Beantwoord

KPN glasvezel drama

  • 3 March 2019
  • 19 reacties
  • 1775 keer bekeken

Badge
Vorige maand besloten we over te stappen van Stipte (glasvezel, alles in 1) naar KPN, dus zelf Stipte opgezegd per 4 maart en op 1 maart is onze glasvezel van KPN geactiveerd. ‘s Ochtends kregen we de bevestiging per SMS. Bij thuiskomst in de middag bleek de Stipte verbinding niet meer te werken dus maar meteen de Experia uitgepakt en aan de slag. Het zou maximaal 20 minuten moeten duren...

Het leek zo eenvoudig, de Fritzbox verwijderen en de Experia er voor in de plaats zetten. Maar helaas, wat we ook proberen de status lamp op de Experia blijft rood gekleurd. Na een aantal keren bellen, chatten en resetten is het uiteindelijke oordeel dat er een monteur bij zal moeten komen omdat men geen idee heeft wat er fout gaat. De eerstvolgende beschikbare datum is 7 maart!! “Wat?? En hoe gaan we dat doen tot die tijd dan zonder TV en internet??” Als IT’er met een gezin van 4 raak je dan toch lichtelijk in paniek. “We gaan u een noodpakket toesturen zodat u in ieder geval TV kunt kijken, inclusief een mobiele internet oplossing”. Jezus, blij word ik daar niet van maar het is in ieder geval iets.

De volgende dag (vandaag) ontvangen we dan een digitenne kastje en een Huawei mobile WiFi met 50GB bundel ontvangen. De installatie gaat voorspoedig, en binnen een kwartier is alles aangesloten en zijn de zenders geïnstalleerd en heeft de antenne 100% ontvangst. Maar dan plotseling na een aantal minuten verschijnt er op alle zenders ineens een foutcode met de melding ‘U hebt geen abonnement voor deze zender...’ Dus maar weer bellen, en na een remote reset en 15min op NPO 1 zou het dan weer moeten werken. Maar na 20 minuten is er dan nog steeds de foutmelding. Weer een chat geopend en uiteindelijk de conclusie dat ‘de backoffice’ waarschijnlijk nog een abonnement op het CAS nummer moet activeren...die zijn er vanaf maandag ochtend weer!

Affijn, dus een weekend zonder TV maar wel 50GB data om een beetje te internetten en te streamen (meteen 50GB laten bijvoegen want met 2 pubers thuis zijn we daar zo doorheen uiteraard). Wat een geweldige eerste ervaring met KPN! Als het zo door gaat dan moeten we toch maar overwegen om nog eens verder te kijken.

Nou begreep ik van één van de medewerkers die ik gesproken heb dat hij in het systeem kon zien dat onze installatie helemaal niet zonder monteur verkocht had moeten worden omdat de NTU vervangen zou moeten worden? Wij hebben een GENEXIS FTU met daarop een witte NTU met 2 telefoon poorten 4 ethernet poorten. Stipte zat met de Fritzbox op eth1 en TV op eth2. Is iemand hier mee bekend? Is het dan uiteindelijk niet een kwestie van een door KPN ondersteunde NTU erop prikken?

Ik hoor graag jullie reacties.

Mvg,
Michiel
icon

Beste antwoord door eXoDuS 7 March 2019, 22:33

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Post anders even een foto van zowel FTU als NTU die Stipte gebruikt en die jij hebt, dan is voor anderen zichtbaar welke combinaties wel en niet zouden/kunnen werken. KPN heeft in de loopt der jaren meerdere versies in gebruik genomen, zie https://www.kpn.com/faq/14580
Badge
Hier is de huidige situatie. Er is dus geen nieuwe NTU geleverd, en deze NTU vind ik ook niet terug in de FAQ.

Blijkbaar deze NTU dit https://genexis.eu/product/hybrid/
Wat KPN gebruikt zijn denk ik speciaal voor KPN/Reggefiber beschikbare varianten. Wat KPN daar in heeft bedongen/gespecificeert weet ik niet en is wellicht ook niet open(baar).
Ik heb (nog) geen glasvezel, maar de Stipte oplossing (deze NTU + FB) alswel de KPN oplossing (custom Genexis NTU + EB) lijkt me in sommige situaties (o.a. als alleen internet) nogal overkill. Maar zal historie zijn.
Maar hoeveel RJ45 connectoren zijn er in totaal? Onder zitten er ook nog 2, (de niet gele) wat doen die lijkt me een vraag.
Badge
Onze heeft geen extra eth poorten zoals op de website. Dus alleen de 2x RJ11 en 4x RJ45 zijn voorhanden.

Ik heb de NTU er even afgeklikt en een foto van de achterkant gemaakt.

OK, deze Live Titanium is eigen de 'router' en de FB erachter een 2de router.
Wat er nu nog in de meterkast zit is dan een mediaconvertor, zoals bij andere providers zo genoemd, alleen is de electrische verbinding via een soort computer PCI-E achtige connector zo te zien in de datasheet. Dat kun je als consument niks mee, is meer een soort lock-in tactiek van de firma Genexis.
Dat grijze boxje rechts op het hardboard hout zal passief zijn en een connectie maken van de glasvezel uit de grond en die naar de mediaconvertor.
Die mediaconvertor is in dit geval denk ik het belangrijkst, b.v. m.b.t. wat er op de glasvezel binnenkomt, ik denk dat het deze is:
https://genexis.eu/content/uploads/2016/03/Hybrid-Element-MC-P1000-Series-Datasheet-v6.1-EN.pdf

Maar wachten op monteur denk ik, zo te overzien.
Badge
het is 1 geheel, zie foto;

Een ding weet ik wel: deze NTU, van Stipte, communiceert niet met het netwerk van KPN.
KPN gebruikt een NTU met alleen één netwerkaansluiting die op de WAN poort v.d. Experia gaat. Op dié Experia zitten dan weer 3 of 4 LAN poorten en 1 of 2 Phone poorten afh. van het type wat je hebt.
En wat uit een LAN poort van die Stipte komt en ook niet geschikt voor de WAN v.d. Experiabox. Daar kan nml geen LAN v.e. router, wat die NTU van Stipte ook is, op aangesloten.

Bij Stipte is de NTU zo te zien ingebouwd in de modem (=NTU bij glas)/router. Bij KPN zijn dat losse onderdelen. Een NTU naar de WAN poort van de Experia, wat in dat geval de router is.

Experia V10A: 3 X LAN, 1 X Phone. Overige 4 X LAN en 2 X Phone.

Bij KPN is het zo dat een NTU alleen door een monteur geplaatst/vervangen mag worden. Hij maakt namelijk deel uit van is IS/RA. Het leverpunt.
Heel raar dat er voor een nieuw glasvezelabonnement geen monteur is ingepland.

Glasvezel: modem wordt NT(U) genoemd. Poorten voor pc , telefoon enzo is het routerdeel.
Experiabox (KPN) heeft ingebouwd DSL (koper) modem. Dat wordt omzeilt via de WAN zodat bij glasvezel alleen het routerdeel actief is. Losse modem (NT) zet aan de muur.

Waarom heb je geen gebruik gemaakt van de overstapservice? Dan had je deze ellende niet gehad.
Overstapservice: Ene abonnement gaat vloeiend over in andere. KPN stopt je abo bij de oude provider op het moment dat KPN je abonnement activeert. Bij glasvezel dus door een monteur.
Badge
Hi Peter,

De overstapservice wordt slechts voor een aantal providers aangeboden en Stipte stond daar niet tussen. Vandaar dat ik mijn huidige abonnement zelf telefonisch heb opgezegd miv 4 maart en in telefonisch overleg met KPN de activatie datum op 1 maart gezet.

Men heeft inderdaad verzuimd om te vermelden dat deze installatie door een monteur gedaan dient te worden vanwege de nodige aanpassingen.

Hopelijk krijgen ze morgen in ieder geval de digitenne uit het noodpakket werkend, dan kunnen we in ieder geval weer tv kijken! Dan is het tm donderdag nog even duimen draaien tot de monteur komt 🙄
Je zou nu wel NPO 1, 2 en 3 en 1 of 2 regionalen moeten krijgen.

Is het niet ook misgegaan omdat Stipte tot 4 maart loopt en KPN 'al' op 1 maart actief zou worden?
En Stipte opgezegd per 4 maart... doet die het dan nu al niet meer?

En dit is jammer:
De overstapservice wordt slechts voor een aantal providers aangeboden en Stipte stond daar niet tussen.
Badge
Vanaf het moment dat KPN werd geactiveerd werkte Stipte niet meer, ik neem aan dat het een schakeling in de glascentrale is?

En idd, de publieke en regionale werken op de digitenne maar kan niet zeggen dat ik daar nou erg vrolijk van word 😉
Vanaf het moment dat KPN werd geactiveerd werkte Stipte niet meer, ik neem aan dat het een schakeling in de glascentrale is?
Oh aha! Op zich jammer nu ....


En idd, de publieke en regionale werken op de digitenne maar kan niet zeggen dat ik daar nou erg vrolijk van word ;-)
Daar wordt ik vrolijker van dan die anderen die lange (reclame en promo) onderbrekingen midden in de programma's hebben. Ieder zijn meug. 😃
Reputatie 7
Badge +30
Beste Michiel, welkom! Wat ontzettend vervelend dat we zo'n slechte eerste indruk hebben gemaakt. Mijn excuses hiervoor. Het klopt dat er bij deze bestelling een monteur aangevraagd had moeten worden en het is natuurlijk niet de bedoeling dat jij hierdoor zonder diensten komt te zitten. Ik ben er zeker van dat het donderdag opgelost wordt voor je, maar dat had natuurlijk al eerder moeten gebeuren 😞. Ik kan op dit moment vrij weinig voor je doen, maar mocht je nog vragen of opmerkingen hebben, laat het vooral weten.
Badge
Tja, voorlopig werkt ook de digitenne uit het noodpakket nog steeds niet omdat de activatie nog steeds niet uitgevoerd is, dus het blijft een drama!

Na 3 telefoontjes vandaag heb ik dan wel eindelijk weer data op de Huawei mobile WiFi dus ik kan in ieder geval weer even online televisie kijken 🙄
Reputatie 7
Badge +30
Wat vervelend zeg.. Ik zie dat vanmorgen nog eens het verzoek is ingediend om dit te activeren. Hopelijk wordt dat snel verwerkt!
Reputatie 7
Badge +30
Klopt het dat je inmiddels bent aangesloten? En werkt nu alles naar behoren?
Badge
Hi Marcia,

Vandaag is er een andere NTU geplaatst en is de glasverbinding dan eindelijk opgeleverd.

Zojuist even de telefonie weer aangesloten . De vorige router (Fritzbox) fungeerde tevens als DECT zender, dus moest even weer op zoek naar het oude basisstation en deze op de Experia aansluiten. Inmiddels alle toestellen weer aangemeld dus dat werkt ook weer. Jammer dat de Experia deze funtionaliteit niet ondersteund ;-)

Nu alleen nog even uitpuzzelen hoe ik de glas zenders op '1' krijg, dat werkt in de praktijk toch instinctiever dan 66x...

Bedankt voor de interesse!

Mvg,
Michiel
Reputatie 7
Badge +30
Fijn! De HD-glas zenders kan je alleen via 66x benaderen op dit moment! We hebben net ons HD-op-1 project afgerond waarbij alle HD zenders op 1 te zien zijn. Hopelijk kunnen we op niet al te lange termijn dit ook doen voor de HD-glas zenders. Daar is echter op dit moment nog niets over bekend. De betreffende afdeling weet dat de wens er ligt 😉. Mocht je in de toekomst nog vragen hebben, weet je ons te vinden!
Ach, mijn moeder typt zóóó vanzelf 66x in dat ze dat hier, koperaansluiting, ook doet. En dan moppert dat het niet lukt 😉 Na een kleine 2 dagen is ze weer gewend 1, 2, etc. in te typen als ze hier logeert.


En weer thuis ... typt ze direct weer 66x. in. 670, RTL 8, kijkt ze vrijwel nooit trouwens.

Die 66x en 67y is dus zó ingesleten lijkt mij.
Reputatie 7
Toch hoop ik dat HD-"Glas" op 1 heel snel realiteit zal zijn.
Niet vanwege dat kanaalnummertje, maar vanwege de opnames van HD-"Glas" zenders die dan ook in HD en SD beschikbaar zullen zijn en dan dus eindelijk ook via de iTV app teruggekeken kunnen worden.

@Marcia_, blijf alsjeblieft die wens keer op keer ventileren want het ontbreken van de mogelijkheid om opnames van de HD-"Glas" in de iTV app terug te kunnen kijken is (voor mij) een zeer groot gemis.