukt wel op ieder apparaat? Gaat het inderdaad om apps die niet werken?
Hoi Advrie en Derrick, beide welkom op het forum!

@Derrick, het openen van internetpagina's lukt wel op ieder apparaat? Gaat het inderdaad om apps die niet werken?


Dankje Justin. Ben al blij te lezen dat ik niet de enige ben met verbindingsdrama's.

Ja klopt, een kleine opsomming:

iPad Pro & iPhone 6S Plus:
iOS versie = 11.2.6
Safari browsen = werkt
YouTube = werkt
App Store = werkt niet, geeft verbindingsfout (verbinding met App Store mislukt)
Overige apps waaronder Buienradar = werken niet, geven verschillende verbindings/internet connectie fouten

iPhone 5S:
iOS versie = 11.2.2
Gedrag verder gelijk aan iPad Pro en iPhone 6S Plus

Apple TVs (3x):
iOS versie = 11.2.6
Alle aanwezige apps = werken niet, geven verschillende verbindings/internet connectie fouten
Zowel via LAN als WiFi

iPad 2:
iOS versie = 9.2
Geen problemen, alles werkt

Mac Book Pro:
macOS High Sierra: 10.13.3
Geen problemen, alles werkt

Windows 10 laptops:
Geen problemen, alles werkt

En extra verwarrend is dat voor alle Apple apparaten die problemen hebben geldt dat er op willekeurige momenten voor willekeurige apparaten 1½ á 2 uur spontaan alles weer werkt. Laatste keer was afgelopen zaterdagmiddag.
Ik heb hetzelfde probleem sinds een week dat de iphones wel verbinding hebben maar geen apps kunnen openen. Ipad , android en de windows PC's werken wel goed.
Na herstel fabrieksinstelling werkte de iphones wel. Had alleen een slechte verbinding. Na een herstart werkte de iphones weer niet.
Ruud
Reputatie 7
Badge +22
Bedankt voor de toelichting, Derrick E. Ik ga dit probleem voorleggen aan onze technische mensen. Zodra ik reactie heb, breng ik je daarvan op de hoogte. :)

@Ruudwp, voor jou doe ik hetzelfde!

Reageer