Beantwoord

KPN FON maakt wel verbinding maar werkt niet.

• 27 maart 2017
  • 49 reacties
  • 2804 keer bekeken

Toon eerste bericht

49 reacties

hallo satfun
je bent echt niet de enige
bij buurman precies hetzelfde
hij snapt er niets van en ik kom ook niet verder...
KC Sun bedankt voor vermelding.
In het Android smartphones & tablets wordt ook al melding gemaakt door iemand met hetzelfde probleem.
Ik kan er met mijn pet niet bij, het is te gek voor woorden. 23 maart jongstleden komt KPN met de nieuwe FON app. Tot die datum werkte het redelijk. De nieuwe app werd automatisch geüpdatet en toen kon ik niet meer inloggen. Hier op het forum melding van gemaakt zie mijn eerste bericht en een paar dagen later was de app verdwenen uit de app store vanwege een buck. Nu komt na ruim 3 maanden (!!!!) de app weer terug en ik kan nog steeds niet inloggen. Probleem precies hetzelfde!
Gaat het weer 3 maanden duren voordat het eindelijk wordt opgelost?
Reputatie 7
Badge +27
Welkom op het forum, KC Sun! Jammer te horen dat jouw buurman ook problemen ondervindt. Heb je er zelf ook last van? Voor het melding maken en troubleshooten is het handig om zoveel klantgegevens te hebben van mensen die dit probleem hebben. Alleen in verband met privacy kan ik niet met jou inhoudelijk over de buurman praten. Vandaar de vraag of jij er zelf ook last van hebt.

Is het mogelijk dat de buurman zich hier zelf komt melden?
Reputatie 7
Badge +27
@satfun De achterliggende afdeling heeft iets gevonden dat de oorzaak kan zijn.

Beetje achtergrond: op het moment dat je de nieuwe app wilt gebruiken moet je inloggen. Dit wordt gedaan zodat zeker is dat je de juiste gegevens gebruikt. Die inloggegevens worden vervolgens verwerkt waarna de Fon-verbinding tot stand wordt gebracht. Van deze inlogpogingen houdt het systeem een log bij.

Ze zien van jou gebruikersnaam echter géén loggingen. Dat wil zeggen dat jij, op het moment dat je in de app probeert in te loggen, geen internetverbinding hebt.

Wat ze graag willen dat je probeert is het volgende: maak verbinding met internet. Dit kan een ander wifi-netwerk zijn, of mobiele data. Open dan de app en probeer in te loggen. Wil je hier laten weten of dit lukt? Zo nee, vermeld er dan bij wanneer je dit hebt geprobeerd. Dan kan de afdeling wat gerichter kijken.
Natuurlijk had ik bij alle pogingen wel internet verbinding met KPN-FON Hotspots.
Trouwens, voorheen kreeg ik een email bericht als er een reactie was op mijn bericht. Gisteren niet gekregen.
Maar ik heb het weer opnieuw geprobeerd. Eerst thuis met KPN-FON verbinding, toen de stad ingegaan op plaatsen waar KPN-FON aanwezig is en het voorheen altijd werkte maar het antwoord is: "Nee, het werkt nog steeds niet".
Op het moment dat ik de login toets aanraak komt er een kroontje met beweging maar daarna weer precies dezelfde foutmelding. De screenshots zijn gemaakt vanmiddag rond 14.45 uur.

Reputatie 7
Badge +27
Natuurlijk had ik bij alle pogingen wel internet verbinding met KPN-FON Hotspots.

Kun je het eens proberen met een ander wifi-netwerk of met mobiele data. Het issue lijkt namelijk te zijn dat het initiële verbinden met Fon (om te kunnen inloggen) niet goed werkt. Het lijkt dan wel alsof je telefoon verbinding heeft met internet terwijl dit in de praktijk niet zo is. Dus dan thuis verbinden met je huiswifi (of mobiele data), en dan in de app inloggen. Zodra het eenmaal de eerste keer gelukt is, is die connectie gelegd en zou het bij volgende keren wel goed moeten gaan.
Ik heb geen mobiel data abonnement. Daarom gebruik ik KPN-Fon.
Wat je voorstelt heb ik allemaal al eerder geprobeerd. Ook nu weer maar altijd weer dezelfde foutmelding.
Ik schreef gisteren al dat ik de stad ingegaan was om daar op een KPN-Fon in te loggen en dat dit ook niet lukte. Als ik thuis op de huiswifi inlog krijg ik gelijk de rode foutmelding en als ik op een KPN-Fon inlog dan eerst het draaiende KPN icoon en dan de rode foutmelding. Ik lees dat andere mensen hetzelfde probleem ervaren. Zie ook de reacties bij de app in de Playstore. Is het bij deze mensen al opgelost? Heeft men kunnen zien dat ik gisteren geprobeerd heb om in te loggen?
Reputatie 7
Badge +27
De overige meldingen zijn ook in behandeling. Sommigen daarvan zijn ook al verholpen. Ze zijn aan het kijken of ze aanpassingen achter de schermen kunnen maken die de grondoorzaak wegnemen. Ondertussen gaan we met jou door om je toch ingelogd te krijgen.

Je inlogpogingen worden nog niet gezien. Wil je het volgende doen:
- verwijder de KPN Wifi app (en als je eventueel nog oude/andere Fon-apps erop hebt staan, deze ook)
- vergeet het Fon-netwerk bij je wifiinstellingen
- verbind met de huiswifi en check dat je ook daadwerkelijk een internetpagina kunt openen
- maak dan verbinding met het Fon-netwerk. Je krijgt dan een pop-up waar je de accountgegevens moet invullen
- check of je dan een internetpagina kunt openen
- zo ja, download dan de KPN Wifi app weer en log daar in

Zodra je eenmaal een keer bent ingelogd in de app zal het in de toekomst verder goed moeten werken.

Op het moment dat ik verbinding maak met het Fon- netwerk krijg ik een pop-up met de melding dat er geen veilige verbinding gemaakt kan worden. Zover was ik 2 maanden gelden ook al zie een afbeelding van 2 maanden geleden in dit topic.
Reputatie 5
Badge +5
@Erik_ Wellicht heeft het niets mee te maken, maar wil het toch meegeven,

In die tijd 3 maanden geleden had ik ook met weliswaar een mail programma het zelfde
probleem, kon ineens niet meer inloggen bij KPN met de mailer,
en bleek het aan TLS v1.0 te liggen die eigenlijk niet meer ondersteund wordt.
Mijn mailer geupgrade en toen ging die weer.

Nog een hint, vraag eens aan je techneuten of er in die periode een F5 is vervangen in jullie netwerk ?
Reputatie 7
Badge +27
Ik was afgelopen week afwezig, vandaar dat ik nu pas weer reageer. Als ik naar dat eerdere screenshot kijk ziet dat eruit alsof je eerst een browser opent en dan verbinding probeert te maken. Krijg je dezelfde melding als je vanuit het overzicht van wifi netwerken het Fon-netwerk aantikt en kiest voor verbinding maken? Of opent hij dan een browser en krijg je vervolgens de melding? Wat gebeurt er als je de melding wegtikt? Kan je dan alsnog verbinden?

Het lijkt er dan op dat die browser een veiligheidsinstelling heeft die aangepast moet worden. Kijk eens in de instellingen of je daar iets kunt vinden over onveilige verbindingen dat je aan- of uit kunt vinken.
Allemaal reeds uitgeprobeerd. maar misschien heb ik de oplossing voor jullie.
Ik heb een IT-er benaderd en hij heeft ontdekt dat Samsung apparaten die draaien op Android 4.4.2 Kitkat of ouder niet overweg kunnen met de nieuwe app. Mijn telefoon en de tablet van mijn vrouw draaien op 4.4.2. Hij had hier 1 dag voor nodig om daar achter te komen en KPN is er blijkbaar na 4 maanden nog niet achter. Ook gaf hij nog de tip voor KPN om eens te kijken bij Ziggo hoe het één en ander daar werkt.
Reputatie 7
Badge +27
Dat is wel een goede richting om naar te kijken. Ik ben er van uitgegaan dat als je op jouw versie van Android de app kunt installeren dat het dan ook werkt en ondersteund wordt. Dit heb ik nu voor de volledigheid en zekerheid nagevraagd. Het is goed mogelijk dat de Androidversie inderdaad de beperkende factor is. Ik kom hier op terug!
Reputatie 7
Badge +27
Het lijkt er inderdaad op dat Android 4.4.x versies wat issues hebben met wifi. Dat zit in Android en is dan ook niet iets waar onze ontwikkelaars iets aan kunnen doen. Wel hebben ze de volgende twee suggesties die verbetering kunnen brengen.

1. Verander de naam van je apparaat.
Dit doe je via Instellingen > Wi-Fi > Wi-Fi Direct.
Onder de kop Mijn apparaatnaam kun je die vervolgens aanpassen.

2. Pas 'Scannen altijd toestaan' aan
Dit doe je ook via Instellingen > Wi-Fi en open dan Meer opties. Dit kan door op de drie puntjes te tikken of de Meer opties-knop op je apparaat. Ga dan naar Geavanceerd.
Zet hier dan Scannen altijd toestaan uit als het al aan staat, en aan als het uit staat.

Reputatie 2
Door die koppeling met KPN-ID account is mijn account gekoppeld met satfun51. Ik heb jaren geleden al gevraagd dit account te verwijderen maar dat kon niet. Het zou vanzelf verdwijnen als ik er niets meer mee zou doen. Ik heb er niets meer mee gedaan en nu is het gekoppeld hiermee. Ik kan niet meer bij mijn satfun account komen. Geweldig allemaal weer. Kan er ook nog wel bij!
De suggesties hebben dus niets uitgehaald. Ik krijg nog steeds dezelfde melding als ik ga inloggen, zie afbeelding. Nu schrijf je dat het aan Android ligt maar waarom werkte het dan wel goed met de vorige app? Volgens mij ligt het aan jullie "ontwikkelaars"!

Heb ook Android 4.4.2. Werkt niet.
Toestelnaam kan ik alleen veranderen via: * -> Toestel Info -> Naam apparaat.

Via Instellingen > Wi-Fi > Wi-Fi Direct. zie je alleen de instelling, maar die kun je hier niet wijzigen.

Nadat ik de naam overigens gewijzigd heb werkt het nog steeds niet

Admin: dubbele bericht verwijderd
Reputatie 7
Badge +28
@satfun51: Ik heb onze developers gevraagd of we jouw account kunnen aanpassen, kom ik nog op terug!

Het zal inderdaad een combinatie zijn van updates van de app in combinatie met de Androidversie. Het ligt niet aan Android zelf. Erg naar dat deze workarounds niet werken. Ik koppel het opnieuw terug aan de ontwikkelaars. Als de app niet compatibel is met Android 4.4.x zou het ook niet in de Play Store moeten komen voor deze Androidversies. Ik hoop dat er een betere oplossing gevonden kan worden.

@Skater: Ook bedankt voor jouw melding, ik ga er nogmaals achteraan en hou jullie op de hoogte. Welk toestel gebruik jij?
Samsung galaxy S3 neo Android 4.4.2 + beveiligingspatch 2016-06-01
Reputatie 7
Badge +28
@satfun51: Het 'satfun' account zit aan een ander e-mailadres gekoppeld (waar je de notificatiemailtjes op ontving). Als je met dat e-mailadres een KPN ID account aanmaakt heb je direct weer toegang tot het goede account.

Ook @Skater: Het probleem met oudere Android-versies is inmiddels bevestigd door de ontwikkelaars. Ik weet niet of dit al duidelijk was voordat jullie het hebben gemeld, maar dat heeft in ieder geval geholpen. De app hoort gewoon te werken op deze Androidversies. We zien nu een hoop gebruikers met Android 4.3 of 4.4.x waarbij het inloggen mislukt. De ontwikkelaars gaan er mee aan de slag en wij worden op de hoogte gehouden. Zodra we een update hebben laten we het jullie direct weten.
Reputatie 7
Badge +28
@satfun51 @Skater @KC Sun: Versie 2.1.1 van de app is in de store gezet. Deze lost het inlogprobleem op met Android 4.3 en 4.4.x. Kunnen jullie eens testen?
Reputatie 2
Eindelijk, na bijna 5 maanden (!!!) kan ik weer inloggen! Heb ik jullie toch 2 weken geleden een goede tip gegeven die ik van een IT-er kreeg dat het probleem lag bij de versie 4.4.2 en ouder.
Of het ook werkt weet ik nog niet, hier in de regio zijn alle KPN klanten overgestapt naar Ziggo.
Heb inmiddels wel gezien dat als ik thuis kom er automatisch met KPN-Fon verbonden wordt i.p.v. m'n eigen netwerk. Dit is dus niet de bedoeling. Ik zie ook linksboven die oranje "druppel" niet meer tijdens verbinding met Fon.

Kan ik mijn KPN ID account laten vervallen en dan weer aanmaken met het juiste e-mailadres?
2 KPN ID accounts schiet ook niet op. Of kunnen jullie het aanpassen?
Reputatie 2
KPN reageert hier niet meer, ik kan het begrijpen want ik begin het ook zat te worden.
Het inlogprobleem is opgelost maar het werkt nog steeds voor geen meter.

Ik kan dit idd bevestigen. Heb de app opnieuw geinstalleerd. Ik nu wel inloggen, maar dat houdt hel wel op. Ik kan verbinden met mijn eigen Fon, maar heb dan geen internet. De App laat geen wifi hotspots zien; ook niet als ik wel internet heb via mijn prive netwerknaam.
Bij mij werkt de KPN Wifi app matig tot niet, bijna altijd foutmelding "Er is iets fout gegaan", de foutcode verwijst altijd naar een schijnbaar te zwak signaal.

OPLOSSING:

Heel simpel, download de app van FON zelf "FON", deze app biedt je ook de mogelijkheid om je KPN Fon account te gebruiken voor de configuratie die zich redelijk vanzelf wijst.

Deze app krijgt bij mij wel gewoon de FON wifi verbinding tot stand, bovendien biedt de app net wat meer IMHO nuttige functionaliteitjes

Reageer