Vraag

KPN Buitengebied: Apple producten altijd Wifi verbinding maar bijna geen internet verbinding, Windows geen probleem

  • 3 maart 2018
  • 76 reacties
  • 3646 keer bekeken

Hallo allemaal,

Wij hebben nu ruim een jaar het KPN Buitengebied pakket (Huawei 4G modem en KPN simkaart) en hebben hier tot voorkort vrijwel probleemloos gebruik van kunnen maken. Heel af en toe was er een slechte, trage of geen verbinding en dan was de 4G modem uit/aan zetten voldoende. Voor de rest konden we er prima mee werken. Wij hebben naast enkele Windows systemen veel Apple producten zoals iPhones, iPads, Apple Tvs en een Mac Book Pro. Ook hebben we 1 Android mobieltje. Aan ons huis zelf, de locatie van de Huawei 4G modem, de instellingen hiervan of die van onze apparaten is de afgelopen maanden (jaren!) niets gewijzigd. Op de apparaten zijn netjes de laatste updates/firmwares binnengehaald en uitgevoerd. Bij ons in buurt is zover wij kunnen zien en weten de laatste maanden ook niets verandert.

Echter hebben we nu ruim 1½ week het volgende vreemde euvel:
Op onze Windows systemen kunnen we nu (wordt zo verder toegelicht) vrijwel probleemloos werken terwijl alle Apple producten bijna geen internetverbinding meer hebben. De apparaten zien elkaar onderling wel. Voor alle apparaten geldt dat ze dus zonder problemen het interne netwerk via Wifi of bekabeld kunnen bereiken. Zo hebben we een HP netwerkprinter die zowel door de Windows apparaten als de MacBook pro en iPads nog steeds prima te benaderbaar is.

Wat heb ik tot nu toe gedaan/wat is er gebeurt:
(Met de KPN Huawei E5186S-22a 4G modem)
Eerst alle apparaten ontkoppeld van het netwerk (Wifi en LAN) en waar mogelijk ook uitgeschakeld (stekker eruit!). Vervolgens de volgende acties soms meerdere keren gedaan:
* de Windows laptops 1 voor 1 via Wifi (2.4Ghz en 5Ghz) en bekabeld getest. Heel af en toe, meer niet dan wel, is er verbinding met het internet. De verbinding valt soms vrijwel direct en andere keren na max 1,5 a 2 uur weer voor uren weg. Daarna de laptops weer ontkoppeld en uitgezet.
* Mac Book Pro toont van alle Apple producten het meeste leven. Heel af en toe is er verbinding met het internet. Niet zo vaak (soms lukt het maar 1x op een dag) als de Windows laptops maar soms is er via Wifi een connectie. Getest zowel op 2.4Ghz als 5Ghz getest. Vervolgens ook weer afgekoppeld en uitgezet.
* 1 voor 1 de Apple TVs via Wifi (2.4Ghz en 5Ghz) en bekabeld getest. Helaas geen succes. Vervolgens 1 Apple TV gereset naar de fabrieksinstellingen en opnieuw geprobeerd te configureren. De basis offline installatie lukt maar vervolgens verschijnen er verbindingsfouten als ik tijdens het afconfigureren met mijn Apple ID moet inloggen. Dit gebeurt zowel via Wifi als bekabeld. Vervolgens ook weer afgekoppeld en uitgezet.
* iPhones werken prima via hun eigen (niet KPN) 4G verbinding als Wifi uit staat maar doen vrij weinig zodra ik ze weer via Wifi koppel. Ook hier op zowel 2.4Ghz als 5Ghz getest
* iPads doen precies hetzelfde als de iPhones. Werken via hun eigen (niet KPN) 4G verbinding prima maar doen niet via WiFi (2.4Ghz als 5Ghz)
* KPN 4G modem, de Huawei E5186S-22a, gereset en weer opnieuw beginnen bovenstaande tests. Maakte helaas geen verschil
* 1 van mijn (niet KPN) mobieltje gebruikt als hotspot. Alles werkt prima! Ook meerdere apparaten tegelijk!
* KPN 4G simkaart in mijn oude iPad 2 gestopt omdat dit nog een ouder groter model simkaart is. iPad had direct internet verbinding. De iPad 2 heeft helaas geen hotspot mogelijkheid maar er was in ieder geval verbinding. Simkaart werkt en het probleem lijkt in de Huawei E5186S-22a te zitten.
* KPN Buitengebied servicedesk gebeld en storing aangemeld

Afgelopen woensdag is er een KPN monteur langs geweest (was helaas zelf niet thuis) en heeft de Huawei E5186S-22a vervangen door de Huawei B525S-23A. Vervolgens heeft hij samen met mijn vrouw 4 apparaten, 1x Windows laptop, Mac Book Pro, Ipad Pro en 1 Apple TV via Wifi succesvol verbonden met het internet en is toen weer vertrokken. Er bleek echter een wachtwoord op de router zelf te zitten en doordat ik pas na 18:00 thuis was kon ik er niet meer achteraan bellen. Om de router toch te kunnen beveiligen heb ik hem dus gelijk weer gereset want ik begreep dat hij hem zo uit de doos had neergezet en verder niets had ingesteld of heeft doorgegeven.

Dit leek gezien de tests de oplossing te zijn echter had ik pas afgelopen vrijdag tijd om de rest van de apparaten aan te gaan sluiten en te testen. Voordat ik begon dacht ik even de (geteste!) Apple TV aan te zetten voor wat achtergrond ontspanning maar die had wederom geen verbinding meer….
Ook de iPads werkte dacht ik (kom ik zo op terug) wederom niet via Wifi, maar wel probleemloos via hun eigen 4G. De Windows laptops werken sinds de nieuwe Huawei echter zonder problemen. Internet (browsen) op de Mac Book Pro werkt tot nu toe, maar is af en toe wel erg lang aan het wachten of laden.

Het opnieuw resetten van de Huawei maakt geen verschil. Toen ben ik met grote vriend Google gaan zoeken en kwam gelijk soort issues tegen. Dingen als DHCP op de modem uitzetten, MAC-adressen vastleggen en de Wifi kanalen voor zowel 2.4Ghz als 5Ghz veranderen (heb niet alle kanalen geprobeerd) heb ik getest maar het resultaat blijft hetzelfde…..dacht ik. Want nu blijkt er af en toe, geheel random een verbinding te zijn voor 1 van de Apple TVs. Niet lang maar soms doen ze het ongeacht hoe het modem staat ingesteld (staat nu zelfs weer helemaal standaard, wel met een eigen wachtwoord). En nog vreemder…de iPad Pro waarvan ik dacht dat ze helemaal niets doen via Wifi, kan blijkbaar wel via Safari op internet browsen en YouTube werkt ook. Echter wil geen van de apps starten. Dingen als Buienradar of een spelletje geven een verbindingsfout….totdat 1 van de Apple TVs het eventjes doet. Dan werken de apps op de iPad ook weer. Je zou bijna denken aan een virus of dat we hele vage eigen instellingen op onze Apples hebben ingesteld, maar zoals Apple gebruikers weten valt hier weinig spannends aan in te stellen en virussen op een Apple zijn volgens mij vrij zeldzaam.

En nu nog vreemder…vandaag, zaterdag 3 maart 2018, heb ik nog wat laatste checks gedaan.

* Als ik opnieuw mijn eigen niet KPN mobieltjes als hotspot instel werkt alles direct en zonder problemen
* Als ik het KPN Android toestel van mijn vrouw instel als hotspot ervaar ik hetzelfde gedrag als met de KPN Huawei 4G modem! Het is wel een zakelijk abonnement maar qua internet zou dit geen verschil mogen maken.
* Omdat ik mijn oude iPad 2 weer uit de kast had getrokken vanwege de simkaart test (zie boven) heb ik die ook via Wifi getest. Die werkt net als de Windows laptops ook geheel zonder problemen! Zowel het browsen, Youtube als diverse oude apps werken zonder verbindingsfouten. Deze iPad draait nog op iOS 9.

Nu lijkt het dus vooral fout te gaan bij de combi Apple met iOS 11 (beide Apple TVs en de iPad Pro) en KPN maar dat laat ik verder aan de expert over. Ik weet ook niet of er door de KPN monteur in de nieuwe Huawei een speciale instelling stond voordat ik hem had gereset (vanwege het onbekende wachtwoord). Vind het wel erg apart allemaal want het heeft tot kort bijna een jaar gewoon gewerkt.

Een heel verhaal maar ik post dit omdat de technische dienst voor KPN Buitengebied klanten alleen doordeweeks bereikbaar is en ik hoop dat er iemand online is die een tip of idee heeft…

Derrick

76 reacties

Heb toch nog even teruggelezen en de genoemde instelling veranderd.
Lijkt te helpen. Nu maar hopen dat het blijvend is.
Probleem is identiek. Alle andere apparaten werken wel met Huawei modem.
Alle mogelijke instellingen geprobeerd, zonder resultaat. Ook contact opgenomen met jullie klantendienst. Maar daar wordt het probleem gewoon genegeerd., en niet serieus genomen.

Gr. Harry
Reputatie 7
Badge +28
Welkom Harry68, goede vraag. Sinds de wijziging van begin vorige maand zien we bijna geen klachten meer. Dat leek alleen nog geen officiële afmelding, ik heb nagevraagd of dit probleem nog verder wordt onderzocht.

Even voor de zekerheid: is het probleem bij jou identiek? Oftewel: Apple apparatuur werkt niet goed, andere apparatuur werkt prima? Als alle apparaten niet goed werken kan dit een andere storing zijn. Kun je controleren waar de APN op staat ingesteld? Zie ook dit bericht van jrxs4all.
Ook ik ernaar de genoemde problemen. Ik begrijp dat er nog geen afdoende oplossing voorhanden is.
Wat doet KPN hieraan?
Sinds vorige week heb ik los van af en toe een trage connectie (data transfer) gelukkig geen uitval meer gehad. Zou toch fijn zijn als er iets meer info naar buiten komt. En komt er ook een compensatie?
Reputatie 7
Badge +22
Bij jou werkt het nog niet, Derrick? Zoals Joran al aangeeft, hebben we eind maart iets gewijzigd waardoor dit probleem bij in ieder geval een deel van onze klanten opgelost is.

Waar heb jij jouw APN nu op staan?
Zou mooi zijn als er een officiële reactie vanuit KPN komt. Tot op heden helemaal niets gehoord maar heb wel wederom opnieuw mogen betalen.
Joran
Heb je al vernomen waar het probleem nu vandaan komt?
Ben erg benieuwd !
Reputatie 7
Badge +28
Ik begrijp van de ontwikkelaars dat er inderdaad iets is veranderd aan onze kant. De producteigenaar is op bezoek geweest bij twee klanten die dit probleem hebben gemeld en daaruit hebben we een mogelijke oorzaak gevonden. De wijzigingen lijken te werken voor een deel van de klanten maar de storing is nog niet bij iedereen opgelost. Ik heb een vraag uitstaan voor wat meer technische details, zodra ik dit wat concreter kan maken deel ik het met jullie.
Reputatie 1
Hier werkt het ook weer op mijn iphone(ipad en andere iphone nog niet tot mijn beschikking)
Mooi dat ze het opgelost hebben, maar zou nog mooier zijn als ze het bevestigen.
En of het een blijvende oplossing is.
Sinds vanmorgen werkt alles weer Imac, Iphone, Ipad en ATV.
Ik wil niet negatief doen, maar voor hoe lang ?
En zoals ik al eerder meldde het ligt dus niet aan de IOS en de macOSX systeem software, en zouden wij als gebruikers wel eens willen weten wat de oorzaak is geweest van dit probleem?

Dus KPN COMMUNICEER ! want daar hebben de klanten recht op na bijna een maand zonder 4G internet via de Huawei modem !
Als ik de telefoon van mijn werk instel als hotspot (KPN abonnement, simkaart zit in iPhone) dan werkt alles prima (zelfs Apple TV).
Maar verder ervaar ik nog steeds dezelfde problemen als een paar weken geleden. Vaker geen verbinding dan wel op mijn MacBook en iMac, helemaal geen werking meer van mijn AppleTV.
Reputatie 1
Als ik via hotspot werk heb ik geen problemen.
Ook heeft iemand het al uitgeprobeerd met een ander merk 4g modem, daarna waren ook alle problemen verholpen.
Ik heb met mijn iphone’s en ipad nergens last alleen via de wifi van de huawei van de kpn 4g buitengebied.
Maar het is en blijft belachelijk dat wij de klant zelf maar alles moeten uittesten een aanklooien.
Waarom reageert de kpn nergens op. Niet hier op het forum en ook niet als je ze belt.
Gewoon een hele maand betalen voor iets wat ze niet leveren.
Ik word met de dag bozer.
Volgens mij, maar dit zou ik graag bevestigt of ontkracht willen hebben, zitten de problemen meer in het KPN netwerk zelf en niet zo zeer in de Huawei modems. Dit denk ik vanwege de simpele test die ik heb gedaan met het KPN mobieltje van mijn vrouw. Als ik dat toestel (met dus een andere KPN simkaart erin die niets te maken heeft met het Buitengebied abonnement) instel als hotspot ervaar ik precies dezelfde issues. Op het mobieltje zelf kan ze probleemloos internetten. Dus ik denk dat de problemen in de "KPN netwerk als hotspot"-hoek liggen.
Hier precies zelfde probleem, Windows apparaten werken prima, Ipads, Iphones 90% v/d tijd niet mogelijk om te internetten via Huawei 4G modem. Tot enkele weken geleden geen enkel probleem. Alles is geupdate, zowel het modem, als de IOS-en. Ipad's en Iphones doen het via andere providers prima. Bovendien heb ik ook nog gewoon ADSL ernaast en ook daarmee werkt alles prima. Alles getest. Ligt echt aan de Huawei router. Ik ben zelf IT-prof en weet alles van internet, netwerken, infrastructure, verbindingen e.d. Het is het modem zelf, geloof me maar. De wifi zelf is 100% oke, het gaat om de internetverbinding.
KNP, kijk hiernaar en neem de klachten svp serieus. (voor de techneuten van KPN, zoek het in de advanced DNS security settings, DNSSEC settings en met name in Response Rate Limiting (RRL) Wat is daar in de laatste weken/maanden aangepast?)

Tip voor alle medeslachtoffers: Ik had nog een SYNOLOGY RT 1900 router liggen met een USB 4G dongel eropaangesloten (type Huawei E392) Simkaart van KNP-4G abonnement hieringedaan, kan gewoon, werkt prima. Ik gebruik mijn KPN abonnement/SIMkaart nu dus in combinatie met Synology Router RT1900/USB-4G dongel. Alle apparaten, zowel Windows als Apple werken hiermee prima. (vereist geen technische kennis, aansluiten en op de powerknop drukken, dat is alles)

KPN los dit eens op met die Huawei router van jullie! (Het gaat om de Huawei-E5186-5F3E)


Bij mij is het de B525s-23a modem met dezelfde problemen (als het wel aan het modem ligt). Van de 2 Apple tablets heeft er 1 nog lang gewerkt, terwijl de andere al een week problemen gaf. Nu beide tablets met problemen, na het herstarten van de modem is het soms weer (tijdelijk) opgelost. Kan iemand van KPN bevestigen of er nog wel aan dit probleem gewerkt wordt, en of ze al enig idee hebben waar het fout gaat?!
Reputatie 1
Ik moest vandaag zelf terug bellen omdat er nu iemand met kennis van zaken zou zitten.
No niets hoor, weer iemand die moest overleggen en na 5 minuten in de wacht terug komen met tja ik kan je helaas nog niets vertellen.
Grrrr wat een belachelijk slechte service is het daar.
Dit lijkt toch nergens op.
We zitten nu al bijna een maand zonder internet.
En om het op te lossen hoef je niet lang over na te denken. Een ander merk router en voila.
Maar nu sta ik echt met de rug tegen de muur want ze weten niet wanneer het opgelost gaat worden en of het uberhaupt wel opgelost gaat worden.
Helemaal niets weten ze.
Is toch echt belachelijk.
Ik denk dat ik een mailtje ga sturen na kassa ofzoiets.
Ligt zeker weten aan het KPN netwerk. Er gebeurt van alles achter de schermen als je enkel al naar de loghistorie in je Huawei modem kijkt. Vind het erg jammer dat wij als klant maar niets horen. Zit net als @advrie al aardig wat weken zonder stabiel/geen! internet maar heb ondertussen wel mijn maandelijkse bijdrage mogen aftikken. Ook zit ik nog steeds te wachten op mijn telefoontje.
Geen nieuws is ook nieuws denk ik dan, maar laat gewoon even weten dat er nog aan gewerkt wordt. Nu horen en weten we niks! Krijg bijna overstap neigingen aangezien er tegenwoordig meer providers zijn die 4G oplossingen aanbieden. Wij kijken het nog even aan....
Weet je het ligt niet eens aan die monteurs, daar ligt het niet aan, en die zijn van goede willen maar die KPN techneuten daar boven veranderen iets zonder dat ze er verstand van hebben, en dat ook niet willen toegeven, dat is meer mijn indruk.
Reputatie 1
Nogmaals gebeld met de kpn omdat ik niet terug gebeld word.
Krijg ik iemand aan de lijn die eerst zegt de dag is nog niet voorbij?
Werkelijkwaar wat een opmerking zeg.
Maar goed ook zij weet van toeten nog blazen en naar 5minuten in de wacht gezet te worden komt ze met de mededeling of ik morgenvroeg om 9 uur kan terug bellen.
Zucht wat een kl.t.n service zeg.
Als de kpnmonteurs nu eens op het forum zouden kijken dan hadden ze de oplossing al lang kunnen hebben.
Ben er klaar mee
Reputatie 1
Met die snelheid heb je er nog niets aan, maar ook hiermee toon je nogmaals aan dat het aan de huawei ligt.
Ik kan er met de kop niet bij waarom de kpn niet met een oplossing komt.
Aangezien de KPN überhaupt geen kennis in huis heeft welke dit probleem kan oplossen moeten de klanten zelf maar aan de gang, een schandalige manier van hoe met klanten om te gaan.
Het volgende heb ik nu uitgeprobeerd.
Onder Mobiele netwerkinstellingen "Zoeken in netwerk" > op Handmatig instellen en > Pas toe
Modem herstart en er volgt een Netwerklijst ipv NL KPN 4G (bruikbaar) te gebruiken voor NL KPN 3G gebruiken.
Het effect is dat ik op speedtest een lage snelheid meting krijg van down 4,57 en Up 3,36.
Heel traag maar het werkt wel (iets sneller dan de vaste ADSL verbinding)
zie de 3 bijlagen !

UPDATE:
Nu na 10 minuten krijg ik een snelheid op de Imac OS 10.13.3, op die 3G instelling van Down 79,7 en Up 45,8.
De Ipad en Iphone en de ATV op IOS 11 werken nog steeds niet.

UPDATE

Na 30 minuten de Handmatige instelling weer naar automatisch gezet en het modem herstart en op de Imac blijft het werken.
Wat wel raar is dat speedtest tijdens de meting en als meting het is afgerond blijft zoeken naar een optimale server.

De Ipad en Iphone en de ATV op IOS 11 werken nog steeds niet.
Reputatie 1
Ja helaas, mijn vrouw komt thuis met haar iphone 6 en daar lukt het helaas ook niet op.
Mijn ipad en iphone werken nog wel.
Ach de kpn moet snel met of een nieuw type/merk router komen of een andere firmwware.
Maar dat het aan de huawei router ligt staat vast.
Ik zou ook vandaag terug gebeld worden maar helaas tot op heden nog niets gehoord.
Echt schandalige support hoor.
Als ik zo met mijn klanten zou omgaan dan hield ik geen klant over.
Ilma_NL

Dank voor de info.
Wi-Fi bandbreedte op 40 en 80 MHz gezet.
Herstart van modem
Alle Hardware opnieuw opgestart, maar . . . .
Helaas dit is niet de oplossing
Zowel Imac-Iphone-Ipad en ATV's Niets !
Reputatie 1


Hier de instellingen
Reputatie 1
Omdat we toch veel te lang moeten wachten op de kpn, heb ik zelf nog iets geprobeerd.
Als je inlogt op je router dan kun je onder instellingen naar wlan en dan naar geavanceerde instellingen.
Hier staat de wifi bandbreedte op automatich.
Wijzig dit naar 40hz voor de bovenste en naar 80 hz voor de 5g.
Herstart daarna je router(onder systeeminstellingen) en zodra die herstart is je apple devices overnieuw connecten en ze werken weer.
Ik kan weer na de applestore voor updates en ik kan speedtest weer draaien.
Uiteraard is dit geen garantie omdat ik het nog maar net heb uitgetest, maar ik wilde het graag met jullie delen omdat we niet al te veel horen van de kpn.
Mocht het de komende weken blijven werken laat ik het jullie weten.

Reageer