Beantwoord

KPN Glasvezel + Apple Routers

• 20 juni 2014
  • 13 reacties
  • 2532 keer bekeken

Hallo.

Wij zitten al een hele tijd met een netwerk probleem. Wij hebben de router in de Experia Box uitgeschakeld omdat het signaal erg slecht is. We hebben een AirPort Extreme en AirPort Express (voor boven) aangeschaft. 

Biede hebben ze IP-adres: 192.168.2.26 toegekend gekregen (automatisch). Wij hebben zowel het 2.4 Ghz als 5 Ghz netwerk geactiveerd. Hier merken wij duidelijke verschillende. We hebben een abonnement met 100mbps. 

Dit zijn de resultaten +/- 4 meter van de router:

2.4 Ghz: 30 mbps DOWN / 34 mbps UP

5 Ghz: 75 mbps DOWN / 40 mbps UP

Daarnaast merk ik dat het netwerk heel vaak stoort, dus dat het internet even heel erg traag is en er niks wil laden, dit merken we op alle apparaten die we gebruiken.

Wat doen we verkeerd en wat zijn de juiste configuraties?

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door wjb 21 juni 2014, 20:56

In ieder geval heb je een mogelijke oorzaak weggenomen door ook jouw Airport Express weer een IP adres via de DHCP server te laten krijgen.

Twee "routers" met hetzelfde IP adres kan leiden tot foutieve routering van communicatie en dat kan heel goed leiden tot de problematiek die jij ondervond.

Ik weet niet wat je wilt bereiken.

Als het je te doen is om betere wifi dekking, dan is brugmodus prima.

Wat ik dan wel zou voorstellen is de Express niet op de Extreme aan te sluiten, maar (indien mogelijk) op de Experia Box. Uiteraard ook weer op een LAN poort van de Experia Box waar geen KPN TV ontvanger op is aangesloten.

Als jij echter gebruik maakt van Airprint en Airplay, dan is het te overwegen om jouw netwerk te configureren zoals beschreven in het derde of vierde voorbeeld in het topic Gebruik een eigen router achter de Experia Box.

De Airport Extreme wordt dan (zoals beschreven) als tweede router opgenomen in router mode en de Express wordt dan in bridge mode aangesloten op de Extreme.

Nadeel: De Extreme zal dan wel "klagen" over "double natting", maar dit heeft geen invloed op de werking en die melding kan je negeren.

Voordeel: In de onderlinge communicatie tussen apparaten aangesloten op de Airports is de Experia Box niet meer betrokken.

Als je Apple apparatuur gebruikt (iPhones, iPads, Macs), dan is de tweede optie wellicht de beste voor jou, met name als je ook gebruik wilt maken van Airprint en/of Airplay.

In de andere gevallen is de eerste optie (beide Airports in bridge mode rechtstreeks aangesloten op de Experia Box) wellicht de betere.

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Hoi joeyverseput, welkom op het forum.

De snelheden die je behaalt zijn voor wifi helemaal niet verkeerd (uitgezonderd de 5Ghz upload).

Ze zijn ook sterk afhankelijk van het gebruikte mobiele apparaat.

It takes two to tango en de langzaamste van de twee bepaalt hoe snel de verbinding zal zijn.

Wat me wel verbaast is dat je aangeeft dat beide het IP adres 192.168.2.26 toegewezen hebben gekregen. Dit zou absoluut niet het geval mogen zijn, elk apparaat op een netwerk moet een uniek IP adres hebben.

Is het overigens zo dat één van die Airports via een switch aangesloten is op de Experia Box en dat op die switch ook een KPN TV ontvanger is aangesloten?

Zo ja, dan heb je daar de oorzaak van het storen en traag Internet.

Airport routers moet je niet via een switch aansluiten op een LAN poort van de Experia Box waar ook via dezelfde (of achterliggende) switch een KPN TV ontvanger op is aangesloten.

Dit is een tekortkoming (bug) in de Airport routers omdat die dan de TV streams vrolijk over wifi gaan broadcasten en daar kunnen ze niet tegen.

Hoi wjb,

Hartelijk dank voor je antwoord!

De AirPort Extreme is direct verbonden aan de Experia Box (zonder tussenkomst van een switch), hieraan zitten ook televisie verbonden en 2 telefoons. De AirPort Express (boven) zit verbonden aan de AirPort Extreme (voor netwerk-uitbreiding) misschien heeft hij daarom hetzelfde IP, of kan dat ook niet?

Alvast bedankt voor je reactie!

Reputatie 7
Dat twee apparaten hetzelfde IP adres hebben kan niet en zal absoluut leiden tot problemen.

De KPN TV ontvanger is, als ik het goed begrijp, ook direct op de Experia Box aangesloten.

Hoe is de Airport Express met de Airport Extreme verbonden?

Bedraad of via wifi (als extender).

Welke IP adressen kan ik het best gebruiken? Of maakt dat niet zoveel uit?

Heb nog even gekeken. Op de Experia Box zelf zitten twee switches (met daaraan 5 KPN TV ontvangers en nog een paar kabels voor internet) en 1 kabel voor de AirPort Extreme waaraan de AirPort Express zit  verbonden met een kabel, dus geen extender. 

Reputatie 7
Hoe is jouw Airport Extreme geconfigureerd?

- In router mode of bridge mode?

- Hoe krijgt hij z'n WAN IP Adres (Vast ingesteld of via DHCP server)?

Hoe is jouw Airport Express geconfigureerd?

- In router mode of bridge mode?

- Hoe krijgt hij z'n WAN IP adres (Vast ingesteld of via DHCP server)?

Mijn stelregel is dat alle apparaten altijd het IP adres van de DHCP server moeten krijgen.

Dit voorkomt namelijk dat er dubbele IP adressen op het netwerk voor kunnen komen.

Beide staan ze in brugmodus en krijgen ze het IP via DHCP. Echter stond de Express op Statisch (geen idee hoe dit komt), heb ik nu ook op DHCP gezet. Zou dit de oplossing zijn?

Zou het overigens beter zijn om de AirPort Express ook apart in het modem te stoppen ipv in de AirPort Extreme?

Reputatie 7
In ieder geval heb je een mogelijke oorzaak weggenomen door ook jouw Airport Express weer een IP adres via de DHCP server te laten krijgen.

Twee "routers" met hetzelfde IP adres kan leiden tot foutieve routering van communicatie en dat kan heel goed leiden tot de problematiek die jij ondervond.

Ik weet niet wat je wilt bereiken.

Als het je te doen is om betere wifi dekking, dan is brugmodus prima.

Wat ik dan wel zou voorstellen is de Express niet op de Extreme aan te sluiten, maar (indien mogelijk) op de Experia Box. Uiteraard ook weer op een LAN poort van de Experia Box waar geen KPN TV ontvanger op is aangesloten.

Als jij echter gebruik maakt van Airprint en Airplay, dan is het te overwegen om jouw netwerk te configureren zoals beschreven in het derde of vierde voorbeeld in het topic Gebruik een eigen router achter de Experia Box.

De Airport Extreme wordt dan (zoals beschreven) als tweede router opgenomen in router mode en de Express wordt dan in bridge mode aangesloten op de Extreme.

Nadeel: De Extreme zal dan wel "klagen" over "double natting", maar dit heeft geen invloed op de werking en die melding kan je negeren.

Voordeel: In de onderlinge communicatie tussen apparaten aangesloten op de Airports is de Experia Box niet meer betrokken.

Als je Apple apparatuur gebruikt (iPhones, iPads, Macs), dan is de tweede optie wellicht de beste voor jou, met name als je ook gebruik wilt maken van Airprint en/of Airplay.

In de andere gevallen is de eerste optie (beide Airports in bridge mode rechtstreeks aangesloten op de Experia Box) wellicht de betere.

Beste wjb,

Helder! Ga het morgen even proberen. Het is me allemaal een stuk duidelijker geworden. Hartstikke bedankt voor je fantastische hulp! Thumbs up :-)

Ik laat even weten of het voor me werkt!

Nog even een speedtestje gedaan. Ziet er goed uit! :-)

http://www.speedtest.net/my-result/3577859267

Hi 

Ik Ga tzt over op KPN (50 Mbps, ik ga downsizen). Bij deze mijn speedtest op dit moment met XMS-glas 100 Mbps en TimCapsule met WiFi ac: http://www.speedtest.net/result/3854757212.png

Fantastisch resultaat.

Ik zal tzt een vervolg plaatsen met de 50Mbps van KPN Glas

Greetz

Reputatie 7
Bedenk wel dat bij de nieuwe abo's voor Alles-in-1 Thuis de snelheden van koper en glas gelijkgetrokken zijn. Dus als je terug wil naar 50 Mb/s betekent dat 50/5 Mb/s en geen 50/50 Mb/s, dus up nog maar 10% van down, ook over glas. Alleen als je het 100/100 glasvezelpakket erbij neemt (€ 7,50/mnd) hou je symetrische up- en download. Misschien niet belangrijk maar in dit cloudtijdperk waarin de uploadsnelheid steeds belangrijker wordt toch iets om ff bij stil te staan. Dat pakket kun je er natuurlijk later ook nog bijnemen.

Henk2304 schreef:
Bedenk wel dat bij de nieuwe abo's voor Alles-in-1 Thuis de snelheden van koper en glas gelijkgetrokken zijn. Dus als je terug wil naar 50 Mb/s betekent dat 50/5 Mb/s en geen 50/50 Mb/s, dus up nog maar 10% van down, ook over glas. Alleen als je het 100/100 glasvezelpakket erbij neemt (€ 7,50/mnd) hou je symetrische up- en download. Misschien niet belangrijk maar in dit cloudtijdperk waarin de uploadsnelheid steeds belangrijker wordt tocj iets om ff bij stil te staan. Dat pakket kun je er natuurlijk later ook nog bijnemen.

Hi,

Yep, is bekend. eerst maar ff kijken hoe het bevalt; heb nu het idee daat 100Mb/s tikkie overkill is. 

Reageer