KPN glasvezel Experia en Apple Airport Extreme

• 18 augustus 2014
  • 5 reacties
  • 5184 keer bekeken

Sinds afgelopen donderdag heb ik hier KPN glasvezel met een Experia V8 box. Aangezien het wifi bereik daarvan te wensen overlaat heb ik besloten een Apple Airport Extreme aan te schaffen.

De Airport Extreme zit via een netwerk kabel in de Experia box. Op de printscreens hieronder zijn een aantal instellingen te bekijken.

Ik heb echter het idee dat iets niet helemaal goed staat ingesteld. Iets met de DNS servers misschien?

Anyway, over het algemeen werkt alles prima alleen een website als bijv. De Telegraaf geeft problemen. Vaak laadt die website niet of erg traag en soms vereist het 2 of 3 keer vernieuwen van de pagina alvorens ik een artikel geladen krijg!

Iemand enig idee wat ik mogelijk verkeerd heb ingesteld?
Of moet ik bij de instellingen van de Experia box zelf kijken en daar iets veranderen?

Wat me ook verbaasd is dat op momenten de verbinding op een Macbook Air (2012) maar 30mb/s is terwijl het op een Macbook Pro (2012) zomaar 70 mb/s is. Zelfde servers via speedtest.net?

1.png

1.png

3.png

4.png

5 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Dag mrk,

Ik kan geen probleem ontdekken in de instellingen. In een ouder forumbericht lees ik een vergelijkbaar probleem, waarbij het weghalen van het IP-adres van de Experiabox bij de DNS servers de oplossing bleek.

Kun je dit eens proberen?

Met vriendelijke groet,

Joran

Beste Joran, 

Helaas blijkt dat hier niet de oplossing. Ik ervaar namelijk hetzelfde probleem als ik van het Wifi van de Experia Box gebruik maak en tevens als ik bekabeld ben aangesloten aan de Experia Box. 

Dat laat mij met 3 mogelijkheden. Er is iets mis met de website van de Telegraaf (dan zouden meer mensen hier last van hebben), er is iets mis bij de KPN (zelfde verhaal, ook dan zouden meer mensen hier last van hebben) of er is iets fout aan de instellingen van de Experia Box? 

Ik had tot voor kort adsl (of vdsl, geen idee hoe het tegenwoordig heet) van KPN. Afgelopen donderdag ben ik aangesloten op glasvezel van KPN. De Experia Box v8 had ik dus al in mijn bezit en is NIET vervangen toen ik werd aangesloten op glasvezel. 

Zou het mogelijk daaraan kunnen liggen? Zou die een hard-reset moeten hebben of is er online iets in te stellen? 
Het probleem doet zich overigens uitsluitend voor bij de Telegraaf. Die pagina laadt vaak niet of pas na een of enkele malen de pagina te vernieuwen. Dit heb  ik niet bij andere pagina's. 

Met vriendelijke groet,
Mark

Kan het nog eventueel iets te maken hebben dat we 3 TV's aangesloten hebben? 

Er gaat 1 kabel van het glasvezel kastje naar de Experia Box (Wan)

Er gaat 1 lan kabel naar de Apple Airport Extreme

Er gaat 1 lan kabel naar de TV (voor Netflix)

Er gaat 1 lan kabel naar de TV ontvanger (zo'n klein zwart kastje)

Er gaat 1 lan kabel naar een stekker die dan draadloos een TV signaal doorgeeft aan 2 stekkers boven (ook 2 zwarte kastjes dus)

Verder gebruiken we 2 iPhone's, 1 iPad Air, een MacBook Pro en een MacBook Air. 

Ik zie dat de TV's (denk ik, devolo AG) laag staan in de toegekende IP reeksen. Zo zijn dat:

192.168.2.1

192.168.2.8 en

192.168.2.11

De MacBook Air is 192.168.2.5  

De MacBook Pro is 192.168.2.3

De iPad Air is 192.168.2.39

De Experia Box is 192.168.2.253 en

De Airport Extreme is 192.168.2.3

Geen idee of dit allemaal relevant is eigenlijk. Maar in ieder geval maakt het niet uit of ik via de Airport Extreme, de Experia Box (wifi) of bekabeld aan de Experia Box internet. Bij alle 3 de mogelijkheden heb ik dus problemen met de Telegraaf. 

Reputatie 7
Badge +28
Dag mrk,

Als het rechtstreeks via de Experiabox ook niet goed gaat kunnen we de Airport in ieder geval uitsluiten. Hoeveel apparaten er gebruik maken van de verbinding zou ook geen invloed mogen hebben - in ieder geval niet op een specifieke site. Ik heb gezocht of we meer meldingen hebben ontvangen over de site van de Telegraaf, dat lijkt in de laatste weken niet het geval te zijn. Zou je inderdaad een fabrieksreset kunnen proberen? Ik ben benieuwd of dit effect heeft.

Met vriendelijke groet,

Joran

Ik heb sinds gisteren (21-08-2014) een nieuwe Experiabox V9 gekregen en heb sindsdien vergelijkbare problemen. Het laden van de site telegraaf.nl duurt vaak lang (10 seconden of meer). Het maakt niet uit hoe ik verbonden ben met internet. Zowel draadloos als bedraad geeft het zelfde effect. Het uitvoeren van speedtest geeft een verbindingssnelheid van meer dan 90MBit aan. Ook het benaderen van de site met een iPad geeft  het zelfde resultaat. Met mijn oude experiabox heb ik nooit problemen gehad met het benaderen van telegraaf.nl.

Helaas biedt de experiabox niet de mogelijkheid om de firewall van deze uit te zetten. Dus controleren of het hier aan ligt is niet mogelijk.

Waardoor wordt dit dan wel veroorzaakt? Combinatie Experiabox V9, verwijzingen vanuit telegraaf.nl naar andere sites voor advertenties enz, apple (safari)?

Reageer