Vraag

KPN (en XS4All) stoppen met bridged-IPTV ?| over naar routed-IPTV

  • 11 March 2019
  • 20 reacties
  • 4039 keer bekeken

Met de info elders hier op dit forum (met dank aan WJB) is het me nu gelukt om het IPTV-verkeer door een Edgerouter Lite af te laten handelen. Het gewone internet loopt nog steeds via mijn eigen router.

Ik had dus een brief ontvangen van XS4All met daarin de mededeling dat ze gaan stoppen met bridged-mode en of ik maar over wil gaan naar routed-mode. Dat is me nu wel gelukt, echter al doende kwamen er bij mij wat vragen omhoog.

De belangrijkste is deze:

Hoezo stoppen met Bridged-mode? In mijn huidige oplossing (routed-mode) is het de Edgerouter die over Vlan4 een IP-adres opvraagt, in bridged-mode zijn het de decoders die vlgs. mij precies hetzelfde doen. Als je nu maar 1 decoder hebt, hoe bepalen ze dan of het een decoder is of een router die een IP-adres opvraagt?
Ik begrijp het verschil aan klantzijde tussen de 2 modi goed. Maar als ze stoppen met bridged-mode, wat verandert er dan echt?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

20 reacties

Reputatie 7
De reden waarom routed TV geïntroduceerd werd is om apps op de TV ontvanger mogelijk te maken en de TV ontvanger benaderbaar te maken op het eigen netwerk zodat er een interactie kan zijn tussen bijvoorbeeld telefoon en TV ontvanger voor bijvoorbeeld het aansturen van Netflix of het casten van een YouTube filmpje.
Om.dat mogelijk te maken moeten de TV ontvangers voorzien zijn van een IP adres binnen de range van jouw eigen lokale netwerk en niet binnen die 10.x.x.x range van een gebridged vlan 4.
Dat begrijp ik. Ik snap ook dat je bij bridged-mode wat functionaliteit mist. XS4All beschrijft dat hier summier, maar wel duidelijk: https://www.xs4all.nl/service/diensten/internet/installeren/modem-instellen/hoe-kan-ik-een-ander-modem-dan-fritzbox-instellen.htm
Maar wat bedoelen ze 'stoppen met bridged-mode'? Wat werkt er straks niet meer als ze stoppen met bridged-mode?
Reputatie 7
In ieder geval zullen ze de capaciteit van de DHCP servers kunnen terugdraaien, maar belangrijker is, denk ik, dat de centrale IGMP proxy server ontmanteld zal gaan worden.
Op het bridged netwerk zullen de TV ontvangers zich dus niet meer kunnen abonneren op een IGMP stream bij die IGMP proxy server en daarmee is het einde verhaal.
Een TV ontvanger zal zich dus moeten abonneren op de IGMP proxy server van de eigen router.
In het geval van huishoudens waar maar 1 decoder aanwezig is. Hoe bepalen ze dan of het mijn Edgerouter (IPMP-proxy) is of een decoder die het IP-adres aanvraagt?
Reputatie 7
Dat zullen ze waarschijnlijk niet constateren tenzij ze echt zover willen gaan dat ze gaan filteren op de eerste 3 bytes van het MAC adres echter dat zie ik niet gebeuren.
Maar daar gaat het ook niet zozeer om, het gaat om het ontbreken van een IGMP proxy server op vlan 4 (die wordt immers ontmanteld) waardoor TV ontvangers zich niet meer kunnen abonneren op een TV stream en dus blijft het scherm dan zwart.
Ik zal me daar eerst eens goed in gaan verdiepen. Ik weet daar nog niet zoveel van. Is het niet zo dat nu de Edgerouter zich abonneert?
Reputatie 7
De IGMP proxy server op jouw edgeRouter krijgt voor elke zender het IP adres van de zender waar de TV stream opgehaald kan worden.
Er lijkt dus geen hoger gelegen IGMP proxy server actief in dit verhaal.

NPO 1 HG-"Glas":


NPO 2 HD-"Glas":


Overigens bevat het subnet 213.75.167.0/24 de multicast servers van KPN.
Even mee zitten stoeien. Ik denk dat ik nu beter begrijp wat je bedoelt.
Bedankt voor deinfo.
Nog eens diep over nagedacht en ik zie eigenlijk nog steeds niet echt hoe ze zouden kunnen stoppen met bridged-mode IPTV.
Dus daarom maar eens de helpdesk van XS4All gebeld en gevraagd wanneer ze gaan stoppen met bridged-mode. Antwoord: 2 weken terug. Maar bij mij werkt het nog steeds. Dat verteld, hij ging het navragen.
Kwam even later terug met een verhaal dat ik zo 1-2-3 ook niet helemaal begrijp..
Er zouden 2 manieren van bridged-mode zijn.
Methode 1: via unicast. Dat is gestopt.
Methode 2: via multicast. En deze methode blijft gewoon werken.
Zou het misschien zo kunnen zijn dat de oudere decoders het via Methode 1 deden en dat dat nu niet meer werkt?
Of is het gewoon helemaal een lulverhaal dat ze in de wereld geholpen hebben om iedereen naar routed-mode te dwingen?
Dat laatste zou ik wel enigzins kunnen begrijpen.
Zou het ook niet met veiligheid te maken kunnen hebben? Als je rottigheid uit wil halen, koppel je PC op Vlan4 en leef je uit. Met routed-mode kom je niet verder dan de lokale NAT, met brdiged-mode kan je bij elke decoder op Vlan4. En dat zijn er een paar.
Reputatie 7
Wat een onzin verhaal over die unicast en multicast.
Als je live televisie kijkt, dan is er sprake van multicasts.
Als je uitgesteld televisie kijkt of naar een opname of on-demand film dan is er sprake van unicasts.

Is er misschien iemand die mij kan helpen aan een routed-itv config voor een Cisco?

Ik heb een Cisco 887VA waar nu een bridged configuratie in staat.

 

Maar ik krijg nu de melding “wissel uw modem” omdat KPN afstapt van bridged iTV.

Uiteraard weiger ik de Experiabox te gebruiken, dat hoef ik verder niet uit te leggen toch? ;)

 

 

Reputatie 7

De Cisco 887va is al langere tijd end-of-life en de vraag is of je die zelf ook niet beter kunt vervangen door een moderne router.

Zie anders ook het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

Hi wjb,

 

De 887V is EoL, de VA volgens mij nog niet, maar dat is een zorg voor later, want als je een Cisco-config hebt, kun je die vrij makkelijk vertalen naar een nieuwer model. 

 

Bedankt in ieder geval voor de link, ik ga hem even checken. 

Reputatie 7
Badge +24

Je kunt ze nog gewoon kopen: https://m.routershop.nl/cisco-887va-router/pid=37515 uit voorraad leverbaar…

En zo te zien heeft die igmp...

Reputatie 7

Dat is geen IGMP proxy server maar IGMP snooping voor de ingebouwde switch.

Reputatie 7
Badge +24

Ok. Dan gaat het dus nooit werken... leuk, die vrije router keuze... :joy:

Reputatie 7

Ok. Dan gaat het dus nooit werken... leuk, die vrije router keuze... :joy:

Je zult inderdaad een geschikte (modem)router moeten aanschaffen waarop je een IGMP proxy server kunt configureren. Het is natuurlijk aan de leveranciers van (modem)routers om hun firmware ook te voorzien van die functionaliteit. Het is aan de abonnee om uit te vinden of een IGMP proxy server ondersteund wordt en hoe deze geconfigureerd kan worden.

https://www.cisco.com/c/en/us/td/docs/switches/lan/catalyst3850/software/release/3se/multicast/configuration_guide/b_mc_3se_3850_cg/b_mc_3se_3850_cg_chapter_0101.pdf

 

De commando's die beschreven worden in het document, worden zeker wel geaccepteerd door de Cisco 887VA. Alleen heb ik net te weinig kennis om hiervan een config te maken.

Reputatie 7
Badge +24

https://www.cisco.com/c/en/us/td/docs/switches/lan/catalyst3850/software/release/3se/multicast/configuration_guide/b_mc_3se_3850_cg/b_mc_3se_3850_cg_chapter_0101.pdf

 

De commando's die beschreven worden in het document, worden zeker wel geaccepteerd door de Cisco 887VA. Alleen heb ik net te weinig kennis om hiervan een config te maken.

Wat is dit voor document? Waar komt dat vandaan?

Dit is een document wat ik bij Cisco gevonden heb.

De commando's worden dus wel geaccepteerd in de router, maar ik krijg het niet aan de praat omdat ik er niet genoeg kennis van heb, van dat igmp.