Hallo allemaal,
Wij hebben nu ruim een jaar het KPN Buitengebied pakket (Huawei 4G modem en KPN simkaart) en hebben hier tot voorkort vrijwel probleemloos gebruik van kunnen maken. Heel af en toe was er een slechte, trage of geen verbinding en dan was de 4G modem uit/aan zetten voldoende. Voor de rest konden we er prima mee werken. Wij hebben naast enkele Windows systemen veel Apple producten zoals iPhones, iPads, Apple Tvs en een Mac Book Pro. Ook hebben we 1 Android mobieltje. Aan ons huis zelf, de locatie van de Huawei 4G modem, de instellingen hiervan of die van onze apparaten is de afgelopen maanden (jaren!) niets gewijzigd. Op de apparaten zijn netjes de laatste updates/firmwares binnengehaald en uitgevoerd. Bij ons in buurt is zover wij kunnen zien en weten de laatste maanden ook niets verandert.
Echter hebben we nu ruim 1½ week het volgende vreemde euvel:
Op onze Windows systemen kunnen we nu (wordt zo verder toegelicht) vrijwel probleemloos werken terwijl alle Apple producten bijna geen internetverbinding meer hebben. De apparaten zien elkaar onderling wel. Voor alle apparaten geldt dat ze dus zonder problemen het interne netwerk via Wifi of bekabeld kunnen bereiken. Zo hebben we een HP netwerkprinter die zowel door de Windows apparaten als de MacBook pro en iPads nog steeds prima te benaderbaar is.
Wat heb ik tot nu toe gedaan/wat is er gebeurt:
(Met de KPN Huawei E5186S-22a 4G modem)
Eerst alle apparaten ontkoppeld van het netwerk (Wifi en LAN) en waar mogelijk ook uitgeschakeld (stekker eruit!). Vervolgens de volgende acties soms meerdere keren gedaan:
* de Windows laptops 1 voor 1 via Wifi (2.4Ghz en 5Ghz) en bekabeld getest. Heel af en toe, meer niet dan wel, is er verbinding met het internet. De verbinding valt soms vrijwel direct en andere keren na max 1,5 a 2 uur weer voor uren weg. Daarna de laptops weer ontkoppeld en uitgezet.
* Mac Book Pro toont van alle Apple producten het meeste leven. Heel af en toe is er verbinding met het internet. Niet zo vaak (soms lukt het maar 1x op een dag) als de Windows laptops maar soms is er via Wifi een connectie. Getest zowel op 2.4Ghz als 5Ghz getest. Vervolgens ook weer afgekoppeld en uitgezet.
* 1 voor 1 de Apple TVs via Wifi (2.4Ghz en 5Ghz) en bekabeld getest. Helaas geen succes. Vervolgens 1 Apple TV gereset naar de fabrieksinstellingen en opnieuw geprobeerd te configureren. De basis offline installatie lukt maar vervolgens verschijnen er verbindingsfouten als ik tijdens het afconfigureren met mijn Apple ID moet inloggen. Dit gebeurt zowel via Wifi als bekabeld. Vervolgens ook weer afgekoppeld en uitgezet.
* iPhones werken prima via hun eigen (niet KPN) 4G verbinding als Wifi uit staat maar doen vrij weinig zodra ik ze weer via Wifi koppel. Ook hier op zowel 2.4Ghz als 5Ghz getest
* iPads doen precies hetzelfde als de iPhones. Werken via hun eigen (niet KPN) 4G verbinding prima maar doen niet via WiFi (2.4Ghz als 5Ghz)
* KPN 4G modem, de Huawei E5186S-22a, gereset en weer opnieuw beginnen bovenstaande tests. Maakte helaas geen verschil
* 1 van mijn (niet KPN) mobieltje gebruikt als hotspot. Alles werkt prima! Ook meerdere apparaten tegelijk!
* KPN 4G simkaart in mijn oude iPad 2 gestopt omdat dit nog een ouder groter model simkaart is. iPad had direct internet verbinding. De iPad 2 heeft helaas geen hotspot mogelijkheid maar er was in ieder geval verbinding. Simkaart werkt en het probleem lijkt in de Huawei E5186S-22a te zitten.
* KPN Buitengebied servicedesk gebeld en storing aangemeld
Afgelopen woensdag is er een KPN monteur langs geweest (was helaas zelf niet thuis) en heeft de Huawei E5186S-22a vervangen door de Huawei B525S-23A. Vervolgens heeft hij samen met mijn vrouw 4 apparaten, 1x Windows laptop, Mac Book Pro, Ipad Pro en 1 Apple TV via Wifi succesvol verbonden met het internet en is toen weer vertrokken. Er bleek echter een wachtwoord op de router zelf te zitten en doordat ik pas na 18:00 thuis was kon ik er niet meer achteraan bellen. Om de router toch te kunnen beveiligen heb ik hem dus gelijk weer gereset want ik begreep dat hij hem zo uit de doos had neergezet en verder niets had ingesteld of heeft doorgegeven.
Dit leek gezien de tests de oplossing te zijn echter had ik pas afgelopen vrijdag tijd om de rest van de apparaten aan te gaan sluiten en te testen. Voordat ik begon dacht ik even de (geteste!) Apple TV aan te zetten voor wat achtergrond ontspanning maar die had wederom geen verbinding meer….
Ook de iPads werkte dacht ik (kom ik zo op terug) wederom niet via Wifi, maar wel probleemloos via hun eigen 4G. De Windows laptops werken sinds de nieuwe Huawei echter zonder problemen. Internet (browsen) op de Mac Book Pro werkt tot nu toe, maar is af en toe wel erg lang aan het wachten of laden.
Het opnieuw resetten van de Huawei maakt geen verschil. Toen ben ik met grote vriend Google gaan zoeken en kwam gelijk soort issues tegen. Dingen als DHCP op de modem uitzetten, MAC-adressen vastleggen en de Wifi kanalen voor zowel 2.4Ghz als 5Ghz veranderen (heb niet alle kanalen geprobeerd) heb ik getest maar het resultaat blijft hetzelfde…..dacht ik. Want nu blijkt er af en toe, geheel random een verbinding te zijn voor 1 van de Apple TVs. Niet lang maar soms doen ze het ongeacht hoe het modem staat ingesteld (staat nu zelfs weer helemaal standaard, wel met een eigen wachtwoord). En nog vreemder…de iPad Pro waarvan ik dacht dat ze helemaal niets doen via Wifi, kan blijkbaar wel via Safari op internet browsen en YouTube werkt ook. Echter wil geen van de apps starten. Dingen als Buienradar of een spelletje geven een verbindingsfout….totdat 1 van de Apple TVs het eventjes doet. Dan werken de apps op de iPad ook weer. Je zou bijna denken aan een virus of dat we hele vage eigen instellingen op onze Apples hebben ingesteld, maar zoals Apple gebruikers weten valt hier weinig spannends aan in te stellen en virussen op een Apple zijn volgens mij vrij zeldzaam.
En nu nog vreemder…vandaag, zaterdag 3 maart 2018, heb ik nog wat laatste checks gedaan.
* Als ik opnieuw mijn eigen niet KPN mobieltjes als hotspot instel werkt alles direct en zonder problemen
* Als ik het KPN Android toestel van mijn vrouw instel als hotspot ervaar ik hetzelfde gedrag als met de KPN Huawei 4G modem! Het is wel een zakelijk abonnement maar qua internet zou dit geen verschil mogen maken.
* Omdat ik mijn oude iPad 2 weer uit de kast had getrokken vanwege de simkaart test (zie boven) heb ik die ook via Wifi getest. Die werkt net als de Windows laptops ook geheel zonder problemen! Zowel het browsen, Youtube als diverse oude apps werken zonder verbindingsfouten. Deze iPad draait nog op iOS 9.
Nu lijkt het dus vooral fout te gaan bij de combi Apple met iOS 11 (beide Apple TVs en de iPad Pro) en KPN maar dat laat ik verder aan de expert over. Ik weet ook niet of er door de KPN monteur in de nieuwe Huawei een speciale instelling stond voordat ik hem had gereset (vanwege het onbekende wachtwoord). Vind het wel erg apart allemaal want het heeft tot kort bijna een jaar gewoon gewerkt.
Een heel verhaal maar ik post dit omdat de technische dienst voor KPN Buitengebied klanten alleen doordeweeks bereikbaar is en ik hoop dat er iemand online is die een tip of idee heeft…
Derrick