Vraag

KPN Fon verwijderen van Experia box

  • 15 September 2020
  • 14 reacties
  • 626 keer bekeken

Ik lees bij een aantal andere vragen dat KPN Fon per 1 augustus niet langer bestaat.

Nu heb ik vorige week noodgedwongen mijn Experia Box een hard reset moeten geven. En na het opstarten was KPN Fon er weer gewoon. En erger: uitzetten in de Experia box werkt niet.

 

Nu zou dat op zichzelf niet zo erg zijn ware het niet dat de printer, die in de buurt van de Experia box staat, geen wifi verbding meer maakt (dat is de enige manier om te verbinden voor de printer).

 

Na veel experimenteren ben ik er achter dat de wifi verbinding van de printer wel tot stand komt als ik de wifi in de Experia box uitzet en er via een andere wifi punt van mijn netwerk een verbindign wordt gemaakt.

 

Het lijkt dus dat de combinatie van mijn wifi en KPN Fon (beide op hetzelfde kanaal) iets veroorzaken wat maakt dat mijn printer geen wifi verbinding kan maken.

 

De wifi in de Experia box uitzetten is geen optie omdat dan het halve huis geen wifi meer heeft.

 

Dus KPN graag dat KPN Fon verwijderen!!


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Ik denk niet dat FON hier iets mee te maken heeft. Welke Experiabox heeft u?

een Experia Box v10A

 

Ik weet niet of Fon er iets mee te maken heeft. Maar ik constateer dat ik voor de hard reset geen KPN Fon  aan had staan zg en alles werkte. En nu er wel Fon is, werkt het niet.

Misschien de reset nog eens uitvoeren. Ik heb laatst ook een ander probleem kunnen oplossen.

Reputatie 7
Badge +9

Als het goed is, is bij alle KPN-abonnees FON inmiddels uitgeschakeld.

Piet.

Ik wilde dat hetwaar was Piet. Maar ik zie toch echt een KPN Fon signaal.

Reputatie 7
Badge +9

@Ben over KPN Kijk het nog even aan tot het eind van de maand. KPN schakelt FON stapsgewijs uit bij de abonnees. Dat is al het geval geweest bij de meeste abonnees, maar wellicht dat jij net ‘achter in de rij zit’.

Piet.

Reputatie 7
Badge +17

Hi @Ben over KPN! Welkom :smile:
We ondersteunen KPN Fon inderdaad niet meer. Dat dit momenteel nog aanstaat is natuurlijk een beetje gek, maar we hoeven ons er niet druk om te maken. Dit zal uiteindelijk wel verdwijnen. Je kunt FON handmatig uitzetten in de webinterface van het modem.  Log in met de gegevens op de sticker van het modem. Ga naar: WLAN > Fon en schakel dit uit. 

Als je eenmaal bent ingelogd kun je meteen de wifi gegevens aanpassen, mocht je dit wensen:blush: .
Ik denk zelf ook dat dit het issue niet oplost, maar het is een eerste stap. Succes! Laat je het weten als je dit hebt geprobeerd? 
Mocht dit niet de oplossing zijn, kun je dan iets meer vertellen over de context van het probleem? Ik ben benieuwd welke printer je hebt en welke melding je te zien krijgt als je de printer probeert te verbinden.
 

 

Hallo Lisa,

KPNFon uitzetten in de Experia box heb ik al eerder gedaan. Alleen dit werkt niet. KPN Fon blijft gewoon zichtbaar (zie foto). Begrijp uit de meldingen op het forum dat dit bij meer mensen het geval is.

Het rare blijft dat ik voor de hard reset geen KPNFon had. Kan het zijn dat ik door de reset de verkeerde software op de Experia box heb? Firmware version is v5.00.43 build 447.

Het problem is dat mijn HP printer (werkt alleen via wifi verbinding), die in de buurt van de Experia box, staat geen verbinding meer maakte met wifi. Na veel experimenteren kwam ik er achter dat bij uitschakelen van de wifi in de Experia box (en dus ook KPNFon) de printer wel met een ander wifi punt uit mijn netwerk verbinding maakte. Daarna wifi op Experia box weer ingeschakeld en werkt alles weer. Maar is geen ideale oplossing. Want als verbinding weg mocht vallen dan pakt de printer het wifi signaal van de Experia box.

Ik krijg van de printer de foutmelding dat mac-adressen zijn ingeschakeld. Dat heb ik in de Experia box gecontroleerd en deze stond al uit.

Reputatie 7
Badge +28

KPN Fon wordt sinds 1 augustus 2020 niet meer ondersteund. 

Vermoedelijk zal er een nieuwe firmware uitgerold moeten worden voor de modems, om het signaal ook uit de modems te verwijderen. 

Reputatie 7
Badge +17

Jouw software versie is de nieuwste versie. Deze is uitgerold sinds 24 augustus (2020). KPN FON moet er blijkbaar nog uitgesloopt worden.
Ik heb momenteel geen optie (meer) om FON handmatig uit te zetten op afstand. Ik heb de achterliggende afdeling (=softwareontwikkelaars) gevraagd wanneer zij verwachten FON volledig uit gefaseerd te hebben op onze modems. Het antwoord hierop zal ergens in de toekomst liggen en jou op dit moment niet meteen helpen. 

Het is gek dat je KPN FON ziet staan, terwijl dit in de webinterface uit staat. Kun je het modem eens een 'monteursreset’ geven? Druk de reset button én de WPS-knop (aan de zijkant) tegelijk in voor 7 seconden. Het modem start hierna opnieuw op. Vermoedelijk moet je FON weer uitzetten via de webinterface als deze weer tevoorschijn komt. 
Ik ben benieuwd of dit de FON verbinding uitzet. 

Om de teleurstelling voor te zijn, (ik ga er een beetje vanuit dat het FON signaal zichtbaar blijft), lijkt het mij goed om te focussen op de foutmelding van de printer. 
De melding ‘(filteren)mac-adressen zijn ingeschakeld’ komt natuurlijk ergens vandaan. 
Is het wellicht een idee om de printer een vast IP-adres te geven? @Nick83 wat denk jij? Heb jij tips en/of tricks? 

 

 :blush:

Reputatie 7
Badge +17

Helaas hebben we niets meer van je gehoord, Ben. Ik neem aan dat je het via een andere weg hebt geregeld of dat je vraag is beantwoord. Anders weet je ons te vinden!

Reputatie 7
Badge +9

@Lisa Hoi Lisa,

Weet jij toevallig of er al iets nieuws te melden is over dit onderwerp?

Piet.

Reputatie 7
Badge +17

@P.J.M. van der Vooren Is het nog steeds zichtbaar, joh?:rofl:  Ik heb het voor je nagevraagd Piet. Je hoort van me:blush:

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @P.J.M. van der Vooren. Verwachting is dat in februari 2021 een nieuwe release uitgerold kan worden voor v10a en in maart voor de v10 waarna FON niet meer zichtbaar zal zijn. We moeten het signaal nog even een paar maand accepteren:smile: