Beantwoord

KPN haalt op glas niet de beloofden 1000Mbit Down

  • 10 October 2021
  • 45 reacties
  • 992 keer bekeken

Sinds kort overgestapt van Budget glasvezel 200Mbit naar KPN Glasvezel 1000Mbit.
Ergens lijkt er nog wat niet lekker te zitten ik haal namelijk rechtstreeks op het modem maar 400Mbit Down en 1000Mbit Up.

Hebben meer mensen hier last van?
Er moet toch wel meer uit te halen zijn dan 400Mbit. 

icon

Beste antwoord door Alex222 23 October 2021, 14:19

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van het forum of stel je vraag in een nieuw topic.

45 reacties

@Alex222 ik heb geen zin om mijn pakket nu naar 1gbit te zetten om nog een keer te testen

Maar ik ga er van uit dat ik hetzelfde haal 

Als toen haal ik met mijn opstelling 

NT glasvezelkastje daar achter een fritzbox 7590 van die h.v.k. Gaat een utp naar een netgear r9000 router in de  o.v.k. daar zit alles achter 

Van de netgear gaat het naar een 24 poort switch van die switch gaat het naar een 16 poort switch naar de pc waar de speedtest op draai 

Een lange weg maar wel de snelheid 

Alex wat voor pc meet je ik neem aan minimaal met een ingebouwde ssd schijf?

Aangezien jou speedtest klopt er iets echt niet

Ik denk dat hier een monteur te pas moet komen en het spul eens door moet meten van popstation (wijkkast) naar huis 

@Alex222 ik heb geen zin om mijn pakket nu naar 1gbit te zetten om nog een keer te testen

Maar ik ga er van uit dat ik hetzelfde haal 

Als toen haal ik met mijn opstelling 

NT glasvezelkastje daar achter een fritzbox 7590 van die h.v.k. Gaat een utp naar een netgear r9000 router in de  o.v.k. daar zit alles achter 

Van de netgear gaat het naar een 24 poort switch van die switch gaat het naar een 16 poort switch naar de pc waar de speedtest op draai 

Een lange weg maar wel de snelheid 

Alex wat voor pc meet je ik neem aan minimaal met een ingebouwde ssd schijf?

Aangezien jou speedtest klopt er iets echt niet

Ik denk dat hier een monteur te pas moet komen en het spul eens door moet meten van popstation (wijkkast) naar huis 

Getest met een:
Microsoft Surface Laptop - i5 - 8 GB - 256 GB
Microsoft Surface Usb C naar Ethernet en Usb A Converter
Dell Latitude 5420 - 4RR3D

Zou toch voldoende moeten zijn lijkt mij.
Op kantoor haal ik ook op elke werkplek 1000/1000

Ik haal de snelheid met een asus z95 moederbord met 16gb ram

En een mid klasse i5 cpu

Met een Samsung m.2 ssd

Eigenlijk een heel oud systeem

Maar haal wel die snelheid 940 up en down

Met jou laptop zou het zeker moeten kunnen 

Lijkt mij 

 

 

@Alex222 ik heb geen zin om mijn pakket nu naar 1gbit te zetten om nog een keer te testen

Dat heeft ook geen zin, jij woont op een heel andere plek dan Alex222 lijkt me, worden geheel andere netwerkroutes genomen, met wellicht andere drukte, andere capaciteit.

Alex wat voor pc meet je ik neem aan minimaal met een ingebouwde ssd schijf?

Zelfs al zou die PC helemaal geen schijf hebben (netwerkboot) moet ie met gemak 1Gbit/s aankunnen.

Ik denk dat hier een monteur te pas moet komen en het spul eens door moet meten van popstation (wijkkast) naar huis 

Dat is dan dus de enkel punt naar punt verbinding. Een normale ethernetpoort kan van zichzelf vaststellen of er- en hoeveel corrupte pakketten er zijn, dus snelheidsverlies. Zal niemand naar kijken, maar in b.v. een managed switch die KPN bij veel TVkastjes levert, kun je die getallen zien. Nu is de vraag (aan KPN eigenlijk), als dit in huis-tuin-en-keuken kan, zou je denken dat het toch ook in een PoP kan/gebeurd wat men gewoon op afstand in principe 24/7 kan uitlezen ? Of mag het allemaal niks kosten, zijn het domme poorten en is het allemaal ongewis.

@Alex222 ik heb geen zin om mijn pakket nu naar 1gbit te zetten om nog een keer te testen

Dat heeft ook geen zin, jij woont op een heel andere plek dan Alex222 lijkt me, worden geheel andere netwerkroutes genomen, met wellicht andere drukte, andere capaciteit.

Alex wat voor pc meet je ik neem aan minimaal met een ingebouwde ssd schijf?

Zelfs al zou die PC helemaal geen schijf hebben (netwerkboot) moet ie met gemak 1Gbit/s aankunnen.

Ik denk dat hier een monteur te pas moet komen en het spul eens door moet meten van popstation (wijkkast) naar huis 

Dat is dan dus de enkel punt naar punt verbinding. Een normale ethernetpoort kan van zichzelf vaststellen of er- en hoeveel corrupte pakketten er zijn, dus snelheidsverlies. Zal niemand naar kijken, maar in b.v. een managed switch die KPN bij veel TVkastjes levert, kun je die getallen zien. Nu is de vraag (aan KPN eigenlijk), als dit in huis-tuin-en-keuken kan, zou je denken dat het toch ook in een PoP kan/gebeurd wat men gewoon op afstand in principe 24/7 kan uitlezen ? Of mag het allemaal niks kosten, zijn het domme poorten en is het allemaal ongewis.

grapjas

als ik een data pakketje van bijvoorbeeld bij xs4all server weg haal dan heeft een ssd echt wel invloed

10GB bin bestand bijvoorbeeld

en als er een punt naar punt verbinding probleem kan zijn daar is echt een monteur voor nodig die de glasvezel na kan kijken

het zal niet de 1e keer zijn dat hier een probleem in kan zitten

het kan bijvoorbeeld simpel stof zijn en na een schoonmaak opgelost kunnen zijn

als het maar opgelost wordt bij @Alex222 daar gaat het om

 

Dat heeft ook geen zin, jij woont op een heel andere plek dan Alex222 lijkt me, worden geheel andere netwerkroutes genomen, met wellicht andere drukte, andere capaciteit.

Alex wat voor pc meet je ik neem aan minimaal met een ingebouwde ssd schijf?

Zelfs al zou die PC helemaal geen schijf hebben (netwerkboot) moet ie met gemak 1Gbit/s aankunnen.

Ik denk dat hier een monteur te pas moet komen en het spul eens door moet meten van popstation (wijkkast) naar huis 

Dat is dan dus de enkel punt naar punt verbinding. Een normale ethernetpoort kan van zichzelf vaststellen of er- en hoeveel corrupte pakketten er zijn, dus snelheidsverlies. Zal niemand naar kijken, maar in b.v. een managed switch die KPN bij veel TVkastjes levert, kun je die getallen zien. Nu is de vraag (aan KPN eigenlijk), als dit in huis-tuin-en-keuken kan, zou je denken dat het toch ook in een PoP kan/gebeurd wat men gewoon op afstand in principe 24/7 kan uitlezen ? Of mag het allemaal niks kosten, zijn het domme poorten en is het allemaal ongewis.

grapjas

als ik een data pakketje van bijvoorbeeld bij xs4all server weg haal dan heeft een ssd echt wel invloed

10GB bin bestand bijvoorbeeld

Dat bestand hoeft helemaal niet opgeslagen te worden; alleen maar de binnen komende bytes tellen en weggooien en de tijd meten. Dat is wat speedtest is. Maar als je wil, heb nog wel een PC met 32GB staan, past het gewoon in geheugen/cache. En een intelligent besturingssysteem schrijft zoiets ook niet direct weg naar disk (hangt o.a. samen met ‘delayed allocation’)

en als er een punt naar punt verbinding probleem kan zijn daar is echt een monteur voor nodig die de glasvezel na kan kijken

het zal niet de 1e keer zijn dat hier een probleem in kan zitten

het kan bijvoorbeeld simpel stof zijn en na een schoonmaak opgelost kunnen zijn

als het maar opgelost wordt bij @Alex222 daar gaat het om

Je kan in Genexis aan de glaskant niks zien helaas, moet je minimaal eigen modem direct op glas hebben. Net als bij DSL zou je dan op de status pagina de modem karakteristieken kunnen bekijken, CRC errors enzo. Kan best dat de glaslink ondermaats is, maar lees oude berichten maar eens, toen 1000/500 net was ingevoerd. Toen stelden die monteurs bij bezoek ook vast dat het maar 840 was. Daarna kwam dan langzaam de aap uit de mouw dat er ‘ergens’ nog iets aangepast moest worden in de infrastructuur. We zullen zien hoe dit verder gaat, ik zie momenteel meerdere gevallen. Voorlopig vind ik dit aan het lijntje houden, tijdrekken door tig keer het zelfde te (laten) checken totdat men tijd heeft. Bedenk ook dat 1Gbit abo in verhouding weinig extra kost, het is niet zo dat een 1000M abo 20x meer kost dan een 50M abo. Waarom is die prijs zo laag rijst dan als vraag.

 waarom zou dit nodig zijn ?

Je kan in Genexis aan de glaskant niks zien helaas, moet je minimaal eigen modem direct op glas hebben

waarom @tmoesel het kan gewoon via het glasvezelkastje

ik met de fritzbox 7590 en via een netgear r9000 haal ik gewoon 940 down en up

 

 waarom zou dit nodig zijn ?

Als je zelf thuis wilt vastellen of de signaalkwaliteit over de glasvezel voldoende is, moet je de SFP module in de Genexis uit kunnen lezen maar dat kan niet. Je kan b.v niet de demping van laserlicht uitlezen. Die demping kan aan de hoge kant zijn b.v. door slechte las of zoals je zelf al suggereert ergens een vuiltje in een glasvezelstekkertje. Bij het 4Gmodem in je smartphone/LTErouter of het DSLmodem in de ExperiaBox kan je dat wel. Zoek maar eens op fora hoe vaak ik en ook anderen mensen gevraagd hebben naar RSRP (moet beter zijn dan -110dB ) of hoeveel CRC errors er op de DSLstatus pagina genoemd worden of wat de actuele ruwe lijnsnelheid is. Met die getallen kun je dan richting KPN min of mee aantonen dat het probleem niet bij jouw thuis zit, maar ergens in delen van het KPN intranet of infrastructuur. En dus ook dat ze jouw 1000M verkopen maar door capaciteits tekorten het gewoon niet kunnen leveren. Is dus makkelijk geld verdienen en dus feitelijk de klant belazeren ook al maakt 200 of 500 of 800 of 940 bitter weinig verschil in de algemene gebruikerservaring. Dat weet KPN ook wel dus het suddert gewoon door. Een makkelijke ‘oplossing’ is, is dat ze mensen wel 1000M abo verkopen, maar dan weer zoveel korting geven dat ze op een maandbedrag zitten van 200 of 500 abo.

@Alex222 ik heb geen zin om mijn pakket nu naar 1gbit te zetten om nog een keer te testen

Dat heeft ook geen zin, jij woont op een heel andere plek dan Alex222 lijkt me, worden geheel andere netwerkroutes genomen, met wellicht andere drukte, andere capaciteit.

Alex wat voor pc meet je ik neem aan minimaal met een ingebouwde ssd schijf?

Zelfs al zou die PC helemaal geen schijf hebben (netwerkboot) moet ie met gemak 1Gbit/s aankunnen.

Ik denk dat hier een monteur te pas moet komen en het spul eens door moet meten van popstation (wijkkast) naar huis 

Dat is dan dus de enkel punt naar punt verbinding. Een normale ethernetpoort kan van zichzelf vaststellen of er- en hoeveel corrupte pakketten er zijn, dus snelheidsverlies. Zal niemand naar kijken, maar in b.v. een managed switch die KPN bij veel TVkastjes levert, kun je die getallen zien. Nu is de vraag (aan KPN eigenlijk), als dit in huis-tuin-en-keuken kan, zou je denken dat het toch ook in een PoP kan/gebeurd wat men gewoon op afstand in principe 24/7 kan uitlezen ? Of mag het allemaal niks kosten, zijn het domme poorten en is het allemaal ongewis.

grapjas

als ik een data pakketje van bijvoorbeeld bij xs4all server weg haal dan heeft een ssd echt wel invloed

10GB bin bestand bijvoorbeeld

en als er een punt naar punt verbinding probleem kan zijn daar is echt een monteur voor nodig die de glasvezel na kan kijken

het zal niet de 1e keer zijn dat hier een probleem in kan zitten

het kan bijvoorbeeld simpel stof zijn en na een schoonmaak opgelost kunnen zijn

als het maar opgelost wordt bij @Alex222 daar gaat het om

 

De monteur die bij installeren is geweest (wat misschien beetje onzin is) heeft nog wel op mijn verzoek de glasvezel schoon gemaakt.
Het verbaasde mij alleen dat hij de vervuiling op ze mobiel kon aflezen.
Ook was het tooltje niet voor gebruikers.
Heb hem nog gevraagd of hij de wijk centrale ook ging doen, maar helaas dat hoorde er niet bij.

Ook nog gevraagd of het nodig was de witte glas converter te vervangen voor de grijze, maar dat was niet nodig deze zou ook 1000 moeten doen.

Paar jaar geleden hebben ze ook de koppeling, ik meen van tubes naar kabel in de wijk opgegraven omdat er een 90 graden knik in zat.
Er is vast wel een afkorting voor.
 

Deze gebruik ik 

 

Reputatie 7
Badge +17

@Alex222 zou je in dat geval toch je profiel in willen vullen? Dan ga ik overleg voeren of we de snelheid kunnen vanuit onze kant nog verder kunnen verbeteren. Er zal altijd een klein stukje verval zijn maar 20% van de beloofde snelheid is toch nog wel erg veel. Vooral gezien dit de maximale snelheid is die je ondanks de stappen hebt weten te krijgen. Laat hier even weten als je profiel is ingevuld en ik ga er mee aan het werk. 

@Alex222 zou je in dat geval toch je profiel in willen vullen? Dan ga ik overleg voeren of we de snelheid kunnen vanuit onze kant nog verder kunnen verbeteren. Er zal altijd een klein stukje verval zijn maar 20% van de beloofde snelheid is toch nog wel erg veel. Vooral gezien dit de maximale snelheid is die je ondanks de stappen hebt weten te krijgen. Laat hier even weten als je profiel is ingevuld en ik ga er mee aan het werk. 

Van het weekend ga ik nog eens wat testen.
Kijken of het nog wat beter is geworden, als het goed is loopt er ook al een call.
Ik hoor er alleen niets van.

Van het weekend ga ik nog eens wat testen.

Misschien ook eens even onderstaande doorbladeren:

https://community.t-mobile.nl/vast-internet-492/instabiele-banbreedte-1000-mbps-glasvezel-333854?postid=1629600#post1629600

 

Daar zie je dat ook met een minicomputertje van 40 euro gewoon de max abo snelheid kan halen.

Die commandline versie is er ook wel voor Windows. Voor Linux is het in feite 1 regel die je b.v. 24 uur kan laten lopen (half uurs testen):

while true ; do /opt/ookla/speedtest --ca-certificate=/opt/ookla/cacert.pem -f csv ; sleep 1800 ; done
 

De tekst kan je in Excel importeren en mooi plaatje van maken eventueel.


 

Reputatie 7
Badge +17

@Alex222 je hebt in je vorige bericht aangegeven dat je dit weekend nog iets zou proberen. Heeft dat nog verbetering opgeleverd? Zo niet kan je dat dan hier laten weten? Dan ga ik vanuit onze kant aansturing doen. 

@Alex222 je hebt in je vorige bericht aangegeven dat je dit weekend nog iets zou proberen. Heeft dat nog verbetering opgeleverd? Zo niet kan je dat dan hier laten weten? Dan ga ik vanuit onze kant aansturing doen. 

Het blijft heel wisselend soms is het snel soms wat trager.
Lijkt er ook op dat soms download even stil staat en weer vol gas verder gaat.
Terwijl dit bij up helemaal niet gebeurt.

Met de app op mijn laptop rechtstreeks op de Experia 12 met niks anders er aan vast.

Paar weken terug er ook over gebeld, wordt ook niet terug gebeld of zo.

Ik heb toch nog eens gebeld met KPN.
Er was niets gedaan met mijn eerste call.  2 weken geleden.

Moest de NT en router even spanningsloos maken.
Nu haal ik via de app wel 940 up/down 
Vreemde is dat het via de browser niet gehaald wordt.
Weet niet waar dat in zit.

 

 

Reputatie 7
Badge +11

Van het weekend ga ik nog eens wat testen.

Misschien ook eens even onderstaande doorbladeren:

https://community.t-mobile.nl/vast-internet-492/instabiele-banbreedte-1000-mbps-glasvezel-333854?postid=1629600#post1629600

 

Daar zie je dat ook met een minicomputertje van 40 euro gewoon de max abo snelheid kan halen.

Laten we eerlijk zijn: een Raspberry Pi met een headless Raspbian-installatie is op geen enkele manier te vergelijken met een Windows PC. Andere kernel, ander OS, andere architectuur. Alles is anders.

 

Dat het met een Raspberry Pi van 40 euro kan betekent nog steeds niet dat het met ieder duurder apparaat moet kunnen. Ik kom nog steeds regelmatig (relatief nieuwe) laptops en desktops tegen die op een Speedtest met verschillende servers waaronder die van KPN en XS4ALL niet boven de 640 komen.

Dat het met een Raspberry Pi van 40 euro kan betekent nog steeds niet dat het met ieder duurder apparaat moet kunnen.

Die redenatie klopt helemaal, maar ik hoop dat je snapt wat mijn bedoeling is.

Ik kom nog steeds regelmatig (relatief nieuwe) laptops en desktops tegen die op een Speedtest met verschillende servers waaronder die van KPN en XS4ALL niet boven de 640 komen.

En wat is dan de oplossing?

Reputatie 7
Badge +11

 

Ik kom nog steeds regelmatig (relatief nieuwe) laptops en desktops tegen die op een Speedtest met verschillende servers waaronder die van KPN en XS4ALL niet boven de 640 komen.

En wat is dan de oplossing?

Die is er vaak niet. Als ik kan aantonen dat het probleem zich niet in het KPN domein bevindt dan is dit in principe voldoende. Dit test ik standaard met mijn Argus 153, zowel direct op het NT als direct op het modem. Ik doe zelf altijd een meting op speedtestserver ‘KPN Rotterdam’ maar als ik hierop de snelheid niet haal schakel ik over naar die van XS4ALL om zeker te zijn dat het op dat moment niet aan de speedtestserver ligt. Ik doe meestal drie metingen om daar een gemiddelde van te pakken. Normaal gesproken ligt dit rond de 920/940 down en 850/900 up. Het komt er heel kort door de bocht op neer: als KPN kan aantonen dat de snelheid binnenkomt dan is het daarna niet meer de verantwoordelijkheid van de provider. Uiteraard kijk ik wel mee in het netwerk of daar iets zit wat beperkt maar als de klant zelf dergelijke snelheden meet dan is dat veelal niet het geval.

 

De uiteindelijke oplossing die ik veelal hanteer als het niet in het KPN-domein zit is een stukje voorlichting dat dit met klantapparatuur te maken heeft, bijvoorbeeld beperkingen in hardware of beperkingen in software. Daarbij neem ik dan ook een stukje wifi mee waar het eindapparaat helemaal bepalend is voor de snelheid naast de andere bekende factoren.

 

Om discussies te voorkomen plak ik bij gigabit abonnementen ook altijd een foto van de meting toe aan de bon. De klant ontvangt deze dan als bijlage bij de ondertekende PvO (Protocol van Oplevering).

In het verleden heb ik wel eens naar https://www.knopper.net/knoppix/index-en.html verwezen, met de ijdele hoop dat iemand daarmee dan de PC in kwestie mee opstart en zo dan allerhande eventuele meuk aan software van de Windows installatie omzeilt. Maar nu met 1Gbps snelheden zal in een browser (FireFox ESR) dan ook niet de max worden gehaald. Verwijzen naar CLI variant van speedtest is eigenlijk dan al de ijdele hoop voorbij.

Kan ook nog zijn dat er een USB aangebonden ethernet transceiver is toegepast. 1 type werd her en der doodleuk als Gbit verkocht, aangeprezen, ge-liked, gerecenseerd, de hele mikmak. Allemaal door types die hoogstwaarschijnlijk niet in staat zijn om zonder gebruikmaking van router/provider/speedtest uit te vissen hoe snel ze nu daadwerkelijk data heen-en-weer kunnen schuiven tussen 2 apparaten.