Vraag

KPN Buitengebied: Apple producten altijd Wifi verbinding maar bijna geen internet verbinding, Windows geen probleem

  • 3 maart 2018
  • 76 reacties
  • 3640 keer bekeken


Toon eerste bericht

76 reacties

Kan de mtu size op de interface van het Huawei modem verkleind worden naar 1380 bytes? Of een waarde tussen de 1300 - 1380? Het verschil zou hem kunnen zitten in de mtu size van Windows en Apple apparaten.
Reputatie 1
Omdat we toch veel te lang moeten wachten op de kpn, heb ik zelf nog iets geprobeerd.
Als je inlogt op je router dan kun je onder instellingen naar wlan en dan naar geavanceerde instellingen.
Hier staat de wifi bandbreedte op automatich.
Wijzig dit naar 40hz voor de bovenste en naar 80 hz voor de 5g.
Herstart daarna je router(onder systeeminstellingen) en zodra die herstart is je apple devices overnieuw connecten en ze werken weer.
Ik kan weer na de applestore voor updates en ik kan speedtest weer draaien.
Uiteraard is dit geen garantie omdat ik het nog maar net heb uitgetest, maar ik wilde het graag met jullie delen omdat we niet al te veel horen van de kpn.
Mocht het de komende weken blijven werken laat ik het jullie weten.
Reputatie 1


Hier de instellingen
Ilma_NL

Dank voor de info.
Wi-Fi bandbreedte op 40 en 80 MHz gezet.
Herstart van modem
Alle Hardware opnieuw opgestart, maar . . . .
Helaas dit is niet de oplossing
Zowel Imac-Iphone-Ipad en ATV's Niets !
Reputatie 1
Ja helaas, mijn vrouw komt thuis met haar iphone 6 en daar lukt het helaas ook niet op.
Mijn ipad en iphone werken nog wel.
Ach de kpn moet snel met of een nieuw type/merk router komen of een andere firmwware.
Maar dat het aan de huawei router ligt staat vast.
Ik zou ook vandaag terug gebeld worden maar helaas tot op heden nog niets gehoord.
Echt schandalige support hoor.
Als ik zo met mijn klanten zou omgaan dan hield ik geen klant over.
Aangezien de KPN überhaupt geen kennis in huis heeft welke dit probleem kan oplossen moeten de klanten zelf maar aan de gang, een schandalige manier van hoe met klanten om te gaan.
Het volgende heb ik nu uitgeprobeerd.
Onder Mobiele netwerkinstellingen "Zoeken in netwerk" > op Handmatig instellen en > Pas toe
Modem herstart en er volgt een Netwerklijst ipv NL KPN 4G (bruikbaar) te gebruiken voor NL KPN 3G gebruiken.
Het effect is dat ik op speedtest een lage snelheid meting krijg van down 4,57 en Up 3,36.
Heel traag maar het werkt wel (iets sneller dan de vaste ADSL verbinding)
zie de 3 bijlagen !

UPDATE:
Nu na 10 minuten krijg ik een snelheid op de Imac OS 10.13.3, op die 3G instelling van Down 79,7 en Up 45,8.
De Ipad en Iphone en de ATV op IOS 11 werken nog steeds niet.

UPDATE

Na 30 minuten de Handmatige instelling weer naar automatisch gezet en het modem herstart en op de Imac blijft het werken.
Wat wel raar is dat speedtest tijdens de meting en als meting het is afgerond blijft zoeken naar een optimale server.

De Ipad en Iphone en de ATV op IOS 11 werken nog steeds niet.
Reputatie 1
Met die snelheid heb je er nog niets aan, maar ook hiermee toon je nogmaals aan dat het aan de huawei ligt.
Ik kan er met de kop niet bij waarom de kpn niet met een oplossing komt.
Reputatie 1
Nogmaals gebeld met de kpn omdat ik niet terug gebeld word.
Krijg ik iemand aan de lijn die eerst zegt de dag is nog niet voorbij?
Werkelijkwaar wat een opmerking zeg.
Maar goed ook zij weet van toeten nog blazen en naar 5minuten in de wacht gezet te worden komt ze met de mededeling of ik morgenvroeg om 9 uur kan terug bellen.
Zucht wat een kl.t.n service zeg.
Als de kpnmonteurs nu eens op het forum zouden kijken dan hadden ze de oplossing al lang kunnen hebben.
Ben er klaar mee
Weet je het ligt niet eens aan die monteurs, daar ligt het niet aan, en die zijn van goede willen maar die KPN techneuten daar boven veranderen iets zonder dat ze er verstand van hebben, en dat ook niet willen toegeven, dat is meer mijn indruk.
Ligt zeker weten aan het KPN netwerk. Er gebeurt van alles achter de schermen als je enkel al naar de loghistorie in je Huawei modem kijkt. Vind het erg jammer dat wij als klant maar niets horen. Zit net als @advrie al aardig wat weken zonder stabiel/geen! internet maar heb ondertussen wel mijn maandelijkse bijdrage mogen aftikken. Ook zit ik nog steeds te wachten op mijn telefoontje.
Geen nieuws is ook nieuws denk ik dan, maar laat gewoon even weten dat er nog aan gewerkt wordt. Nu horen en weten we niks! Krijg bijna overstap neigingen aangezien er tegenwoordig meer providers zijn die 4G oplossingen aanbieden. Wij kijken het nog even aan....
Reputatie 1
Ik moest vandaag zelf terug bellen omdat er nu iemand met kennis van zaken zou zitten.
No niets hoor, weer iemand die moest overleggen en na 5 minuten in de wacht terug komen met tja ik kan je helaas nog niets vertellen.
Grrrr wat een belachelijk slechte service is het daar.
Dit lijkt toch nergens op.
We zitten nu al bijna een maand zonder internet.
En om het op te lossen hoef je niet lang over na te denken. Een ander merk router en voila.
Maar nu sta ik echt met de rug tegen de muur want ze weten niet wanneer het opgelost gaat worden en of het uberhaupt wel opgelost gaat worden.
Helemaal niets weten ze.
Is toch echt belachelijk.
Ik denk dat ik een mailtje ga sturen na kassa ofzoiets.
Hier precies zelfde probleem, Windows apparaten werken prima, Ipads, Iphones 90% v/d tijd niet mogelijk om te internetten via Huawei 4G modem. Tot enkele weken geleden geen enkel probleem. Alles is geupdate, zowel het modem, als de IOS-en. Ipad's en Iphones doen het via andere providers prima. Bovendien heb ik ook nog gewoon ADSL ernaast en ook daarmee werkt alles prima. Alles getest. Ligt echt aan de Huawei router. Ik ben zelf IT-prof en weet alles van internet, netwerken, infrastructure, verbindingen e.d. Het is het modem zelf, geloof me maar. De wifi zelf is 100% oke, het gaat om de internetverbinding.
KNP, kijk hiernaar en neem de klachten svp serieus. (voor de techneuten van KPN, zoek het in de advanced DNS security settings, DNSSEC settings en met name in Response Rate Limiting (RRL) Wat is daar in de laatste weken/maanden aangepast?)

Tip voor alle medeslachtoffers: Ik had nog een SYNOLOGY RT 1900 router liggen met een USB 4G dongel eropaangesloten (type Huawei E392) Simkaart van KNP-4G abonnement hieringedaan, kan gewoon, werkt prima. Ik gebruik mijn KPN abonnement/SIMkaart nu dus in combinatie met Synology Router RT1900/USB-4G dongel. Alle apparaten, zowel Windows als Apple werken hiermee prima. (vereist geen technische kennis, aansluiten en op de powerknop drukken, dat is alles)

KPN los dit eens op met die Huawei router van jullie! (Het gaat om de Huawei-E5186-5F3E)


Bij mij is het de B525s-23a modem met dezelfde problemen (als het wel aan het modem ligt). Van de 2 Apple tablets heeft er 1 nog lang gewerkt, terwijl de andere al een week problemen gaf. Nu beide tablets met problemen, na het herstarten van de modem is het soms weer (tijdelijk) opgelost. Kan iemand van KPN bevestigen of er nog wel aan dit probleem gewerkt wordt, en of ze al enig idee hebben waar het fout gaat?!
Volgens mij, maar dit zou ik graag bevestigt of ontkracht willen hebben, zitten de problemen meer in het KPN netwerk zelf en niet zo zeer in de Huawei modems. Dit denk ik vanwege de simpele test die ik heb gedaan met het KPN mobieltje van mijn vrouw. Als ik dat toestel (met dus een andere KPN simkaart erin die niets te maken heeft met het Buitengebied abonnement) instel als hotspot ervaar ik precies dezelfde issues. Op het mobieltje zelf kan ze probleemloos internetten. Dus ik denk dat de problemen in de "KPN netwerk als hotspot"-hoek liggen.
Reputatie 1
Als ik via hotspot werk heb ik geen problemen.
Ook heeft iemand het al uitgeprobeerd met een ander merk 4g modem, daarna waren ook alle problemen verholpen.
Ik heb met mijn iphone’s en ipad nergens last alleen via de wifi van de huawei van de kpn 4g buitengebied.
Maar het is en blijft belachelijk dat wij de klant zelf maar alles moeten uittesten een aanklooien.
Waarom reageert de kpn nergens op. Niet hier op het forum en ook niet als je ze belt.
Gewoon een hele maand betalen voor iets wat ze niet leveren.
Ik word met de dag bozer.
Als ik de telefoon van mijn werk instel als hotspot (KPN abonnement, simkaart zit in iPhone) dan werkt alles prima (zelfs Apple TV).
Maar verder ervaar ik nog steeds dezelfde problemen als een paar weken geleden. Vaker geen verbinding dan wel op mijn MacBook en iMac, helemaal geen werking meer van mijn AppleTV.
Sinds vanmorgen werkt alles weer Imac, Iphone, Ipad en ATV.
Ik wil niet negatief doen, maar voor hoe lang ?
En zoals ik al eerder meldde het ligt dus niet aan de IOS en de macOSX systeem software, en zouden wij als gebruikers wel eens willen weten wat de oorzaak is geweest van dit probleem?

Dus KPN COMMUNICEER ! want daar hebben de klanten recht op na bijna een maand zonder 4G internet via de Huawei modem !
Reputatie 1
Hier werkt het ook weer op mijn iphone(ipad en andere iphone nog niet tot mijn beschikking)
Mooi dat ze het opgelost hebben, maar zou nog mooier zijn als ze het bevestigen.
En of het een blijvende oplossing is.
Reputatie 7
Badge +28
Ik begrijp van de ontwikkelaars dat er inderdaad iets is veranderd aan onze kant. De producteigenaar is op bezoek geweest bij twee klanten die dit probleem hebben gemeld en daaruit hebben we een mogelijke oorzaak gevonden. De wijzigingen lijken te werken voor een deel van de klanten maar de storing is nog niet bij iedereen opgelost. Ik heb een vraag uitstaan voor wat meer technische details, zodra ik dit wat concreter kan maken deel ik het met jullie.
Joran
Heb je al vernomen waar het probleem nu vandaan komt?
Ben erg benieuwd !
Zou mooi zijn als er een officiële reactie vanuit KPN komt. Tot op heden helemaal niets gehoord maar heb wel wederom opnieuw mogen betalen.
Reputatie 7
Badge +22
Bij jou werkt het nog niet, Derrick? Zoals Joran al aangeeft, hebben we eind maart iets gewijzigd waardoor dit probleem bij in ieder geval een deel van onze klanten opgelost is.

Waar heb jij jouw APN nu op staan?
Sinds vorige week heb ik los van af en toe een trage connectie (data transfer) gelukkig geen uitval meer gehad. Zou toch fijn zijn als er iets meer info naar buiten komt. En komt er ook een compensatie?
Ook ik ernaar de genoemde problemen. Ik begrijp dat er nog geen afdoende oplossing voorhanden is.
Wat doet KPN hieraan?
Reputatie 7
Badge +28
Welkom Harry68, goede vraag. Sinds de wijziging van begin vorige maand zien we bijna geen klachten meer. Dat leek alleen nog geen officiële afmelding, ik heb nagevraagd of dit probleem nog verder wordt onderzocht.

Even voor de zekerheid: is het probleem bij jou identiek? Oftewel: Apple apparatuur werkt niet goed, andere apparatuur werkt prima? Als alle apparaten niet goed werken kan dit een andere storing zijn. Kun je controleren waar de APN op staat ingesteld? Zie ook dit bericht van jrxs4all.
Probleem is identiek. Alle andere apparaten werken wel met Huawei modem.
Alle mogelijke instellingen geprobeerd, zonder resultaat. Ook contact opgenomen met jullie klantendienst. Maar daar wordt het probleem gewoon genegeerd., en niet serieus genomen.

Gr. Harry

Reageer