Beantwoord

KPN DDNS service?

• 12 december 2015
  • 14 reacties
  • 1900 keer bekeken

Reputatie 7
Is het een idee voor KPN om als ISP een DDNS service te hebben voor haar klanten?

Er zijn steeds meer klanten die thuis services hebben staan die ze via Internet moeten kunnen benaderen, denk bijvoorbeeld aan personal clouds (NAS), beveiligingscamera's of domotica oplossingen voor het aansturen van verwarming en verlichting.

Nu zal de klant dat moeten doen op basis van het publieke IP adres.

Gelukkig verandert dat IP adres niet, maar het blijft voor velen best lastig te onthouden.

En als het IP adres dan een keer verandert dan kan het thuisnetwerk ineens niet meer bereikt worden totdat de instellingen op mobiele telefoon, tablet of laptop aangepast zijn.

Wat zou het mooi zijn als jouw thuisnetwerk gewoon een naam zou kunnen krijgen.

Mijn thuis netwerk zou dan bijvoorbeeld benaderd kunnen worden op wjb.mijnkpn.nl, thuis.kpn.me of xyz.kpn4ons.nl.

Toch een mooie dienstverlening zou ik zeggen en het beheer van de ddns entry kan gewoon eenvoudig via mijnKPN.

icon

Beste antwoord door Erik_ 22 maart 2018, 19:14

Kleine update: modemontwikkeling vindt dit nog steeds een goed idee, maar het moet dan wel officieel op de werklijst terecht komen. Wat betekent dat het bekeken en goedgekeurd moet worden door hun management. Daar ligt het nu.

Ik verwacht wel dat dit doorgevoerd gaat worden, maar op welke termijn kan ik op dit moment dan nog niets over zeggen.
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +27
Ik vind dit een goed idee, wjb. Past inderdaad mooi bij de huidige ontwikkelingen waarbij men steeds meer slimme apparaten heeft die met elkaar moeten kunnen praten. Ik ga kijken waar ik dit intern het beste kan uitzetten als suggestie, en dan hoop ik dat we hier iets mee gaan doen in de toekomst.

En, is er al uitzicht op een DDNS service?

En, is er al uitzicht op een DDNS service?

November 2017 ....nog steeds niet dus.
Reputatie 7
Badge +18
Dag muiz.

Eerlijkheid gebied dat ik nog niet ingelezen ben over dit onderwerp. Ik heb Erik gevraagd of hij meer info voor mij heeft. Wordt vervolgd.
Je kan met de EB gratis een ddns.net domeinnaam koppelen aan je IP adres. Wie er € 6,99-€15,00 per jaar voor over heeft kan een eigen .nl, .net, .eu of .com ed. domeinnaam aanvragen bij een willekeurige domein provider.
Reputatie 7
Badge +27
We hebben eind vorig jaar opnieuw navraag gedaan naar dit. Modemontwikkeling vindt het een goed idee om in een volgende versie van de firmware de DDNS vrij invulbaar te maken. In plaats van dat je gebonden bent aan de vooraf ingevulde keuzes. Per wanneer dat dan zal zijn is op dit moment alleen nog niet bekend. Zodra we daar meer over weten zullen we dat melden. Het zal niet zo gaan zijn dat we zelf een DDNS service invoeren.
Reputatie 7
Badge +30
Zo! Dat is nog eens nieuws! Maar, hoe zien zij dit voor zich?
Reputatie 7
Badge +27
Op dit moment als gewoon vrij invulbare vakken, waarbij je dan zelf de provider en aanvullende gegevens invult. Hier moet dan aan de achterkant een check zitten of dit overeenkomt met daadwerkelijke DDNS providers. Ik heb navraag uitstaan wat de huidige status is hiervan. Maar ik verwacht dit niet op hele korte termijn.
@Erik_ is er inmiddels al wat meer over bekend? Zit namelijk ook op deze functie te wachten.
Reputatie 7
Badge +27
Helaas nog niets bekend, Zotteke. Ik heb gevraagd om een update.
Reputatie 5
Badge +6
We hebben eind vorig jaar opnieuw navraag gedaan naar dit. Modemontwikkeling vindt het een goed idee om in een volgende versie van de firmware de DDNS vrij invulbaar te maken. In plaats van dat je gebonden bent aan de vooraf ingevulde keuzes. Per wanneer dat dan zal zijn is op dit moment alleen nog niet bekend. Zodra we daar meer over weten zullen we dat melden. Het zal niet zo gaan zijn dat we zelf een DDNS service invoeren. Je zou ook iets op kunnen zetten zonder veranderingen aan modem firmware, n.l. dat de KPN service die de IP adressen uitdeelt een door de klant gewenste naam/alias aan de DNS service van KPN toevoegd. Vaak bestaat er al een naam in de vorm van _tag_van_ip-adres_.provider.com. In een door KPN ID geautentificeerde klantomgeving kan de klant dan b.v. zelf een alias of gebruikernaam aanmaken wat dan pseudo dynamisch op _tag_van_ip-adres_ gemapped wordt. Dan werkt het voor elk aangesloten modem.
Reputatie 7
Badge +30
En dan kan direct Reverse DNS gefixt worden voor de klanten waarbij dat op dit moment niet klopt.
Reputatie 7
Badge +27
Kleine update: modemontwikkeling vindt dit nog steeds een goed idee, maar het moet dan wel officieel op de werklijst terecht komen. Wat betekent dat het bekeken en goedgekeurd moet worden door hun management. Daar ligt het nu.

Ik verwacht wel dat dit doorgevoerd gaat worden, maar op welke termijn kan ik op dit moment dan nog niets over zeggen.
+1

Reageer