Vraag

KPN Buitengebied: Apple producten altijd Wifi verbinding maar bijna geen internet verbinding, Windows geen probleem

• 3 maart 2018
  • 76 reacties
  • 3640 keer bekeken

Hallo allemaal,

Wij hebben nu ruim een jaar het KPN Buitengebied pakket (Huawei 4G modem en KPN simkaart) en hebben hier tot voorkort vrijwel probleemloos gebruik van kunnen maken. Heel af en toe was er een slechte, trage of geen verbinding en dan was de 4G modem uit/aan zetten voldoende. Voor de rest konden we er prima mee werken. Wij hebben naast enkele Windows systemen veel Apple producten zoals iPhones, iPads, Apple Tvs en een Mac Book Pro. Ook hebben we 1 Android mobieltje. Aan ons huis zelf, de locatie van de Huawei 4G modem, de instellingen hiervan of die van onze apparaten is de afgelopen maanden (jaren!) niets gewijzigd. Op de apparaten zijn netjes de laatste updates/firmwares binnengehaald en uitgevoerd. Bij ons in buurt is zover wij kunnen zien en weten de laatste maanden ook niets verandert.

Echter hebben we nu ruim 1½ week het volgende vreemde euvel:
Op onze Windows systemen kunnen we nu (wordt zo verder toegelicht) vrijwel probleemloos werken terwijl alle Apple producten bijna geen internetverbinding meer hebben. De apparaten zien elkaar onderling wel. Voor alle apparaten geldt dat ze dus zonder problemen het interne netwerk via Wifi of bekabeld kunnen bereiken. Zo hebben we een HP netwerkprinter die zowel door de Windows apparaten als de MacBook pro en iPads nog steeds prima te benaderbaar is.

Wat heb ik tot nu toe gedaan/wat is er gebeurt:
(Met de KPN Huawei E5186S-22a 4G modem)
Eerst alle apparaten ontkoppeld van het netwerk (Wifi en LAN) en waar mogelijk ook uitgeschakeld (stekker eruit!). Vervolgens de volgende acties soms meerdere keren gedaan:
* de Windows laptops 1 voor 1 via Wifi (2.4Ghz en 5Ghz) en bekabeld getest. Heel af en toe, meer niet dan wel, is er verbinding met het internet. De verbinding valt soms vrijwel direct en andere keren na max 1,5 a 2 uur weer voor uren weg. Daarna de laptops weer ontkoppeld en uitgezet.
* Mac Book Pro toont van alle Apple producten het meeste leven. Heel af en toe is er verbinding met het internet. Niet zo vaak (soms lukt het maar 1x op een dag) als de Windows laptops maar soms is er via Wifi een connectie. Getest zowel op 2.4Ghz als 5Ghz getest. Vervolgens ook weer afgekoppeld en uitgezet.
* 1 voor 1 de Apple TVs via Wifi (2.4Ghz en 5Ghz) en bekabeld getest. Helaas geen succes. Vervolgens 1 Apple TV gereset naar de fabrieksinstellingen en opnieuw geprobeerd te configureren. De basis offline installatie lukt maar vervolgens verschijnen er verbindingsfouten als ik tijdens het afconfigureren met mijn Apple ID moet inloggen. Dit gebeurt zowel via Wifi als bekabeld. Vervolgens ook weer afgekoppeld en uitgezet.
* iPhones werken prima via hun eigen (niet KPN) 4G verbinding als Wifi uit staat maar doen vrij weinig zodra ik ze weer via Wifi koppel. Ook hier op zowel 2.4Ghz als 5Ghz getest
* iPads doen precies hetzelfde als de iPhones. Werken via hun eigen (niet KPN) 4G verbinding prima maar doen niet via WiFi (2.4Ghz als 5Ghz)
* KPN 4G modem, de Huawei E5186S-22a, gereset en weer opnieuw beginnen bovenstaande tests. Maakte helaas geen verschil
* 1 van mijn (niet KPN) mobieltje gebruikt als hotspot. Alles werkt prima! Ook meerdere apparaten tegelijk!
* KPN 4G simkaart in mijn oude iPad 2 gestopt omdat dit nog een ouder groter model simkaart is. iPad had direct internet verbinding. De iPad 2 heeft helaas geen hotspot mogelijkheid maar er was in ieder geval verbinding. Simkaart werkt en het probleem lijkt in de Huawei E5186S-22a te zitten.
* KPN Buitengebied servicedesk gebeld en storing aangemeld

Afgelopen woensdag is er een KPN monteur langs geweest (was helaas zelf niet thuis) en heeft de Huawei E5186S-22a vervangen door de Huawei B525S-23A. Vervolgens heeft hij samen met mijn vrouw 4 apparaten, 1x Windows laptop, Mac Book Pro, Ipad Pro en 1 Apple TV via Wifi succesvol verbonden met het internet en is toen weer vertrokken. Er bleek echter een wachtwoord op de router zelf te zitten en doordat ik pas na 18:00 thuis was kon ik er niet meer achteraan bellen. Om de router toch te kunnen beveiligen heb ik hem dus gelijk weer gereset want ik begreep dat hij hem zo uit de doos had neergezet en verder niets had ingesteld of heeft doorgegeven.

Dit leek gezien de tests de oplossing te zijn echter had ik pas afgelopen vrijdag tijd om de rest van de apparaten aan te gaan sluiten en te testen. Voordat ik begon dacht ik even de (geteste!) Apple TV aan te zetten voor wat achtergrond ontspanning maar die had wederom geen verbinding meer….
Ook de iPads werkte dacht ik (kom ik zo op terug) wederom niet via Wifi, maar wel probleemloos via hun eigen 4G. De Windows laptops werken sinds de nieuwe Huawei echter zonder problemen. Internet (browsen) op de Mac Book Pro werkt tot nu toe, maar is af en toe wel erg lang aan het wachten of laden.

Het opnieuw resetten van de Huawei maakt geen verschil. Toen ben ik met grote vriend Google gaan zoeken en kwam gelijk soort issues tegen. Dingen als DHCP op de modem uitzetten, MAC-adressen vastleggen en de Wifi kanalen voor zowel 2.4Ghz als 5Ghz veranderen (heb niet alle kanalen geprobeerd) heb ik getest maar het resultaat blijft hetzelfde…..dacht ik. Want nu blijkt er af en toe, geheel random een verbinding te zijn voor 1 van de Apple TVs. Niet lang maar soms doen ze het ongeacht hoe het modem staat ingesteld (staat nu zelfs weer helemaal standaard, wel met een eigen wachtwoord). En nog vreemder…de iPad Pro waarvan ik dacht dat ze helemaal niets doen via Wifi, kan blijkbaar wel via Safari op internet browsen en YouTube werkt ook. Echter wil geen van de apps starten. Dingen als Buienradar of een spelletje geven een verbindingsfout….totdat 1 van de Apple TVs het eventjes doet. Dan werken de apps op de iPad ook weer. Je zou bijna denken aan een virus of dat we hele vage eigen instellingen op onze Apples hebben ingesteld, maar zoals Apple gebruikers weten valt hier weinig spannends aan in te stellen en virussen op een Apple zijn volgens mij vrij zeldzaam.

En nu nog vreemder…vandaag, zaterdag 3 maart 2018, heb ik nog wat laatste checks gedaan.

* Als ik opnieuw mijn eigen niet KPN mobieltjes als hotspot instel werkt alles direct en zonder problemen
* Als ik het KPN Android toestel van mijn vrouw instel als hotspot ervaar ik hetzelfde gedrag als met de KPN Huawei 4G modem! Het is wel een zakelijk abonnement maar qua internet zou dit geen verschil mogen maken.
* Omdat ik mijn oude iPad 2 weer uit de kast had getrokken vanwege de simkaart test (zie boven) heb ik die ook via Wifi getest. Die werkt net als de Windows laptops ook geheel zonder problemen! Zowel het browsen, Youtube als diverse oude apps werken zonder verbindingsfouten. Deze iPad draait nog op iOS 9.

Nu lijkt het dus vooral fout te gaan bij de combi Apple met iOS 11 (beide Apple TVs en de iPad Pro) en KPN maar dat laat ik verder aan de expert over. Ik weet ook niet of er door de KPN monteur in de nieuwe Huawei een speciale instelling stond voordat ik hem had gereset (vanwege het onbekende wachtwoord). Vind het wel erg apart allemaal want het heeft tot kort bijna een jaar gewoon gewerkt.

Een heel verhaal maar ik post dit omdat de technische dienst voor KPN Buitengebied klanten alleen doordeweeks bereikbaar is en ik hoop dat er iemand online is die een tip of idee heeft…

Derrick

76 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Ik begrijp van de ontwikkelaars dat er inderdaad iets is veranderd aan onze kant. De producteigenaar is op bezoek geweest bij twee klanten die dit probleem hebben gemeld en daaruit hebben we een mogelijke oorzaak gevonden. De wijzigingen lijken te werken voor een deel van de klanten maar de storing is nog niet bij iedereen opgelost. Ik heb een vraag uitstaan voor wat meer technische details, zodra ik dit wat concreter kan maken deel ik het met jullie.
Het is een probleem wat bekend is bij KPN en het ligt niet aan je Iphones hoor laat je niets wijs maken, ik begrijp ook niet dat zulke types bij KPN dit durven te zeggen wat een stelletje . . . . . (andere woorden heb ik er niet voor) Maar als zo vaak bij een klantendienst weten ze vaak niet waar over ze het hebben.
En ook schort het behoorlijk aan de interne informatie bij de KPN.
Reputatie 1
Hier werkt het ook weer op mijn iphone(ipad en andere iphone nog niet tot mijn beschikking)
Mooi dat ze het opgelost hebben, maar zou nog mooier zijn als ze het bevestigen.
En of het een blijvende oplossing is.
Hier precies zelfde probleem, Windows apparaten werken prima, Ipads, Iphones 90% v/d tijd niet mogelijk om te internetten via Huawei 4G modem. Tot enkele weken geleden geen enkel probleem. Alles is geupdate, zowel het modem, als de IOS-en. Ipad's en Iphones doen het via andere providers prima. Bovendien heb ik ook nog gewoon ADSL ernaast en ook daarmee werkt alles prima. Alles getest. Ligt echt aan de Huawei router. Ik ben zelf IT-prof en weet alles van internet, netwerken, infrastructure, verbindingen e.d. Het is het modem zelf, geloof me maar. De wifi zelf is 100% oke, het gaat om de internetverbinding.
KNP, kijk hiernaar en neem de klachten svp serieus. (voor de techneuten van KPN, zoek het in de advanced DNS security settings, DNSSEC settings en met name in Response Rate Limiting (RRL) Wat is daar in de laatste weken/maanden aangepast?)

Tip voor alle medeslachtoffers: Ik had nog een SYNOLOGY RT 1900 router liggen met een USB 4G dongel eropaangesloten (type Huawei E392) Simkaart van KNP-4G abonnement hieringedaan, kan gewoon, werkt prima. Ik gebruik mijn KPN abonnement/SIMkaart nu dus in combinatie met Synology Router RT1900/USB-4G dongel. Alle apparaten, zowel Windows als Apple werken hiermee prima. (vereist geen technische kennis, aansluiten en op de powerknop drukken, dat is alles)

KPN los dit eens op met die Huawei router van jullie! (Het gaat om de Huawei-E5186-5F3E)
Heb toch nog even teruggelezen en de genoemde instelling veranderd.
Lijkt te helpen. Nu maar hopen dat het blijvend is.
Reputatie 7
Badge +28
Welkom Harry68, goede vraag. Sinds de wijziging van begin vorige maand zien we bijna geen klachten meer. Dat leek alleen nog geen officiële afmelding, ik heb nagevraagd of dit probleem nog verder wordt onderzocht.

Even voor de zekerheid: is het probleem bij jou identiek? Oftewel: Apple apparatuur werkt niet goed, andere apparatuur werkt prima? Als alle apparaten niet goed werken kan dit een andere storing zijn. Kun je controleren waar de APN op staat ingesteld? Zie ook dit bericht van jrxs4all.
Reputatie 3
Badge +2
Zet in de instellingen van de Huawei bij Mobiele Netwerk/Profielbeheer het profiel op Advancedinternet.
Reputatie 3
Badge +2

Is dit iets wat de afgelopen weken is gewijzigd want tot voor kort was de andere (basis) instelling, er vanuit gaande dat die optie ook op de oude Huawei zat, goed genoeg?

Nee, zowel met de E5186 als met de B525 heeft het nooit betrouwbaar gewerkt met de standaard instelling voor het profiel. Ik weet haast wel zeker dat in de periode dat de E5186 goed werkte, het profiel toen op de een of andere manier ook op advancedinternet stond.

Dit is een heel bekend probleem, vandaar ook dat de oplossing makkelijk te geven was. Het probleem is door KPN heel simpel op te lossen door de standaard instelling op advancedinternet te zetten, of er voor te zorgen dat het met het standaard profiel ook goed werkt. Dat is hier ook herhaaldelijk geschreven, maar er is nooit iets aan gedaan.

Als de verbinding onbetrouwbaar is, dan gaat het met DNS verkeer het eerste fout, dan worden websites niet gevonden, time-outs, enzovoort. Ik denk dat de Apple apparaten andere DNS servers gebruiken of op een andere manier gevoeliger zijn en dat het daarom daar eerder fout gaat.

Overigens, zie:
https://forum.kpn.com/internet-9/buitengebied-4g-profiel-verwisseld-446921/index1.html#post590987
Reputatie 3
Badge +2
Hier precies hetzelfde verhaal maar advancredinternet staat standaard ingesteld.

Weet je dat zeker ? Want de Huawei heeft de nare gewoonte om dat zelf weer terug te zetten op internet, zie:
https://forum.kpn.com/internet-9/buitengebied-4g-profiel-verwisseld-446921
Reputatie 3
Badge +2
Probeer eens om een andere DNS server in te stellen, bijvoorbeeld 8.8.8.8

Aangezien je de DNS server niet kan instellen in de Huawei, moet je dat doen in de wifi instelling van de Iphone/Ipad.
Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

De hierboven beschreven problemen komen ook mij bekend voor.
In het begin werkte het prima, maar sinds de laatste maanden heb ik veel problemen, met name het opzetten van een verbinding gaat erg slecht. Toch lijkt het niet DNS gerelateerd te zijn.
Als ik een ping doe naar een webadres zie ik direct het bijbehorende IP adres.
Maar vervolgens krijg ik eerste een aantal malen de melding "Request timeout for icmp_seq"

$ ping
PING (): 56 data bytes
Request timeout for icmp_seq 0
Request timeout for icmp_seq 1
Request timeout for icmp_seq 2
Request timeout for icmp_seq 3
Request timeout for icmp_seq 4
Request timeout for icmp_seq 5
Request timeout for icmp_seq 6
Request timeout for icmp_seq 7
64 bytes from : icmp_seq=8 ttl=55 time=19.810 ms
64 bytes from : icmp_seq=9 ttl=55 time=21.607 ms
64 bytes from : icmp_seq=10 ttl=55 time=17.742 ms
64 bytes from : icmp_seq=11 ttl=55 time=25.049 ms
64 bytes from : icmp_seq=12 ttl=55 time=18.823 ms

de response tijden zijn ook niet erg goed en erg wisselend.

Ik heb profiel geprobeerd op 'advancedinternet' maar krijg dan helemaal geen verbinden.
Waar ping je heen?
Reputatie 7
Badge +22
Hoi Advrie en Derrick, beide welkom op het forum!

@Adrvie, ik zie dat je ook al een ander topic hebt lopen over hetzelfde probleem: Huawei 4G+ modem problemen. Het lijkt me voor het overzicht handig om daar verder te gaan. :)

@Derrick, het openen van internetpagina's lukt wel op ieder apparaat? Gaat het inderdaad om apps die niet werken?
Reputatie 7
Badge +22
Bedankt voor de toelichting, Derrick E. Ik ga dit probleem voorleggen aan onze technische mensen. Zodra ik reactie heb, breng ik je daarvan op de hoogte. :)

@Ruudwp, voor jou doe ik hetzelfde!
Reputatie 7
Badge +22
Bij jou werkt het nog niet, Derrick? Zoals Joran al aangeeft, hebben we eind maart iets gewijzigd waardoor dit probleem bij in ieder geval een deel van onze klanten opgelost is.

Waar heb jij jouw APN nu op staan?
Heb in het weekend even mij oude MacbookPro bij gepakt (Oude OSX) maar dat werkt ook niet.
Tevens de nieuwste Beta van IOS 11.3 (welke dus nog moet uitkomen) geïnstalleerd op de IPad maar ook dat werkt niet.
Dus degene die zegt dat het aan o.a. de IOS 11 en de Mac OSX ligt, die kletsen uit hun nek.
En waarom heeft het het altijd prima gedaan.
De KPN is gewoon aan het klooien en weten zelf niet waar ze mee bezig zijn.
Werd zelfs door de monteur gebeld met de vraag of ik al iets had vernomen vanuit de KPN gelederen, Zowel hij als ik hebben al 14 dagen niets vernomen.
En zit nu al bijna 4 weken zonder redelijk mobiel internet met de Huawei 525.
Hallo allemaal,

Wij hebben nu ruim een jaar het KPN Buitengebied pakket (Huawei 4G modem en KPN simkaart) en hebben hier tot voorkort vrijwel probleemloos gebruik van kunnen maken. Heel af en toe was er een slechte, trage of geen verbinding en dan was de 4G modem uit/aan zetten voldoende. Voor de rest konden we er prima mee werken. Wij hebben naast enkele Windows systemen veel Apple producten zoals iPhones, iPads, Apple Tvs en een Mac Book Pro. Ook hebben we 1 Android mobieltje. Aan ons huis zelf, de locatie van de Huawei 4G modem, de instellingen hiervan of die van onze apparaten is de afgelopen maanden (jaren!) niets gewijzigd. Op de apparaten zijn netjes de laatste updates/firmwares binnengehaald en uitgevoerd. Bij ons in buurt is zover wij kunnen zien en weten de laatste maanden ook niets verandert.

Echter hebben we nu ruim 1½ week het volgende vreemde euvel:
Op onze Windows systemen kunnen we nu (wordt zo verder toegelicht) vrijwel probleemloos werken terwijl alle Apple producten bijna geen internetverbinding meer hebben. De apparaten zien elkaar onderling wel. Voor alle apparaten geldt dat ze dus zonder problemen het interne netwerk via Wifi of bekabeld kunnen bereiken. Zo hebben we een HP netwerkprinter die zowel door de Windows apparaten als de MacBook pro en iPads nog steeds prima te benaderbaar is.

Wat heb ik tot nu toe gedaan/wat is er gebeurt:
(Met de KPN Huawei E5186S-22a 4G modem)
Eerst alle apparaten ontkoppeld van het netwerk (Wifi en LAN) en waar mogelijk ook uitgeschakeld (stekker eruit!). Vervolgens de volgende acties soms meerdere keren gedaan:
* de Windows laptops 1 voor 1 via Wifi (2.4Ghz en 5Ghz) en bekabeld getest. Heel af en toe, meer niet dan wel, is er verbinding met het internet. De verbinding valt soms vrijwel direct en andere keren na max 1,5 a 2 uur weer voor uren weg. Daarna de laptops weer ontkoppeld en uitgezet.
* Mac Book Pro toont van alle Apple producten het meeste leven. Heel af en toe is er verbinding met het internet. Niet zo vaak (soms lukt het maar 1x op een dag) als de Windows laptops maar soms is er via Wifi een connectie. Getest zowel op 2.4Ghz als 5Ghz getest. Vervolgens ook weer afgekoppeld en uitgezet.
* 1 voor 1 de Apple TVs via Wifi (2.4Ghz en 5Ghz) en bekabeld getest. Helaas geen succes. Vervolgens 1 Apple TV gereset naar de fabrieksinstellingen en opnieuw geprobeerd te configureren. De basis offline installatie lukt maar vervolgens verschijnen er verbindingsfouten als ik tijdens het afconfigureren met mijn Apple ID moet inloggen. Dit gebeurt zowel via Wifi als bekabeld. Vervolgens ook weer afgekoppeld en uitgezet.
* iPhones werken prima via hun eigen (niet KPN) 4G verbinding als Wifi uit staat maar doen vrij weinig zodra ik ze weer via Wifi koppel. Ook hier op zowel 2.4Ghz als 5Ghz getest
* iPads doen precies hetzelfde als de iPhones. Werken via hun eigen (niet KPN) 4G verbinding prima maar doen niet via WiFi (2.4Ghz als 5Ghz)
* KPN 4G modem, de Huawei E5186S-22a, gereset en weer opnieuw beginnen bovenstaande tests. Maakte helaas geen verschil
* 1 van mijn (niet KPN) mobieltje gebruikt als hotspot. Alles werkt prima! Ook meerdere apparaten tegelijk!
* KPN 4G simkaart in mijn oude iPad 2 gestopt omdat dit nog een ouder groter model simkaart is. iPad had direct internet verbinding. De iPad 2 heeft helaas geen hotspot mogelijkheid maar er was in ieder geval verbinding. Simkaart werkt en het probleem lijkt in de Huawei E5186S-22a te zitten.
* KPN Buitengebied servicedesk gebeld en storing aangemeld

Afgelopen woensdag is er een KPN monteur langs geweest (was helaas zelf niet thuis) en heeft de Huawei E5186S-22a vervangen door de Huawei B525S-23A. Vervolgens heeft hij samen met mijn vrouw 4 apparaten, 1x Windows laptop, Mac Book Pro, Ipad Pro en 1 Apple TV via Wifi succesvol verbonden met het internet en is toen weer vertrokken. Er bleek echter een wachtwoord op de router zelf te zitten en doordat ik pas na 18:00 thuis was kon ik er niet meer achteraan bellen. Om de router toch te kunnen beveiligen heb ik hem dus gelijk weer gereset want ik begreep dat hij hem zo uit de doos had neergezet en verder niets had ingesteld of heeft doorgegeven.

Dit leek gezien de tests de oplossing te zijn echter had ik pas afgelopen vrijdag tijd om de rest van de apparaten aan te gaan sluiten en te testen. Voordat ik begon dacht ik even de (geteste!) Apple TV aan te zetten voor wat achtergrond ontspanning maar die had wederom geen verbinding meer….
Ook de iPads werkte dacht ik (kom ik zo op terug) wederom niet via Wifi, maar wel probleemloos via hun eigen 4G. De Windows laptops werken sinds de nieuwe Huawei echter zonder problemen. Internet (browsen) op de Mac Book Pro werkt tot nu toe, maar is af en toe wel erg lang aan het wachten of laden.

Het opnieuw resetten van de Huawei maakt geen verschil. Toen ben ik met grote vriend Google gaan zoeken en kwam gelijk soort issues tegen. Dingen als DHCP op de modem uitzetten, MAC-adressen vastleggen en de Wifi kanalen voor zowel 2.4Ghz als 5Ghz veranderen (heb niet alle kanalen geprobeerd) heb ik getest maar het resultaat blijft hetzelfde…..dacht ik. Want nu blijkt er af en toe, geheel random een verbinding te zijn voor 1 van de Apple TVs. Niet lang maar soms doen ze het ongeacht hoe het modem staat ingesteld (staat nu zelfs weer helemaal standaard, wel met een eigen wachtwoord). En nog vreemder…de iPad Pro waarvan ik dacht dat ze helemaal niets doen via Wifi, kan blijkbaar wel via Safari op internet browsen en YouTube werkt ook. Echter wil geen van de apps starten. Dingen als Buienradar of een spelletje geven een verbindingsfout….totdat 1 van de Apple TVs het eventjes doet. Dan werken de apps op de iPad ook weer. Je zou bijna denken aan een virus of dat we hele vage eigen instellingen op onze Apples hebben ingesteld, maar zoals Apple gebruikers weten valt hier weinig spannends aan in te stellen en virussen op een Apple zijn volgens mij vrij zeldzaam.

En nu nog vreemder…vandaag, zaterdag 3 maart 2018, heb ik nog wat laatste checks gedaan.

* Als ik opnieuw mijn eigen niet KPN mobieltjes als hotspot instel werkt alles direct en zonder problemen
* Als ik het KPN Android toestel van mijn vrouw instel als hotspot ervaar ik hetzelfde gedrag als met de KPN Huawei 4G modem! Het is wel een zakelijk abonnement maar qua internet zou dit geen verschil mogen maken.
* Omdat ik mijn oude iPad 2 weer uit de kast had getrokken vanwege de simkaart test (zie boven) heb ik die ook via Wifi getest. Die werkt net als de Windows laptops ook geheel zonder problemen! Zowel het browsen, Youtube als diverse oude apps werken zonder verbindingsfouten. Deze iPad draait nog op iOS 9.

Nu lijkt het dus vooral fout te gaan bij de combi Apple met iOS 11 (beide Apple TVs en de iPad Pro) en KPN maar dat laat ik verder aan de expert over. Ik weet ook niet of er door de KPN monteur in de nieuwe Huawei een speciale instelling stond voordat ik hem had gereset (vanwege het onbekende wachtwoord). Vind het wel erg apart allemaal want het heeft tot kort bijna een jaar gewoon gewerkt.

Een heel verhaal maar ik post dit omdat de technische dienst voor KPN Buitengebied klanten alleen doordeweeks bereikbaar is en ik hoop dat er iemand online is die een tip of idee heeft…

Derrick

Kan de mtu size op de interface van het Huawei modem verkleind worden naar 1380 bytes? Of een waarde tussen de 1300 - 1380? Het verschil zou hem kunnen zitten in de mtu size van Windows en Apple apparaten.
Kan de mtu size op de interface van het Huawei modem verkleind worden naar 1380 bytes? Of een waarde tussen de 1300 - 1380? Het verschil zou hem kunnen zitten in de mtu size van Windows en Apple apparaten.
Hier precies hetzelfde verhaal maar advancredinternet staat standaard ingesteld.
Ook op de Mac (Mac OS 10.13.3) een wifiprobleemoplossing gestart en deze gaf aan dat het netwerk van HUAWEI op landcode X3 staat en dat het probleem zou zijn.
Instelling op de HUAWEI is geen landcode te wijzigen.
Overigens heeft het signaal en snelheid vanaf augustus totnu toe goed gefuctioneerd (Er is wel eerder een probleempje geweest, toen stond mijn IP-nummer geregistreerd in het VK, maar dat was snel opgelost.
Met andere woorden. KPN HELP !
Ja dat weet ik zeker, anders zou ik het niet melden!
@Derrick E.
Hier ook nog steeds hetzelfde probleem.
Eerst begon mijn Iphone raar te doen wel/geen wifi en langzame verbinding.
Daarna mijn Imac, Ipad en ATV4.
Maandag komt er een monteur langs, en hopelijk gaat die het oplossen.
Zal ik doen, als hij komt want ik hoor wel eens rare verhalen, maar het is bevestigd door KPN.
jrxs4all
Dank voor de info
Net even geprobeerd conclusie is:
Imac: werkt
ipad: werkt
iphone 6: werkt
iphone SE: werkt niet
atv4: werkt niet (instelling van DNS is niet te wijzigen)
jrxs4all
Dank voor de info
Net even geprobeerd conclusie is:
Imac: werkt
ipad: werkt
iphone 6: werkt
iphone SE: werkt niet
atv4: werkt niet (instelling van DNS is niet te wijzigen)

Dit was overigens van korte duur.
We zijn weer bij af !
Heb net pas tijd gehad om het te testen, maar hier maakt het geen verschil. Frustrerende is dat het enkel is als ik ze met KPN laat connecten gelijk niet meer werkt. Stel ik mijn mobieltje van de concurrent in als hotspot dan werkt alles direct prima.

Hier idem
We zijn nu ruim 1,5 week verder en we horen van de KPN Helemaal niets, en het werkt nog steeds niet.
Ik vraag mij af of er überhaupt nog wat aan gedaan wordt KPN ?
Ik ben terug gebeld nadat ik de enquete met een 0 heb ingevuld.
Ik kreeg daar een ander telefoonnummer die ik mocht bellen.
Die heb ik zojuist gebeld.
Daar erkennen ze het probleem en zijn ze druk bezig met het zoeken naar een oplossing.
Ze hebben ook contact met Apple hierover.
Helaas konden ze mij geen tijd geven wanneer het opgelost zou zijn.
Wel vertelde ze mij dat zodra ze een oplossing hebben dit zouden melden op het forum.
We mochten ten allertijden bellen met ze.
Tel. Nummer 08000201165

Wij mochten bellen met ze ???
Het is net de omgedraaide wereld.
Kpn moet de klant inlichten, Communiceren heet dat!
Wat is dit voor bedrijf??

Reageer