Vraag

KPN Buitengebied: Apple producten altijd Wifi verbinding maar bijna geen internet verbinding, Windows geen probleem

  • 3 maart 2018
  • 76 reacties
  • 3644 keer bekeken


Toon eerste bericht

76 reacties

Reputatie 1
Ik heb sinds gisteren soort gelijk probleem.
Met 2 iphones kan ik nog wel verbinden maar kan geen apps starten en sommige sites werken ook niet (speedtest)
Ook kan ik de applestore voor updates niet openen.
Op mijn ipad air2 werkt alles nog goed.
Heb geprobeerd op de iphone google dns in te stellen maar mocht niet baten.
Router op advanced internet ingesteld maar ook dat helpt niet.
Als ik beide iphone’s instel op de adsl wifi verbinding dan gaat alles goed. Beide iphone’s op eigen 4g dataverbinding of bij andere wifi verbindingen (werk en klanten) ook geen problemen.
Er moet echt iets gewijzigd zijn op het 4g buitengebied netwerk, of is er een update op de routers geplaatst??
Wat wel vreemd is dat de ipad geen problemen heeft maar beide iphones wel.
Ik hoop dat er snel een oplossing komt.
Met vriendelijke groet,
Maarten
Heb net pas tijd gehad om het te testen, maar hier maakt het geen verschil. Frustrerende is dat het enkel is als ik ze met KPN laat connecten gelijk niet meer werkt. Stel ik mijn mobieltje van de concurrent in als hotspot dan werkt alles direct prima.

Hier idem
Sinds gisteren heb ik ook soortgelijke problemen.
Apple TV doet niks meer, omdat deze aangeeft niet meer op internet te kunnen.
MacBook pro en iMac geven ook problemen. Af en toe werkt internet wel, maar meestal niet.
Mijn iPhone 6 en iPad air werken op het moment het beste van de Apple producten.
Ik heb ook een Windows laptop en die werkt zonder problemen.

3 weken geleden had ik soortgelijke problemen, maar toen verholpen door 'advanced internet' op modem in te stellen. nu helpt dit echter niet.
Reputatie 1
Toch veel mensen die nu ineens zelfde problemen hebben.
Het is te hopen dat kpn snel met een oplossing komt.
Nog steeds problemen met (voornamelijk) Apple TV en iMac.
Wat mij opvalt: als ik op mijn iMac de Twitter applicatie open kan ik daarna wel mijn mail binnenhalen en internet browsen. Als ik Twitter helemaal niet open, dan worden er geen internetpagina's geopend en ook geen email opgehaald.
Misschien dat deze informatie bij iemand een belletje doet rinkelen?
Reputatie 1
Zojuist gebeld met de storingsdienst.
Mocht ik morgen nog steeds problemen hebben dan ligt het aan beide iphones.
Tja das wel makkelijk.
Maar goed ik wacht tot morgen af.
Het is een probleem wat bekend is bij KPN en het ligt niet aan je Iphones hoor laat je niets wijs maken, ik begrijp ook niet dat zulke types bij KPN dit durven te zeggen wat een stelletje . . . . . (andere woorden heb ik er niet voor) Maar als zo vaak bij een klantendienst weten ze vaak niet waar over ze het hebben.
En ook schort het behoorlijk aan de interne informatie bij de KPN.
Zoals @advrie zegt is dat echt een belachelijke reactie @Ilma_NL. Mocht je een toestel met een niet-KPN simkaart erin hebben die je als hotspot kunt instellen, dan is de kans groot dat alles weer prima werkt. Het is uiteraard geen permanente oplossing maar puur bedoelt als test om aan te tonen dat het niet aan je iPhones zelf ligt.

Het is al eerder geroepen maar dit lijkt op een "update" probleem. In mijn geval hebben alle iOS 11.x Apple producten er last van want mijn oude iPad 2 en iPhone 4S (ook even opgezocht!) draaien beide op oude iOS versies en doen het nog steeds perfect. Onze Macbook Pro draait ook op een iets oudere MacOS versie en ook die werkt nog redelijk goed. Heel af en toe is die traag qua verbinding maar hij toont meer leven dan de iOS 11.x apparaten.

Ben benieuwd wanneer we überhaupt iets gaan horen, want ook het beloofde telefoontje wachten we helaas nog steeds op.
Reputatie 1
Ik had die kpn man ook doorgegeven dat ik met beide iphones nergens last heb op geen enkel ander wifi netwerk.
Ook niet het wifi netwerk thuis van mijn oude adsl kpnlijn. Alleen met het 4g buitengebied wifi.
Ook heb ik geen problemen met mijn simkaart 4g van kpn en vodafone.
Ik heb op mijn ipad air 2 ook ios 11.2.6 en daar heb ik geen last mee, althans nog niet.
Met mijn iphones ook nooit eerder last gehad tot afgelopen maandag.
Geen ios update en geen andere wijzigingen op beide iphones.
Ik geef wel toe dat het een vreemd probleem is maar het ligt toch zeker niet aan onze iphones.
Ik hoop idd dat er snel een oplossing komt en dat er een kpn medewerker hier iets komt melden.
Hier precies zelfde probleem, Windows apparaten werken prima, Ipads, Iphones 90% v/d tijd niet mogelijk om te internetten via Huawei 4G modem. Tot enkele weken geleden geen enkel probleem. Alles is geupdate, zowel het modem, als de IOS-en. Ipad's en Iphones doen het via andere providers prima. Bovendien heb ik ook nog gewoon ADSL ernaast en ook daarmee werkt alles prima. Alles getest. Ligt echt aan de Huawei router. Ik ben zelf IT-prof en weet alles van internet, netwerken, infrastructure, verbindingen e.d. Het is het modem zelf, geloof me maar. De wifi zelf is 100% oke, het gaat om de internetverbinding.
KNP, kijk hiernaar en neem de klachten svp serieus. (voor de techneuten van KPN, zoek het in de advanced DNS security settings, DNSSEC settings en met name in Response Rate Limiting (RRL) Wat is daar in de laatste weken/maanden aangepast?)

Tip voor alle medeslachtoffers: Ik had nog een SYNOLOGY RT 1900 router liggen met een USB 4G dongel eropaangesloten (type Huawei E392) Simkaart van KNP-4G abonnement hieringedaan, kan gewoon, werkt prima. Ik gebruik mijn KPN abonnement/SIMkaart nu dus in combinatie met Synology Router RT1900/USB-4G dongel. Alle apparaten, zowel Windows als Apple werken hiermee prima. (vereist geen technische kennis, aansluiten en op de powerknop drukken, dat is alles)

KPN los dit eens op met die Huawei router van jullie! (Het gaat om de Huawei-E5186-5F3E)
Hallo,

De hierboven beschreven problemen komen ook mij bekend voor.
In het begin werkte het prima, maar sinds de laatste maanden heb ik veel problemen, met name het opzetten van een verbinding gaat erg slecht. Toch lijkt het niet DNS gerelateerd te zijn.
Als ik een ping doe naar een webadres zie ik direct het bijbehorende IP adres.
Maar vervolgens krijg ik eerste een aantal malen de melding "Request timeout for icmp_seq"

$ ping
PING (): 56 data bytes
Request timeout for icmp_seq 0
Request timeout for icmp_seq 1
Request timeout for icmp_seq 2
Request timeout for icmp_seq 3
Request timeout for icmp_seq 4
Request timeout for icmp_seq 5
Request timeout for icmp_seq 6
Request timeout for icmp_seq 7
64 bytes from : icmp_seq=8 ttl=55 time=19.810 ms
64 bytes from : icmp_seq=9 ttl=55 time=21.607 ms
64 bytes from : icmp_seq=10 ttl=55 time=17.742 ms
64 bytes from : icmp_seq=11 ttl=55 time=25.049 ms
64 bytes from : icmp_seq=12 ttl=55 time=18.823 ms

de response tijden zijn ook niet erg goed en erg wisselend.

Ik heb profiel geprobeerd op 'advancedinternet' maar krijg dan helemaal geen verbinden.
Misschien heb je gelijk hoor en is het niet DNS related. Mij viel op dat de eerste keer dat je een pagina opent op een IOS-based device hij gelijk met de pagina komt maar een tweede, hele andere pagina wil niet meer. Een tweede DNS Query van hetzelfde device geeft vaak problemen. Wat je beschrijft zou je op kunnen vatten als een vertraagde reactie op een query. (in jou geval een Ping) RRL is daar ook een vb van. Dat doe je bewust om een DDos aanval te frusteren, vandaar mijn suggestie RRL. Maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik het ook niet weet hoor.

Nog even over de de Synology router met 4G ondersteuning als alternatief voor de Huawei. Het zou zomaar kunnen dat het werkt met veel meer 4G routers dan alleen maar de Synology, daarvan weet ik het echter zeker.
Goed om te lezen dat je een workaround hebt gevonden @Paul-G. In ons geval gaat dit helaas niet werken. Ik heb geen 4G dongel of 2e 4G modem in huis. Ook vreemd is dat als ik mijn vrouw haar KPN mobieltje als hotspot instel we precies dezelfde ergernissen ervaren. Denk dus zelf niet dat het in de Huawei modems zit maar in de KPN configuratie zelf.

Leuke test:
Er is een app (spelletje) genaamd Magic Rush. Deze app heb ik zowel op mijn iPhone als IPad staan. Ik kom er net achter dat deze app in staat is de internetverbinding voor deze apparaten te herstellen. Als deze app start zoekt hij (uiteraard) naar een internetverbinding. Vervolgens verschijnt er eerst een verbindingsfoutmelding, gevolgd door de opties "Restart" en "Reconnect". Op mijn iPad was het klikken op reconnect voldoende om de app te laten starten. Vervolgens heb ik op de iPad al ruim 3 uur verbinding en werken al mijn apps. Zojuist heb ik het getest op mijn iPhone en na 2x reconnect hebt ik de optie restart geprobeerd en ook die heeft nu al een uurtje verbinding en werkende apps. Zo vaak en snel heb ik tot nu toe geen verbinding meer gehad, zeker niet op meerdere apparaten. Helaas is deze app er niet voor de Apple TVs dus hier kan ik het helaas niet op proberen. Ik zou zeggen, test het ook eens uit. Ik ben benieuwd of het bij jullie ook werkt...
En ook vandaag heb ik op zowel de iPhone als iPad de verbindingen kunnen "fixen" met de app. Erg grappig dat dit lijkt te werken. Balen van de Apple TVs want juist die apparaten willen we werkend zien.
Paar minuten geleden was de verbinding op mijn iPad weer weggevallen. Moest nu wel 10x Reconnecten en Restarten (afwisselend geprobeerd) maar wederom werken de apps weer.
We zijn nu ruim 1,5 week verder en we horen van de KPN Helemaal niets, en het werkt nog steeds niet.
Ik vraag mij af of er überhaupt nog wat aan gedaan wordt KPN ?
Reputatie 1
Ik ben terug gebeld nadat ik de enquete met een 0 heb ingevuld.
Ik kreeg daar een ander telefoonnummer die ik mocht bellen.
Die heb ik zojuist gebeld.
Daar erkennen ze het probleem en zijn ze druk bezig met het zoeken naar een oplossing.
Ze hebben ook contact met Apple hierover.
Helaas konden ze mij geen tijd geven wanneer het opgelost zou zijn.
Wel vertelde ze mij dat zodra ze een oplossing hebben dit zouden melden op het forum.
We mochten ten allertijden bellen met ze.
Tel. Nummer 08000201165
Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

De hierboven beschreven problemen komen ook mij bekend voor.
In het begin werkte het prima, maar sinds de laatste maanden heb ik veel problemen, met name het opzetten van een verbinding gaat erg slecht. Toch lijkt het niet DNS gerelateerd te zijn.
Als ik een ping doe naar een webadres zie ik direct het bijbehorende IP adres.
Maar vervolgens krijg ik eerste een aantal malen de melding "Request timeout for icmp_seq"

$ ping
PING (): 56 data bytes
Request timeout for icmp_seq 0
Request timeout for icmp_seq 1
Request timeout for icmp_seq 2
Request timeout for icmp_seq 3
Request timeout for icmp_seq 4
Request timeout for icmp_seq 5
Request timeout for icmp_seq 6
Request timeout for icmp_seq 7
64 bytes from : icmp_seq=8 ttl=55 time=19.810 ms
64 bytes from : icmp_seq=9 ttl=55 time=21.607 ms
64 bytes from : icmp_seq=10 ttl=55 time=17.742 ms
64 bytes from : icmp_seq=11 ttl=55 time=25.049 ms
64 bytes from : icmp_seq=12 ttl=55 time=18.823 ms

de response tijden zijn ook niet erg goed en erg wisselend.

Ik heb profiel geprobeerd op 'advancedinternet' maar krijg dan helemaal geen verbinden.
Waar ping je heen?
Ik ben terug gebeld nadat ik de enquete met een 0 heb ingevuld.
Ik kreeg daar een ander telefoonnummer die ik mocht bellen.
Die heb ik zojuist gebeld.
Daar erkennen ze het probleem en zijn ze druk bezig met het zoeken naar een oplossing.
Ze hebben ook contact met Apple hierover.
Helaas konden ze mij geen tijd geven wanneer het opgelost zou zijn.
Wel vertelde ze mij dat zodra ze een oplossing hebben dit zouden melden op het forum.
We mochten ten allertijden bellen met ze.
Tel. Nummer 08000201165


Wij mochten bellen met ze ???
Het is net de omgedraaide wereld.
Kpn moet de klant inlichten, Communiceren heet dat!
Wat is dit voor bedrijf??
Bij mij hetzelfde probleem. Diverse apps die het op de iPhone en iPad sinds begin maart niet meer doen. Mijn Ipad2 met iOS 10.3 heeft overigens dit probleem ook. Sinds een aantal dagen werkt de Chromecast ook niet meer.... Is wel opgenomen in het netwerk maar voor je mobiele apparatuur niet zichtbaar om te casten.
Reputatie 1
Tja hier ook nog steeds zelfde problemen.
Zou toch mooi zijn als kpn eens een update geeft.
Reputatie 1
Ipad werkt inmiddels ook niet meer.
Weer gebeld maar helaas heeft de kpn nog steeds geen oplossing.
Duurt inmiddels toch wel veel te lang.
Ik heb een soortgelijk probleem op mijn 4G voor buitengebied, Apple store en Netflix komt er niet door. Gewoon internet weer wel. Netflix werkt wel op Windows en Android toestellen. Het is een vreemd verhaal. ik heb al van alles geprobeerd (wijzigen DNS servers e.d.), maar ik kom toch tot de conclusie dat er bij KPN iets fout gaat!
Heb in het weekend even mij oude MacbookPro bij gepakt (Oude OSX) maar dat werkt ook niet.
Tevens de nieuwste Beta van IOS 11.3 (welke dus nog moet uitkomen) geïnstalleerd op de IPad maar ook dat werkt niet.
Dus degene die zegt dat het aan o.a. de IOS 11 en de Mac OSX ligt, die kletsen uit hun nek.
En waarom heeft het het altijd prima gedaan.
De KPN is gewoon aan het klooien en weten zelf niet waar ze mee bezig zijn.
Werd zelfs door de monteur gebeld met de vraag of ik al iets had vernomen vanuit de KPN gelederen, Zowel hij als ik hebben al 14 dagen niets vernomen.
En zit nu al bijna 4 weken zonder redelijk mobiel internet met de Huawei 525.
Heb in het weekend even mij oude MacbookPro bij gepakt (Oude OSX) maar dat werkt ook niet.
Tevens de nieuwste Beta van IOS 11.3 (welke dus nog moet uitkomen) geïnstalleerd op de IPad maar ook dat werkt niet.
Dus degene die zegt dat het aan o.a. de IOS 11 en de Mac OSX ligt, die kletsen uit hun nek.
En waarom heeft het het altijd prima gedaan.
De KPN is gewoon aan het klooien en weten zelf niet waar ze mee bezig zijn.
Werd zelfs door de monteur gebeld met de vraag of ik al iets had vernomen vanuit de KPN gelederen, Zowel hij als ik hebben al 14 dagen niets vernomen.
En zit nu al bijna 4 weken zonder redelijk mobiel internet met de Huawei 525.
Hallo allemaal,

Wij hebben nu ruim een jaar het KPN Buitengebied pakket (Huawei 4G modem en KPN simkaart) en hebben hier tot voorkort vrijwel probleemloos gebruik van kunnen maken. Heel af en toe was er een slechte, trage of geen verbinding en dan was de 4G modem uit/aan zetten voldoende. Voor de rest konden we er prima mee werken. Wij hebben naast enkele Windows systemen veel Apple producten zoals iPhones, iPads, Apple Tvs en een Mac Book Pro. Ook hebben we 1 Android mobieltje. Aan ons huis zelf, de locatie van de Huawei 4G modem, de instellingen hiervan of die van onze apparaten is de afgelopen maanden (jaren!) niets gewijzigd. Op de apparaten zijn netjes de laatste updates/firmwares binnengehaald en uitgevoerd. Bij ons in buurt is zover wij kunnen zien en weten de laatste maanden ook niets verandert.

Echter hebben we nu ruim 1½ week het volgende vreemde euvel:
Op onze Windows systemen kunnen we nu (wordt zo verder toegelicht) vrijwel probleemloos werken terwijl alle Apple producten bijna geen internetverbinding meer hebben. De apparaten zien elkaar onderling wel. Voor alle apparaten geldt dat ze dus zonder problemen het interne netwerk via Wifi of bekabeld kunnen bereiken. Zo hebben we een HP netwerkprinter die zowel door de Windows apparaten als de MacBook pro en iPads nog steeds prima te benaderbaar is.

Wat heb ik tot nu toe gedaan/wat is er gebeurt:
(Met de KPN Huawei E5186S-22a 4G modem)
Eerst alle apparaten ontkoppeld van het netwerk (Wifi en LAN) en waar mogelijk ook uitgeschakeld (stekker eruit!). Vervolgens de volgende acties soms meerdere keren gedaan:
* de Windows laptops 1 voor 1 via Wifi (2.4Ghz en 5Ghz) en bekabeld getest. Heel af en toe, meer niet dan wel, is er verbinding met het internet. De verbinding valt soms vrijwel direct en andere keren na max 1,5 a 2 uur weer voor uren weg. Daarna de laptops weer ontkoppeld en uitgezet.
* Mac Book Pro toont van alle Apple producten het meeste leven. Heel af en toe is er verbinding met het internet. Niet zo vaak (soms lukt het maar 1x op een dag) als de Windows laptops maar soms is er via Wifi een connectie. Getest zowel op 2.4Ghz als 5Ghz getest. Vervolgens ook weer afgekoppeld en uitgezet.
* 1 voor 1 de Apple TVs via Wifi (2.4Ghz en 5Ghz) en bekabeld getest. Helaas geen succes. Vervolgens 1 Apple TV gereset naar de fabrieksinstellingen en opnieuw geprobeerd te configureren. De basis offline installatie lukt maar vervolgens verschijnen er verbindingsfouten als ik tijdens het afconfigureren met mijn Apple ID moet inloggen. Dit gebeurt zowel via Wifi als bekabeld. Vervolgens ook weer afgekoppeld en uitgezet.
* iPhones werken prima via hun eigen (niet KPN) 4G verbinding als Wifi uit staat maar doen vrij weinig zodra ik ze weer via Wifi koppel. Ook hier op zowel 2.4Ghz als 5Ghz getest
* iPads doen precies hetzelfde als de iPhones. Werken via hun eigen (niet KPN) 4G verbinding prima maar doen niet via WiFi (2.4Ghz als 5Ghz)
* KPN 4G modem, de Huawei E5186S-22a, gereset en weer opnieuw beginnen bovenstaande tests. Maakte helaas geen verschil
* 1 van mijn (niet KPN) mobieltje gebruikt als hotspot. Alles werkt prima! Ook meerdere apparaten tegelijk!
* KPN 4G simkaart in mijn oude iPad 2 gestopt omdat dit nog een ouder groter model simkaart is. iPad had direct internet verbinding. De iPad 2 heeft helaas geen hotspot mogelijkheid maar er was in ieder geval verbinding. Simkaart werkt en het probleem lijkt in de Huawei E5186S-22a te zitten.
* KPN Buitengebied servicedesk gebeld en storing aangemeld

Afgelopen woensdag is er een KPN monteur langs geweest (was helaas zelf niet thuis) en heeft de Huawei E5186S-22a vervangen door de Huawei B525S-23A. Vervolgens heeft hij samen met mijn vrouw 4 apparaten, 1x Windows laptop, Mac Book Pro, Ipad Pro en 1 Apple TV via Wifi succesvol verbonden met het internet en is toen weer vertrokken. Er bleek echter een wachtwoord op de router zelf te zitten en doordat ik pas na 18:00 thuis was kon ik er niet meer achteraan bellen. Om de router toch te kunnen beveiligen heb ik hem dus gelijk weer gereset want ik begreep dat hij hem zo uit de doos had neergezet en verder niets had ingesteld of heeft doorgegeven.

Dit leek gezien de tests de oplossing te zijn echter had ik pas afgelopen vrijdag tijd om de rest van de apparaten aan te gaan sluiten en te testen. Voordat ik begon dacht ik even de (geteste!) Apple TV aan te zetten voor wat achtergrond ontspanning maar die had wederom geen verbinding meer….
Ook de iPads werkte dacht ik (kom ik zo op terug) wederom niet via Wifi, maar wel probleemloos via hun eigen 4G. De Windows laptops werken sinds de nieuwe Huawei echter zonder problemen. Internet (browsen) op de Mac Book Pro werkt tot nu toe, maar is af en toe wel erg lang aan het wachten of laden.

Het opnieuw resetten van de Huawei maakt geen verschil. Toen ben ik met grote vriend Google gaan zoeken en kwam gelijk soort issues tegen. Dingen als DHCP op de modem uitzetten, MAC-adressen vastleggen en de Wifi kanalen voor zowel 2.4Ghz als 5Ghz veranderen (heb niet alle kanalen geprobeerd) heb ik getest maar het resultaat blijft hetzelfde…..dacht ik. Want nu blijkt er af en toe, geheel random een verbinding te zijn voor 1 van de Apple TVs. Niet lang maar soms doen ze het ongeacht hoe het modem staat ingesteld (staat nu zelfs weer helemaal standaard, wel met een eigen wachtwoord). En nog vreemder…de iPad Pro waarvan ik dacht dat ze helemaal niets doen via Wifi, kan blijkbaar wel via Safari op internet browsen en YouTube werkt ook. Echter wil geen van de apps starten. Dingen als Buienradar of een spelletje geven een verbindingsfout….totdat 1 van de Apple TVs het eventjes doet. Dan werken de apps op de iPad ook weer. Je zou bijna denken aan een virus of dat we hele vage eigen instellingen op onze Apples hebben ingesteld, maar zoals Apple gebruikers weten valt hier weinig spannends aan in te stellen en virussen op een Apple zijn volgens mij vrij zeldzaam.

En nu nog vreemder…vandaag, zaterdag 3 maart 2018, heb ik nog wat laatste checks gedaan.

* Als ik opnieuw mijn eigen niet KPN mobieltjes als hotspot instel werkt alles direct en zonder problemen
* Als ik het KPN Android toestel van mijn vrouw instel als hotspot ervaar ik hetzelfde gedrag als met de KPN Huawei 4G modem! Het is wel een zakelijk abonnement maar qua internet zou dit geen verschil mogen maken.
* Omdat ik mijn oude iPad 2 weer uit de kast had getrokken vanwege de simkaart test (zie boven) heb ik die ook via Wifi getest. Die werkt net als de Windows laptops ook geheel zonder problemen! Zowel het browsen, Youtube als diverse oude apps werken zonder verbindingsfouten. Deze iPad draait nog op iOS 9.

Nu lijkt het dus vooral fout te gaan bij de combi Apple met iOS 11 (beide Apple TVs en de iPad Pro) en KPN maar dat laat ik verder aan de expert over. Ik weet ook niet of er door de KPN monteur in de nieuwe Huawei een speciale instelling stond voordat ik hem had gereset (vanwege het onbekende wachtwoord). Vind het wel erg apart allemaal want het heeft tot kort bijna een jaar gewoon gewerkt.

Een heel verhaal maar ik post dit omdat de technische dienst voor KPN Buitengebied klanten alleen doordeweeks bereikbaar is en ik hoop dat er iemand online is die een tip of idee heeft…

Derrick


Kan de mtu size op de interface van het Huawei modem verkleind worden naar 1380 bytes? Of een waarde tussen de 1300 - 1380? Het verschil zou hem kunnen zitten in de mtu size van Windows en Apple apparaten.

Reageer