Beantwoord

kpn buitengebied & pair bonding

  • 23 March 2019
  • 12 reacties
  • 438 keer bekeken

Ik heb gister voor ons buitenhuisje KPN 4G buitengebied aangevraagd omdat dat mogelijk was volgens de website en wij nu in de praktijk maar 5mb downloadsnelheid via ADSL hebben. Alles goed en wel en prima geregeld via telefoon, pakket wordt binnenkort verzonden.

Later werd ik echter gebeld door een backoffice dat zij ook Volker Wessel gaan inschakelen om een las te maken voor pair bonding. Ik was verbaasd maar ben akkoord gegaan en VK belt nog terug voor een nadere afspraak.

Nu lees ik op het forum dat pair bonding eigenlijk nutteloos is bij grotere afstanden tot de centrale (bij ons 3,4 km) en dat het ook altijd bij VDSL toegepast wordt (en dus niet ADSL wat wij hebben.) Mijn vraag is of dit geen nutteloze actie is?
icon

Beste antwoord door satson 12 April 2019, 17:01

Bekijk origineel

12 reacties

Als toevoeging: op zich heb ik er geen probleem mee als geprobeerd wordt er ook pair bonding voor aan te leggen naast de 4G Buitengebied optie. Maar ik lees her en der dat er dan wel sneller storingen te verwachten zijn vanwege de gevoeligheid van pair bonding. Hij is nu super stabiel. Hoe schatten jullie dat in bij zo’n beperkte ADSL lijn?
Waar lees je dat pair bonding eigenlijk nutteloos is bij grotere afstanden tot de centrale?

Er kunnen heel andere redenen ten grondslag liggen dan alleen afstand. B.v. als er in de diverse verbindingskasten (nog) ruim voldoende aderparen beschikbaar zijn op de afstand van 3.4km toch een verdubbeling haalbaar, b.v. door modem in ADSL2+ of VDSL2 modus te laten werken. Met 10Mbps kan interactive TV over de vaste lijn, met 5Mbps niet en dan geen iTV.
Verder heb je 4G als extra, mocht b.v. DSL een paar minuten wegvallen, dan merk je daar niks van kwa internet.
Pair bonding kan wel handig zijn, alleen las ik elders op dit forum dat pair bonding alleen in de praktijk nuttig is bij ADSL2+ of VDSL(2) verbindingen. Gezien de afstand tot de centrale zijn beide hier niet mogelijk, vandaar mijn vraag of het de moeite waard is. Ik heb ook gelezen dat het mogelijk meer fouten oplevert en dat men het daarom later soms weer uitschakelt. KPN buitengebied ben ik sowieso blij mee.
ADSL2+ levert volgens deze grafiek weinig extra snelheid op jouw afstand:
https://www.increasebroadbandspeed.co.uk/2012/graph-ADSL-speed-versus-distance

MAAR, je hebt het nodig voor pair-bonding.

Nogmaals, waar heb je wat gelezen? De context is nodig, want jouw context wordt hybride DSL+4G en dat zal een andere zijn dan wat jij gelezen hebt.

Verder is het niet een kwestie van 'handig', maar slim gebruik van beschikbare bronnen/capaciteit van KPN netbeheer. Het spaart mobiele capaciteit die men dan beschikbaar heeft voor mobiele gebruikers. En zoals al gezegd, is er meer capaciteit voor iTV.
Reputatie 7
Badge +28
Hoi satson, ik moet wel zeggen dat dit niet heel gebruikelijk is op deze afstand. Zou je de adresgegevens van het buitenhuisje in je profiel kunnen zetten? Ik ben benieuwd of ik meer kan achterhalen over de beweegredenen.
Ik heb het adres toegevoegd in mijn profiel. Het adres staat anders bekend in Kanvas, dat heb je al eens voor mij uitgezocht.
Reputatie 7
Badge +28
Ah, dat is waar ook. We hebben in het verleden ook via privébericht contact gehad. Komt opeens allemaal weer boven :-)

Ik heb het een en ander nagekeken. Pairbonding lijkt automatisch aangevraagd te worden omdat Fourstack aangeeft dat dit beschikbaar is op jouw adres. We proberen altijd te leveren op de snelste manier die mogelijk is. Hoe dit in de praktijk gaat werken durf ik niet helemaal in te schatten. Er wordt een snelheid van 13Mbit verwacht. Met de ~30Mbps van Sneller Internet Buitengebied erbij wordt dat wel interessant. Maar als ik eerlijk ben klinkt dit als een flinke investering voor een minimale snelheidsverhoging.

Ik stel voor dat we de aanvraag gewoon door laten gaan. Als Volker Wessels belt om een afspraak te maken kun je dit misschien nog even voorleggen. De monteur komt op 9 april een isra2 kastje plaatsen en de verbinding controleren. Hij kan ook nog besluiten de verbinding terug te zetten als je geen voordeel hebt van pairbonding. Als na verloop van tijd blijkt dat de verbinding toch minder stabiel is hebben we altijd de mogelijkheid terug te gaan naar ADSL.
Prima, we laten de aanvraag eerst doorgaan. Ik wist niet dat de monteur op 9 april een ISRA2 kastje gaat plaatsen. Staat die afspraak bij jullie nog steeds in het systeem? En is dat dezelfde afspraak als die van Volker Wessels? Wil je dat nog even checken? Dan zal ik er zijn.
Reputatie 7
Badge +28
Vreemd, dat had in overleg ingepland moeten worden. Dit is een andere afspraak dan die van Volker Wessels. VW beheert de infrastructuur buitenshuis. Dit is een KPN monteur die de hoofdaansluiting geschikt maakt voor pairbonding. De afspraak staat tussen 12:00 - 14:00 op 9 april. Komt dat wel uit? Ik kan de afspraak eventueel aanpassen naar een later moment.
De afspraak door Volker Wessels moet ik nog over gebeld worden voor een datum.ik reageer verder even via een prive bericht voor de details.
Reputatie 7
Badge +28
Prima, laat maar weten als ik nog ergens kan bijspringen 🙂
Even de afloop melden. Pairbonding is aangelegd, dat leverde toch een verdubbeling van de lijn op: 13 mb down. Daarna is de 4g lijn geactiveerd met als resultaat dat ik nu een constante 48 mb down en ruim 10mb up heb. Super geregeld dus en erg tevreden!

Reageer