Vraag

KPN Experia Wifi Extender!

  • 15 July 2019
  • 10 reacties
  • 939 keer bekeken

KPN heeft bij mij 2 Experia Wifi Versterkers (zwart) geïnstalleerd en hier komt vraag 1: is het de bedoeling dat ik twee verschillende SSID's zie na deze installatie?

Vraag 2: het maakt niet uit of ik de Lan kabel in de eerste of 2de Experia Versterker stop, ik kan alleen nog maar inloggen op de 2de versterker (zelfs als ik de lan kabel in de eerste plaats), hoor dit? Is het zo dat je alleen op het laatste apparaat kunt inloggen (laatste aangesloten Experia Wifi Versterker).

Vraag 3: als ik de Experia versterkers reset en van alles 1 netwerk maak, 1 SSID switchen mijn devices dan wel tussen de twee versterkers, wat nu totaal niet het geval is (roaming werkt nu niet) en ik moet handmatig switchen tussen de wifi ssid (de 2 repeaters).

Vraag 4: als ik ook maar iets van het signaal van Experia versterker 1 (begane grond) blijf op pakken op zolder, gaat die ooit automatisch switchen en of moet ik na een andere oplossing gaan zoeken, en of bijvoorbeeld het radio signalen van beiden apparaten naar beneden afstellen zodat apparaten sneller tussen de 2 switchen!

Vraag 5 waarom is mij door de KPN service monteur hierover niks uitgelegd! Waarom is het maar zo aangesloten, 2 SSID's, apparaten die niet switchen en veel plezier ermee?

10 reacties

KPN heeft bij mij 2 Experia Wifi Versterkers (zwart) geïnstalleerd en hier komt vraag 1: is het de bedoeling dat ik twee verschillende SSID's zie na deze installatie?

Vraag 2: het maakt niet uit of ik de Lan kabel in de eerste of 2de Experia Versterker stop, ik kan alleen nog maar inloggen op de 2de versterker (zelfs als ik de lan kabel in de eerste plaats), hoor dit? Is het zo dat je alleen op het laatste apparaat kunt inloggen (laatste aangesloten Experia Wifi Versterker).

Vraag 3: als ik de Experia versterkers reset en van alles 1 netwerk maak, 1 SSID switchen mijn devices dan wel tussen de twee versterkers, wat nu totaal niet het geval is (roaming werkt nu niet) en ik moet handmatig switchen tussen de wifi ssid (de 2 repeaters).

Vraag 4: als ik ook maar iets van het signaal van Experia versterker 1 (begane grond) blijf op pakken op zolder, gaat die ooit automatisch switchen en of moet ik na een andere oplossing gaan zoeken, en of bijvoorbeeld het radio signalen van beiden apparaten naar beneden afstellen zodat apparaten sneller tussen de 2 switchen!

Vraag 5 waarom is mij door de KPN service monteur hierover niks uitgelegd! Waarom is het maar zo aangesloten, 2 SSID's, apparaten die niet switchen en veel plezier ermee?
Reputatie 7
Badge +28
Welkom Fakkel!

1) Als je een Experia Box V8, V9, V10 of V10A gebruikt worden de gegevens van de Experia Box overgenomen. Als je daarin een afwijkende naam had voor 2,4Ghz en 5Ghz kan het zijn dat je twee verschillende netwerknamen hebt. Als je een hele andere SSID ziet kan dat betekenen dat het overnemen van de gegevens niet is gelukt. Je kunt de resetknop achterop de Experia WiFi 5 seconden ingedrukt houden. De Experia WiFi start vervolgens opnieuw op en haalt de gegevens weer uit de Experia Box.

2) Een van de Experia WiFi's krijgt het ip-adres 192.168.2.150. De volgende Experia WiFi's krijgen oplopende nummers (dus 151, etc). Je kunt in de Experia Box inloggen (http://192.168.2.254) om de IP-adressen van alle apparaten te zien. Je hoort dus op alle Experia WiFi's te kunnen inloggen.

3) Je kunt even inloggen op de Experia WiFi om te controleren of 802.11k/r (roaming) staat ingeschakeld. Dit staat onder Geavanceerde WiFi instellingen. Handmatig switchen zou juist niet moeten gebeuren. Als je de V10A Experia Box gebruikt: deze ondersteunt nog geen 802.11k/r. Hoewel dit de enige Experia Box is waarbij WiFi niet wordt uitgeschakeld kan het switchen nog wat moeilijk verlopen. Je kunt overwegen WiFi van de Experia Box uit te schakelen. We verwachten dat ondersteuning hiervoor in een firmwareupdate komt, nog niet bekend wanneer.

4) Ik vermoed dat dit ook wordt opgelost door punt 3. Dit is precies wat 802.11k doet.

5) Geen idee! Dat is zeker niet de bedoeling. De monteur moet testen en aantonen dat de verbinding goed werkt. Als je al deze vragen overhoudt is daar duidelijk iets misgegaan.
Reputatie 7
Badge +28
Heeft dit geholpen @Fakkel? Als je nog vragen hebt, laat het weten!
Wat ik oprecht niet snap is dat de Experia Repeaters Black de wifi uitschakelen in het modem, is dit het zelfde als bridge mode? En waarom kan dit dan niet als ik mijn eigen router er wil achter plakken? Dan zit je met Nat Type issues en DMZ moeilijk, moeilijk.

Vrouw aan de telefoon van KPN zei (opgenomen) dat ik blij moet zijn met 2 SSID's in mijn huis, "je moet je handen dichtknijpen" zei ze?! " Waarom zou je er nog aanzitten? Het werkt toch?" Ja maar niet zoals het hoort!

Ik kom morgen terug van Vakantie en dan zou ik fijn even alles kunnen resetten, modem instellen zoals ik zou willen (ssid naam veranderen) zodat alles gekopieerd wordt naar de eerste Extender en dan de 2 Extender eraan. Maar daar heb ik helemaal geen tijd voor! Ik heb net mijn hele huis verbouwt, net lid van KPN er komt een monteur langs en alles is verkeerd aangesloten. Laat maar weer een monteur langskomen die fijn even alles goed/normaal aansluit.
Reputatie 7
Badge +24
Als u er allemaal geen tijd voor hebt, begin dan niet aan een eigen router. De KPN wifi extenders werken alleen als ze rechtsreeks aangesloten zitten op de Experiabox. Als u dr een eigen router tussen zet, dan word het idd een heel moeilijk verhaal. KPN ondersteund dit niet. Een KPN monteur gaat hier dan verder geen tijd in steken.
Waar heb ik vermeld dat ik een eigen router heb, laat staan dat ik geprobeerd om hem er tussen te plaatsen? Ik vraag al jaren of True Bridge mode mogelijk is en hoe die Experia Wifi Repeaters aangesloten worden doet mij daar aan denken, vandaar de vraag of dat zo is en waarom een eigen goed router dan niet zo aangesloten zou kunnen worden. Dan kan je temminste een gast netwerk aanleggen, je roaming naadloos controleren, Cloudfuncties gebruiken, via DNS apparaten veel makkelijk vanaf buiten benaderen en instellen. Op je phone een download aanzetten in de bus, zodat die thuis gaat downloaden, Philips Hue tot Xiaomi aansluiten zonder ook maar iets te hoeven doen. Als u niet leest en niet met antwoorden komt, reageer dan gewoon niet.
Reputatie 7
De KPN wifi extenders werken alleen als ze rechtsreeks aangesloten zitten op de Experiabox.
De Experia WiFi's werken ook achter een andere router, dat is geen enkel probleem.

Als je een glasvezelverbinding hebt, dan is het overigens prima mogelijk om de Experia Box te vervangen door een eigen router.
Heb je een VDSL verbinding dan is op dit moment de enige mogelijkheid om een router achter de Experia Box te plaatsen.
Ik verwacht overigens dat het niet al te lamg meer gaat duren totdat ook op VDSL verbindingen eigen routers te gaan gebruiken.
Ja maar hoe werkt een andere Router, goed achter een Experiabox V10?
Reputatie 7
Badge +24
Als je er een eigen router tussen zet, dan worden de ssid en password niet meer over genomen vanuit de Experiabox. Ze zullen dan waarschijnlijk elk een eigen ssid met password verzinnen. En je hebt dan dus ook 2 wifi netwerken waarbij je telefoon niet vloeiend van de ene extender naar de ander overschakelt zonder dat je er wat van merkt.
Reputatie 7
Badge +28
Bridged mode is niet mogelijk bij de Experia Boxen. WiFi wordt uitgeschakeld omdat de Experia Boxen geen ondersteuning bieden voor 801.11k/r. Deze techniek maakt het mogelijk om naadloos over te schakelen tussen de WiFi punten. Zonder deze techniek duurt het langer voor er weer verbinding is als je door het huis beweegt. Ik had graag gezien dat de keuze om WiFi uit te schakelen bij de gebruiker bleef maar er zit wel een reden achter.

Kun je jouw adresgegevens en klantnummer nog toevoegen aan je profiel? Dan kan ik nakijken wat de installatiemonteur precies heeft uitgevoerd.

Reageer